Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • http://www.dermapuls.com.pl/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Przyjaźń szkolna


    Znakomita większość ludzi młodych pragnie przyjaciół, oczekuje przyjaźni, podświadomie dąży do posiadania przyjaciółki czy przyjaciela. Niektórzy młodociani, bardziej sceptyczni, nie wierzą w jej istnienie, ale oczekują jej i tęsknią do niej.Przyjaźń daje pewien szczególny rodzaj zadowolenia. By ją osiągnąć, trzeba bez reszty zaangażować się w sprawy innego człowieka. Szczególnie należy ją cenić, gdy tak ko­nieczna jest obecność drugiego człowieka, współczucie w momentach niepowodzeń czy klęsk życiowych. Uczucie wdzięczności za uczestnictwo, za współudział trwa czasami w te, wiele lat. Okres dorastania ma to do siebie, że u-gruntowuje te uczucia i rozwija je. Wtedy właśnie rodzą się przyjaźnie, trwające latami, chociaż ludzi dzieli prze­strzeń i czas. Zdobywanie przyjaciół to pozyskiwanie sprzymierzeń­ców w życiu. Do tych, którzy się „rozczarowują" można byłoby zwrócić się z takimi słowami: — Nie należy uważać podobnych nam koleżanek czy kolegów za istoty wyższe, bez wad. Na początku przyjaź­ni jesteśmy skłonni przypisywać koleżankom czy kolegom same zalety, przystrajając ich w szaty doskonałości. Nie­chętnie dopuszczamy myśli, że może mieć on czy ona wa­dy, że nieobce im są błędy i omyłki. Gdy ów wielki przy­jaciel je popełnia w stosunku do nas, od razu staje się wrogiem. Jesteśmy czasami skłonni do kształtowania przy­jaciela według wzorców, które nam odpowiadają. Wtedy wybuchają na ogół nieporozumienia, a misterny gmach przyjaźni, istniejący w wyobraźni, rozsypuje się w gruzy. Dobrze jest wyjaśnić nastolatkom, że najlepszy, najmil­szy przyjaciel jest tylko człowiekiem. Właśnie przyjaźń po­lega na tym, że drugiego człowieka przyjmuje się z ca­łym balastem jego przywar, wad i niedoskonałości, i tym wszystkim, co budzi w nas sprzeciw. Czy my wad zupełnie nie mamy? Mamy, mamy, tylko niełatwo jest nam je do­strzec u siebie. Przyjaźń zawiera niezmierzone wartości i zalety, nie tyl­ko dla dorastających, ale dla wszystkich ludzi. Pod jej wpływem zacierają się małe ułomności ludzkie, wady tra­cą swą o.strość, niedoskonałości bledną. To wszystko jest tonowane, bądź usuwane w obcowaniu z tymi, na których nam zależy. Dzięki przyjaźni, łączącej nas z innymi, pra­gniemy wydać się lepsi, doskonalsi. Staramy się likwido­wać to, co utrudnia współżycie z zaprzyjaźnionymi kole­żankami i kolegami, a kształtować i pracować nad tymi właściwościami charakteru, które je ułatwiają, wpływają na pogłębienie uczuć przyjaźni. Świat z przyjaciółmi jest barwniejszy, życie ciekawsze. Obok takich dwuosobowych przyjaźni, w okresie dora­stania tworzą się grupy najbliższych przyjaciół, związa­nych ze sobą jakimiś upodobaniami, zamiłowaniami albo chęcią bycia razem ze sobą. Wskutek rozluźnienia się wię- zi z rodzicamd, rodzeństwem, dorastający dążą do obcowa­nia z rówieśnikami, których nurtują podobne problemy i kłopoty. Charakterystyczną cechą tych dążeń do przebywania ra­zem jest łączenie się w małe 4, 6-osobowe grupki, któ­re tworzą tzw. paczkę1). Jej istnienie normują określone reguły postępowania, akcentowane przez wszystkich człon­ków cele. W czasie spotkań dyskutuje się w paczce na te­maty szkolne, literatury, obejrzanych filmów, planuje się wspólne pójście do teatru, na wycieczkę. Rodzice