Zdrowie
Wady rozwojowe narządów
Na zachowanie się dziecka i na kształtowanie jego stosunku do otoczenia mają duży wpływ ewentualne wady rozwojowe. Czynnik ten w praktyce rzadko jest brany pod uwagę przez pedagogów, ale znaczenie jego jest stale podkreślane przez leka-rzy-higienistów i seksuologów oraz psychologów. Jeśli chodzi o wady rozwojowe narządów moczowo-płciowych u dzieci szkolnych, to są one zawsze przez dziecko i jego rodziców nieujawnione — i zazwyczaj nie jest trudno ukryć je nawet przed okiem lekarza szkolnego, tym bardziej przed nauczycielem.
Jeśli wada nie jest zaznaczona dość wyraźnie (tzw. wady utajone), o jej istnieniu nie wiedzą również ani rodzice, ani samo dziecko, zwłaszcza jeśli chodzi o kobiety. Dowiadują się one często o istniejącej wadzie narządu rodnego dopiero po ślubie (trudność odbycia stosunku płciowego, trudność zajścia w ciążę).
U kobiet spotyka się najczęściej nieprawidłowości budowy macicy i pochwy, połączone z niedorozwojem (lub brakiem) jajnika albo tylko jajowodu. Dziewczęta te wchodzą w okres pokwi-tania znacznie później niż ich rówieśnice; miesiączkują skąpo lub wcale nie mają miesiączki, brak u nich owłosienia sromu, powiększania się piersi i zaokrąglania bioder. Świadomość upośledzenia wpływa na ich samopoczucie. Izolują się chętnie od otoczenia i wykazują skłonność do dziwactwa.
U chłopców najczęstszy jest niedorozwój jąder, rzadko natomiast zdarza się prawdziwy brak jednego lub obydwu jąder. W większości wypadków niestwierdzenia w worku mosznowym obecności jądra (lub obydwu jąder), chodzi o tzw. wnętrostwo — wadę polegającą na niezstąpieniu w okresie płodowym jądra z jamy brzusznej przez kanał pachwinowy do moszny. Wnętrostwo może sprawiać różne dolegliwości. Wadę tę łatwo jest rozpoznać nawet u noworodka. Leczy się ją stosunkowo łatwo operacyjnie. Chłopiec, który zdaje sobie sprawę z nieobecności w worku mosznowym jądra, ma również poczucie upośledzenia w odniesieniu do innych kolegów, wstydzi się swojej wady i stara się unikać kolegów, co przysparza z kolei sporo trudności życiowych.
Jeszcze gorzej przedstawia się sprawa w takich wadach, jak rozszczepienie cewki moczowej. Niezrośnięcie się (rozszczepienie) dolnej ściany cewki moczowej (czasem także dolnej części żołędzi, trzonu prącia, moSzny, a nawet krocza) nazywamy spo-dziectwem. Rozszczepienie grzbietowej części cewki moczowej nazywamy wierzchniactwem. Wada ta łączy się często z wadami budowy i częściowym (lub nawet całkowitym) wy nicowaniem pęcherza moczowego.
Istnienie opisanych wad nasuwa nieraz poważne problemy wychowawcze. Dzieci te powinny się znaleźć pod opieką lekarza-urologa, czasem konieczna jest konsultacja i opieka poradni zdrowia psychicznego. Leczenie opisanych wad jest tylko operacyjne.
Poważny problem wychowawczy dla rodziców i szkoły przedstawia wada rozwojowa polegająca na wykształceniu się u tego samego osobnika cech płciowych żeńskich i męskich. Jest to tzw. obojnactwo.
Rzadkim zjawiskiem jest obojnactwo prawdziwe polegające na wykształceniu się u tego samego osobnika jąder (produkujących plemniki i hormony męskie) oraz jajników (produkujących jaja i hormony żeńskie). Mamy tu do czynienia z rzeczywistym „zmieszaniem" obydwu płci w ciele tego samego osobnika.
Znacznie częściej spotykamy się z tzw. obojnactwem rzekomym. Polega ono na tym, że gruczoły płciowe i ich funkcja wydzielnicza są prawdziwe, natomiast wygląd narządów płciowych zewnętrznych nie odpowiada danej płci i upodabnia się do płci przeciwnej. U kobiet np. istnieją wtedy jajniki wydzielające jajeczka i hormony żeńskie, natomiast łechtaczka przerasta i przypomina kształtem prącie męskie.
Przyczyną obojnactwa rzekomego u chłopców może być wierzchniactwo lub spodziectwo, zwłaszcza jeżeli wadom tym towarzyszy wynicowanie pęcherza moczowego. Kształt zewnętrznych narządów płciowych chłopca przypomina wówczas srom kobiecy. Nierzadkie są też wypadki, że nieuświadomieni rodzice uważają takiego chłopca za dziewczynkę i wychowują go jako dziewczynkę. Takie „dziewczynki" wysyłane są czasem do szkół
żeńskich, gdzie pojawiający się w okresie pokwitania zarost i mutacja głosu budzi sensację i zaniepokojenie otoczenia.
Ważną rolę w powstawaniu obojnactwa odgrywają zaburzenia wewnątrzwydzielnicze przysadki mózgowej. Stąd w każdym przypadku stwierdzonego obojnactwa lub jego podejrzenia niezbędna jest pomoc lekarza specjalisty chorób wywołanych zaburzeniami wewnątrzwydzielniczymi — endokrynologa.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”