Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • https://www.sprintdatacenter.pl/produkt/1169/superfast-wildcard-ssl
  • https://dom-i-wnetrze.pl/wierzba-szara-w-ogrodzie-czy-to-jest-mozliwe/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Procesy myślenia


    Problem, dlaczego człowiek myśli i czym jest myślenie, nurtował psychologów od dawna. W XVII wieku jeden z najwybitniejszych filozofów — Kartezjusz *) usiłował od­powiedzieć na 'powyższe pytania, formułując swe poglądy na istotę myślenia w określeniu bardzo prostym: „Cogito, ergo sum" — „Myślę, więc jestem". Można to wyjaśnić w ten sposób, że jesteśmy pewni istnienia jedynie własnej myśli. To, co jest poza nami, ogarniamy wprawdzie zmy­słami, ale nie jesteśmy tego tak bardzo pewni. Kartezjusz w swych wywodach wskazał, że fundamentu wiedzy nie należy szukać w świecie, lecz w człowieku. Świat myśli jest nam bliższy, lepiej znany i pewniejszy. Pojęcie myślenia obejmowało wszelkie czynności psychicz­ne włącznie z wolą i uczuciami. Czasy, w których Karte-zjusz żył i pracował, oddaliły się znacznie od końca XX wieku, w którym żyjemy. Dziś posługujemy się wprawdzie maksymą Kartezjusza, ale ujmujemy problem myślenia nieco inaczej. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wtedy zaczynamy my­śleć, gdy zjawia się potrzeba zrozumienia czegoś, rozwią­zania problemu, szukania odpowiedzi na stawiane nam py­tania. W każdym z tych procesów biorą udział: świado­mość, stan czuwania, mobilizacja naszego umysłu — jego działania, a także nasze uczucia. Uczucia nadają procesowi myślenia zabarwienie przykre lub przyjemne. Przeżywamy napięcie w chwili, gdy stajemy „oko w oko" z jakimś problemem. Faza napięcia znika, gdy problem okazuje się rozwiązywalny, a gdy go rzeczywiście rozwiążemy, ogarnia nas ulga i zadowolenie. Może być i odwrotnie, zamiast sa­tysfakcji — rozczarowanie, a nawet zniechęcenie, gdy pró­by rozwiązania problemu zawiodły. Uczucia zatem są składnikiem procesu umysłowego i na­dają mu specyficzny kierunek. Proces myślenia wiąże się nie tylko z uczuciem, ale także z określoną działalnością, zwłaszcza z uczeniem się. W okresie dorastania dokonują się ważne zmiany jako­ściowe w procesach umysłowych. Pod wpływem uczenia się, przyswajania nowych wiadomości, zdobywania doświad­czeń kształtuje się najwyższa postać myślenia — abstrak­cyjne i logiczne, zwane także myśleniem hipotetyczno-de-dukcyjnym. Ta najwyższa forma myślenia nie pojawia się w gotowej postaci. Podobnie jak czynności ruchowe, uczuciowe, pro­ces myślenia także podlega rozwojowi. Nie jest odizolowa­ny i wiąże się z rozwojem takich czynności, jak: spostrze­żenia wzrokowe, słuchowe, pamięć, wyobrażenia *), mowa. Opanowanie języka jako systemu znaków, które symboli­zują określone treści, zjawiska z najbliższego otoczenia, wiąże się także z procesem myślenia. Nasze potrzeby, mo­tywy mają wpływ na rozwój procesów umysłowych, skła­niają nas bowiem do podejmowania nowych zadań, proble­mów, wymagających rozwiązania i wykonania. Wspoma­gającymi procesami są: umiejętność obserwowania, uwaga, pamięć logiczna. W rozważaniach nad rozwojem umysłowym w okresie dorastania jednym z ważnych problemów jest zagadnienie Wyobrażeniami nazywamy proces poznawczy, który pole­ga na odzwierciedleniu przedmiotów lub zjawisk w danej chwili nie działających na nasze zmysły, ale które stanowią przedmiot naszego poznania zmysłowego. przyrostu ogólnej zdolności umysłowej i jego wpływu na stopień sprawności działań, uczenia się, myślenia. Tę zdol­ność umysłu nazwano inteligencją. Z obserwacji wiadomo nam, że wraz z wiekiem dziecko coraz lepiej daje sobie radę z wykonywaniem zadań i czynności wymagających in­teligentnego zachowania się. Nasuwa się pytanie, w czym to zachowanie się przejawia.W pierwszym okresie rozwoju umysłowego inteligencja ma charakter sensoryczno-motoryczny (zmysłowo-ruchowy). Okres ten trwa do drugiego roku życia. Rozwiązywanie problemów przez dziecko odbywa się na płaszczyźnie bez­pośredniego spostrzeżenia połączonego z działaniem. Dziec­ko dotyka przedmiotów, bierze je w ręce, manipuluje ni­mi, porusza, zbliża, oddala, ustawia, burzy. Wykrywa róż­norodne stosunki zachodzące między przedmiotami, wzbo­gaca swoją wiedzę o otoczeniu. Ścisły związek myślenia dziecka z działaniem nadaje mu charakter praktyczny. Taka jest jego inteligencja — praktyczna i poglądowa (zmysły). Podobny charakter ma myślenie w następnym okresie. Związane jest ono z kształtowaniem i organizo­waniem operacji konkretnych. Konkretne spostrzeżenia i towarzyszące im czynności ru­chowe pozostawiają w umyśle dziecka wyobrażenia przed­miotów, ich cech, związków i zależności między nimi. Za­pamiętywanie spostrzeżeń umożliwia dziecku .przywoływa­nie" ich w postaci wyobrażeń w momentach podejmowania czynności związanych z przeżytymi doświadczeniami. Pod­stawą myślenia są zatem konkretne wyobrażenia, które umożliwiają takie operacje, jak: porównywanie, klasyfiko­wanie, tworzenie pojęć. Ten rodzaj myślenia nazywa się konkret no-wyobrażeniowym. czynność umysłową, czyli działanie uwewnętrzniane (zinterioryzowane), uniezależnio­ne od zewnętrznych cech przedmiotów, działanie, które ce-chuje odwracalność. Odwracalność z kolei jest to możliwość ujmowania rzeczywistości z różnych punktów widzenia, do­chodzenie do tych samych rezultatów za pomocą różnych sposobów. Najciekawsze oferty wielkanocne w Polsce: https://www.romantycznyweekend.eu/oferty/wielkanoc Tylko aktualne i sprawdzone propozycje

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”