Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • przyczepki dzieciêce do rowerów
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Pedagogika jako nauka

    Poznanie pedagogiki jako nauki o wychowaniu wymaga naj­pierw podejÅ›cia metodologicznego, które wyjaÅ›nia co to za nau­ka, jaki jest jej charakter naukowy, zanim okreÅ›li siÄ™ dokÅ‚adniej jej przedmiot, czyli wychowanie, którym siÄ™ pedagogika zajmuje. Metodologia ogólna nauki, naukoznawstwo okreÅ›la wszelkÄ… nau­kÄ™ jako spoÅ‚ecznie zorganizowanÄ… dziaÅ‚alność poznawczÄ… ludzi, która systematycznie stawia i metodycznie, w sposób przemyÅ›la­ny rozwiÄ…zuje problemy (pytania wymagajÄ…ce operacji poznaw­czych, zebrania materiaÅ‚u i jego opracowania) tak teoretyczne (pojÄ™ciowo wyjaÅ›niajÄ…ce dane zjawiska), jak praktyczne (skutecz­nie uÅ‚atwiajÄ…ce dziaÅ‚anie).9 Stawianie problemów w naukach wymaga specjalnego jÄ™zyka naukowego, czyli terminologii jako zespoÅ‚u nazw o Å›ciÅ›le ustalonym znaczeniu w zależnoÅ›ci od cha­rakteru teoretycznego, czy praktycznego danej nauki. Dlatego w metodologicznym poznaniu pedagogiki jako nauki bÄ™dziemy zaczynali od jej podstawowego narzÄ™dzia, jakim jest terminolo­gia tak podstawowa jak i dalsza oraz próby okreÅ›lenia jej cha­rakteru naukowego. W naukowym traktowaniu spraw wychowania stosujemy dwa podstawowe terminy: pedagogia i pedagogika. Obydwa pochodzÄ… od wyrazu greckiego paidagogos, znaczÄ…cego niewolnika w Grecji starożytnej, którego zadaniem byÅ‚o odprowadzanie chÅ‚opców wolnych obywateli greckich na miejsce ćwiczeÅ„ fizycznych, zwa­ne palestrÄ…. Paidagogos etymologicznie oznacza „prowadzÄ…cy chÅ‚opca",10 poczÄ…tkowo fizycznie, nastÄ™pnie prowadzÄ…cy go mo­ralnie i duchowo. Instytucja paidagogosów wynikaÅ‚a z wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci kultu reli­gijnego Greków, polegajÄ…cego na agonistyce, czyli współzawod­nictwie w zapasach fizycznych (zwanych agone) ku czci bóstwa Co cztery lata odbywaÅ‚y siÄ™ ogólnogreckie zapasy olimpijskie na cześć Zeusa. ChÅ‚opcy wiÄ™c pod opiekÄ… paidagogosów przygoto­wywali siÄ™ do takich zawodów religijnych, mÅ‚odzieÅ„cy zaÅ› ćwi­czyli na gimnazjonach pentathlon, piÄ™ciobój w skoku, biegu, rzu­cie dyskiem i oszczepem oraz mocowaniu siÄ™. W ten sposób wy­chowanie fizyczne daÅ‚o poczÄ…tek opiece pedagogicznej i wycho­waniu u Greków. Z rozwojem kultury, szczególnie w Atenach, zadaniem paidagogosa staÅ‚o siÄ™ nauczanie poczÄ…tków pisania i czy­tania, recytowania wyjÄ…tków z epopei narodowych Homera Ilia­dy i Odysei, wpojenie chÅ‚opcu zasad moralnych, np. poszanowania starców. Paidagogos z opiekuna na boisku przemieniÅ‚ siÄ™ w nau-czyciela-wychowawcÄ™, jego czynnoÅ›ci obejmowaÅ‚y nie tylko opie­kÄ™ fizycznÄ…, ale także ksztaÅ‚cenie umysÅ‚owe i prowadzenie du-chowomoralne, czyli wychowanie. CaÅ‚ość tych zabiegów wokół osoby chÅ‚opca poczÄ™to nazywać paidagogija. StÄ…d podstawowy termin pedagogia oznacza samo dzieÅ‚o wychowywania, zespół czynnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci wychowawczych, np. pedagogia domo­wa, szkolna, KoÅ›cioÅ‚a. StÄ…d pedagogia może być albo twórczym dziaÅ‚aniem na dzieci i mÅ‚odzież, pÅ‚ynÄ…cym z talentu wychowawcy, albo rzemieÅ›lni­czym