Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • odzie niemowlca
  • Noclegi i jedzenie w Dbkach
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Rozwoju zadatków wychowawczych.


    Wychowanie. Temu ostatniemu z czynników społecz­nych, wpływającemu tak znacząco na rozwój psychiki jed­nostki, przypisywana jest wiodąca rola. Pojęcie wychowa­nia ma szeroki zakres. Należy rozumieć przez nie całą skomplikowaną „organizację" wpływów na wychowanka na każdym poziomie jego rozwoju: od urodzenia aż do osiągnięcia dojrzałości psychofizycznej. Formy tej „orga­nizacji" będą różne w zależności od uzdolnień i możli­wości psychicznych wychowanka, a także od instytucji wychowującej — domu, przedszkola, szkoły, grupy ró­wieśniczej. Wychowanie odnosi się do kształtowania życia uczu­ciowego, które jest związane z rozwojem osobowości jed­nostki. Efektem tego będą ukształtowane cechy charakte­ru, motywy postępowania, .postawy, sposoby ujawniania swych uczuć bądź panowania nad swymi emocjami. Wychowanie pojmuje się także jako oddziaływanie na wychowanka poprzez nagrody i pochwały lub kary i na­gany. Ważne jest także informowanie wychowanka o wła­ściwych, słusznych sposobach postępowania w szkole, w życiu społecznym, a także o skutkach jego postępowania. Niezbędną sprawą w wychowaniu jest dążenie do osiągnię­cia założonych celów wychowawczych. Rodzice i wychowawcy dostarczają wychowankowi wzo­rów, doświadczeń wzbogacających jego umysł, a także rozwijają uczucia, będące bodźcem do wszechstronnego rozwoju. Wiąże się to z potrzebą elastyczności w wycho­wywaniu, szczególnie w okresie dorastania. Należy uwzględ­niać samodzielne poszukiwania, przemyślenia, a także dą­żenia jednostki do rozwoju własnych możliwości psycho­fizycznych. Współczesna pedagogika wskazuje podejście holistycz­ne ) w zakresie traktowania możliwości tkwiących w czło­wieku. Rozwój fizyczny, bez rozwoju umysłu i uczuć, 'bez utrwalania norm współżycia społecznego, zasad postępo­wania etycznego, stwarza więcej problemów, aniżeli roz­wiązuje. Skoordynowane, całościowe oddziaływania, mające na celu wyzwalanie wszystkich utajonych możliwości czło­wieka, wzbogacają go, przyczyniają się do tego, że staje się on lepszy, potrzebny innym, szczęśliwszy. Jeśli w odpowiednim czasie — to znaczy już od naj­wcześniejszego dzieciństwa — nie wpojono dziecku norm etycznego postępowania, nie rozwinięto w nim uczuć wyż­szych i nie nauczono zgodnego współżycia społecznego, a także działania na rzecz innych, może stać się ono w przy­szłości groźne dla otoczenia. Rodzice stawiają często pytania: jak wychowywać i roz­wijać wszechstronnie dziecko, jak pracować nad jego uzdol­nieniami, pobudzać aktywność, rozwijać uczucia, kształ­tować zasady etyczne? Każde z owych pytań jest niemalże osobnym problemem i wymaga innej odpowiedzi. Pozornie wyłączają się wza­jemnie, ale zmierzają do jednego celu — osiągnięcia wszechstronnego rozwoju człowieka. Problem ten znajduje swe odzwierciedlenie nie tylko w naszym systemie edu­kacji, ale i w systemach innych krajów. Teoretycy wycho­wania starają się o połączenie pobudzania wszelkiego ro­dzaju aktywności jednostki i wszechstronnego oddziaływa­nia na nią, w praktyce jest przeważnie inaczej. W szkole na przykład matematyk wymaga koncentracji i uczenia się tylko jego przedmiotu. Nauczyciel wychowa­nia fizycznego domaga się dbałości o kondycję i jak naj­wyższą sprawność ruchową i fizyczną, z kolei polonista uważa swój przedmiot za najważniejszy. Badania psychologiczne koncentrują się nad maksymal­nym wykorzystaniem możliwości człowieka, podkreślają różnorodność oddziaływań i wzbogacanie tym samym wszechstronnych doświadczeń zarówno pojedynczego czło­wieka, jak i całej grupy. Ponadto nikt nie mógłby rozwijać swych możliwości psychofizycznych w samotności lub według jakiegoś sche­matu. W każdym procesie wychowawczym zawarte są ele­menty nauki, utrwalania nabytych umiejętności, prze­kształcania się doświadczeń w wiedzę. W tym złożonym procesie każdy wchodzący w życie nie jest sam, lecz z rodzicami, wychowawcami, rówieśnikami, przyjaciółmi. Tworzy siebie i nowe wartości początkowo w zabawie (wiek przedszkolny), w czasie nauki szkolnej, a potem w pracy — czyli od okresu dzieciństwa aż do okresu dora­stania i osiągnięcia wieku dojrzałego.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”