Rozwój psychologiczny
Okresy rozwojowe

Okresy lub inaczej stadia rozwojowe tnie stanowiÄ… strukÂtur zamkniÄ™tych i staÅ‚ych dla wszystkich ludzi. Panuje bowiem opinia, że każdy czÅ‚owiek ma swojÄ… wÅ‚asnÄ… droÂgÄ™ (rozwojowÄ…, jedynÄ… i niepowtarzalnÄ…. Psychologia rozÂwojowa przyjmuje stwierdzenia badaczy tych zagadnieÅ„, iż istniejÄ… pewne okreÅ›lone, bardziej ogólne prawidÅ‚owoÂÅ›ci (rozwojowe charakterystyczne dla wszystkich ludzi. W myÅ›l tych twierdzeÅ„ przyjmuje siÄ™ także poglÄ…dy, iż rozwój psychiczny, mimo różnic swoistych, indywidualÂnych, przebiega w sposób podobny na przykÅ‚ad u dzieci w tym samym wieku. Te cechy, typowe i charakterystyczÂne dla okresów rozwojowych, nazywane sÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciaÂmi wiekowymi. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wiekowe ulegajÄ… zmianom w różny sposób i w różnym tempie. WczeÅ›niejsze okresy rozwojowe trwajÄ… krócej, późniejsze dÅ‚użej — ze wzglÄ™du na zÅ‚ożoność zjawisk psychicznych w nich wystÄ™pujÄ…cych. StÄ…d polska psychologia rozwojowaJ) (przyjęła trzy naÂstÄ™pujÄ…ce kryteria wyróżniajÄ…ce okresy rozwojowe. Pierwsze — okreÅ›la poziom czynnoÅ›ci psychicznych deÂcydujÄ…cych o sposobie poznawania przez dziecko wszystÂkiego, co je otacza. Inaczej poznaje Å›wiat niemowlÄ™, inaÂczej dziecko w wieku przedszkolnym, a zupeÅ‚nie odmienÂnie uczeÅ„ szkoÅ‚y podstawowej czy Å›redniej. Drugie — mówi o najistotniejszym, najbardziej charakÂterystycznym rodzaju dziaÅ‚alnoÅ›ci czÅ‚owieka. W wieku przedszkolnym bÄ™dzie to dziaÅ‚alność dziecka zwiÄ…zana z zabawÄ…, w wieku szkolnym z naukÄ…, w wieku dojrzaÅ‚ym z pracÄ…. Trzecie — okreÅ›la specyficzne formy i metody sÅ‚użące wychowaniu i ksztaÅ‚towaniu umiejÄ™tnoÅ›ci, sprawnoÅ›ci umyÂsÅ‚owej i ruchowej dziecka. Poniższa tabela przedstawia poÂdziaÅ‚ na okresy rozwojowe 2). Jak wyżej wspomnieliÅ›my, granice okresów rozwojowych nie sÄ… czymÅ› staÅ‚ym. W każdym z nich mogÄ… wystÄ™pować cechy wczeÅ›niejszego stadium, zanikajÄ…ce z wolna, by na tym tle pojawiÅ‚y siÄ™ nowe, charakterystyczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci dla nastÄ™pnego stadium "rozwoju. WystÄ™pujÄ… tu także pewÂne różnice w odniesieniu do pÅ‚ci. Na przykÅ‚ad dziewczynki na ogół w wieku przedszkolnym prezentujÄ… bogatszy sÅ‚ownik aniżeli chÅ‚opcy. Z kolei chÅ‚opcy miÄ™dzy 5 a 6 roÂkiem życia wykazujÄ… wyższy poziom sprawnoÅ›ci ruchoÂwej, której objawem jest wiÄ™ksza zrÄ™czność i siÅ‚a mięśÂniowa. W okresie dojrzewania wystÄ™puje zwiÄ™kszony przyrost wymiarów ciaÅ‚a — wzrostu i wagi — zwany „skokiem po kwitaaiiowym". Dziewczynki w wieku 