naÅ›ladowaniem wzorów postÄ™powania, zależnym od naby­tej wprawy i rutyny. W pierwszym wypadku praktyczne wy­chowywanie graniczy ze sztukÄ…, a nawet staje siÄ™ „sztukÄ… sztuk", gdyż dziaÅ‚a w trudnym materiale ludzkim, który przejawia dą­żenie do samodzielnoÅ›ci, w drugim natomiast jest technikÄ… po­stÄ™powania z dziećmi lub mÅ‚odzieżą, technikÄ… pedagogicznÄ…, którÄ… można przekazać innym w ksztaÅ‚ceniu kadydatów na wycho­wawców. Natomiast przy kupnie paidagogosa żądano od niego znajo­moÅ›ci swego zawodu, wiadomoÅ›ci o wskazówkach postÄ™powania z dziećmi i o technice wychowywania, sÅ‚owem wymagano jakiejÅ› podstawowej wiedzy o wychowaniu, co nazywano wyrażeniem paidagogike techne. Od tego wyrażenia pochodzi w jÄ™zykach europejskich nazwa pedagogika na oznaczenie teoretycznej wie­dzy i nauki o wychowaniu. Wprawdzie w rozumieniu greckim pedagogika nie byÅ‚a naukÄ… jako zbiór poglÄ…dów (gr. logia od legein — zbierać, mówić) jak mitologia, teologia, które z czasem wiÄ…zano z wyrazem logos, oznaczajÄ…cym sÅ‚owo, myÅ›l (np. geolo­gia, socjologia), ani nie byÅ‚a naukÄ… opisujÄ…cÄ… tylko, jak geografia, historiografia (gr. grajo — piszÄ™) lecz w rzÄ™dzie takich nauk jak matematyka, czy logika, gramatyka, znaczyÅ‚a refleksjÄ™ nad dzia­łaniem w danym wypadku wychowawczym, Refleksja ta pocho­dzi z potrzeb dziaÅ‚ania, ale także wraca do niego, ponieważ ma swoje zastosowanie w dziaÅ‚aniu. W zwiÄ…zku z tym w pedagogice jako nauce zachodzi Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek miÄ™dzy teoriÄ… i praktykÄ…. Teo­ria rozwiÄ…zuje problemy dostarczone przez praktykÄ™, ale skute­czność rozwiÄ…zaÅ„ teoretycznych wykazuje ostatecznie prakty­ka. Refleksja wiÄ™c wystÄ™pujÄ…ca w pedagogice może być bardziej teoretyczna, gdy rozważa caÅ‚ość zjawisk wychowawczych, zwią­zanych z rozwojem czÅ‚owieka, warunkami tego rozwoju oraz ce­lami, które rozwój przy pomocy dziaÅ‚aÅ„ wychowawców powinien osiÄ…gnąć, albo też refleksja ta może stać siÄ™ bardziej praktyczna, gdy dotyczy treÅ›ci dziaÅ‚ania wychowawczego i jego metod oraz Å›rodków zapewniajÄ…cych jej skuteczność.12 Pedagogika jest wiÄ™c naukÄ…, której przedmiot stanowi sprawa praktycznej pedagogii wszelkiego rodzaju (sztuki i techniki wy­chowania) czyli wychowawczego prowadzenia dzieci, mÅ‚odzieży oraz oddziaÅ‚ywania na rozwój ludzi dorosÅ‚ych. Pedagogika współczesna zatrzymuje swÄ… historycznÄ… nazwÄ™, chociaż etymologicznie odnosi siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwie do wychowania dzieci, stÄ…d też obok pedagogiki jako dziaÅ‚u dzieciÄ™cego, trzeba wymie­niać hebagogikÄ™ 13 jako dziaÅ‚ o wychowaniu mÅ‚odzieży oraz an-dragogikÄ™,14 obejmujÄ…cÄ… oÅ›wiatÄ™ i wychowanie dorosÅ‚ych wraz z gerontagogikÄ…,15 czyli pedagogikÄ… starszego wieku. Pedagogika obecnie bardzo siÄ™ rozrosÅ‚a, obejmujÄ…c wszechstronny rozwój czÅ‚owieka i jego życie od dzieciÅ„stwa i mÅ‚odoÅ›ci po dojrzaÅ‚ość i starość. StÄ…d też dla Å›ciÅ›lejszego okreÅ›lenia nauki o caÅ‚kowitym rozwoju czÅ‚owieka można używać terminu antropagogia i antro-pagogika,16 chociaż terminy te sumowaÅ‚yby tylko odcinki rozwo­ju czÅ‚owieka, a wiÄ™c pedagogiki dzieci, mÅ‚odzieży, dorosÅ‚ych czy emerytów. PozostawaÅ‚aby na uboczu jeszcze