Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • janja lesar
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome

    DziaÅ‚anie nieÅ›wiadome, niezamierzone i poÅ›rednie wy­wiera wpÅ‚yw przede wszystkim na dążenia woli, nie zawsze pod­danej kierownictwu rozumu i Å›wiadomoÅ›ci oraz na usposobienie i nastroje uczuciowe, ksztaÅ‚towane zaÅ› jest ono przez Å›rodowisko wychowawcze etosu, zawierajÄ…ce w sobie tak dodatnie, jak i uje­mne czynniki zwiÄ…zane ze Å›rodowiskiem spoÅ‚ecznym lub spoÅ‚ecz-nokulturalnym, które poÅ›rednio docierajÄ… swymi wpÅ‚ywami aż do Å›wiadomoÅ›ci, jak też do podÅ›wiadomoÅ›ci jednostki wychowywa­nej Wreszcie dziaÅ‚anie bezwiedne, ale bezpoÅ›rednie i czę­sto nieprzewidziane przez wychowawców obejmuje zwykle na­stroje i przeżycia emocjonalne oraz postawy dążeniowe podÅ›wia­domoÅ›ci, a jest dzieÅ‚em wpÅ‚ywu caÅ‚ego Å›rodowiska życiowego biosu Å‚Ä…cznie ze Å›rodowiskiem naturalnym. — Na koniec teoria warstwicowa odkrywa subtelne oddziaÅ‚ywanie Å›rodowiska du­chowego, w którym promieniujÄ… najwyższe idee i wartoÅ›ci z tra­dycji kultury narodowej, europejskiej, chrzeÅ›cijaÅ„skiej i wiÄ™zi ogólnoludzkich. Åšrodowisko duchowe jako najgÅ‚Ä™bszy wytwór historii życia i cywilizacji przybiera ksztaÅ‚ty wÅ‚aÅ›ciwe epoce cza­su, najbardziej jest czuÅ‚e na zmiany losu i podatne na tajemnicze dziaÅ‚anie Å‚aski. W sposób nieuchwytny i twórczy wynika z nad-Å›wiadomych, ideowych dążeÅ„ agosu i kultury, z wiÄ™zi uczucio­wych z etosem, szczególnie takimi grupami jak rodzina, klasa szkolna, szkoÅ‚a, grupa zawodowa i miejsce pracy oraz szerszymi grupami spoÅ‚ecznymi jak KoÅ›ciół, naród, paÅ„stwo czy braterstwo ogólnoludzkie. Zawiera w sobie także umiÅ‚owanie samego życia (biosu), miÅ‚ość krajobrazu rodzinnego, miÅ‚ość Ojczyzny z caÅ‚ym piÄ™knem Å›rodowiska naturalnego. WpÅ‚ywy nadÅ›wiadome, ideowe, Å›rodowiska duchowego swoim klimatem ksztaÅ‚tujÄ… w warstwie duchowej poczucie samego siebie, kim siÄ™ jest jako czÅ‚owiek, jako Polak, Europejczyk, jako katolik czy wyznawca innego Å›wiatopoglÄ…du. Ta Å›wiadomość siebie integruje siÄ™ w du­chowoÅ›ci jakby pewna nadÅ›wiadomość przeżywana intuicyjnie i trudno wyrażalna poza wzruszeniem czy oburzeniem z powo­du szargania Å›wiÄ™toÅ›ci, dziaÅ‚a zaÅ› przez sumienie jako wyraz du­chowego systemu samokontroli, kierujÄ…cy postÄ™powaniem czÅ‚o­wieka. Różnorodność wszelkich wpÅ‚ywów Å›rodowiskowych Å‚Ä…cz­nie ze Å›rodowiskiem duchowym na wychowanka obrazuje po­niższy schemat, w którym linie proste oznaczajÄ… wÅ‚aÅ›ciwe W tej walce wpÅ‚ywów decy­duje sam wychowanek swoim stanem rozwojowym, zależnym od tego, czy