Człowiek
Argumenty moralno-etyczne
Stosunek miłosny nie jest wyłącznie osobistą sprawą mężczyzny i kobiety, ponieważ konsekwencje jego mają zbyt często charakter społeczny. Trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że prawie zawsze rodzice dziewczyny, która stała się przedwcześnie matką, lub chłopca, który jest ojcem przed dojściem do pełnoletności, muszą ponosić ekonomiczne konsekwencje stosunków seksualnych nawiązanych przez młodzież. Często ten ciężar obowiązków wychowania dzieci zrodzonych z młodocianej i życiowo zupełnie jeszcze nie przygotowanej pary spada na barki państwa. W interesie społeczeństwa leży, aby młodzież opuszczała szkołę z dostatecznym zrozumieniem swoich obowiązków obywatelskich. Szkoła powinna wpoić znajomość norm i zasad postępowania obowiązującego ludzi współżyjących w cywilizowanej społeczności oraz wskazać na konsekwencje ich łamania. Z tego względu ukazanie społecznych aspektów życia seksualnego ma szczególnie duże znaczenie. Większość młodych ludzi już z domu rodzinnego wynosi wiedzę o tym, czego oczekują od nich rodzice i społeczeństwo. Szkoła powinna pogłębić w nich to przekonanie, podkreślając znaczenie społeczne tych dziedzin życia, które w wychowaniu domowym są zazwyczaj przemilczane. Względy społeczne nie sąj to tylko sprawy ekono|niczno-spo-łeczne, ale i moralno-społeczne. Straty, jakie ponosi społeczeństwo wskutek nierozważnego postępowania młodzieży, wyrażone w liczbach (w złotówkach) mogą zbyt słabo przemawiać do wyobraźni, ale zawsze jest szansa, że wrażliwą psychikę młodego człowieka wstrząśnie obraz krzywdy ludzkiej, krzywdy bliźniego, krzywdy dziecka, którego narodzin nikt nie pragnął i nie oczekiwał. Młodzież musi zrozumieć, że te same nakazy honoru i miłości bliźniego, które obowiązują w życiu codziennym, zachowują swoją ważność w całej rozciągłości również i w dziedzinie życia seksualnego. Nie tylko względy społeczne skłaniają do uznania wstrzemięźliwości jako najsłuszniejszego sposobu postępowania w okresie młodzieńczym. Niemniej ważkich argumentów dostarcza biologia i fizjologia. Okres młodości jest okresem dorastania, dojrzewania — a więc procesy te nie są jeszcze ukończone. Człowiek nie osiągnął jeszcze pełni dojrzałości fizycznej ani wystarczającej dojrzałości psychicznej. Z punktu widzenia biologii jednostki takie nie nadają się do reprodukcji, ponieważ wynikiem, jej będzie potomstwo mniej wartościowe, gorzej przystosowane do życia. Zatem rozród jednostek niedojrzałych, o niedokończonym rozwoju, jest czymś sprzecznym z prawami natury. Wśród argumentów psychologicznych najważniejszy jest ten, że zbyt wcześnie rozpoczęte życie seksualne bywa często traktowane jako cel sam w sobie — w oderwaniu od idei rodziny, dzieci, domu. W normalnej psychice dojrzałego człowieka pojęcia te wiążą się z życiem seksualnym. Skojarzenie takie stanowi podstawę poczucia odpowiedzialności w dziedzinie seksualnej, odpowiedzialności zarówno w odniesieniu do partnera, jak i do społeczeństwa. W okresie dorastania trudno o skojarzenia tego typu. Powstają one bowiem dopiero na gruncie doświadczeń, których młodzieży zazwyczaj brak. Ponadto młodzi ludzie nie mają przecież warunków życiowych, aby już w okresie dojrzewania stworzyć dom i zabezpieczyć byt rodzinie, nawet gdyby odznaczali się znacznym poczuciem odpowiedzialności. Nawiązywanie stosunków płciowych z wyłącznym nastawieniem na ,.użycie życia", na „wyszumienie się", rozładowanie wezbranej energii w przygodnych awanturach miłosnych, prowadzi do wytworzenia typu tzw. złotego młodzieńca. Jest to osobowość zdecydowanie ujemna. Złota młodzież zawsze stanowiła przedmiot poważnej troski cywilizowanych społeczeństw, a w naszych czasach troska ta jest specjalnie usprawiedliwiona. Zjawiskiem tym interesują się coraz bardziej współczesna socjologia, psychologia i pedagogika. U „złotej młodzieży" zarówno u chłopców, jak i dziewcząt następuje z biegiem czasu charakterystyczne skrzywienie psychiki — osłabienie uczuć wyższego rzędu, jednostronne zainteresowanie sprawami płci i wybujały erotyzm, egocentryzm, egoizm, nieliczenie się ze skutkami własnego postępowania, zanik refleksji o podłożu altruistycznym i społecznym. Jeżeli chłopiec lub dziewczyna wcześnie popadną w towarzystwo „złotej młodzieży", nie przeżywają oni przeważnie charakterystycznego dla wieku dorastania okresu uczuć romantycznych. W ich wzajemnych stosunkach pojawiają się prawie natychmiast elementy cynizmu i skłonności do szyderstwa z jakichkolwiek głębszych uczuć. Chłopcy nabierają lekceważącego stosunku do koleżanek i do kobiet w ogóle; dziewczęta poznają mężczyzn od najgorszej ich strony — drapieżności seksualnej i egoizmu — i również nimi pogardzają. Wbrew pozorom dziewczęta i chłopcy z kręgu tej młodzieży rzadko bywają szczęśliwi, a prawie zawsze unieszczęśliwiają swoich rodziców i wszystkich, którzy zachowali dla nich jakieś życzliwe uczucia. Wychowanie seksualne jest w stanie w znacznej mierze złagodzić w społeczeństwie problem „złotej młodzieży". Jeśli młodzież będzie rozpoczynać nawiązywanie stosunków płciowych nieco później niż to czyni obecnie, można oczekiwać, że sprawy płci i miłości będą przez nią traktowane znacznie poważniej ze względu na wyższy stopień dojrzałości społecznej.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”