Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • meble szkolne lublin
  • pasmanteria
  • weterynarz woomin
  • www.chcemybycrodzicami.pl/kategoria/nieplodnosc/
  • Dziewczyny
  • transport drogowy do rosji
  • Pokrewne

    Podział typów ludzkich


    Różnice w opisanych reakcjach uczuciowych stały sięźródłem podziału temperamentów (humorów), dokonanego przez greckiego uczonego Hipokratesa . Sądził, on, że natura człowieka pod względem reakcji uczuciowych jest wrodzona i zależy od tego, która z czte­rech „wilgotności", czyli humorów, krążących w ciele ludzkim, przeważa w danym organizmie. Do tych czterech humorów, zdaniem Hipokratesa, należały: krew — sanguis, żółć — chole, czarna żółć — melajn chole i flegma. Do dziś istnieje podział typów ludzkich na sangwiników, cho-leryków, melancholików i flegmatyków. A więc sangwinik to człowiek, który łatwo się zapala i szybko gaśnie, żywego usposobienia, czynny i pewny sie­bie, łatwo współczujący, ale niewytrwały i niepewny w swych zobowiązaniach, roztargniony i rozpraszający się, łatwo się obraża, gniewa, cieszy się i szybko zapomina urazy, jak i przysługi. Choleryk — to człowiek pobudliwy również, ale wy­trwały i długo pamiętający. Cechuje go silna wola i go­rące, trwałe uczucie. Melancholik słabo w pierwszej chwili reaguje uczucia­mi na bodźce, śmieje się rzadko, nie wybucha gniewem, skłonny do nieśmiałości i smutku, cieszy się w skrytości, w działaniu niepewny siebie, długo pamiętający urazy i przysługi. Flegmatyk — słabo reaguje bezpośrednio i krótko pa­mięta. Ponieważ jego reakcje są słabe, więc i trudno się decyduje, spokojny, w miarę zadowolony z siebie, raczej apatyczny. Wielu było następców Hipokratesa, którzy starali się wyjaśnić reakcje i sposoby postępowania ludzkiego. Jego trafne obserwacje natury ludzkiej, stały się inspiracją dla innych badaczy. Dziś nie mówi się o czterech wilgotnościach (humorach), lecz o układzie hormonalnym, który ma wpływ zarówno na usposobienie i charakter człowieka, a równocześnie bie­rze się pod uwagę budowę anatomiczną, przemianę mate­rii, właściwości układu nerwowego. Oprócz typologii Hipokratesa i systematyki temperamen­tów współczesna nauka wyróżnia typologię I. Pawłowa, który uwzględnia cechy układu nerwowego. Do nich na­leżą: siła, równowaga i ogólna ruchliwość (aktywność) pro­cesów nerwowych 1). Reakcje sangwiników są szybkie, ale nie trwają długo. Melancholik reaguje wolno i słabo, choleryk silnie i z gwałtownością. Flegmatyk reaguje w sposób długotrwały albo i z opóźnieniem. Pierwszy typ anatomiczny — to budowa ciała wątła, leptosomatyczna (leptos — wąski, soma — ciało) albo asteniczna. Mężczyzna należący do tego typu jest chudy, ma wąskie ramiona, kościste ręce, klatkę piersiową długą i wąską, nogi długie. Kobiety drobne, szczupłe. Typ asteniczny przejawia pewne właściwości psychiczne, takie jak: drażliwość, niechęć do kontaktów z ludźmi, trudności w przystosowaniu się do nowych warunków. Drugi typ — to typ o budowie atletycznej — wzrostu średniego lub wysokiego, o szerokich barkach, dobrze zbudowany, głowa koścista, potężna szczęka, dobrze roz­winięte mięśnie. Kobiety mają często coś męskiego w twarzy i budowie, wyglądają nie po kobiecemu. Mało bez­pośredni, nietowarzyscy, twardego serca i stalowego hartu. Trzeci typ — to typ pykniczny — przysadzisty, gruby, o krótkiej szyi, silny, głowa duża, podbródek, brzuch duży, wypukły, kończyny miękkie, duże podkłady tkanki tłu­szczowej. Kobiety są najczęściej niedużego wzrostu, a tłuszcz magazynuje się na biuście i biodrach. Towarzyscy, serdeczni, uprzejmi, weseli, miękkiego serca. Ekstrawertycy — uwagę swoją zwracają przede wszyst­kim na otoczenie, interesuje ich to, co dzieje się poza nimi samymi. Introwertycy, których uwaga skierowana jest na to. co dzieje się w nich samych, wystarczają oni tak jakby sa­mym sobie. Są jednak osoby, zastrzega się Jung, u których jedna z tych tendencji nieznacznie przeważa. Temperament jest dyspozycją wrodzoną, jak widać z powyższej charakterystyki, charakter natomiast jest czymś, co się z wolna formuje, drogą wewnętrznego dojrzewania, •wpływów otoczenia — domu, szkoły, grupy rówieśniczej. Dzieciństwo i dorastanie są okresami wykształcania się właściwości charakterologicznych, jak i ich krystalizacji. Do rozwoju charakteru przyczynia się samowiedza, sa­moocena, wgląd we własne postępowanie, samokontrola czynności podejmowanych coraz bardziej świadomie i w sposób zamierzony. Z badań przeprowadzanych wśród młodzieży w Krako­wie dowiadujemy się *), że młodzież zdaje sobie sprawę z ujemnych stron swego charakteru i wyraża chęć ich zli­kwidowania. Zalicza do nich: gwałtowność, wybuchowość, niecierpliwość, złośliwość oraz egoizm, zawziętość, tupet, lenistwo, brak wiary w siebie i słabą wolę. Wraz z uświa­domieniem sobie tych cech pragnie zmienić swój stosunek do innych ludzi, do nauki i pracy.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”