Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Wymagania rodziców


    Nadmierne wymagania, koncentracja rodziców na osiÄ…g­niÄ™ciach dziecka, zaspokajanie wÅ‚asnych ambicji kosztem jego siÅ‚ fizycznych i psychicznych, nieliczenie siÄ™ z moż­liwoÅ›ciami dziecka, a także ostra krytyka w przypadku zawiedzionych nadziei — wywoÅ‚ujÄ… niepewność, brak wia­ry w siebie, ulegÅ‚ość, przewrażliwienie. W drastycznych sytuacjach rodzÄ… bunt, upór, przekorÄ™, a nawet powodujÄ… ucieczki z domu. Postawa nadmiernie ochraniajÄ…ca przejawia siÄ™ w obro­nie dziecka przed wszystkimi trudnoÅ›ciami życia, „oszczę­dzaniu" mu kÅ‚opotów szkolnych i wysiÅ‚ków, pobÅ‚ażliwo­ści, przesadnej troskliwoÅ›ci. Prowadzi to do hamowania rozwoju samodzielnoÅ›ci dziecka, do ustawicznej jego za­leżnoÅ›ci od rodziców, którzy — przytÅ‚aczajÄ…c je swÄ… mi­łoÅ›ciÄ…, troskÄ… i autorytetem — opóźniajÄ… rozwój i dojrze­wanie uczuć, przyczyniajÄ… siÄ™ do powstania zachowaÅ„ in­fantylnych, wyksztaÅ‚cajÄ… niepewność i lÄ™kliwość. Przeciwstawne postawy, jak akceptacja dziecka, czyli przyjmowanie je takim, jakie ono jest w codziennych sy­tuacjach życiowych. A wiÄ™c z wszelkimi wadami, zale­tami, ograniczeniami, uÅ‚omnoÅ›ciami, sÅ‚aboÅ›ciami, jakie da­ne sÄ… każdemu czÅ‚owiekowi. Postawa ta Å‚Ä…czy siÄ™, jak widoczne jest to na modelu, z innymi postawami pozytywnymi — z uznawaniem praw dziecka, z traktowaniem go z powagÄ…, obdarzaniem go za­ufaniem, stosowaniem należnych nagród i kar, dawaniem swobody, a także z gotowoÅ›ciÄ… do współdziaÅ‚ania. Obiektywna ocena, wÅ‚aÅ›ciwa postawa wobec możliwoÅ›ci wÅ‚asnego dziecka, liczenie siÄ™ z jego potrzebami i zaspo­kajanie ich, pomoc w trudnoÅ›ciach i kÅ‚opotach szczegól­nie sÄ… potrzebne w okresie dorastania.„Wszyscy rodzice niczego nie rozumiejÄ…" — pisze na­stolatka do gazety mÅ‚odzieżowej, chÄ™tnie dopowiadajÄ…c stosowny komentarz na temat niektórych procesów fizjo­logicznych, dotyczÄ…cych zwapnienia komórek mózgowych. Rodzice nie pozostajÄ… dÅ‚użni i osÄ…dzajÄ… mÅ‚odocianych rów­nie surowo i krytycznie. Stosunek krytyczny starszego pokolenia do mÅ‚odzieży jest uwarunkowany niejako historycznie. Wiele proble­mów, które uważamy za typowe wyÅ‚Ä…cznie dla naszej epn-i "komputerowo-laserowej", wystÄ™powaÅ‚o już setki lat temu. Na grobowcu faraona Amenofisa III — trzy i pół tysiÄ…ca lat temu umieszczony byÅ‚ napis1): „MÅ‚odzi sÄ… krnÄ…brni, bez posÅ‚uchu i szacunku dla starszych. PrawdÄ™ zarzucili, obyczaje majÄ… za nic. Nikt ich nie rozumie, nie chcÄ… też, żeby ich rozumiano. NiosÄ… zgubÄ™ Å›wiatu, bÄ™dÄ… kresem wszystkiego". Rodzice czÄ™sto miewajÄ… racjÄ™, oceniajÄ…c zachowanie swych dzieci. Wystarczy ostry sprzeciw jeden, dwa razy, by ich dzieci wybuchaÅ‚y gniewem, rozpaczÄ…, a czasami pojawiaÅ‚ siÄ™ szantaż. PragnÄ… oni wejść w rolÄ™ rodziców, ludzi dorosÅ‚ych. UpominajÄ… siÄ™ o prawa dorosÅ‚ych, ale nie podejmujÄ… ich obowiÄ…zków, ho do nich jeszcze nie dojrza­li. DorastajÄ…cy uważajÄ…, że majÄ… prawo dysponowania swojÄ… osobÄ…, planowania swoich spraw (na przykÅ‚ad z dziedziny finansów rodziny) bez uzgodnienia z innymi — pozostaÅ‚ymi czÅ‚onkami rodziny. Postawa konsumpcyjna, której towarzyszÄ… żądania do wyjÄ…tkowych uprawnieÅ„ — na przykÅ‚ad rozrywki czy wypoczynku, eliminuje te same potrzeby rodziców (po co „starym" wycieczka, oni lubiÄ… pracować). Wina w tym i rodziców. Dążąc do maksymalnego zaspokojenia potrzeb materialnych swych dzieci, zapracowujÄ… siÄ™, sÄ… gośćmi w domu. Tym samym zaniedbujÄ… dużo bardziej owe nad­rzÄ™dne wartoÅ›ci, których nic nie zastÄ…pi. CiepÅ‚o, bliskość, radość z powodu bycia