Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • www.summitpost.org
  • http://www.astra-dent.pl/ortodoncja-katowice.php
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Psychologiczny rozwój sexualny


    W poszukiwaniu najwłaściwszych metod uświadomienia sek­sualnego uczniów w różnie kształtujących się warunkach szkol­nych należy mieć na uwadze pewne ogólne cechy charakteryzu­jące psychikę dziecka i stanowiące psychologiczne tło jego roz­woju seksualnego. W okresie przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym główne zadanie wychowawcy polega na umiejętnym udzielaniu odpowiedzi na pytania, jakie dzieci stawiają starszym na temat płci i rozrodu. Odpowiedzi powinny być krótkie i ścisłe oraz do­stosowane pod względem zakresu treściowego do stawianych pytań. Pytania dzieci w wieku szkolnym są bardziej złożone i dotkliwsze niż pytania przedszkolaków. Dominującą jednak sprawą jest tu — stale jeszcze pozbawione emocjonalnego zabarwienia — zainteresowanie zjawiskami otaczającego świata, którego pozna­nie jest w tym okresie życia szczególnie intensywne. W niektórych szkołach angielskich omawia się z młodszymi dziećmi w najprostszym zarysie budowę ciała ludzkiego i funk­cjonowanie jego narządów. W ramach tego programu mieszczą się również wzmianki na temat budowy narządów płciowych oraz najprostsze informacje o rozmnażaniu. Dzięki temu dzieci w młodszym wieku szkolnym dowiadują się, że większość zwie­rząt rozwija się z jaj oraz że pierwszy etap rozwoju ssaków — v/ tym i człowieka — odbywa się w ciele matki. Treść i zakres podanych informacji najzupełniej odpowiada etapowi psychicz­nego rozwoju dziecka w tym wieku. Wychowawca powinien pamiętać, że przy omawianiu z dzieć­mi tematyki dotyczącej płci nie może nabierać nadmiernego roz­pędu, aby od razu wyjaśnić „wszystko". W takim wypadku bo­wiem wysiłki jego mogą przynieść dzieciom więcej szkody niż korzyści. Dorośli popełniają często w stosunku do dzieci inny błąd pedagogiczny — okazują oni zniecierpliwienie, gdy dziecko, któremu udzielili już raz wyjaśnień wyczerpujących dla danego wieku i poziomu rozwoju, powraca do tego samego tematu w krótkim czasie kilka razy. Matki zamartwiają się, że dziecko tak bardzo interesuje się sprawami, które by najchętniej prze­milczały, i wyrzucają sobie, że w ogóle rozmawiały z dziećmi na ten temat. Wychowawcy w przedszkolu i w szkole nabierają podejrzeń, że dziecko znajduje się pod ujemnym wpływem kole­gów lub domu. „Lekceważenie pytań dziecięcych jest wielkim błędem wy­chowawczym" — pisze w swojej książce L. Wołoszynowa. „Tacy dorośli, którzy zniechęcają dzieci do pytań albo udzielają im powierzchownej lub mylnej informacji, przeszkadzają dziecku w jego normalnym dążeniu do poznania świata, do zrozumienia wszystkiego, co je otacza. Z drugiej strony informac­ja zbyt dokładna i ścisła może być także szkodliwa. Odpowiedź dorosłego i wszelkie samorzutne po­uczenie powinny być dostosowane do wieku i poziomu dziecka, do jego zdolności i moż­li w ości zrozumienia"1. Tymczasem chodzi o to, że dziecko nie było w stanie pojąć od razu wszystkiego, o czym z nim rozmawialiśmy, mimo że — naszym zdaniem — rozmowa była przeprowadzona w sposób przystępny. Rzadko kiedy dziecko jest w stanie nauczyć się czegoś i zrozumieć jakiś bardziej zło­żony problem na podstawie jednej, choćby najumiejętniej prze­prowadzonej rozmowy. „Jest ono w stanie pojąć na raz nie­wiele — pisze amerykański autor B. Spock — i wraca do tych samych pytań tak długo, aż nabierze wreszcie przekonania, że sprawa, o którą chodziło, jest jasna i prosta. Po czym — na nowym już etapie rozwoju — jest ono gotowe do innego spoj­rzenia na interesujący je przedmiot" -. Średni wiek szkolny cechuje się burzliwymi przemianami zachodzącymi w ustroju oraz psychice dziewcząt i chłopców. W tym okresie życia stosunek do spraw płci zaczyna nabierać zabarwienia emocjonalnego. Młodzież poświęca im uwagę nie tylko z pobudek poznawczych, z potrzeby dalszego rozszerze­nia zakresu wiedzy o świecie i życiu, ale przede wszystkim wskutek obudzenia się popędu płciowego. Jest to