Człowiek
Odporność na sytuacje trudne

W wychowaniu i ksztaÅ‚towaniu osobowoÅ›ci czÅ‚owieka ważÂnym zagadnieniem jest wyposażenie go w takie cechy psyÂchiczne, by byÅ‚ on gotów walczyć z trudnoÅ›ciami. PotrafiÅ‚ znosić wÅ‚asne napiÄ™cia psychiczne, a przeszkody i utrudÂnienia nie zaÅ‚amywaÅ‚y go, lecz pobudzaÅ‚y do walki. UtarÅ‚a siÄ™ powszechna opinia, że nasza współczesna mÅ‚odzież wyÂkazuje niskÄ… odporność psychicznÄ… w porównaniu z mÅ‚oÂdzieżą w czasie okupacji. Zahartowana sytuacjami trudÂmymi, a czasem wrÄ™cz dramatycznymi, wychodziÅ‚a z nich inie pokonana. Mimo wielu uÅ‚atwieÅ„ w naszym życiu nie jesteÅ›my w stanie uchronić naszej mÅ‚odzieży przed przykrymi sytuaÂcjami, wzbudzajÄ…cymi psychiczne napiÄ™cia, poczucie bezÂsilnoÅ›ci i konflikty czÄ™sto z bÅ‚ahych powodów. Nie ma dwóch ludzi, dla których ta sama sytuacja, byÅ‚aby jednaÂkowo trudna i zarazem do przezwyciężenia. Zadawano sobie pytanie — czym zatem sÄ… sytuacje trudÂne? Uczeni zajmujÄ…cy siÄ™ badaniem czÅ‚owieka i jego zaÂchowania w różnych sytuacjach życiowych stawiali sobie Jego typu pytania i czynili próby odpowiedzi na nie. Każdy czÅ‚owiek reaguje inaczej, twierdzili, zatem reakÂcja na trudnoÅ›ci bÄ™dzie różna dla każdego z nas. Dla koÂgoÅ› ta sama sytuacja może być trudna przez pewien okres czasu, a w miarÄ™ jego upÅ‚ywu lub innych okolicznoÅ›ci, barÂdziej lub mniej sprzyjajÄ…cych mu staje siÄ™ prosta i Å‚atwa. PrzykÅ‚adem tego jest prowadzenie samochodu, nauczenie siÄ™ dÅ‚ugiego wiersza, skomplikowanej obsÅ‚ugi jakiegoÅ› meÂchanizmu, który wydaje siÄ™ bardzo trudny. Po przeÅ‚amaÂniu owych trudnoÅ›ci prawie wszystko staje siÄ™ proste i Jatwe, a nawet przyjemne. Bywa także i tak, że to, co Å‚atwe i przyjemne w pewÂnych okolicznoÅ›ciach, staje siÄ™ trudne w innych. Gdy jeÂsteÅ›my wypoczÄ™ci i wyspani, czujemy przypÅ‚yw energii — wtedy wszystko staje siÄ™ Å‚atwiejsze do. pokonania. W upaÅ‚ drÄ™czy nas pragnienie i każdy krok odczuwamy jako nieÂzwykÅ‚e obciążenie. Pokonanie maÅ‚ego pagórka w tych waÂrunkach staje siÄ™ niesÅ‚ychanie ciężkie, choćbyÅ›my byli nieźle zaprawieni do górskich wÄ™drówek. Po odpoczynku, zaspokojeniu pragnienia ten sam pagórek wydaje siÄ™ zaÂledwie maÅ‚ym wzniesieniem.Zastanawiano siÄ™, jakie cechy powinno siÄ™ rozwijać w dzieciach, mÅ‚odzieży w toku ich życia, by wyksztaÅ‚cić, miÂmo nie sprzyjajÄ…cych okolicznoÅ›ci, pewne mechanizmy reÂgulujÄ…ce ich zachowanie czy postawy wobec piÄ™trzÄ…cych siÄ™ trudnoÅ›ci, które muszÄ… pokonać. W literaturze pedagoÂgicznej brak tego typu publikacji — z wyjÄ…tkiem jednej, która ukazaÅ‚a siÄ™ w 1972 r., do której odsyÅ‚am zaintereÂsowanych tym tematem1). Stwierdzono, że pewne sytuacje o różnym stopniu trudÂnoÅ›ci majÄ… cechy wspólne, które charakteryzujÄ… je jako trudne. Postanowiono wykryć te cechy. Wyrazem przekoÂnania o istnieniu takich cech jest termin, który ma je oznaczać (tÄ™ ogólnÄ… cechÄ™ trudnoÅ›ci). Tym terminem jest stres psychologiczny 1), w odróżnieniu od biologicznego. Termin ten nie ma odpowiednika w sÅ‚owniku jÄ™zyka polskiego. Mówi siÄ™, że czÅ‚owiek zaÅ‚amany pod wpÅ‚ywem irudnoÅ›ci może znaleźć siÄ™ w sytuacji stresowej. PojÄ™cie to nawiÄ…zuje do stresu jako zjawiska badanego w naukach biologicznych, a specyficzne znaczenie temu pojÄ™ciu naÂdaÅ‚ prof. Hans Selye2), autor^ monografii poÅ›wiÄ™conej teÂmu zagadnieniu. Każde życie ludzkie jest nieustannie poddane sytuacjom stresowym — twierdzi H. Selye. Poważna choroba lub silÂny uraz psychiczny, fizyczny (wypadek, uszkodzenie ciaÅ‚a itp.) może wywoÅ‚ać stres. Każda zatem sytuacja życiowa