Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • https://www.sprintdatacenter.pl/produkt/1169/superfast-wildcard-ssl
  • kursy przez internet
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Procesy myślenia


    Problem, dlaczego czÅ‚owiek myÅ›li i czym jest myÅ›lenie, nurtowaÅ‚ psychologów od dawna. W XVII wieku jeden z najwybitniejszych filozofów — Kartezjusz *) usiÅ‚owaÅ‚ od­powiedzieć na 'powyższe pytania, formuÅ‚ujÄ…c swe poglÄ…dy na istotÄ™ myÅ›lenia w okreÅ›leniu bardzo prostym: „Cogito, ergo sum" — „MyÅ›lÄ™, wiÄ™c jestem". Można to wyjaÅ›nić w ten sposób, że jesteÅ›my pewni istnienia jedynie wÅ‚asnej myÅ›li. To, co jest poza nami, ogarniamy wprawdzie zmy­sÅ‚ami, ale nie jesteÅ›my tego tak bardzo pewni. Kartezjusz w swych wywodach wskazaÅ‚, że fundamentu wiedzy nie należy szukać w Å›wiecie, lecz w czÅ‚owieku. Åšwiat myÅ›li jest nam bliższy, lepiej znany i pewniejszy. PojÄ™cie myÅ›lenia obejmowaÅ‚o wszelkie czynnoÅ›ci psychicz­ne włącznie z wolÄ… i uczuciami. Czasy, w których Karte-zjusz żyÅ‚ i pracowaÅ‚, oddaliÅ‚y siÄ™ znacznie od koÅ„ca XX wieku, w którym żyjemy. DziÅ› posÅ‚ugujemy siÄ™ wprawdzie maksymÄ… Kartezjusza, ale ujmujemy problem myÅ›lenia nieco inaczej. Zdajemy sobie sprawÄ™ z tego, że wtedy zaczynamy my­śleć, gdy zjawia siÄ™ potrzeba zrozumienia czegoÅ›, rozwią­zania problemu, szukania odpowiedzi na stawiane nam py­tania. W każdym z tych procesów biorÄ… udziaÅ‚: Å›wiado­mość, stan czuwania, mobilizacja naszego umysÅ‚u — jego dziaÅ‚ania, a także nasze uczucia. Uczucia nadajÄ… procesowi myÅ›lenia zabarwienie przykre lub przyjemne. Przeżywamy napiÄ™cie w chwili, gdy stajemy „oko w oko" z jakimÅ› problemem. Faza napiÄ™cia znika, gdy problem okazuje siÄ™ rozwiÄ…zywalny, a gdy go rzeczywiÅ›cie rozwiążemy, ogarnia nas ulga i zadowolenie. Może być i odwrotnie, zamiast sa­tysfakcji — rozczarowanie, a nawet zniechÄ™cenie, gdy pró­by rozwiÄ…zania problemu zawiodÅ‚y. Uczucia zatem sÄ… skÅ‚adnikiem procesu umysÅ‚owego i na­dajÄ… mu specyficzny kierunek. Proces myÅ›lenia wiąże siÄ™ nie tylko z uczuciem, ale także z okreÅ›lonÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…, zwÅ‚aszcza z uczeniem siÄ™. W okresie dorastania dokonujÄ… siÄ™ ważne zmiany jako­ściowe w procesach umysÅ‚owych. Pod wpÅ‚ywem uczenia siÄ™, przyswajania nowych wiadomoÅ›ci, zdobywania doÅ›wiad­czeÅ„ ksztaÅ‚tuje siÄ™ najwyższa postać myÅ›lenia — abstrak­cyjne i logiczne, zwane także myÅ›leniem hipotetyczno-de-dukcyjnym. Ta najwyższa forma myÅ›lenia nie pojawia siÄ™ w gotowej postaci. Podobnie jak czynnoÅ›ci ruchowe, uczuciowe, pro­ces myÅ›lenia także podlega rozwojowi. Nie jest odizolowa­ny i wiąże siÄ™ z rozwojem takich czynnoÅ›ci, jak: spostrze­żenia wzrokowe, sÅ‚uchowe, pamięć, wyobrażenia *), mowa. Opanowanie jÄ™zyka jako systemu znaków, które symboli­zujÄ… okreÅ›lone treÅ›ci, zjawiska