Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • https://kobietaistyl.pl/krwiaki-nadtwardowkowe-przyczyny-objawy-i-leczenie/
  • https://wysokieszpilki.pl/lipoliza-iniekcyjna-podbrodek-jakie-daje-efekty/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Źródło pedagogiki

    Dotarcie do materialnego przedmiotu badania w naukach nie jest bezpoÅ›rednie, lecz polega na opracowaniu materiałów, z któ­rych formuÅ‚uje siÄ™ stwierdzenia faktów i ustala siÄ™ zwiÄ…zki mię­dzy nimi. Podobnie postÄ™puje siÄ™ w pedagogice, która dla usta­lenia faktów wychowawczych musi czerpać swój materiaÅ‚ z róż­nych źródeÅ‚, aby opracować go dla swoich działów pedagogiki praktycznej, opisowej, normatywnej i teoretycznej. Do tych licz­nych źródeÅ‚, z których pedagogika współczesna korzysta, należą: a) przede wszystkim wszelkiego rodzaju praktyka wychowawcza z dziećmi, mÅ‚odzieżą i dorosÅ‚ymi, wykonywana w domach ro­dzinnych, zakÅ‚adach opiekuÅ„czych, szkoÅ‚ach, organizacjach i in­stytucjach wychowawczych, tak, że do materiałów, dostarcza­nych z tego źródÅ‚a pedagogice zaliczyć trzeba zwyczaje i oby­czaje postÄ™powania z wychowankami, stosunki i urzÄ…dzenia, me­tody i techniki wychowawcze wraz z poglÄ…dami i opiniami, które dziaÅ‚ajÄ… wÅ›ród rodziców, nauczycieli i wychowawców; b) obok czynnej praktyki wypÅ‚ywa jako drugie źródÅ‚o materiałów peda­gogicznych bierne doÅ›wiadczenie empiryczne, zwiÄ…zane z prze­żywaniem i refleksjÄ…, obserwacjÄ… i badaniem zjawisk wycho­wawczych, w zwiÄ…zku z czym każdy z ludzi wychowywany przez innych ma doÅ›wiadczenie osobiste z wÅ‚asnego życia, podobnie nauczyciele posiadajÄ… doÅ›wiadczenie zawodowe, a badacze zja­wisk, zwiÄ…zanych z wychowaniem, wytwarzajÄ… doÅ›wiadczenie naukowe, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na caÅ‚ość empirii pedagogicznej, która zawiera siÄ™ we wspomnieniach, pamiÄ™tnikach, dzienniczkach mÅ‚o­dzieży, listach, dokumentach historycznych i badawczych; c) w dziedzinie normatywnej pedagogika współczesna musi wykorzy­stać jako swe trzecie źródÅ‚o materiałów ideologie wszelkiego ro­dzaju, odnoszÄ…ce siÄ™ do wychowania w postaci filozofii warto­ści, Å›wiatopoglÄ…dów, idei spoÅ‚ecznopolitycznych, czy idei kultu­ralnych, wyrażanych w dzieÅ‚ach sztuki piÄ™knej, szczególnie lite­ratury i malarstwa, d) Natomiast teoria rozwoju czÅ‚owieka nie tylko czerpie materiaÅ‚ z praktyki i empirii pedagogicznej, lecz korzystajÄ…c także z ideologii wychowawczej musi posÅ‚ugiwać siÄ™ materiaÅ‚em, zaczerpniÄ™tym z czwartego źródÅ‚a, którym sÄ… wszy­stkie teorie, dotyczÄ…ce istoty, natury i istnienia czÅ‚owieka, jak teorie biologiczne, psychologiczne, socjologiczne, filozoficzne czy teologiczne, aby z tego materiaÅ‚u teoretycznego zbudować zgodnÄ… z doÅ›wiadczeniem i praktykÄ… wychowawczÄ… wiedzÄ™ o rozwoju wszechstronnym czÅ‚owieka. . Opracowywanie faktów z materiałów, dostarczanych przez obfite źródÅ‚a