Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • przedszkole Skrzat Lublin
  • obozy
  • Dziewczyny
  • dywany komfortowe
  • Pokrewne

    Rozwoju zadatków środowiskowych


    Środowisko. Rozwój jednostki uwarunkowany wyposa­żeniem dziedzicznym, własną aktywnością, czyli czynni­kami biologicznymi, jest związany i uzależniony w spo­sób wielokierunkowy od czynników społecznych: środo­wiska i wychowania. Środowisko, a więc rodzina — (ro­dzice i rodzeństwo, grupa rówieśnicza, podobnie jak i atmosfera panująca w domu, mają przemożny wpływ na kształtowanie psychiki jednostki. Mechanizmy wrodzone i dziedziczne stanowią podłoże dla powstawania czynno­ści umysłowych, takich jak: mowa, zdolność logicznego myślenia, rozwiązywanie problemów. By ów mechanizm mógł sprawnie działać, konieczny jest odpowiedni dobór bodźców w postaci różnorodnych form kontaktów społecznych, pobudzających aktywność jednostki. Formy te są różne w różnych okresach rozwojo­wych. W okresie niemowlęcym kontakty z matką, rodziną wywołują pozytywne reakcje uczuciowe, pobudzając aktyw­ność dziecka. Środowisko ma charakter dynamizujący nie tylko w odniesieniu do młodszych dzieci, ale także odgry­wa znaczną rolę w kształtowaniu osobowości. Określone wzory postępowania czy zachowania wiążą się z wyróżnianą osobą, którą się naśladuje i z którą się utoż­samia. Rodzinę określa się jako miniaturę społeczeństwa, w którym dziecko od najmłodszych lat uczy się przystosowy­wania społecznego, utrwala wzory zachowania osób mu najbliższych w danym momencie. Wzorce zachowania mają ogromne znaczenie. Jeśli nie­właściwe formy zachowania jednego z rodziców, takie jak: brak opanowania, podniesiony głos, krzyki często się pow­tarzają, trudno się dziwić, że dziecko naśladuje je i utrwa­la w swym zachowaniu. Pierwszym wzorcem dla swych dzieci są rodzice. Oni zaspokajają ich potrzeby nie tylko biologiczne, ale i poznawcze, służą radą i pomocą, kształ­tują pojęcie dobra i zła. Środowisko rówieśnicze i szkoLne ma także doniosłe zna­czenie, którego wpływu nie da się usunąć. .Powiedz mi z kim przestajesz, a .powiem ci, kim jesteś" — mówi J. W. Goethe 1), podkreślając wagę oddziaływań środowiska. Akceptacja norm postępowania i zasad obowiązujących w grupie rówieśniczej przesądza czasem o zachowaniu jed­nostki i realizacji jej zamiarów, dążeń, a także zadań. To wszystko może stać się czynnikiem wzmacniającym oso­bowość, odporność psychiczną człowieka, która potrafi go uchronić od złych wpływów otoczenia. Może być jednak odwrotnie. Ucieczka od zdrowego moralnie zespołu ró­wieśników, uleganie złym wpływom zdemoralizowanych kolegów może doprowadzić do groźnych skutków zarówno dla chłopca, jak i dziewczynki, sprawić ból rodzicom i wy­wołać potępianie w szkole. Bywa i tak, że młodzież dorastająca nie akceptuje pozy­tywnych zasad postępowania, wpajanych przez rodziców, lub odwrotnie — tradycje i obyczaje panujące w niektó­rych rodzinach budzą sprzeciw społeczny. Ślepa akceptacja i posłuszeństwo nie są sprzymierzeń­cami postępu w świecie. Tempo zmian społecznych, choć czasami doprowadza do zakłóceń w życiu jednostek i grup społecznych, umożliwia korzystanie ze swobody w dążeniu do samorealizacji, w wyborze drogi życiowej, w zaspoka­janiu swych potrzeb. Stąd w rodzinach o modelu tradycyj­nym — nakazowym, autorytatywnym — spotykamy się z „nieposłusznymi", „niepokornymi buntownikami". Określa się to popularnie jako tzw. konflikt pokoleń. Najczęściej oznacza to bunt przeciw starym wzorom, nieżyciowy prze­pisom i zasadom, do których młodzi nie chcą się dostoso­wać. Brak zrozumienia dJa odmienności przekonań i po­glądów, równoznaczny z nieistnieniem partnerskich stosun­ków w rodzinie, przekreśla często nieodwracalnie szansę na porozumienie między rodzicami a dziećmi. Trudności jeszcze bardziej się pogłębiają, gdy nie tyl­ko rodzina, lecz wychowawcy w szkole nie chcą uznać ani uwzględnić swoistości i jedyności drogi rozwoju swego wy­chowanka, a także „stanu możliwości twórczych", uzdol­nień i cech indywidualnych, stanowiących o jego odrębno­ści. Czynnik środowiskowy ma niezwykle złożoną struk­turę i stąd takie jego znaczenie dla rozwoju psychofizycz­nego człowieka.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”