Problemy szkolne
Wśród ludzi -klasa
Klasa tworzy małe społeczeństwo, w którym występujący ludzie przejawiają różne właściwości i formy zachowania społecznego. Niektóre jednostki i ich właściwości wzbudzają popularność większą lub mniejszą wśród swych rówieśników. Czasami są to tak silne indywidualności, że nie jest w stanie oprzeć się im cała klasa. Nadają one ton i atmosferę, narzucając swoiste formy zachowania, imponując swym rówieśnikom pewnymi cechami i umiejętnościami. Czasami są to tzw. przywódcy, którzy reprezentują silniej niż ktokolwiek inny określony zespół wartości. Tym bardziej funkcja takiego przywódcy jest istotna w okresie dorastania, kiedy zaczynają odgrywać poważną rolę kształtujące się poglądy, przekonania, postawy moralne. Osoba nadająca ton klasie np. przybiera rolę „panka", czyli osobnika z dziwaczną fryzurą, z kolczykiem w uchu. W jakiś czas potem klasę można poznać po pojedynczym kolczyku, bluzach w kolorach jakby zachlapanych farbami i tym podobnych akcesoriach typowych dla „pankersów". Przykład jest może nietypowy, ale łatwo znaleźć inne, podobne. Może być także inny wylansowany wzór — pozytywny. Szerokie zainteresowanie literaturą iberoamerykańską, rosyjską piosenką, kabaretem powodują, że duże grupy absolwentów szkoły o zbliżonych zainteresowaniach znajdują się razem w jednej określonej klasie humanistycznej czy przyrodniczej itp. W starszych klasach tego typu znaczące wpływy jednostek lub małych grup nieco maleją. Pod koniec okresu dorastania młodzież staje przed wyborem kierunku studiów lub miejsca pracy. Polega w tym wyborze na swoich zainteresowaniach i doświadczeniach, zdobytych nie tylko w klasie. Obserwuje życie, uczestniczy w różnych imprezach kulturalnych, przeżywając i dokonując wyboru własnej, indywidualnej drogi w życiu. W tym okresie szczególną potrzebą jest przeżywanie piękna. RJrzwój wrażliwości estetycznej, chęć przeżywania i kontaktów ze sztuką zapobiega poczuciu osamotnienia, melancholii, pustki, jakie są udziałem pewnej części dorastających. Dążenie do przeżyć wynikających z kontaktów ze sztukami pięknymi, plastyką, poezją i literaturą, poszukiwanie piękna przyrody jest potrzebne i konieczne dla pełniejszego rozwoju uczuciowego. Upodobania artystyczne uwidaczniają się w formie twórczości poetyckiej, pisania tekstów do organizowanych kabaretów szkolnych, a także w uczestnictwie w życiu artystycznym — uczęszczanie do teatru, kina, opery. Sztuka stwarza atmosferę, w której chętnie przebywają młodociani, ona bowiem jednoczy wszystkich w przeżyciach estetycznych, stwarza jak gdyby formę wspólnoty ludzkiej. Plastyka, muzyka, film, które nie są ograniczone barierą słów, stanowią czynnik najważniejszy w kształtowaniu się owej wspólnoty. Niekiedy dzieło sztuki staje się „rzeczywistością", z którą młody człowiek się utożsamia, czasami widzi w niej swoje przeciwieństwo, sztuka wyzwala jego ukryte możliwości. Przykładów na to dostarcza literatura. Budzi zachwyt bohater literacki, z którym można porównać siebie, przyjąć jego postawę, a nawet sposób działania. W głębokim przeżyciu estetycznym, wywołanym wskutek intensywnego oddziaływania bohatera literackiego na osobę czytającą, może dokonać się ogromna przemiana w czytelniku. Takie przeżycie może stać się początkiem czegoś nowego w życiu, co pomoże odnaleźć siebie, otworzyć jakąś zamkniętą „bramę", przez którą wstąpi w życie człowiek, coś odświeżającego, mobilizującego do działania, do podejmowania nowych decyzji. To łączy się czasami z osiągnięciem wewnętrznego uspokojenia. Sztuka, która jest wielkim obszarem wzruszeń, zaspokajając potrzeby uczuciowe, usuwa także napięcia nerwowe, przeciwdziała zmęczeniu, wyzwala dobre samopoczucie. Dziś więcej niż kiedykolwiek wzrasta zapotrzebowanie na przeżycia estetyczne, leczące człowieka z samotności, przynoszące mu uspokojenie. Być sobą, a jednocześnie przeżywać coś, co daje świeżość i odprężenie jest odkryciem niewiarygodnie prostym i potrzebnym. Odczuwają to na szczęście młodzi i stąd ich entuzjazm dla sztuki, a także szukanie z nią kontaktu. Typowym dla okresu dorastania zjawiskiem jest łączenie się młodzieży w grupy1). Jest to związane z silną potrzebą uczestnictwa w zespole — wspólnego uczenia się i poznawania siebie na tle innych osób — członków tej grupy, przeżywania i dyskutowania na temat oglądanych sztuk teatralnych, filmów, przeczytanej literatury. Tendencje do powstawania samorzutnych zespołów wśród młodzieży dorastającej stały się przedmiotem badań naukowych2), w wyniku których wyodrębniono: grupy towarzyskie, kliki lub paczki, bandy. Wymienione grupy nie mają chrakteru trwałego, a poziom stosunków przyjaznych bywa różny. Bardziej intymny, uczuciowy charakter mają stosunki przyjacielskie. Zawieranie przyjaźni znane jest dużo wcześniej, bo w młodszym wieku szkolnym, ale ich trwałość, zażyłość ogranicza się do terenu zabawowego, wspólnego przebywania w klasie, w gronie rówieśników. W okresie dorastania przybiera inne formy.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”