Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • jak fotografowa na play
  • kko do pywania
  • www.angielskiyes.pl
  • www.willakalina.eu
  • Dziewczyny
  • Fotografia lubna Koszalin
  • Pokrewne

    Wśród ludzi -klasa


    Klasa tworzy małe społeczeństwo, w którym występu­jący ludzie przejawiają różne właściwości i formy zacho­wania społecznego. Niektóre jednostki i ich właściwości wzbudzają popularność większą lub mniejszą wśród swych rówieśników. Czasami są to tak silne indywidualności, że nie jest w stanie oprzeć się im cała klasa. Nadają one ton i atmosferę, narzucając swoiste formy zachowania, imponując swym rówieśnikom pewnymi cechami i umie­jętnościami. Czasami są to tzw. przywódcy, którzy repre­zentują silniej niż ktokolwiek inny określony zespół war­tości. Tym bardziej funkcja takiego przywódcy jest istot­na w okresie dorastania, kiedy zaczynają odgrywać po­ważną rolę kształtujące się poglądy, przekonania, posta­wy moralne. Osoba nadająca ton klasie np. przybiera rolę „panka", czyli osobnika z dziwaczną fryzurą, z kolczy­kiem w uchu. W jakiś czas potem klasę można poznać po pojedynczym kolczyku, bluzach w kolorach jakby za­chlapanych farbami i tym podobnych akcesoriach typo­wych dla „pankersów". Przykład jest może nietypowy, ale łatwo znaleźć inne, podobne. Może być także inny wylansowany wzór — pozytywny. Szerokie zainteresowanie literaturą iberoamerykańską, ro­syjską piosenką, kabaretem powodują, że duże grupy ab­solwentów szkoły o zbliżonych zainteresowaniach znajdują się razem w jednej określonej klasie humanistycznej czy przyrodniczej itp. W starszych klasach tego typu znaczące wpływy jednostek lub małych grup nieco maleją. Pod ko­niec okresu dorastania młodzież staje przed wyborem kie­runku studiów lub miejsca pracy. Polega w tym wyborze na swoich zainteresowaniach i doświadczeniach, zdobytych nie tylko w klasie. Obserwuje życie, uczestniczy w róż­nych imprezach kulturalnych, przeżywając i dokonując wyboru własnej, indywidualnej drogi w życiu. W tym okresie szczególną potrzebą jest przeżywanie piękna. RJrzwój wrażliwości estetycznej, chęć przeżywania i kontaktów ze sztuką zapobiega poczuciu osamotnienia, melancholii, pustki, jakie są udziałem pewnej części dora­stających. Dążenie do przeżyć wynikających z kontaktów ze sztu­kami pięknymi, plastyką, poezją i literaturą, poszukiwa­nie piękna przyrody jest potrzebne i konieczne dla pełniej­szego rozwoju uczuciowego. Upodobania artystyczne uwi­daczniają się w formie twórczości poetyckiej, pisania teks­tów do organizowanych kabaretów szkolnych, a także w uczestnictwie w życiu artystycznym — uczęszczanie do te­atru, kina, opery. Sztuka stwarza atmosferę, w której chętnie przebywają młodociani, ona bowiem jednoczy wszystkich w przeży­ciach estetycznych, stwarza jak gdyby formę wspólnoty ludzkiej. Plastyka, muzyka, film, które nie są ograniczone barierą słów, stanowią czynnik najważniejszy w kształto­waniu się owej wspólnoty. Niekiedy dzieło sztuki staje się „rzeczywistością", z któ­rą młody człowiek się utożsamia, czasami widzi w niej swoje przeciwieństwo, sztuka wyzwala jego ukryte możli­wości. Przykładów na to dostarcza literatura. Budzi za­chwyt bohater literacki, z którym można porównać siebie, przyjąć jego postawę, a nawet sposób działania. W głębokim przeżyciu estetycznym, wywołanym wsku­tek intensywnego oddziaływania bohatera literackiego na osobę czytającą, może dokonać się ogromna przemiana w czytelniku. Takie przeżycie może stać się początkiem cze­goś nowego w życiu, co pomoże odnaleźć siebie, otworzyć jakąś zamkniętą „bramę", przez którą wstąpi w życie czło­wiek, coś odświeżającego, mobilizującego do działania, do podejmowania nowych decyzji. To łączy się czasami z osią­gnięciem wewnętrznego uspokojenia. Sztuka, która jest wielkim obszarem wzruszeń, zaspo­kajając potrzeby uczuciowe, usuwa także napięcia nerwo­we, przeciwdziała zmęczeniu, wyzwala dobre samopoczu­cie. Dziś więcej niż kiedykolwiek wzrasta zapotrzebowa­nie na przeżycia estetyczne, leczące człowieka z samot­ności, przynoszące mu uspokojenie. Być sobą, a jednocześ­nie przeżywać coś, co daje świeżość i odprężenie jest od­kryciem niewiarygodnie prostym i potrzebnym. Odczuwa­ją to na szczęście młodzi i stąd ich entuzjazm dla sztuki, a także szukanie z nią kontaktu. Typowym dla okresu dorastania zjawiskiem jest łącze­nie się młodzieży w grupy1). Jest to związane z silną po­trzebą uczestnictwa w zespole — wspólnego uczenia się i poznawania siebie na tle innych osób — członków tej grupy, przeżywania i dyskutowania na temat oglądanych sztuk teatralnych, filmów, przeczytanej literatury. Tendencje do powstawania samorzutnych zespołów wśród młodzieży dorastającej stały się przedmiotem badań naukowych2), w wyniku których wyodrębniono: grupy towarzyskie, kliki lub paczki, bandy. Wymienione grupy nie mają chrakteru trwałego, a po­ziom stosunków przyjaznych bywa różny. Bardziej intym­ny, uczuciowy charakter mają stosunki przyjacielskie. Za­wieranie przyjaźni znane jest dużo wcześniej, bo w młod­szym wieku szkolnym, ale ich trwałość, zażyłość ogranicza się do terenu zabawowego, wspólnego przebywania w kla­sie, w gronie rówieśników. W okresie dorastania przybie­ra inne formy.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”