razem, wzajemna miÅ‚ość i współ­odpowiedzialność za siebie, zarówno rodziców za dzieci, jak i dzieci za rodziców.Na każde drgnienie serca swych kochajÄ…cych rodziców dorastajÄ…cy reagujÄ… jak sejsmograf. MiÅ‚ość rodzicielska, która nie oszukuje, nie wybucha nieuzasadnionym gnie- wem, nie karze w zÅ‚oÅ›ci, a wybacza; pomaga, współdzia- Å‚a, tworzy osobowość swego dziecka, jest najlepszym spo- sobem zapobiegania konfliktom, żalom, napiÄ™ciom, jakie niesie życie codzienne.W zwykÅ‚ych sytuacjach dobrze jest nie zaskakiwać siÄ™ nawzajem nieoczekiwanymi zmianami w zachowaniu. Ro­dzice — nagÅ‚ym nakazem, zakazem; dzieci — nieprzemy­ślanymi, inieumotywowanymi żądaniami. Zarówno jedna, jak i druga strona powinny bardziej sumiennie kontro­lować swoje reakcje. Warto czasami przemilczeć wybuch, przeczekać, by przywrócić „wielkiemu problemowi" wÅ‚a­ściwe proporcje. Istnieje taki specyficzny zabieg wychowawczy. Gdy „wy­buchnie" dorastajÄ…cy syn czy córka buntem, żalami prze­ciwko swym rodzicom, pozwolić im siÄ™ „wygadać", wy­krzyczeć, wypÅ‚akać czasami. Na taki bunt nie reagować! Ciężko to znieść rodzicom, zwÅ‚aszcza że i ich „ponoszÄ… nerwy". Ale zdobyć siÄ™ na silnÄ… wolÄ™, milczenie, pozwo­lenie na tÄ™ swoistÄ… „psychoanalizÄ™", wyrzucenie z siebie tego, co boli, uwiera i przeszkadza. W takim akcie „oczysz­czenia" wewnÄ™trznego ujrzy siebie na tle milczenia rodzi­ców. Gdy przyjdzie po tym refleksja, odtworzenie wÅ‚as­nego zachowania, to na fali wstydu, zażenowania przy­pÅ‚ynie uczucie skruchy i upokorzenia, onieÅ›mielenia i wi­ny wobec tych, którzy milczeli i sÅ‚uchali. Po takich momentach trzeba mÅ‚odocianym poradzić, aby starali siÄ™ udokumentować swojÄ… dorosÅ‚ość, poczuÅ‚! odpowiedzialni za sprawy wÅ‚asne i rodziców, zaintereso­wali siÄ™ zdrowiem rodziców, ich codziennymi zmartwienia­mi. Im bÄ™dÄ… dojrzalsi, bardziej myÅ›lÄ…cy, dziaÅ‚ajÄ…cy z roz­wagÄ…, zrozumiejÄ…, że rodzice sÄ… jedynymi osobami prag­nÄ…cymi zupeÅ‚nie bezinteresownie ich szczęścia. Wspólne rozmowy, w atmosferze serdecznoÅ›ci i życzli­woÅ›ci, lepiej skutkujÄ… aniżeli mentorski, szorstki i wÅ‚ad­czy ton sÄ™dziego-ojca lub surowej matki. A może warto, aby i rodzice, podobnie jak zdarza siÄ™ to czasami w są­dzie, odstÄ…pili od wymierzania kary, co byÅ‚oby najprostsze, i spróbowali wspaniaÅ‚omyÅ›lnie darować winÄ™, zyskujÄ…c czasem wiÄ™cej, niż gdyby ukarali winowajcÄ™? Najlepszym towarzyszem wychowania jest szczerość i mówienie o sprawach nawet najpoważniejszych wprost, wÅ‚aÅ›nie w takiej atmosferze życzliwoÅ›ci i serdecznoÅ›ci. Nie wolno ukrywać przed swymi dorastajÄ…cymi dziećmi, że życie to nie jest bajka, ale sprawa skomplikowana i nie­łatwa. Å»eby wyrosnąć na czÅ‚owieka, każdy musi wypraco­wać swój charakter, odpowiedzieć na pytania, które przy­nosi codzienne życie, nabrać dobrych przyzwyczajeÅ„, jak: Å‚ad, uczciwa praca, porzÄ…dek, pilność, wytrwaÅ‚ość (uÅ‚atwia­jÄ… one znakomicie codzienne życie!), nauczyć siÄ™ współ­istnienia z innymi, choćby byli gorsi od nas, sÅ‚absi, do­tkniÄ™ci kalectwem. Istnieje także coÅ› takiego, jak odpo­wiedzialność nie tylko za siebie, ale i za innych. Umie­jÄ™tność przychodzenia w porÄ™ z pomocÄ…, stawiania sobie wymagaÅ„, a także reab'zowania zamierzeÅ„. To sprawy bar­dzo ważne i cenne w życiu. Sprawy takie jak: wartość i sens życia (o czym mówi­liÅ›my na poczÄ…tku), zamiÅ‚owanie do prawdy i uczciwo­ści, dążenie do piÄ™kna i dobra — oby zawsze nasi dora­stajÄ…cy stawiali na pierwszym planie. PopeÅ‚nianie bÅ‚Ä™dów jest rzeczÄ… ludzkÄ…. uniwersytet rozwoju Chorzów

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”