Problemy szkolne
Wśród ludzi -klasa

Klasa tworzy maÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwo, w którym wystÄ™puÂjÄ…cy ludzie przejawiajÄ… różne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i formy zachoÂwania spoÅ‚ecznego. Niektóre jednostki i ich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wzbudzajÄ… popularność wiÄ™kszÄ… lub mniejszÄ… wÅ›ród swych rówieÅ›ników. Czasami sÄ… to tak silne indywidualnoÅ›ci, że nie jest w stanie oprzeć siÄ™ im caÅ‚a klasa. NadajÄ… one ton i atmosferÄ™, narzucajÄ…c swoiste formy zachowania, imponujÄ…c swym rówieÅ›nikom pewnymi cechami i umieÂjÄ™tnoÅ›ciami. Czasami sÄ… to tzw. przywódcy, którzy repreÂzentujÄ… silniej niż ktokolwiek inny okreÅ›lony zespół warÂtoÅ›ci. Tym bardziej funkcja takiego przywódcy jest istotÂna w okresie dorastania, kiedy zaczynajÄ… odgrywać poÂważnÄ… rolÄ™ ksztaÅ‚tujÄ…ce siÄ™ poglÄ…dy, przekonania, postaÂwy moralne. Osoba nadajÄ…ca ton klasie np. przybiera rolÄ™ „panka", czyli osobnika z dziwacznÄ… fryzurÄ…, z kolczyÂkiem w uchu. W jakiÅ› czas potem klasÄ™ można poznać po pojedynczym kolczyku, bluzach w kolorach jakby zaÂchlapanych farbami i tym podobnych akcesoriach typoÂwych dla „pankersów". PrzykÅ‚ad jest może nietypowy, ale Å‚atwo znaleźć inne, podobne. Może być także inny wylansowany wzór — pozytywny. Szerokie zainteresowanie literaturÄ… iberoamerykaÅ„skÄ…, roÂsyjskÄ… piosenkÄ…, kabaretem powodujÄ…, że duże grupy abÂsolwentów szkoÅ‚y o zbliżonych zainteresowaniach znajdujÄ… siÄ™ razem w jednej okreÅ›lonej klasie humanistycznej czy przyrodniczej itp. W starszych klasach tego typu znaczÄ…ce wpÅ‚ywy jednostek lub maÅ‚ych grup nieco malejÄ…. Pod koÂniec okresu dorastania mÅ‚odzież staje przed wyborem kieÂrunku studiów lub miejsca pracy. Polega w tym wyborze na swoich zainteresowaniach i doÅ›wiadczeniach, zdobytych nie tylko w klasie. Obserwuje życie, uczestniczy w różÂnych imprezach kulturalnych, przeżywajÄ…c i dokonujÄ…c wyboru wÅ‚asnej, indywidualnej drogi w życiu. W tym okresie szczególnÄ… potrzebÄ… jest przeżywanie piÄ™kna. RJrzwój wrażliwoÅ›ci estetycznej, chęć przeżywania i kontaktów ze sztukÄ… zapobiega poczuciu osamotnienia, melancholii, pustki, jakie sÄ… udziaÅ‚em pewnej części doraÂstajÄ…cych. Dążenie do przeżyć wynikajÄ…cych z kontaktów ze sztuÂkami piÄ™knymi, plastykÄ…, poezjÄ… i literaturÄ…, poszukiwaÂnie piÄ™kna przyrody jest potrzebne i konieczne dla peÅ‚niejÂszego rozwoju uczuciowego. Upodobania artystyczne uwiÂdaczniajÄ… siÄ™ w formie twórczoÅ›ci poetyckiej, pisania teksÂtów do organizowanych kabaretów szkolnych, a także w uczestnictwie w życiu artystycznym — uczÄ™szczanie do teÂatru, kina, opery. Sztuka stwarza atmosferÄ™, w