Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • https://novumortopedia.pl/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne


    Wady rozwojowe narządów

    Na zachowanie się dziecka i na kształtowanie jego stosunku do otoczenia mają duży wpływ ewentualne wady rozwojowe. Czynnik ten w praktyce rzadko jest brany pod uwagę przez pe­dagogów, ale znaczenie jego jest stale podkreślane przez leka-rzy-higienistów i seksuologów oraz psychologów. Jeśli chodzi o wady rozwojowe narządów moczowo-płciowych u dzieci szkol­nych, to są one zawsze przez dziecko i jego rodziców nieujawnio­ne — i zazwyczaj nie jest trudno ukryć je nawet przed okiem lekarza szkolnego, tym bardziej przed nauczycielem. Jeśli wada nie jest zaznaczona dość wyraźnie (tzw. wady uta­jone), o jej istnieniu nie wiedzą również ani rodzice, ani samo dziecko, zwłaszcza jeśli chodzi o kobiety. Dowiadują się one czę­sto o istniejącej wadzie narządu rodnego dopiero po ślubie (trud­ność odbycia stosunku płciowego, trudność zajścia w ciążę). U kobiet spotyka się najczęściej nieprawidłowości budowy macicy i pochwy, połączone z niedorozwojem (lub brakiem) jaj­nika albo tylko jajowodu. Dziewczęta te wchodzą w okres pokwi-tania znacznie później niż ich rówieśnice; miesiączkują skąpo lub wcale nie mają miesiączki, brak u nich owłosienia sromu, powiększania się piersi i zaokrąglania bioder. Świadomość upo­śledzenia wpływa na ich samopoczucie. Izolują się chętnie od otoczenia i wykazują skłonność do dziwactwa. U chłopców najczęstszy jest niedorozwój jąder, rzadko nato­miast zdarza się prawdziwy brak jednego lub obydwu jąder. W większości wypadków niestwierdzenia w worku mosznowym obecności jądra (lub obydwu jąder), chodzi o tzw. wnętro­stwo — wadę polegającą na niezstąpieniu w okresie płodowym jądra z jamy brzusznej przez kanał pachwinowy do moszny. Wnę­trostwo może sprawiać różne dolegliwości. Wadę tę łatwo jest rozpoznać nawet u noworodka. Leczy się ją stosunkowo łatwo operacyjnie. Chłopiec, który zdaje sobie sprawę z nieobecności w worku mosznowym jądra, ma również poczucie upośledzenia w odniesieniu do innych kolegów, wstydzi się swojej wady i stara się unikać kolegów, co przysparza z kolei sporo trudności życio­wych. Jeszcze gorzej przedstawia się sprawa w takich wadach, jak rozszczepienie cewki moczowej. Niezrośnięcie się (rozszczepienie) dolnej ściany cewki moczowej (czasem także dolnej części żołę­dzi, trzonu prącia, moSzny, a nawet krocza) nazywamy spo-dziectwem. Rozszczepienie grzbietowej części cewki moczo­wej nazywamy wierzchniactwem. Wada ta łączy się czę­sto z wadami budowy i częściowym (lub nawet całkowitym) wy nicowaniem pęcherza moczowego. Istnienie opisanych wad nasuwa nieraz poważne problemy wychowawcze. Dzieci te powinny się znaleźć pod opieką lekarza-urologa, czasem konieczna jest konsultacja i opieka poradni zdro­wia psychicznego. Leczenie opisanych wad jest tylko operacyjne. Poważny problem wychowawczy dla rodziców i szkoły przed­stawia wada rozwojowa polegająca na wykształceniu się u tego samego osobnika cech płciowych żeńskich i męskich. Jest to tzw. obojnactwo. Rzadkim zjawiskiem jest obojnactwo prawdziwe polegające na wykształceniu się u tego samego osobnika jąder (produkujących plemniki i hormony męskie) oraz jajników (pro­dukujących jaja i hormony żeńskie). Mamy tu do czynienia z rze­czywistym „zmieszaniem" obydwu płci w ciele tego samego osobnika. Znacznie częściej spotykamy się z tzw. obojnactwem rzekomym. Polega ono na tym, że gruczoły płciowe i ich funkcja wydzielnicza są prawdziwe, natomiast wygląd narządów płciowych zewnętrznych nie odpowiada danej płci i upodabnia się do płci przeciwnej. U kobiet np. istnieją wtedy jajniki wy­dzielające jajeczka i hormony żeńskie, natomiast łechtaczka prze­rasta i przypomina kształtem prącie męskie. Przyczyną obojnactwa rzekomego u chłopców może być wierzchniactwo lub spodziectwo, zwłaszcza jeżeli wadom tym towarzyszy wynicowanie pęcherza moczowego. Kształt zewnę­trznych narządów płciowych chłopca przypomina wówczas srom kobiecy. Nierzadkie są też wypadki, że nieuświadomieni rodzice uważają takiego chłopca za dziewczynkę i wychowują go jako dziewczynkę. Takie „dziewczynki" wysyłane są czasem do szkół żeńskich, gdzie pojawiający się w okresie pokwitania zarost i mu­tacja głosu budzi sensację i zaniepokojenie otoczenia. Ważną rolę w powstawaniu obojnactwa odgrywają zaburze­nia wewnątrzwydzielnicze przysadki mózgowej. Stąd w każdym przypadku stwierdzonego obojnactwa lub jego podejrzenia nie­zbędna jest pomoc lekarza specjalisty chorób wywołanych zabu­rzeniami wewnątrzwydzielniczymi — endokrynologa.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”