Rozwój fizyczny
Dojrzewanie płciowe

Okres dojrzewania przypada zwykle u dziewcząt między dwunastym a piętnastym rokiem życia, u chłopców między trzynastym a szesnastym rokiem życia. W okresie tym następuje cały szereg zmian fizycznych, w wyniku których z dziewczyny rozwija się kobieta, a z chłopca mężczyzna. Wspólnym objawem jest gwałtowne zwiększenie się wzrostu i ciężaru ciała. U chłopców zaznacza się wybitniej rozwój mięśni, u dziewcząt rozwój pod-ściółki tłuszczowej. Pod pachami i w okolicy płciowej pojawiają się włosy, u chłopców ponadto zarost twarzy. Głos chłopców staje się grubszy. U dziewczynek powiększają się piersi i miednica. Wiek, w którym rozpoczynają się wyżej opisane zmiany, zależy od tego, kiedy gruczoły płciowe — jądra u mężczyzn, jajniki u kobiet — rozpoczną zwiększone wydzielanie substancji noszących nazwę hormonów płciowych. Hormon płciowy wytwarzany przez jądra nazywa się testosteronem; hormony jajnika są dwa: estrogen i progesteron. Bodziec do wytwarzania hormonów przez gruczoły płciowe daje przysadka mózgowa, mały gruczoł mieszczący się u podstawy mózgu. Przedni płat przysadki mózgowej wydziela hormon zwany p r o 1 a n e m. Pod jego wpływem następuje uruchomienie produkcji hormonów płciowych przez gruczoły płciowe. U człowieka obserwuje się brak ścisłej równoległości pomiędzy przebiegiem dojrzewania fizycznego, psychicznego i społecznego. Ponieważ dojrzewanie fizyczne sprzężone jest w sposób wyraźny z dojrzewaniem płciowym, więc młodzi mężczyźni i kobiety mogą wcześniej płodzić potomstwo niż na to pozwala ich rozwój psychiczny i dojrzałość społeczna. Niekiedy młodzi ludzie niepokoją się z powodu opóźnienia u nich opisanych wyżej zmian, charakterystycznych dla wieku dojrzewania, zwłaszcza gdy spostrzegają, że zmiany te wystąpiły już u ich rówieśników. Mechanizm wytwarzający hormony zostaje uruchomiony u poszczególnych osobników w różnym czasie. Często trochę się opóźnia, co jednak nie jest zjawiskiem chorobowym.Dla okresu dojrzewania charakterystyczne są również zmiany w psychice chłopców i dziewcząt. Wiele z nich ma charakter wspólny. Typowy jest stan niepokoju towarzyszący okresowi dojrzewania, także zmienność nastrojów i usposobienia. Dość charakterystycznym rysem psychiki dojrzewającej młodzieży jest skłonność do naśladowania dorosłych i domaganie się ich praw, bez ich obowiązków (co fizycznie jest niemożliwe). Na ogół odmowa tych praw poczytywana jest przez młodzież za złą wolę. Zakazy i ostrzeżenia ze strony starszych dają często rezultaty przeciwne do zamierzonych, ponieważ młodzi ludzie, opanowani takim nastrojem, usuwając ze swej drogi „przeszkody" stawiane przez starszych, ważą się nawet na zuchwalstwo. Młodzież w okresie dojrzewania odczuwa często niechęć do pracy szkolnej i ma trudności w przystosowaniu się do szkolnej dyscypliny, do wszelkich regulaminów i przepisów. Łatwo występuje zmęczenie, które utrudnia skupienie uwagi w czasie lekcji. Zadania domowe odrabiane są niedbale. Nic więc dziwnego, że stopnie ulegają często w tych warunkach obniżeniu, że poziom ocen wykazuje w krótkim czasie duże wahania. Młodzież w tym okresie odczuwa potrzebę wyładowania energii. Stąd gimnastyka i sport biorą wówczas przewagę nad zadaniami domowymi. Nie powinno to jednak usprawiedliwiać wyraźnego zaniedbywania lekcji. Jednym z najpoważniejszych problemów tego okresu jest wyrobienie panowania nad sobą tak, ażeby młody człowiek mógł sprostać bieżącym obowiązkom szkolnym. W okresie dojrzewania dość powszechne jest u młodzieży uczucie osamotnienia oraz przeświadczenie, że jest niezrozumiana przez starszych. Życie często wydaje się pozbawione sensu i wyraźnego celu. Równocześnie narasta potrzeba zrozumienia i sympatii. Objawia się ona przede wszystkim pragnieniem kontaktu z rówieśnikami. W okresie tym zawierane są często trwałe przyjaźnie. Mówi się nieraz, że „młodzież jest w gorącej wodzie kąpana". Oznacza to, że reaguje ona gwałtownie, emocjonuje się, wyciąga przedwczesne wnioski i skłonna jest do skrajnych uogólnień. Zjawiska te trzeba uważać za naturalne. Dojrzewaniu towarzyszy swego rodzaju kryzys psychiczny oraz stan znacznego napięcia wewnętrznego. Obserwuje się proces całkowitego wewnętrznego przekształcenia człowieka. Jest to zjawisko jedyne w swoim rodzaju. W stosunkowo krótkim czasie poglądy chłopca czy dziewczyny zmieniają się radykalnie jeden po drugim i otaczająca rzeczywistość nabiera zupełnie nowych barw. Końcowym wynikiem tego procesu jest zawsze osiągnięcie wyższego stopnia dojrzałości psychicznej. Dojrzewaniu towarzyszy wzmaganie się popędu płciowego. Na tym tle powstaje niekiedy kompleks polegający na nieustannym niepokoju z powodu pragnień, z których nie można się nikomu zwierzyć, i ze związanymi z nimi wyrzutami sumienia. Młodzi ludzie są z reguły przekonani, że ten napór myśli i pragnień dotyczy tylko ich własnej osoby — i to jeszcze pogłębia niepokój i upośledzenie. Rezultatem bywa często stan przewlekłej depresji i zahamowanie postępów w nauce. Nie należy jednak być jednostronnym w ocenie przyczyn opisanych zjawisk. Obok mniej lub bardziej zaznaczonego wpływu samego procesu dojrzewania — źródłem poważnych konfliktów wewnętrznych i niepewności jest na przykład również powszechnie dziś odczuwany niepokój o losy świata wobec nie ukończonej jeszcze zwycięstwem walki o powszechne i całkowite rozbrojenie.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”