zostaje on opanowany przez podÅ›wiadomość, popÄ™dy niższe i uczucia umysÅ‚owe, czy też jego czynniki osobowoÅ›ciowe duchowoÅ›ci przede wszystkim rozumność i dobra wolna wola bio­rÄ… górÄ™ nad cielesnoÅ›ciÄ… i podporzÄ…dkowujÄ… jÄ… ideaÅ‚owi nowego czÅ‚owieka. W zwiÄ…zku z tym antagonizmem Å›rodowisk, zwiÄ…za­nych z siÅ‚Ä… agosu (Å›rodowisko pedagogiczne), z siÅ‚Ä… życia spoÅ‚ecz­nego etosu (Å›rodowisko wychowawcze) oraz z siÅ‚Ä… życiowego pÄ™du biosu (Å›rodowisko życiowe), nie wykluczajÄ…c zmiennych losowych (Å›rodowisko duchowe), w wychowaniu nie decyduje samo Å›ro­dowisko jako caÅ‚ość, lecz wyniki pozostajÄ… w zależnoÅ›ci od sy­tuacji wychowawczej. OczywiÅ›cie nie chodzi o sytuacje przypad­kowe lub chwilowe, doraźne, lecz o sytuacje wychowawcze sta­łe, które wytwarzajÄ… siÄ™ w instytucjach wychowujÄ…cych. DziaÅ‚a­nie życia spoÅ‚ecznego (etosu) nie jest rozproszone, lecz konkrety­zuje siÄ™ w zwyczajach i obyczajach obowiÄ…zujÄ…cych w okreÅ›lo­nych Å›rodowiskach i krÄ™gach spoÅ‚ecznych. Te zwyczaje i obycza­je przejmowane przez wychowanka uspoÅ‚eczniajÄ… go w ciÄ…gÅ‚ym procesie socjalizacji. Rozpoczyna siÄ™ ona w prawidÅ‚owo funkcjo­nujÄ…cej rodzinie, potem doskonali siÄ™ w szkole, organizacjach spo­łecznych, w grupie zawodowej itd. Etos wÅ‚aÅ›nie przez instytucje wychowujÄ…ce stara siÄ™ pokierować rozwojem biosu jednostki do celów zbiorowego, wspólnotowego życia. Ponieważ asymilacja jednostki, dostosowanie siÄ™ jej do życia spoÅ‚ecznego może być konformizmem wypÅ‚ywajÄ…cym z naÅ›ladownictwa i upodobnienia siÄ™ do stawianego wzorca, dlatego też nie wypÅ‚ywa z przekonaÅ„ jednostki, a może być nawet wymuszona pod presjÄ… otoczenia. UspoÅ‚ecznienie takie staje siÄ™ pozorne i kruche, jak skorupka na jajku. Socjalizacja gÅ‚Ä™bsza wiÄ™c przenikajÄ…ca do natury osobowej wychowanka musi siÄ™ splatać czy nawet krzyżować z procesem personalizacji, czyli z samodzielnoÅ›ciÄ… i Å›wiadomoÅ›ciÄ… siebie, kim siÄ™ jest (self). Dlatego etos dziaÅ‚a poprzez instytucje wychowują­ce, które równoczeÅ›nie powinny uspoÅ‚eczniać i dziaÅ‚ać rozwijajÄ…-co na osobÄ™, personalizować. Skoro zaÅ› bios jednostki rozwija siÄ™ wachlarzowato, przechodzÄ…c na coraz wyższe warstwy, stÄ…d też oddziaÅ‚ywanie etosu dostosowuje siÄ™ do nich, stwarzajÄ…c odpo­wiednie instytucje wychowujÄ…ce, które ukierunkowujÄ… i modelu­jÄ… przebieg danej warstwicy rozwojowej. TakÄ… instytucjÄ… zasad­niczÄ… dla warstwy biologicznej jest rodzina, w której wychowa­nek żyje i ksztaÅ‚tuje siÄ™ w zasadzie aż do peÅ‚nej dojrzaÅ‚oÅ›ci i usa­modzielnienia siÄ™ przez małżeÅ„stwo i zaÅ‚ożenie wÅ‚asnej rodziny. W