której chÄ™tnie przebywajÄ… mÅ‚odociani, ona bowiem jednoczy wszystkich w przeżyÂciach estetycznych, stwarza jak gdyby formÄ™ wspólnoty ludzkiej. Plastyka, muzyka, film, które nie sÄ… ograniczone barierÄ… słów, stanowiÄ… czynnik najważniejszy w ksztaÅ‚toÂwaniu siÄ™ owej wspólnoty. Niekiedy dzieÅ‚o sztuki staje siÄ™ „rzeczywistoÅ›ciÄ…", z któÂrÄ… mÅ‚ody czÅ‚owiek siÄ™ utożsamia, czasami widzi w niej swoje przeciwieÅ„stwo, sztuka wyzwala jego ukryte możliÂwoÅ›ci. PrzykÅ‚adów na to dostarcza literatura. Budzi zaÂchwyt bohater literacki, z którym można porównać siebie, przyjąć jego postawÄ™, a nawet sposób dziaÅ‚ania. W głębokim przeżyciu estetycznym, wywoÅ‚anym wskuÂtek intensywnego oddziaÅ‚ywania bohatera literackiego na osobÄ™ czytajÄ…cÄ…, może dokonać siÄ™ ogromna przemiana w czytelniku. Takie przeżycie może stać siÄ™ poczÄ…tkiem czeÂgoÅ› nowego w życiu, co pomoże odnaleźć siebie, otworzyć jakÄ…Å› zamkniÄ™tÄ… „bramÄ™", przez którÄ… wstÄ…pi w życie czÅ‚oÂwiek, coÅ› odÅ›wieżajÄ…cego, mobilizujÄ…cego do dziaÅ‚ania, do podejmowania nowych decyzji. To łączy siÄ™ czasami z osiÄ…ÂgniÄ™ciem wewnÄ™trznego uspokojenia. Sztuka, która jest wielkim obszarem wzruszeÅ„, zaspoÂkajajÄ…c potrzeby uczuciowe, usuwa także napiÄ™cia nerwoÂwe, przeciwdziaÅ‚a zmÄ™czeniu, wyzwala dobre samopoczuÂcie. DziÅ› wiÄ™cej niż kiedykolwiek wzrasta zapotrzebowaÂnie na przeżycia estetyczne, leczÄ…ce czÅ‚owieka z samotÂnoÅ›ci, przynoszÄ…ce mu uspokojenie. Być sobÄ…, a jednoczeÅ›Ânie przeżywać coÅ›, co daje Å›wieżość i odprężenie jest odÂkryciem niewiarygodnie prostym i potrzebnym. OdczuwaÂjÄ… to na szczęście mÅ‚odzi i stÄ…d ich entuzjazm dla sztuki, a także szukanie z niÄ… kontaktu. Typowym dla okresu dorastania zjawiskiem jest łączeÂnie siÄ™ mÅ‚odzieży w grupy1). Jest to zwiÄ…zane z silnÄ… poÂtrzebÄ… uczestnictwa w zespole — wspólnego uczenia siÄ™ i poznawania siebie na tle innych osób — czÅ‚onków tej grupy, przeżywania i dyskutowania na temat oglÄ…danych sztuk teatralnych, filmów, przeczytanej literatury. Tendencje do powstawania samorzutnych zespołów wÅ›ród mÅ‚odzieży dorastajÄ…cej staÅ‚y siÄ™ przedmiotem badaÅ„ naukowych2), w wyniku których wyodrÄ™bniono: grupy towarzyskie, kliki lub paczki, bandy. Wymienione grupy nie majÄ… chrakteru trwaÅ‚ego, a poÂziom stosunków przyjaznych bywa różny. Bardziej intymÂny, uczuciowy charakter majÄ… stosunki przyjacielskie. ZaÂwieranie przyjaźni znane jest dużo wczeÅ›niej, bo w mÅ‚odÂszym wieku szkolnym, ale ich trwaÅ‚ość, zażyÅ‚ość ogranicza siÄ™ do terenu zabawowego, wspólnego przebywania w klaÂsie, w gronie rówieÅ›ników. W okresie dorastania przybieÂra inne formy.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”