Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • ramoneska do sukienki
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Pamięć


    Na ogół słyszy się na­rzekanie na słabą pamięć, na małą jej trwałość, a naucze­nie się czegokolwiek sprawia duże trudności, zabiera dużo czasu. Pamięć jest dyspozycją psychiczną zależną nie tylko od właściwości swoistych jednostki. Może ona funkcjonować lepiej lub gorzej u tego samego człowieka, a uzależnione to jest w dużej mierze od warunków zewnętrznych, ta­kich jak: materiał, czas uczenia się, sytuacje w jakich przebiega uczenie się. Najbardziej skutecznym sposobem ułatwiającym zapamiętywanie jest koncentracja uwagi, czyli nastawienie na odbiór bodźców z otoczenia, ale do­tyczących ściśle danego przedmiotu czy zjawiska. Zapa­miętywanie związane jest zatem z zainteresowaniem, z ukierunkowaniem, wyborem. Przy rozproszonej uwadze trudno jest zapamiętać materiał prosty, a bardziej skom­plikowany w ogóle wymyka się pamięci. Wymienione rodzaje i cechy pamięci są potrzebne czło­wiekowi w różnych sytuacjach życiowych. Nasilenie jed­nej cechy może nie wiązać się z nasileniem innych. Mają one charakter indywidualny i mogą występować w róż­nym stopniu u tych samych osób.Znane są popularne nazwy pamięci z uwagi na rodzaj zmysłowego spostrzegania: wzrokowa, słuchowa, dotykowa itp. Najczęściej dzieli się ludzi według różnic występują­cych między cechami pamięci wzrokowej i słuchowej. Osoby, które zapamiętują to, co wiąże się z bodźcami wzrokowymi (czyli to co ogląda się oczami), nazwano „wzrokowcami". Tych, którzy uzyskują lepsze wyniki w zapamiętywaniu, gdy działają bodźce słuchowe (rozmowa, wykład, pogadanka, audycja radiowa), nazwano „słuchow­cami". Istnieje jeszcze trzeci typ pamięci, w którym do­minują bodźce ruchowe, a więc towarzyszące pisaniu, ry­sowaniu, kreśleniu schematów, tablic itp. Pamięć ruchowa związana z czynnościami, takimi jak: opanowanie tańca, jazdy na nartach, łyżwach, wzmacniana jest bodźcami wzrokowymi, dzięki którym zapamiętanie i odtworzenie ruchów jest łatwiejsze. Zatem „wzrokowcy" to ci, którzy lepiej zapamiętują tekst, gdy go widzą, „słuchowcy" — gdy go słyszą, „ru-chowcy" — gdy wykonują określone ruchy. Nie spotyka się w życiu „czystych" typów pamięci. Najczęściej wystę­pują typy mieszane, a więc: wzrokowo-sluchowe, wzroko-wo-ruchowe, muchowo-słuchowe itp. Efekty w zapamiętywaniu sa wypadkową wielu czyn­ników opisanych wyżej, ale także współudziału zasad do­tyczących organizacji zapamiętywania 1 uczenia się. Szcze­gółowe wskazówki pomocne w kształceniu pamięci w pro­cesie uczenia się można znaleźć w publikacjach poświę­conych temu zagadnieniu1). Tutaj podajemy kilka zasad, których stosowanie sprzyja szybkiemu i lepszemu zapa­miętywaniu, a także utrwalaniu materiału objętego ucze­niem się: Powtarzanie materiału w niedługim czasie po jego wyuczeniu, gdy jeszcze nie został zapomniany, gdyż w przeciwnym razie trzeba będzie uczyć się na nowo. Uczeń ulega często złudzeniu, że po jednorazowym przeczytaniu tekstu, nauczył się go, w szkole okazuje się, że niewiele zapamiętał. Powtórzenie i kontrola, w jakim stopniu opa­nowany został tekst po pewnym czasie, jest zatem ko­nieczna. Umiejętność przypominania i odtwarzania wyuczone­go tekstu w odpowiednim momencie związana jest z tzw. gotowością pamięci. Kształcenie tego typu cechy pozostaje w związku z systematycznym uczeniem się, z uporządko­waniem i ze zrozumieniem materiału, co znacznie ułatwia przypominanie. Materiał wyuczony łatwiej jest w odpo­wiednim momencie wypowiedzieć, jeśli będzie on logicz­nie ułożony, powiązany z poprzednio opanowanym i ak­tualnym. 3. Uczenie się z zamiłowaniem, z „lubieniem" przedmio- tu, czyli z głębszą motywacją do nauki, ułatwia zapamię- tywanie tekstów. Przydatność opanowanego tekstu — nie tylko w aktualnej chwili, ale w przyszłości — ułatwia także zapamiętanie, utrwalanie wiadomości. W okresie dorastania młodociani zaczynają posługiwać się najczęściej pamięcią logiczną. W tym okresie odgrywa rolę rozumienie materiału objętego zapamiętywaniem wskutek rozwijającego się myślenia abstrakcyjnego, a także przyswajanie nowej wiedzy powiązanej w logiczną całość, połączonej ze sobą różnorodnymi zagadnieniami, których nie można byłoby zapamiętać w sposób mecha­niczny.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”