praktyki i empirii pedagogicznej, ideologii i teorii o naturze i życiu czÅ‚owieka, prowadzi i w pedagogice do groma­dzenia caÅ‚oÅ›ci wiedzy o wychowaniu i rozwoju czÅ‚owieka. Każdy dziaÅ‚ w pedagogice wytwarza wÅ‚aÅ›ciwy sobie rodzaj wiedzy pe­dagogicznej, na skutek czego mamy: a) wiedzÄ™ praktycznÄ… o dziaÅ‚aniach, metodach, Å›rodkach wychowania i nauczania, czyli o tym, jak skutecznie można wychowywać, b) wiedzÄ™ empirycz­nÄ… o zjawiskach, ich przebiegu, przyczynach oraz skutkach, a wiÄ™c znajomość tego, co siÄ™ dzieje w procesach rozwoju i wy­chowania, c) wiedzÄ™ normatywnÄ… o celach, ideaÅ‚ach, wartoÅ›ciach i ocenach wyników wychowania, czyli o tym, co powinno być zrealizowane we wÅ‚aÅ›ciwie prowadzonym wychowaniu oraz d) wiedzÄ™ teoretycznÄ…, wyjaÅ›niajÄ…cÄ… caÅ‚Ä… rzeczywistość wycho­wawczÄ…, na którÄ… skÅ‚adajÄ… siÄ™ dziaÅ‚ania wychowawców, proces rozwoju czÅ‚owieka i doskonaÅ‚ość, jakÄ… on ma osiÄ…gnąć. Nieza­leżnie od rodzaju wiedzy pedagogicznej jej wartość użytkowa i prawdziwość poznawcza wynika zawsze ze sposobu opracowa­nia materiaÅ‚u, z którego wiedza ta ma powstać. Pod wzglÄ™dem wiÄ™c opracowania faktów należy odróżnić wiedzÄ™ jednostkowÄ… od spoÅ‚ecznej oraz od wiedzy naukowej. Pierwsza tworzona jest przez jednostki czasem o genialnej intuicji wychowawczej, ale najczęściej ma ona charakter subiektywny, ograniczony do przypadkowych i fragmentarycznych doÅ›wiadczeÅ„ bezkrytycz­nie uogólnionych. Dlatego też wiedza spoÅ‚eczna o wychowaniu może mieć wiÄ™kszÄ… wartość, ponieważ wyraża pewnÄ… tradycjÄ™ i doÅ›wiadczenie zbiorowe, przekazywane z pokolenia na poko­lenie w Å›rodowiskach rodzinnych lub lokalnych. Jednakże wie­dza potoczna o wychowaniu czÄ™sto zawiera przesÄ…dy i zabobony, a jej mÄ…drość ludowa, zawarta w przysÅ‚owiach, jest niepewna, bo zawsze prawie spotyka swe kontrprzysÅ‚owie, np. „z kim przestajesz, takim siÄ™ stajesz", ale „dobrego karczma nie ze­psuje, a zÅ‚ego koÅ›ciół nie naprawi". StÄ…d też najwyższÄ… wartość poznawczÄ… i praktycznÄ… posiada wiedza naukowa, która powsta­je na drodze systematycznego i logicznie poprawnego opraco­wania materiaÅ‚u faktów, wydobywanego z różnych źródeÅ‚ po­znania pedagogicznego przy pomocy Å›ciÅ›le okreÅ›lonych metod badania, dostosowanych do wÅ‚aÅ›ciwego sobie przedmiotu bada­nego. Ponieważ pedagogika swÄ… podbudowÄ… przyrodniczÄ… należy częściowo tylko do nauk przyrodniczych, a głównie do humani­stycznych, dlatego też musi siÄ™ posÅ‚ugiwać metodami badawczy­mi obydwu tych grup nauki. Metoda przyrodnicza odnosi siÄ™ do bezpoÅ›redniego badania jakichÅ› zjawisk lub ich Å›ladów, majÄ…cych charakter powtarzal­ny, typowy, czyli egzemplaryczny, a nie indywidualny. Dlatego też badanie takich zjawisk także w wychowaniu i rozwoju czÅ‚o­wieka wymaga albo przyglÄ…dania siÄ™ ich przebiegowi, albo ce­lowego wywoÅ‚ywania zjawiska i powtarzania go, albo też zlicze­nia wypadków pojawienia siÄ™ tegoż zjawiska. Mamy stÄ…d trzy ogólne grupy metod badania przyrodniczego: metody obserwa­cyjne, eksperymentalne oraz statystyczne.51 a) Obserwacyjne metody w pedagogice dotyczÄ… albo dziaÅ‚aÅ„ wychowawców, albo zmian rozwojowych wychowanków w ich naturalnym przebiegu. Ponieważ nauczyciel lub wychowanek mogÄ… obserwować samych siebie w zakresie przeżyć wewnÄ™trz­nych, dążeÅ„ i wysiÅ‚ków, dlatego też w badaniu psychopedago-gicznych zjawisk stosujemy obserwacjÄ™ introspekcyjnÄ…, umożli­wiajÄ…cÄ… wglÄ…d w siebie. Najczęściej jednakże stosowane sÄ… metody obserwacji zachowania siÄ™ jednostki badanej, czyli obser­wacja ekstrospekcyjna (Å‚ac. ekstra — na zewnÄ…trz, specto — patrzÄ™). ZewnÄ™trzna obserwacja może dotyczyć albo opisu wy­padków jednostkowych (metoda kazuistyczna), albo zjawisk nienormalnych (metoda kliniczna), bÄ…dź też poszczególnych pro­cesów, jak np. zwalczania lenistwa przez wychowanka (metoda tematyczna). Wreszcie obserwacja może obejmować zespół dzieci, np. klasÄ™ szkolnÄ… podczas lekcji, wówczas taka obserwacja gru­powa może zająć siÄ™ zachowaniem siÄ™ kilku jednostek w zespo­le lub stosunkiem grupy klasowej do jednostek. Wszelka obser­wacja pedagogiczna samego siebie, zachowania siÄ™ jednostki czy grupy może być dorywcza, systematyczna lub ciÄ…gÅ‚a. Do każdego wypadku dobieramy innÄ… technikÄ™ dokumentacyjnÄ… obserwacji, czy to w postaci notatek obserwacyjnych, notują­cych dane i przebieg faktów bez interpretacji wÅ‚asnej obserwa­tora, którÄ… jako przypuszczenia należy wyodrÄ™bnić od samego opisu zdarzenia, czasem w formie systematycznie prowadzonego dziennika lub arkusza obserwacji, bÄ…dź też protokółów obserwa­cyjnych, zapisujÄ…cych w sposób ciÄ…gÅ‚y wszystkie możliwe szcze­góły zachowania siÄ™ i wypowiedzi badanych, np. protokóły lek­cyjne. b) Eksperymentalne metody badania w pedagogice dążą do celowego wywoÅ‚ywania zjawisk i zmiany ich warunków, aby wykryć prawidÅ‚owoÅ›ci, zachodzÄ…ce miÄ™dzy nimi. Co do przed- miotu eksperymentowania może on mieć także charakter ekspe- rymentu introspekcyjnego, ekstrospekcyjnego lub grupowego. Natomiast pod wzglÄ™dem warunków, w jakich siÄ™ może ekspe- ryment pedagogiczny odbywać, rozróżnia siÄ™ eksperyment na- turalny, laboratoryjny i Å›rodowiskowy. PodstawÄ… każdego z nich jest wywoÅ‚ywanie reakcji przy pomocy bodźców w postaci do- branych zadaÅ„. W naturalnym eksperymencie pedagogicznym jako przeważajÄ…cej metodzie stosuje siÄ™ zadania nie odbiegajÄ…ce od zwykÅ‚ych dziaÅ‚aÅ„ w szkole, czy w domu, a wiÄ™c np. wprowa- dzenie nowej próbnej organizacji lekcji lub metody nauczania, nowej zabawy lub pracy (metoda sytuacyjna), zadanie w po- staci napisania wypowiedzi na jakiÅ› temat lub danie na piÅ›mie odpowiedzi na pytania kwestionariusza (metoda ankietowa i te- stowa badania inteligencji lub wiadomoÅ›ci). Laboratoryjny na- tomiast eksperyment wymaga izolacji badanego, stwarza