11—12 lat mogÄ… przewyższać chÅ‚opców wzrostem i wagÄ…, ale w wieku 14—15 lat przewagÄ™ pod tym wzglÄ™dem uzyskujÄ… chÅ‚opcy. U dziewczÄ…t wystÄ™pujÄ… wczeÅ›niej objawy dojrzewania pÅ‚ciowego (13—14 lat), u chÅ‚opców później (14—16 lat). OgólnÄ… prawidÅ‚owoÅ›ciÄ… jest to, że tempo rozwoju jest wiÄ™ksze we wczeÅ›niejszych okresach życia — niemowlÄ™Âcym, poniemowlÄ™cym, przedszkolnym, aniżeli w okresie szkolnym i dojrzewania. Wiekiem dorastania (w psychologii tradycyjnej ) — dojÂrzewania) nazwano ten okres życia, który nastÄ™puje po okresie wczesnoszkolnym i trwa do wieku mÅ‚odzieÅ„czego, czyli od 11—12 r. ż. do 17—18 r. ż. Wiek dorastania, jak wskazujÄ… te liczby, nie jest okresem jednolitym. W psyÂchologii tradycyjnej, S. Baley — wyróżnia trzy fazy tego okresu: I faza — przedpokwitanie — od 13 do 14 r. faza — pokwitanie (pubertalna) od 14 do 17 r. ż. oraz faza — wiek mÅ‚odzieÅ„czy (adolescencja) od 18 do 20 r. ż. Współczesna psychologia rozróżnia dwie fazy — pierwsza wczeÅ›niejsza, wyodrÄ™bniona granicÄ… wieku 12—13 r. ż., i druga 17—18 r. ż., ze wzglÄ™du na pewne różnice zacho- dzÄ…ce miÄ™dzy nimi. Granice faz sÄ… jednak dość pÅ‚ynne i zachodzÄ…ce w nich odmiennoÅ›ci mogÄ… wynikać z różnic indywidualnych miÄ™dzy mÅ‚odocianymi. StÄ…d w niniejszej publikacji bÄ™dÄ™ ujmować okres dorastania caÅ‚oÅ›ciowo, bez wyodrÄ™bniania poszczególnych faz. Okres omawiany nazywano „strasznym wiekiem nastoÂlatków" lub wiekiem problemów i trudnoÅ›ci. W tym okreÂsie dokonuje siÄ™ tak wiele istotnych zmian w rozwoju psychofizycznym dorastajÄ…cych, dlatego też powyższe opiÂnie znajdujÄ… swe odzwierciedlenie wÅ‚aÅ›nie w owych zmiaÂnach. Uważa isiÄ™, że mÅ‚odzież zachowuje siÄ™ „inaczej" w stosunku do poprzedniego okresu, a wiÄ™c staje siÄ™ nieÂzrównoważona, ulega zmiennym nastrojom, brakuje jej poczucia -bezpieczeÅ„stwa, cechuje jÄ… nieÅ›miaÅ‚ość, niepewÂność i bierność, (bÄ…dź upór i buintowniczość w stosunku do wymagaÅ„ dorosÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Te zmiany w usposobieniu i postawach mÅ‚odocianych przypisywane sÄ… szybkiemu w tym czasie rozwojowi fiÂzycznemu. PrzejÅ›cie od „dzieciÄ™cych" form zachowania do form charakterystycznych dla ludzi dorosÅ‚ych nie jest proÂste i pozostaje w Å›cisÅ‚ym zwiÄ…zku z przemianami zachoÂdzÄ…cymi w caÅ‚ym organizmie. Badania psychologiczne i ich wyniki wskazujÄ…, że doÂrastanie i przejÅ›cie do okresu mÅ‚odzieÅ„czego (18—21 t.ż.) sÄ… kontynuacjÄ… poprzednich okresów i pozostajÄ… z nimi w Å›cisÅ‚ym zwiÄ…zku a rozwój psychiczny jednostki przebiega z zachowaniem zasady nastÄ™pstwa czy prawidÅ‚owoÅ›ci. TakÄ… prawidÅ‚owoÅ›ciÄ… jest współzależność rozwoju psychiczneÂgo od rozwoju somatycznego i ruchowego. RozpoczynajÄ…ce siÄ™ dojrzewanie pÅ‚ciowe w okresie doÂrastania (miÄ™dzy 12 r.