może stać siÄ™ czynnikiem stresowym. Organizm zaatakowany przez niekorzystny czynnik zeÂwnÄ™trzny odpowiada nie tylko reakcjÄ… obronnÄ…, dotyczÄ…cÄ… konkretnego zagrożonego miejsca, ale uogólnionÄ…, przebieÂgajÄ…cÄ… w trzech stadiach. Pierwsze stadium dotyczy reakcji alarmowej, drugie — wzmożonej walki organizmu, a trzecie — wyczerpania naturalnych siÅ‚ obronnych. CaÅ‚ość mechanizmów obronÂnych organizmu uruchamiana jest przez inny mechanizm, okreÅ›lany jako przystosowanie. Czynnik stresowy dziÄ™ki temu mechanizmowi można uznać za korzystny i dziaÅ‚ajÄ…cy pobudzajÄ…co na bieg żyÂcia. Jest on nieodłącznym jego towarzyszem. CaÅ‚a tajemÂnica, twierdzi H. Selye, szczęścia ludzkiego i zdrowia leży w umiejÄ™tnym dostosowaniu siÄ™ do zmieniajÄ…cych siÄ™ waÂrunków w ciÄ…gu caÅ‚ego życia. CzÅ‚owiek musi podlegać pewnym stresom. One pobudzajÄ… jego rozwój, uruchamiajÄ… niektóre procesy życiowe. Nabycie odpornoÅ›ci psychicznej jest wynikiem z jednej strony przystosowania, z drugiej walki z trudnoÅ›ciami, które dopomagajÄ… w przezwyciężaÂniu tego, co nazywamy nieszczęściem, chorobÄ…, klÄ™skÄ…. CzÅ‚owiek maÅ‚o odporny Å‚atwo siÄ™ zaÅ‚amuje, wystÄ™pujÄ… u niego objawy wyczerpania i zmÄ™czenia. Podobnie jak w ;adku nadmiernie ochranianego organizmu, który Å‚a-ulega chorobie. StÄ…d konieczne hartowanie, poddaÂwanie treningowi — może to zabezpieczyć przed zaÅ‚amaÂniem. Nadmierna wrażliwość, omijanie trudnoÅ›ci, korzyÂstanie z uÅ‚atwieÅ„, ucieczka od przeszkód i trudów, ulegaÂnie nastrojom nie sprzyjajÄ… koniecznemu treningowi w zdobywaniu odpornoÅ›ci przeciw stresowi życia. CzÅ‚owiek współczesny znajduje sposoby na zdobycie odpornoÅ›ci psyÂchicznej na stresy, nie żyje w izolacji i zdaje sobie sprawÄ™ z trudnoÅ›ci, jakie sÄ… jego udziaÅ‚em. Musi radzić sobie sam, nie uciekać od nich. Stres jest czynnikiem twórczym.UczeÅ„, który boi siÄ™ klasówki, zamiast mobilizacji i lep-iszego przygotowania do stojÄ…cego przed nim zadania, Å‚yka tabletkÄ™ uspokajajÄ…cÄ…. OspaÅ‚y, na pół przytomny i chociaż umiaÅ‚ nieźle, nie znalazÅ‚ w sobie dość siÅ‚y woli na pokoÂnanie tej zwykÅ‚ej w życiu szkolnym trudnoÅ›ci, jakÄ… jest klasówka. W wyniku otrzymuje ocenÄ™ niedostatecznÄ…. Niektórzy aktorzy majÄ… przekonanie, że w dniu preÂmiery tylko wtedy dobrze zagrajÄ…, jeÅ›li towarzyszy im Jekka trema. Jej brak uważajÄ… za czynnik hamujÄ…cy i wiÄ™cej ich to niepokoi, niż jej istnienie. Sytuacje trudne wymagajÄ… wytężenia siÅ‚ do pokonywaÂnia ich i to jest twórcze i mobilizujÄ…ce. Ucieczka od nich "jest dowodem sÅ‚aboÅ›ci, z którÄ… trzeba podjąć walkÄ™. StyÂkamy siÄ™ z nimi wszÄ™dzie — w szkole, w miejscu pracy. TrudnoÅ›ci szkolne, jak i powodzenia, niepowodzenia, raÂdoÅ›ci i smutki sÄ… udziaÅ‚em wszystkich. SÄ… „solÄ…" życia, sensem istnienia. KÅ‚opoty i zmartwienia maÅ‚e i duże, zagrażajÄ…ce sytuacje stresowe jak ciemna wstÄ™ga przewijajÄ… siÄ™ w życiu każÂdego z nas. PrzeplatajÄ… siÄ™ jednak z peÅ‚nymi radoÅ›ci wyÂdarzeniami, dniami wewnÄ™trznej pogody, które na szczÄ™ÂÅ›cie Å‚agodzÄ… je lub usuwajÄ… w głęboki cieÅ„ zapomnienia. Styl życia i zainteresowania Å»yciem wewnÄ™trznym czÅ‚owieka jak wszystkim w przyroÂdzie i Å›wiecie rzÄ…dzÄ… pewne niepisane prawa i reguÅ‚y. CzÅ‚owiek im ulega, podporzÄ…dkowuje siÄ™, uznaje, wypraÂcowujÄ…c na ich podstawie swoisty styl bytowania. W pewÂnym sensie za ów styl odpowiadajÄ… potrzeby i sposób ich easpokajania, zainteresowania, ich rozlegÅ‚ość i rozwój. Warsztaty i organizacja imprez urodzinowych Uniwersytet Rozwoju Katowice Sosnowiec
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”