Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • www.olx.pl
  • Bia³e wino s³odkie
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Åšrodki antykoncepcyjne


    Zapobieganie ciąży polega na niedopuszczeniu żywych ple­mników do spotkania się ze zdolnym do zapłodnienia jajem w drogach rodnych kobiety. Fizjologiczny sposób zapobiegania ciąży polega na wstrzymaniu się od stosunków płciowych w okre­sie tzw. dni płodnych u kobiety, czyli na stosowaniu k a-lendarza małżeńskiego według metody Ogino-Knausa lub według metody termicznej Holta. Posługiwanie się kalendarzem małżeńskim jest jednak w prak­tyce dość skomplikowane, a zrozumienie zasad, na których metoda jest oparta, wymaga lepszej znajomości fizjologii rozrodu i zapłod­nienia niż się to normalnie wśród małżonków zdarza. Niezrozu­mienie zaś metody nie daje pozytywnych skutków. Na dość ograniczony zakres stosowania metody kalendarza małżeńskiego wskazują zresztą jej autorzy — K. Ogino i H. Knaus — a także J. Holt. Znacznie prostszym, a zarazem pewniejszym sposobem zapobiegania ciąży jest stosowanie środków antykon­cepcyjnych. Istnieją dwie grupy tych środków: środki dzia­łające na zasadzie osłony mechanicznej i środki chemiczne dzia­łające na plemniki. Aby środek antykoncepcyjny mógł spełnić swoje zadanie, musi on być: 1) pewny w stosowaniu, 2) nieszkodli­wy dla zdrowia, 3) łatwy w stosowaniu, 4) tani i łatwo dostępny, 5) nie powinien wpływać hamująco na odczuwanie bodźców seksualnych. Idealnych środków antykoncepcyjnych, które odpowiadałyby wszystkim wymienionym wyżej wymaganiom, dotąd nie wyna­leziono. Można jednak zanotować dziś na tym polu bardzo duży postęp. Zdołano osiągnąć wysoki stopień pewności tych środków przy ich całkowitej nieszkodliwości dla zdrowia oraz niedużym na ogół wpływie hamującym na bodźce seksualne, co jest znacz­nym sukcesem. Środki antykoncepcyjne dzielimy na środki dla kobiet i dla mężczyzn. Z dostępnych u nas środków mechanicznych dla kobiet należy 'wymienić: krążki gumowe pochwowe (pessa-ria) typu ,,Proven", krążki gumowe szyjkowe, tampony i gąbki pochwowe. Środkiem mechanicznym dla mężczyzn jest prezerwatywa (kondom). Do chemicznych środków antykoncepcyjnych należą: płyny antykoncepcyjne, kremy, pa­sty, galaretki, globulki i tabletki plemnikobójcze. Stosowaną często, ale bardzo niefizjologiczną metodą zapobie­gania ciąży jest tzw. stosunek przerywany (coitus in­terruptus). Polega on na wycofaniu członka z pochwy tuż przed wytryskiem nasienia i dokończeniu stosunku na zewnątrz. Jest to jednak metoda równie niepewna jak szkodliwa dla zdrowia małżonków. Długotrwałe stosowanie jej prowadzi do zaburzeń nerwowych; u mężczyzn nawet do impotencji, a u kobiet do ozię­błości płciowej. Stwierdzono, że znaczna liczba przypadków ner­wicy ma swoje podłoże w wieloletnim stosowaniu metody stosun­ku przerywanego. Omawianie zagadnienia środków antykoncepcyjnych należy rozpocząć od krótkiego zarysu ważniejszych metod zapobiegania ciąży, a zakończyć wyliczeniem okoliczności, w których używa­ne są środki antykoncepcyjne, i powodów, dla których są one używane. Należy z naciskiem podkreślić, że środki antykoncep­cyjne dają tylko częściową gwarancję skuteczności. Stwierdzić również trzeba, że świadomość pewnego zabezpieczenia przed ciążą, jaką dają środki antykoncepcyjne, nie usprawiedliwia by­najmniej nawiązania stosunków seksualnych w okresie dojrze­wania. Niektórzy przeciwnicy planowania rodziny i stosowania środ­ków antykoncepcyjnych wysuwają zastrzeżenia i obawy, czy ten nowy rodzaj wolności, jaką obdarzony zostaje człowiek dzięki naukowemu udoskonaleniu środków antykoncepcyjnych, będzie wykorzystany w sposób właściwy, tj. zgodny z interesem ludz­kości. Warto w tym miejscu przytoczyć wypowiedź Heleny Wright — autorki książki o technice zapobiegania ciąży wydanej w 1951 roku w Londynie: „Najczęściej przepowiadanym niebez­pieczeństwem, które ma być skutkiem powszechnego propago­wania metod świadomego macierzyństwa wśród wszystkich ko­biet o to proszących, jest to, że dzieci staną się niepopularne i co­raz mniej pożądane. Jednak prace doświadczonych antropologów oraz dorobek Poradni Świadomego Macierzyństwa wykazują, że nie tylko nie istnieje możliwość takiego niebezpieczeństwa, ale wytwarza się sytuacja wręcz przeciwna. We wszystkich kulturach, które zbadano i opisano, jak również i w naszej własnej, okazu­je się, że instynkt rozrodczy jest najsilniejszym motorem życia płciowego. Z moich własnych doświadczeń z pacjentkami i z dys­kusji z kolegami wypływa uderzający fakt, że możliwość wolne­go wyboru czyni dzieci raczej bardziej niż mniej pożądanymi. Poczucie dumy z powodu poczęcia dziecka i odpowiedzialność za to poczęcie jest wielką radością dla matek, które znajdują szcze­gólne zadowolenie w świadomym macierzyństwie" '. Do słów tych należałoby jeszcze dodać, że środki antykoncep­cyjne wywierają stabilizujący wpływ na małżeństwo, stwarzając możliwość swobodnego zbliżenia małżonków, wolnych od obawy niepożądanych skutków współżycia płciowego. Środki antykoncepcyjne przyczyniają się do rozwiązania je­szcze jednego trudnego problemu. Jest nim problem małżeństw zawieranych w młodym wieku, przeważnie przez młodzież stu­diującą, która zazwyczaj nie jest ekonomicznie samodzielna.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”