sztucz- ne warunki, wprowadza pomiar przy pomocy instrumentów, ogranicza czas dawania odpowiedzi. Wszystko to zapewnia wiÄ™kszÄ… Å›cisÅ‚ość wyników, lecz odnosi siÄ™ do przebiegu zjawisk w pewien sposób zdeformowanych. Mimo to eksperymenty labo- ratoryjne badajÄ… zainteresowania i uzdolnienia uczniów (metody psychotechniczne), okreÅ›lajÄ… postawy i potrzeby osobowoÅ›ci (me- tody projekcyjne). Wreszcie eksperyment pedagogiczny może dotyczyć wpÅ‚ywu Å›rodowiska, np. szkolnego na wychowanka, okreÅ›lać jego rolÄ™ w grupie koleżeÅ„skiej, wówczas to stosuje siÄ™ metody socjometryczne, badajÄ…ce popularność jednostek w gru- pie, ich uznanie przez kolegów lub też odrzucenie. c) Statystyczne zaÅ› metody badania w pedagogice zmierzajÄ… do ujÄ™cia strony iloÅ›ciowej zjawisk, majÄ… wiÄ™c charakter maso- wy (prawo wielkich liczb) i odnoszÄ… siÄ™ do jednorodnych zbio- rowoÅ›ci. W zbiorowoÅ›ciach tych wystÄ™puje zróżnicowanie natu- ralnych cech, np. wzrostu dzieci tego samego wieku. Przy tym najwiÄ™kszy procent tej grupy przypada na Å›redni wzrost, gdy niski i wysoki wskazuje mniejsze odsetki. NastÄ™puje wiÄ™c w zbiorowoÅ›ci rozsiew cech od minimalnych do maksymalnych, ukÅ‚adajÄ…cy siÄ™ w krzywÄ… zbliżonÄ… do krzywej dzwonowej, w któ­rej Å›rednia arytmetyczna wielkoÅ›ci stanowi wskaźnik staty­styczny charakteryzujÄ…cy danÄ… zbiorowość. W ten sposób metoda przeciÄ™tnych (Å›rednia arytmetyczna, mediana — punkt wyzna­czajÄ…cy poÅ‚owÄ™ liczebnoÅ›ci obserwacji, modalna — punkt naj­wiÄ™kszej liczebnoÅ›ci w rozkÅ‚adzie) uzyskuje wskaźniki, które stajÄ… siÄ™ normÄ… dla okreÅ›lenia, np. stopnia rozwoju fizycznego chÅ‚opców czy dziewczÄ…t.52 Pomiar cech psychicznych lub wyni­ków badaÅ„ testowych wymaga ujÄ™cia przy pomocy punktacji, którÄ… ustala siÄ™ na podstawie skali oceny, jak np. stopni szkol­nych od 5 (bardzo dobra odpowiedź) do 2 (niedostateczna). W tym wypadku poza zwykÅ‚Ä… statystykÄ… procentów promowa­nych i drugorocznych uczniów można badać nie tylko stopieÅ„ zmiennoÅ›ci w liczebnoÅ›ciach bardzo dobrych, dobrych, dostatecz­nych i miernych uczniów, ale także zależnoÅ›ci liczbowe pomię­dzy różnymi wielkoÅ›ciami, które przy pomocy metody korelacji ujawniajÄ… istniejÄ…ce zwiÄ…zki funkcjonalne wÅ›ród badanych ilo­ściowo zjawisk. Wreszcie drogÄ… metody reprezentacyjnej można statystycznie na podstawie celowo dobranej próbki, uwzglÄ™dnia­jÄ…cej procentowe rozwarstwienie zbiorowoÅ›ci co do pÅ‚ci, wieku czy orientacji politycznej przeprowadzić badanie sondażowe opi­nii publicznej, odnoszÄ…ce siÄ™ do caÅ‚ej populacji, z której próbkÄ™ losowo dobrano. StÄ…d też metody statystyczne sÄ… również meto­dami badawczymi, odkrywajÄ…cymi nowe fakty zależnoÅ›ci ilo­ściowej, a nie tylko sposobem opracowania danych zebranych metodÄ… obserwacji czy eksperymentu. SprawdŸ ofertê na litery reklamowe od tej agencji reklamowej

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”