masa oddzielnych spraw pedagogiki praktycznej, szczególnie różnych instytucji, jak pedagogika przedszkolna, pedagogika szkoÅ‚y, pedagogika zawo­dowa, pedagogika uniwersytecka, czy z szerszych stosunków mię­dzyludzkich pedagogika spoÅ‚eczna, pedagogika przemysÅ‚owa, pe­dagogika rolnicza, wojskowa, lecznicza, pedagogika pracy kultu­ralno-oÅ›wiatowej, pedagogika wczasów,17 a nawet pedagogika po­dwórkowa.18 Takie rozbicie współczesnej pedagogiki uważa siÄ™ czasami za objaw jej kryzysu, żąda siÄ™ jej scalenia, do czego można posÅ‚użyć siÄ™ terminem, obejmujÄ…cym caÅ‚ość pedagogiki rozwoju czÅ‚owieka i pedagogiki stosowanej w instytucjach, mia­nowicie pedagologia jako nauka o caÅ‚kowitym rozwoju czÅ‚owie­ka, który nigdy nie przestaje być przecież dzieckiem wÅ‚asnych rodziców, wÅ‚asnej epoki, wÅ‚asnego narodu, a także dzieckiem Boga, czy chce tego, czy nie. W dziedzinie praktycznego dziaÅ‚ania wychowawców, objÄ™tej także przez refleksjÄ™ pedagologicznÄ… (lub pedagogicznÄ…), wystÄ™pu­je również podstawowa terminologia, posÅ‚ugujÄ…ca siÄ™ wyrazami przejÄ™tymi z jÄ™zyka potocznego, jak wychowanie, nauczanie i ksztaÅ‚cenie. Okazuje siÄ™, że sÄ… one Å‚atwe w użyciu praktycz­nym, ale trudne do zdefiniowania, ponieważ miÄ™dzy nimi wystę­pujÄ… liczne stosunki miÄ™dzyzakresowe tych pojęć (nadrzÄ™dność i podrzÄ™dność, podprzeciwieÅ„stwo, czyli częściowe zachodzenie na siebie wychowania i nauczania oraz stosunek krzyżowania, po­nieważ ksztaÅ‚cenie jest niezależne od wychowania i nauczania, chociaż w nich zachodzi) nie wystÄ™puje jednak ani równoważ­ność, ani sprzeczność lub przeciwieÅ„stwo miÄ™dzy nimi.19 JeÅ›li siÄ™ zaÅ› weźmie pod uwagÄ™, że obok wychowania w praktyce wy­stÄ™puje samowychowanie, a obok ksztaÅ‚cenia samoksztaÅ‚cenie, w nauczaniu zaÅ› musimy siÄ™ liczyć z procesem uczenia siÄ™ u ucz­nia, wobec tego pojÄ™cia te nie dadzÄ… siÄ™ uÅ›ciÅ›lić jako terminy naukowe i trzeba je osobno analizować jako przedmiot pedago­giki w ramach praktycznych dziaÅ‚aÅ„ wychowawczych koniecz­nych dla prawidÅ‚owego rozwoju wychowanka. Wprawdzie pró­buje siÄ™ na Zachodzie wprowadzić Å›ciÅ›lejszy termin formacja, obejmujÄ…cy jakby łącznie wychowanie, nauczanie i ksztaÅ‚cenie mówiÄ…c o formacji intelektualnej, duchowej, dyscyplinarnej lub liturgicznej, jak to czyniÄ… dokumenty soborowe. Jednakże zna­czy to to samo, co wychowanie umysÅ‚owe, duchowe, karnoÅ›ci lub wychowanie do liturgii czy wychowanie przez liturgiÄ™. Tam wiÄ™c, gdzie chodzi o wychowanie do odbioru czegoÅ› lub wychowanie przez przeżywanie czegoÅ› (np. muzyki), tam próbuje siÄ™ używać wyrazu edukacja, np. edukacja filmowa, edukacja teatralna lub muzyczna. W wychowaniu chrzeÅ›cijaÅ„skim zaÅ›, gdy podkreÅ›la siÄ™ wpÅ‚ywy wychowawcze czegoÅ› budujÄ…ce duchowo wychowan­ków, używa siÄ™ wyrazu apostolat, np. apostolat prasy, teatru, fil­mu. Z tego przeglÄ…du pojęć podstawowych w pedagogice, a do­tyczÄ…cych dziaÅ‚aÅ„ wychowawczych, widać jak przedmiot jej ba­daÅ„ jest zÅ‚ożony, wieloaspektowy, a przy tym zmieniajÄ…cy siÄ™ rozwojowo tak, że wychowanie nie nadaje siÄ™ do prostego zde­finiowania. Jak wygl¹da majówka nad morzem - sprawdŸ nasze aktualne oferty

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”