z najbliższego otoczenia, wiąże siÄ™ także z procesem myÅ›lenia. Nasze potrzeby, mo­tywy majÄ… wpÅ‚yw na rozwój procesów umysÅ‚owych, skÅ‚a­niajÄ… nas bowiem do podejmowania nowych zadaÅ„, proble­mów, wymagajÄ…cych rozwiÄ…zania i wykonania. Wspoma­gajÄ…cymi procesami sÄ…: umiejÄ™tność obserwowania, uwaga, pamięć logiczna. W rozważaniach nad rozwojem umysÅ‚owym w okresie dorastania jednym z ważnych problemów jest zagadnienie Wyobrażeniami nazywamy proces poznawczy, który pole­ga na odzwierciedleniu przedmiotów lub zjawisk w danej chwili nie dziaÅ‚ajÄ…cych na nasze zmysÅ‚y, ale które stanowiÄ… przedmiot naszego poznania zmysÅ‚owego. przyrostu ogólnej zdolnoÅ›ci umysÅ‚owej i jego wpÅ‚ywu na stopieÅ„ sprawnoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„, uczenia siÄ™, myÅ›lenia. TÄ™ zdol­ność umysÅ‚u nazwano inteligencjÄ…. Z obserwacji wiadomo nam, że wraz z wiekiem dziecko coraz lepiej daje sobie radÄ™ z wykonywaniem zadaÅ„ i czynnoÅ›ci wymagajÄ…cych in­teligentnego zachowania siÄ™. Nasuwa siÄ™ pytanie, w czym to zachowanie siÄ™ przejawia.W pierwszym okresie rozwoju umysÅ‚owego inteligencja ma charakter sensoryczno-motoryczny (zmysÅ‚owo-ruchowy). Okres ten trwa do drugiego roku życia. RozwiÄ…zywanie problemów przez dziecko odbywa siÄ™ na pÅ‚aszczyźnie bez­poÅ›redniego spostrzeżenia połączonego z dziaÅ‚aniem. Dziec­ko dotyka przedmiotów, bierze je w rÄ™ce, manipuluje ni­mi, porusza, zbliża, oddala, ustawia, burzy. Wykrywa róż­norodne stosunki zachodzÄ…ce miÄ™dzy przedmiotami, wzbo­gaca swojÄ… wiedzÄ™ o otoczeniu. ÅšcisÅ‚y zwiÄ…zek myÅ›lenia dziecka z dziaÅ‚aniem nadaje mu charakter praktyczny. Taka jest jego inteligencja — praktyczna i poglÄ…dowa (zmysÅ‚y). Podobny charakter ma myÅ›lenie w nastÄ™pnym okresie. ZwiÄ…zane jest ono z ksztaÅ‚towaniem i organizo­waniem operacji konkretnych. Konkretne spostrzeżenia i towarzyszÄ…ce im czynnoÅ›ci ru­chowe pozostawiajÄ… w umyÅ›le dziecka wyobrażenia przed­miotów, ich cech, zwiÄ…zków i zależnoÅ›ci miÄ™dzy nimi. Za­pamiÄ™tywanie spostrzeżeÅ„ umożliwia dziecku .przywoÅ‚ywa­nie" ich w postaci wyobrażeÅ„ w momentach podejmowania czynnoÅ›ci zwiÄ…zanych z przeżytymi doÅ›wiadczeniami. Pod­stawÄ… myÅ›lenia sÄ… zatem konkretne wyobrażenia, które umożliwiajÄ… takie operacje, jak: porównywanie, klasyfiko­wanie, tworzenie pojęć. Ten rodzaj myÅ›lenia nazywa siÄ™ konkret no-wyobrażeniowym. czynność umysÅ‚owÄ…, czyli dziaÅ‚anie uwewnÄ™trzniane (zinterioryzowane), uniezależnio­ne od zewnÄ™trznych cech przedmiotów, dziaÅ‚anie, które ce-chuje odwracalność. Odwracalność z kolei jest to możliwość ujmowania rzeczywistoÅ›ci z różnych punktów widzenia, do­chodzenie do tych samych rezultatów za pomocÄ… różnych sposobów. SprawdŸ nasze pobyty wielkanocne 2023 Tylko aktualne i sprawdzone propozycje

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”