wypadku niemożnoÅ›ci wywiÄ…zania siÄ™ z zadaÅ„ opieki i wycho­wania rodzinÄ™ wspierajÄ… pomocnicze instytucje, jak żłobek, przedszkole, czy później internat lub w wypadku sieroctwa wzglÄ™dnie opuszczenia — dom dziecka czy mÅ‚odzieży. Warstwa psychologiczna jest formowana ze strony etosu przez szkoÅ‚Ä™ pod­stawowÄ…, Å›redniÄ… lub wyższÄ… oraz doksztaÅ‚canie i kursy różnego rodzaju. Z pewnÄ… pomocÄ… szkole podstawowej przychodzi orga­nizacja zuchowa. Warstwa socjologiczna ponad szkoÅ‚Ä… nadbudo­wuje wÅ‚asne instytucje, jak samorzÄ…d szkolny, harcerstwo i inne organizacje mÅ‚odzieżowe, których dziaÅ‚anie przejmujÄ… w dalszym życiu wychowanka wojsko, ochotnicze hufce pracy, zakÅ‚ad pracy, organizacje obywatelskie i polityczne, np. Front JednoÅ›ci Narodu lub partie. Warstwa kulturotwórcza ma wÅ‚asne instytucje jak szkoÅ‚y muzyczne czy plastyczne dla utalentowanych lub insty­tucje kulturalnooÅ›wiatowe (muzea, teatry, kina, biblioteki, sto­warzyszenia, kluby, Å›wietlice itp.). Jedynie warstwa czysto du­chowa na serio jest domenÄ… dziaÅ‚ania KoÅ›cioÅ‚a, który przez dusz­pasterstwo, rodzinÄ™, potem katechizacjÄ™ parafialnÄ… dzieci i mÅ‚o­dzieży, przez ministrantów, bractwa i sodalicje, apostolat Å›wiec­kich, wreszcie przez seminarium duchowne, nowicjat zakonny lub przez katolicki uniwersytet stara siÄ™ swoich wiernych w każ­dym wieku prowadzić duchowo do wiary i uÅ›wiÄ™cenia. Jak widzimy etos różnicuje swe oddziaÅ‚ywanie przez insty­tucje wychowujÄ…ce dostosowane do warstw i potrzeb rozwojo­wych wychowanków, a równoczeÅ›nie sam nie jest jednolity, gdyż krzyżujÄ… siÄ™ w nim trzy oÅ›rodki dziaÅ‚ania: 1 — biologiczna po­pulacja narodu, która rozkrzewia siÄ™ przez rodziny, 2 — poli­tyczna organizacja paÅ„stwa, dążącego do dobra wspólnego przez szkoÅ‚y i instytucje kulturalnooÅ›wiatowe oraz 3 — duchowe przewodnictwo KoÅ›cioÅ‚a. Otóż tymi skomplikowanymi szczegóła­mi instytucji wychowujÄ…cych oraz ich politykÄ… wychowawczÄ… i kulturalnooÅ›wiatowÄ… zajmuje siÄ™ specjalny dziaÅ‚ pedagogiki pra­ktycznej zwany pedagogikÄ… spoÅ‚ecznÄ…. Pedagogika teoretycznanatomiast nie może wchodzić w szczegóły, informuje ogólnie i zwraca uwagÄ™ na istotne momenty w dziaÅ‚aniu instytucji wy­chowujÄ…cych etosu, ujmujÄ…c je w pojÄ™ciu sytuacji wychowaw­czej. WÅ‚aÅ›nie w sytuacjach wychowawczych wpÅ‚ywy krzyżujÄ…ce siÄ™ różnych Å›rodowisk mogÄ… siÄ™ uzgadniać i harmonizować lub przeważać nad sobÄ… i zwyciężać w Å›cieraniu siÄ™ nie zawsze zgod­nie z dobrem rozwojowym wychowanka i celami wychowawców. psycholog Poznañ - www.terapiapoznan.pl

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”