Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • http://ciuszek.com.pl/najnowsze-trendy-modowe-marki-vitkac-wygladaj-dobrze-i-czuj-sie-swietnie/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne


    Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy

    Niezmiernie ważną rolę odgrywa w organizmie układ od­dechowy, którego funkcja polega na pobieraniu tlenu z po­wietrza, wydalaniu produktów przemiany materii w po­staci dwutlenku węgla i pary wodnej. W trakcie rozwoju dostrzega się w układzie oddechowym wiele zmian, które są przede wszystkim związane z rozrostem cafc-go ciała i zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen. Sprawność działania tego układu w każdym okresie ży­cia kierowana jest potrzebami organizmu człowieka. ZarÓwno u małego dziecka, jak i u człowieka dorosłego układ oddechowy zaspokaja zapotrzebowanie na tlen za­leżnie od pojemności narządu oddychania — płuc, jak i aktualnych potrzeb organizmu. Podobnie jest z układem krążenia, którego sprawność uzależniona jest od rozrostu jego elementów, to jest od: serca, sieci połączonych naczyń krwionośnych, wydolności wysiłkowej, usprawnienia automatyzmu, dzięki któremu serce dostosowuje swą (funkcję do aktualnego zapotrze­bowania organizmu. Zmiany rozwojowe obejmują także układ pokarmowy. Praca przewodu pokarmowego i przebieg trawienia w róż-nych etapach rozwoju są podobne do analogicznych funk­cji u osób dorosłych. Szybki rozrost organizmu w okresie dorastania jest możliwy dzięki materiałom budulcowym, których dostarcza właśnie układ pokarmowy. Z przyjmo­waniem pokarmów i przyswajaniem przez organizm ko­niecznych składników wiąże się proces przemiany materii (metabolizm). Metabolizm organizmu wyraża się ilością zu­żytych kalorii *) przy bezczynności, bezruchu, spokoju. Ka­lorie uczestniczące w przemianie materii i energii pocho­dzą z białka, tłuszczów i węglowodanów pobieranych z pokarmem. Spożyte w pokarmach składniki kaloryczne są rozkładane na formy przyswajalne w przemianach: biał­kowej, tłuszczowej i węglowodanowej. Uczestniczą w tym układy: pokarmowy, krążenia i oddychania. Z przemiainą materii (metabolizmem) wiąże się: gospodarka cieplna, wodno-mineralna i procesy dążące do utrzymania stałości równowagi środowiska wewnętrznego — czyli mechanizmy homeostatyczne. Każda zmiana temperatury otoczenia uru­chamia odpowiednie mechanizmy przystosowawcze (adap­tacyjne). W przypadku przegrzania organizm pozbywa się nadmiaru ciepła przez np. pocenie się, obniżenie poziomu przemiany materii (mniej chętnie wtedy jemy, ale wię­cej pijemy chłodnych napoi), która stanowi źródło energe­tyczne organizmu.Szczególną rolę w organizmie pełni układ nerwowy, który stanowi fizjologiczny mechanizm wszelkich czynności ludz­kich, organizując i koordynując je w zależności od po­trzeb i sytuacji. Dzieli się on na układ ośrodkowy i obwo­dowy oraz układ autonomiczny 2). Układy te są powiązane ze sobą nie tylko anatomicznie, ale także pod względem pełnionych funkcji. Układowi ośrodkowemu i obwodowemu zawdzięczamy naszą wiedzę o świecie, zarządzają one bowiem ruchami i odbiorem wrażeń zmysłowych. Ponadto pełni on rolę sta­cji przekaźnikowej, gdyż dzięki niemu wszelkie impulsy nerwowe dochodzą do wyższych pięter układu nerwowe­go, czyli do mózgu. Niezmiernie ważną rolę pełni w regulacji naszych wszel­kich czynności autonomiczny układ nerwowy, zwany tak­że wegetatywnym. Kieruje on czynnościami wewnętrzny­mi, reguluje przemianę materii d stanowi podłoże wielu naszych uczuć. Reguluje takie procesy, jak: trawienie, krą­żenie krwi, niezależnie od ośrodkowego układu nerwowe­go, stąd nazwa autonomiczny. Autonomiczny układ nerwowy składa się z dwóch ukła­dów (rozmieszczonych w różnych częściach rdzenia kręgo­wego i przedłużonego): z sympatycznego (współczulnego) i parasympatycznego (przywspółczulnego). Układ sympatyczny (współczulny) nazywany jest ukła­dem aktywności, gdyż przygotowuje organizm do działa­nia. Włókna nerwowe tego układu unerwiają wszystkie na­rządy wewnętrzne, gruczoły potowe, naczynia krwionośne. Powodują one: rozszerzanie się źrenic, przyspieszenie akcji serca, zwężenie naczyń krwionośnych. Układ ten wpływa hamująco na procesy trawienne i pokarmowe. Jest wy­jątkowo czujny w sytuacji zagrożenia, wymagającej cał­kowitej mobilizacji organizmu. Towarzyszą temu uczu­cia, takie jak: lęk, złość a decydują o tym nierzadko, co nazywamy potocznie samopoczuciem dobrym lub złym. Układ parasympatyczny (przywspółczulny) bierze począ­tek w pniu mózgu i części krzyżowej rdzenia kręgowego. Jest w przeciwieństwie do układu sympatycznego układem zachowawczym. Włókna współczulne unerwiają mięśnie zwężające źrenice, powodują zwalnianie akcji serca, roz­szerzają naczynia krwionośne. Jak widać, działa on anta-gonistycznie w stosunku do układu sympatycznego. Dzięki temu obydwa układy, działając razem, znajdują się w rów­nowadze.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”