akceptują tę formę kontaktów młodzieży, nie dopatrują się w niej niczego złego. Niektórzy z nich, wi­dząc syna czy córkę samotnie spędzających dzień wolny od nauki, są zaniepokojeni brakiem kontaktów z rówieśni­kami. Próbują namawiać, wspólnie organizować spotkania w domu, widząc w takiej formie kontaktów rówieśniczych właściwy sposób uspołecznienia, obycia towarzyskiego, na­wiązywania przyjaźni. Traktują to jako coś ważnego w życiu dorastających. Jest to bardzo słuszne podejście. Łą­czenie się w paczki uważane jest przez psychologów za prawidłowość rozwojową. Do dodatnich skutków zaliczają zwiększone poczucie bezpieczeństwa, ważności osobistej na tle innych kolegów czy koleżanek, będące wynikiem akcep­tacji całej grupy. Ponadto paczkę łączą uczucia przyjaźni, wspólne działanie, nieskrępowany swobodny sposób wy­miany poglądów, myśli bez obawy krytyki czy niechęci ze strony jej członków.Paczka sprzyja umiejętności współżycia społecznego, współdziałania, poszanowania wzajemnych interesów, a także sposobów zachowania się, w myśl przyjętych norm. Pozytywne strony organizowania się młodocianych w pacz­ki są podkreślane przez wychowawców, dostrzegających w nich pewien wstępny etap brania udziału w zorganizowa­nych formach społecznych, do jakich należy samorząd, or­ganizacja na terenie szkoły, związek sportowy itp. w literaturze amerykańskiej znane są pod nazwą kliki. Klika w naszym potocznym języku ma ujemne znaczenie. Niektórzy jednak widzą i ujemną stronę paczek. Przy­należność do grupy nieformalnej łączy się dla nich z pe-pewnego rodzaju snobizmem, wymaga lojalności wobec swych członków, a wrogości w stosunku do „obcych", któ­rzy do niej nie należą. Izolowanie się, może przerodzić się w manię wyższości, poczucie odrębności itp. Przerodzenie się paczki w bandę jest zjawiskiem bardzo groźnym. Istniejące w szkołach bandy (gitowcy, pankersi itp.), których podstawą funkcjonowania jest niezgoda na przystosowanie się do społeczności szkolnej, przynoszą wiele szkody. Naczelną zasadą ich działania jest ostenta­cyjne łamanie regulaminu szkolnego, brutalne zachowanie wobec słabszych, a wobec „obcych" stosowanie przeważ­nie przemocy. Banda rządzona jest najczęściej przez przywódcę, który autorytet zdobywa siłą i aspołecznymi wyczynami, jest bezwzględny wobec braku lojalności lub uległości jej członków. Buntownicza postawa wobec norm obowiązują­cych w społeczeństwie, popełnianie czynów często o cha­rakterze przestępczym, amoralnych — to najbardziej dra­styczna i niebezpieczna działalność bandy. Niepokój rodziców, że syn czy córka „nigdzie nie na­leżą", a powinni przebywać w towarzystwie mądrych i do­brych kolegów, wydaje się uzasadniony. Niebezpieczeń­stwo odtrącenia przez kolegów z paczki, pozostawienie na marginesie normalnych stosunków społecznych w klasie, w szkole może przyczynić się do przyłączenia się do każ­dej grupy, która przyjmie do swego grona. Jeśli będzie to banda nie akceptowana przez społeczność szkolną, losy ta­kiego ucznia mogą okazać się przesądzone. W dorastających tkwi głęboko potrzeba znalezienia opar­cia, przynależności do grup, zaspokojenia swego „głodu społecznego" bycia wśród rówieśników. Tym łatwiej przy­staje się do bandy, im trudniejsze życie w szkole, zdarza­ją się niepowodzenia 'w nauce, w domu brakuje oparcia, a do rodziców nie ma się zaufania.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”