ż. a 18 r.ż.) wywoÅ‚uje zmiany wzroÂstu i budowy ciaÅ‚a (rozwój somatyczny), powoduje nietyÂpowe proporcje ciaÅ‚a — dÅ‚ugie koÅ„czyny, krótki tułów — objawiajÄ…ce siÄ™ niezgrabnoÅ›ciÄ…, znacznÄ… niezbornoÅ›ciÄ… ruÂchowÄ…. Wraz ze zmianami fizycznymi mÅ‚odzież przejawia nowe zainteresowania: pÅ‚ciÄ… odmiennÄ…, życiem spoÅ‚ecznym, kulturÄ…, sztukÄ…, poezjÄ…. Ze wzglÄ™du na zmiany, jakie zaÂchodzÄ… u mÅ‚odocianych, zmieniajÄ… siÄ™ oczekiwania i wyÂmagania stawiane przez dorosÅ‚ych i spoÅ‚eczeÅ„stwo. SpoÅ‚eczność, w której żyjÄ… — rodzina, szkoÅ‚a, rówieÅ›niÂcy _ stawia wymagania, ale nie zawsze jest w stanie poÂdać dokÅ‚adnie wskazówki, które pomogÅ‚yby im w realizaÂcji tych wymagaÅ„. Z kolei więź z rodzinÄ… najczęściej uleÂga rozluźnieniu wskutek chÄ™ci umezależnienia siÄ™ od jej wpÅ‚ywu, woli czy oczekiwaÅ„. WynikajÄ… z tego nierzadko konflikty, narasta wzajemna niechęć do zwracania siÄ™ o pomoc lub radÄ™. W zwiÄ…zku z tym czÄ™sto mÅ‚odzi pozostajÄ… osamotnieni w swych trudnoÅ›ciach, sÄ… niepewni swych dziaÅ‚aÅ„ i podejmowanych decyzji, przerastajÄ…cych czÄ™sto ich możliwoÅ›ci. Wzrasta jednak, jako przeciwieÅ„stwo, wrażÂliwość na przyjazne sÅ‚owa, na akceptacjÄ™ (mp. umożliwienie sformuÅ‚owania swych żalów). Jakże Å‚atwo wtedy zaprzeÂpaÅ›cić szansÄ™ porozumienia dzieci i rodziców, gdy poÂstawa tych ostatnich jest nieprzejednana, „stanowcza" i sztywna. Wobec mÅ‚odszego dziecka postawy rodziców byÂwajÄ… bardziej elastyczne, wobec mÅ‚odocianych jakże zbyt autorytatywne i odrzucajÄ…ce nawet sÅ‚uszne argumenty tÅ‚uÂmaczÄ…cego swe racje chÅ‚opca czy dziewczyny. Dorastanie i przejÅ›cie do okresu mÅ‚odzieÅ„czego sÄ… konÂtynuacjÄ… poprzednich okresów i pozostajÄ… z nimi w Å›ciÂsÅ‚ym zwiÄ…zku. Warunki, w jakich przebiega rozwój dziecÂka, tworzy rodzina. Od jej poziomu 'rozumienia potrzeb dziecka, poziomu spoÅ‚eczno-kulturainego, bytowego, a takÂże obyczajów i tradycji, bÄ™dzie zależaÅ‚ rozwój osobowoÅ›ci, postaw, zachowania dorastajÄ…cej dziewczyny czy chÅ‚opca. Ten zÅ‚ożony obraz okresu dorastania nie może być roz- patrywany w oderwaniu od powyższych warunków, a tak- że nie stanowi jakiegoÅ› zamkniÄ™tego i odizolowanego etapu od caÅ‚oksztaÅ‚tu rozwoju czÅ‚owieka. Jest on jednÄ… z części niezmiernie dynamicznego, bogatego i bezcennego życia ludzkiego, które jako dar losu należy pielÄ™gnować i prze- ksztaÅ‚cać w jak najdoskonalsze dzieÅ‚o.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”