Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • http://www.slonecznyzlobek.pl/
  • dentysta bielsko
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Wstrzemięźliość


    Racjonalny stosunek młodzieży do spraw płci, wyraża się we wstrzemięźliwości. Takie stanowisko jest uzasadnione zarówno względami fizjologicznymi, psychologicznymi, jak i spo­łecznymi. Nie bez znaczenia są oprócz tego względy lekarskie, 0 czym będzie jeszcze mowa niżej. Dezyderat bezwzględnej wstrzemięźliwości — jak sądzą nie­którzy — jest nadmiernie wyrozumowany i w odniesieniu do młodzieży starszej staje się często przyczyną ostrych konfliktów wewnętrznych mających swoje źródło w sprzecznych pragnie­niach. Człowiek, zwłaszcza młody, nie zawsze ma dość silnej woli 1 dyscypliny wewnętrznej, aby pokierować swoim postępowaniem niezawodnie tak, jak tego wymaga rozsądek. Opanowanie jednak jako jedna z podstawowych cech kultury osobistej polega na narzuceniu sobie pewnych ograniczeń. W danym wypadku ogra­niczenia mogą wydawać się szczególnie ciężkie, na dłuższą jednak metę dają one pewniejszą rękojmię zadowolenia i radości z życia niż uleganie chwilowym, choćby najmocniejszym pragnieniom. Trzeba z naciskiem podkreślić, że pogląd ten wymaga grun­townego uzasadnienia i nie powinien być młodzieży narzucony. W uzasadnieniu jego nie można pominąć omawiania odpowie­dzialności, jaką biorą na siebie ludzie nawiązujący stosunki seksualne. Można się spotkać z argumentem, że jeśli stosunki płciowe są czymś naturalnym, to powstrzymywanie się od nich do czasu zawarcia małżeństwa jest niezdrowe i prowadzi do różnych nie-domagań cielesnych. Pogląd taki — choć nieoficjalnie — był wyznawany powszechnie jeszcze przez ludzi minionego pokole­nia. Uważano, że młody mężczyzna (lecz nie kobieta!) musi się „wyszumieć" przed zawarciem małżeństwa. Stąd tolerowanie nie­wybrednych miłostek, przymykanie oczu na fakty uwodziciel-stwa i wiarołomstwa, obłudny, dwuznaczny stosunek do prosty­tucji. Obraz tej moralności plastycznie przedstawia w swoich utworach scenicznych Gabriela Zapolska („dulszczyzna"). Gdzieniegdzie pogląd o zgubnych dla zdrowia skutkach abstynencji płciowej u młodych ludzi przetrwał do naszych dni, lecz w nieco zmodyfikowanej formie. Utrzymuje się, że wstrze­mięźliwość płciowa prowadzi do nerwic i psychonerwic. Pogląd ten jest błędny. Współczesna medycyna nie dopatruje się ni­czego niebezpiecznego we wstrzemięźliwości seksualnej mło­dzieży. Dookoła tego zagadnienia nagromadziło się od czasów Zygmunta Freuda sporo nieporozumień. Należy odróżnić w tym zagadnieniu — wysuniętym przez seksuologów i psychiatrów — zahamowania i kompleksy będące przyczyną zaburzeń uniemożli­wiających prawidłowy bieg życia seksualnego dotkniętej nimi jednostki od wstrzemięźliwości, będącej wyrazem świadomie na­rzuconego sobie przez zdrowych ludzi ograniczenia i najdalej posuniętej powściągliwości płciowej. Psychonerwice na tle zabu­rzeń płciowych, zahamowania, kompleksy, frustracja — rzeczy­wiście istnieją i nie należą do rzadkości; są one dobrze znane seksuologom i psychiatrom. Ich źródłem jest jednak z reguły nie­właściwe pokierowanie uświadomieniem płciowym i wychowa- niem w dzieciństwie, wadliwy start w życiu seksualnym i bolesne związane z tym doświadczenia. Zupełnie czym innym jest na­rzucenie sobie przez zdrowych, świadomych ludzi, we wczesnym okresie ich usamodzielniania się życiowego, na jakiś czas do­browolnych wyrzeczeń w imię wyższych celów i — przede wszyst­kim _ w imię właściwie zrozumianego własnego dobra. Siła popędu płciowego młodzieży, jeżeli tylko młodzież nie pozostaje pod zbyt mocnym wpływem szkodliwych stymulatorów środo­wiska, daje się opanować i ująć' w karby na czas tak długi jak trzeba, bez żadnej szkody dla ciała i psychiki. Nauczyciel powinien pamiętać, że błędem jest poprzestanie na apodyktycznym stwierdzeniu, iż wstrzemięźliwość jest jedy­nym sposobem życia, jakie szkoła może zalecić młodzieży. Jak­kolwiek stwierdzenie to jest całkowicie poprawne i powinno być podane w sposób stanowczy i nie dopuszczający wątpliwości, to jednak działanie jego na psychikę młodzieży jest wątpliwe,, je­żeli nie zostanie poparte wszechstronną, mocną argumentacją. Argumenty mające na celu wykazanie samych pozytywnych stron wstrzemięźliwości nie są wystarczające. Trzeba w sposób możliwie przekonujący przedstawić młodym ludziom przykre następstwa, jakie pociąga za sobą nieprzestrzeganie zasady wstrze­mięźliwości, i wtedy dopiero problem zostaje ukazany w pełnym świetle. Uczniom trzeba powiedzieć nie tylko to, że muszą opa­nować swoje pragnienia w okresie dorastania, lecz należy im również wytłumaczyć cel takiego postępowania. Tylko w ten sposób lekcja może spełnić swoje zadanie.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”