Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • gabloty aluminiowe
  • bezpatne szkoy policealne Katowice lsk
  • Dziewczyny
  • http://mediarodzina.pl/prod/946/Mam-na-imie-Marina-i-jestem-alkoholiczka
  • Pokrewne

    Odporność na sytuacje trudne


    W wychowaniu i kształtowaniu osobowości człowieka waż­nym zagadnieniem jest wyposażenie go w takie cechy psy­chiczne, by był on gotów walczyć z trudnościami. Potrafił znosić własne napięcia psychiczne, a przeszkody i utrud­nienia nie załamywały go, lecz pobudzały do walki. Utarła się powszechna opinia, że nasza współczesna młodzież wy­kazuje niską odporność psychiczną w porównaniu z mło­dzieżą w czasie okupacji. Zahartowana sytuacjami trud­mymi, a czasem wręcz dramatycznymi, wychodziła z nich inie pokonana. Mimo wielu ułatwień w naszym życiu nie jesteśmy w stanie uchronić naszej młodzieży przed przykrymi sytua­cjami, wzbudzającymi psychiczne napięcia, poczucie bez­silności i konflikty często z błahych powodów. Nie ma dwóch ludzi, dla których ta sama sytuacja, byłaby jedna­kowo trudna i zarazem do przezwyciężenia. Zadawano sobie pytanie — czym zatem są sytuacje trud­ne? Uczeni zajmujący się badaniem człowieka i jego za­chowania w różnych sytuacjach życiowych stawiali sobie Jego typu pytania i czynili próby odpowiedzi na nie. Każdy człowiek reaguje inaczej, twierdzili, zatem reak­cja na trudności będzie różna dla każdego z nas. Dla ko­goś ta sama sytuacja może być trudna przez pewien okres czasu, a w miarę jego upływu lub innych okoliczności, bar­dziej lub mniej sprzyjających mu staje się prosta i łatwa. Przykładem tego jest prowadzenie samochodu, nauczenie się długiego wiersza, skomplikowanej obsługi jakiegoś me­chanizmu, który wydaje się bardzo trudny. Po przełama­niu owych trudności prawie wszystko staje się proste i Jatwe, a nawet przyjemne. Bywa także i tak, że to, co łatwe i przyjemne w pew­nych okolicznościach, staje się trudne w innych. Gdy je­steśmy wypoczęci i wyspani, czujemy przypływ energii — wtedy wszystko staje się łatwiejsze do. pokonania. W upał dręczy nas pragnienie i każdy krok odczuwamy jako nie­zwykłe obciążenie. Pokonanie małego pagórka w tych wa­runkach staje się niesłychanie ciężkie, choćbyśmy byli nieźle zaprawieni do górskich wędrówek. Po odpoczynku, zaspokojeniu pragnienia ten sam pagórek wydaje się za­ledwie małym wzniesieniem.Zastanawiano się, jakie cechy powinno się rozwijać w dzieciach, młodzieży w toku ich życia, by wykształcić, mi­mo nie sprzyjających okoliczności, pewne mechanizmy re­gulujące ich zachowanie czy postawy wobec piętrzących się trudności, które muszą pokonać. W literaturze pedago­gicznej brak tego typu publikacji — z wyjątkiem jednej, która ukazała się w 1972 r., do której odsyłam zaintere­sowanych tym tematem1). Stwierdzono, że pewne sytuacje o różnym stopniu trud­ności mają cechy wspólne, które charakteryzują je jako trudne. Postanowiono wykryć te cechy. Wyrazem przeko­nania o istnieniu takich cech jest termin, który ma je oznaczać (tę ogólną cechę trudności). Tym terminem jest stres psychologiczny 1), w odróżnieniu od biologicznego. Termin ten nie ma odpowiednika w słowniku języka polskiego. Mówi się, że człowiek załamany pod wpływem irudności może znaleźć się w sytuacji stresowej. Pojęcie to nawiązuje do stresu jako zjawiska badanego w naukach biologicznych, a specyficzne znaczenie temu pojęciu na­dał prof. Hans Selye2), autor^ monografii poświęconej te­mu zagadnieniu. Każde życie ludzkie jest nieustannie poddane sytuacjom stresowym — twierdzi H. Selye. Poważna choroba lub sil­ny uraz psychiczny, fizyczny (wypadek, uszkodzenie ciała itp.) może wywołać stres. Każda zatem sytuacja życiowa może stać się czynnikiem stresowym. Organizm zaatakowany przez niekorzystny czynnik ze­wnętrzny odpowiada nie tylko reakcją obronną, dotyczącą konkretnego zagrożonego miejsca, ale uogólnioną, przebie­gającą w trzech stadiach. Pierwsze stadium dotyczy reakcji alarmowej, drugie — wzmożonej walki organizmu, a trzecie — wyczerpania naturalnych sił obronnych. Całość mechanizmów obron­nych organizmu uruchamiana jest przez inny mechanizm, określany jako przystosowanie. Czynnik stresowy dzięki temu mechanizmowi można uznać za korzystny i działający pobudzająco na bieg ży­cia. Jest on nieodłącznym jego towarzyszem. Cała tajem­nica, twierdzi H. Selye, szczęścia ludzkiego i zdrowia leży w umiejętnym dostosowaniu się do zmieniających się wa­runków w ciągu całego życia. Człowiek musi podlegać pewnym stresom. One pobudzają jego rozwój, uruchamiają niektóre procesy życiowe. Nabycie odporności psychicznej jest wynikiem z jednej strony przystosowania, z drugiej walki z trudnościami, które dopomagają w przezwycięża­niu tego, co nazywamy nieszczęściem, chorobą, klęską. Człowiek mało odporny łatwo się załamuje, występują u niego objawy wyczerpania i zmęczenia. Podobnie jak w ;adku nadmiernie ochranianego organizmu, który ła-ulega chorobie. Stąd konieczne hartowanie, podda­wanie treningowi — może to zabezpieczyć przed załama­niem. Nadmierna wrażliwość, omijanie trudności, korzy­stanie z ułatwień, ucieczka od przeszkód i trudów, ulega­nie nastrojom nie sprzyjają koniecznemu treningowi w zdobywaniu odporności przeciw stresowi życia. Człowiek współczesny znajduje sposoby na zdobycie odporności psy­chicznej na stresy, nie żyje w izolacji i zdaje sobie sprawę z trudności, jakie są jego udziałem. Musi radzić sobie sam, nie uciekać od nich. Stres jest czynnikiem twórczym.Uczeń, który boi się klasówki, zamiast mobilizacji i lep-iszego przygotowania do stojącego przed nim zadania, łyka tabletkę uspokajającą. Ospały, na pół przytomny i chociaż umiał nieźle, nie znalazł w sobie dość siły woli na poko­nanie tej zwykłej w życiu szkolnym trudności, jaką jest klasówka. W wyniku otrzymuje ocenę niedostateczną. Niektórzy aktorzy mają przekonanie, że w dniu pre­miery tylko wtedy dobrze zagrają, jeśli towarzyszy im Jekka trema. Jej brak uważają za czynnik hamujący i więcej ich to niepokoi, niż jej istnienie. Sytuacje trudne wymagają wytężenia sił do pokonywa­nia ich i to jest twórcze i mobilizujące. Ucieczka od nich "jest dowodem słabości, z którą trzeba podjąć walkę. Sty­kamy się z nimi wszędzie — w szkole, w miejscu pracy. Trudności szkolne, jak i powodzenia, niepowodzenia, ra­dości i smutki są udziałem wszystkich. Są „solą" życia, sensem istnienia. Kłopoty i zmartwienia małe i duże, zagrażające sytuacje stresowe jak ciemna wstęga przewijają się w życiu każ­dego z nas. Przeplatają się jednak z pełnymi radości wy­darzeniami, dniami wewnętrznej pogody, które na szczę­ście łagodzą je lub usuwają w głęboki cień zapomnienia. Styl życia i zainteresowania Życiem wewnętrznym człowieka jak wszystkim w przyro­dzie i świecie rządzą pewne niepisane prawa i reguły. Człowiek im ulega, podporządkowuje się, uznaje, wypra­cowując na ich podstawie swoisty styl bytowania. W pew­nym sensie za ów styl odpowiadają potrzeby i sposób ich easpokajania, zainteresowania, ich rozległość i rozwój.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”