dość trudny okres życia zarówno z punktu widzenia psychologicznego i pe­dagogicznego, jak i lekarskiego. Cechuje się on często zachwia­niem równowagi psychicznej dziecka uwarunkowanym zaburze­niami natury organicznej i wewnątrzwydzielniczej (hormonal­nej). W tym okresie życia warunki bytowania oraz wpływ moralny i intelektualny środowiska mają szczególnie duże znaczenie. Doniosłym czynnikiem rozwoju w tym okresie jest wychowa­nie fizyczne, którego wpływ na prawidłowy przebieg procesu dorastania jest niezaprzeczalny3. Dobroczynny jest również wpływ pracy fizycznej i ruchu na świeżym powietrzu. Z obser­wacji poczynionych przez badaczy europejskich wynika, że okres dojrzewania u dziewcząt wiejskich przebiega na ogół normalnie i niepostrzeżenie, natomiast u miejskich częściej połączony jest z komplikacjami '. Jakkolwiek przemiany biologiczne dokonujące się w młodym ustroju mają ogromny wpływ na psychikę, a zwłaszcza na kształ­towanie się życia uczuciowego dorastającej młodzieży, to jednak istnieje pewna przesadna tendencja wśród wychowawców do tłumaczenia wszystkiego, co się dzieje w młodych lu­dziach w okresie dorastania, działaniem tylko tego jednego czyn­nika. Przecenianie znaczenia pierwiastka biologicznego („hor­monów") prowadzi niejednokrotnie do zbytnich uproszczeń peda­gogicznych, do niedoceniania wpływu innych czynników, jak racjonalna opieka higieniczna, dbałość o zdrowie, właściwy kli­mat domowy i atmosfera w szkole. L. Wołoszynowa pisze: „Wpływ otoczenia i stosunek doros­łych do dziecka decydują o tym, czy tzw. wiek przejściowy jest dla dziecka i otoczenia istotnie «wiekiem trudnym», czy tylko jednym z kolejnych okresów rozwojowych rosnącego człowieka, wymagającym i zrozumienia, i pokierowania nim, ale nie mają­cym znamion «kryzysu»" 2. Jednym z warunków bezpiecznego przeprowadzenia dziecka przez ten trudny okres życia jest właściwe i w odpowiednim cza­sie dokonane uświadomienie seksualne, udzielenie wyjaśnień do­tyczących zagadnień rozrodu oraz charakteru stosunków łączą­cych w małżeństwie mężczyznę i kobietę z uwzględnieniem za­równo następstw biologicznych, jak i psychologicznych oraz moralnych i społecznych tego związku. Niektóre wiadomości do­tyczące rozwoju seksualnego dziewcząt i chłopców (cechy doj­rzewania płciowego, miesiączka, erekcje, zmazy nocne) powinny być dzieciom podane nieco wcześniej, to znaczy przed wystąpie­niem znamion dojrzewania płciowego, tak aby dziecko nie prze­żywało po ich pojawieniu się żadnych obaw i niepokojów. Jest jeszcze jeden wzgląd, który przemawia za wcześniejszym omówieniem niektórych zagadnień płci. Dzieci w wieku 11 — 12 lat przyjmują informacje na ten temat znacznie lepiej — w spo­sób bardziej naturalny — niż w okresie późniejszym, gdy za- czyna się już wytwarzać emocjonalny stosunek do zagadnienia i dzieci podczas omawiania tych spraw z dorosłymi czują się bar­dziej zakłopotane. Nie trzeba dodawać, że prowadzenie w tych warunkach rozmów z dziećmi wymaga wielkiego taktu i wyso­kich kwalifikacji pedagogicznych. Istnieje wreszcie i takie niebezpieczeństwo, że zbytnie zwle­kanie z uświadomieniem dziecka o czekającym go nowym etapie życia i rozwoju doprowadzi do tego, że poszuka sobie ono informatorów wśród grona starszych kolegów. Takie „uświado­mienie" polega przeważnie na przekazaniu wiadomości wypa­czonych, niekompletnych i co najważniejsze — podanych w wul­garnej formie. Wszystko to może przesądzić na długi czas o sto­sunku „uświadomionego" do zagadnienia. W omawianiu spraw płci z dziećmi na progu okresu dorasta­nia nie należy przeładowywać lekcji określeniami technicz­nymi i naukową terminologią, jednakże będzie pożyteczne za­poznać dzieci z pewną liczbą takich określeń, które chcielibyśmy przyswoić dziecku, aby nie miało ono potrzeby korzystania z obiegowej terminologii mającej zazwyczaj charakter wulgarny. Dobór nazw i określeń bliskich naszemu językowi i nie odstra­szających obcością brzmienia nie jest łatwy. Na trudności tego rodzaju uskarżają się zresztą również wychowawcy w innych krajach .

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”