Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • willakalina.eu
  • sklep spoywczy Wrocaw
  • Dziewczyny
  • Psycholog Dzieci warszawa
  • Pokrewne

    Osobowość i samopoznanie


    W starożytnej Grecji, gdzie nauka i sztuki piękne stały na najwyższym poziomie, poznanie samego siebie miało wyjątkowe znaczenie i wymowę. Łączono je z umiejętno­ścią myślenia, wnioskowania, obserwacji świata i auto­refleksji, 'poznania samego siebie i samooceny, tworzenia siebie na tle innych ludzi i w działaniu. Jeśli posiadło się wiedzę o sobie, można było mieć krytyczny stosunek do tego, co się umie, czego można się jeszcze nauczyć od in­nych, ukształtować swój charakter, ukierunkować zainte­resowania. Podobnie jak w strożytności problem samopoznania, kształtowanie swej osobowości i charakteru nie straciły na aktualności we współczesnym świecie. Poznanie siebie na­brało charakteru obowiązku każdego myślącego człowieka, stało się warunkiem wszelkiej rzetelnej wiedzy, jego po­glądu na świat i życie. Poznanie siebie — samoocena, ukierunkowanie zaintere­sowań i swych dążeń, zrozumienie tego, co dzieje się w nas samych — okazuje się sprawą niezmiernie ważną dla młodego człowieka wchodzącego w życie. Związane ono jest z kształtowaniem osobowości, pracą nad sobą, z dy­stansem wobec własnych wad i braków, chęcią stawania się kimś lepszym, doskonalszym, pożyteczniejszym.Nierzadko zadajemy sobie pytanie, jacy jesteśmy napraw­dę, dlaczego tak postępujemy, a nie inaczej, co i kto skła­nia nas do realizacji zamierzonych działań. Szukamy wy­jaśnienia w horoskopach, diagnozach astrologicznych, bio­rytmach, chętnie poddajemy się badaniom, słuchamy wróżb, żeby czegoś się dowiedzieć o sobie. Patrzymy do lustra lub na swoją fotografię i widzimy tylko nasz własny wi­zerunek, a w nim 'kształt nosa, ust, owal twarzy, oczy. Słuchając głosu obco brzmiącego na taśmie magnetofono­wej, rozpoznajemy go jednak jako tylko nasz. Gesty, chód,ręce, ciało utwierdzają nas w tym, że są to składniki tylko do mas należącej całości. Choć tak wiele jest podobnych do siebie ludzi — rówieś­ników, kolegów, znajomych, przyjaciół — dostrzegamy na ich tle naszą odrębność zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Jeszcze bardziej utwierdzamy się w tym, odbywając wę­drówkę „w głąb" siebie, by natrafić na własne przeżycia, na świadomość swego istnienia, wrażenia, jakich w danym momencie doznajemy. To wszystko jest tak bardzo osobi­ste, własne, lecz nie zawsze poznawalne. W tym tkwi głę­boka chęć poznania własnej osobowości czyli systemu względnie trwałych cech indywidualnych, charakterystycz­nych tylko dla nas i dla naszego zachowania. Tak określa­ją psychologowie osobowość, którą każdy z nas jest obda­rzony. Ze względu na swą skomplikowaną strukturę, stała się przedmiotem wielu badań psychologicznych i wyjaśnień zarówno praktycznych, jak i teoretycznych. Powstało wiele teorii wyjaśniających mechanizmy wewnętrzne składające się na osobowość człowieka, sposób jej kszałtowania i funkcjonowania. Wśród nich występują tak zwane dynamiczne teorie oso­bowości, w których najważniejszymi pojęciami są moty­wacja i potrzeba, a najbardziej popularna jest teoria psy­choanalityczna ), opracowana przez wiedeńskiego lekarza — Zygmunta Freuda, modyfikowana przez jego uczniów i zwo­lenników. Osobowość, według Freuda, jest strukturą war­stwową, na którą składają się: id — ono, ego — ja, super-ego — nadjaźń (nad ja). Id odgrywa bardzo ważną rolę, jest warstwą nieświado­mą i stanowi sferę wrodzonych popędów, będących moto­rem naszego życia psychicznego, a także czynnikiem kształ­towania osobowości człowieka. Drugą warstwę stanowi ego, z którym człowiek się utożsamia, a najważniejszą jego funkcją jest likwidacja konfliktu, jaki powstaje między id, a superego. Jest ono tym, co nazywamy sumieniem. Skła­dają się na nie normy społeczne, wzorce kulturowe, regu­ły, stosunki międzyludzkie i społeczne.Faktem jest jednak, że człowiek nie zawsze sobie uświa­damia istotne motywy swego działania. Pamięć o nich mil­czy, ukrywają się one głęboko i człowiek nieczęsto do nich się przyznaje. Oto przykłady znamienne dla owego mechanizmu. Spoty­kamy w swoim otoczeniu ludzi, którzy ciągle są pełni pre­tor. ?;i do całego świata. Czują się wszystkim urażeni, do­tknięci i zawsze występują jako osoby pokrzywdzone. Prze­konanie, z jakim mówią o swych krzywdach i niespra­wiedliwościach, zmusza otoczenie do ufania im, współczucia. Jakże często skargi są niesłuszne i za tymi narzekaniami kryje się ludzka słabość i egoizm, z których nie zdają sobie sprawy.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”