Pamięć
Procesy myślenia
Problem, dlaczego czÅ‚owiek myÅ›li i czym jest myÅ›lenie, nurtowaÅ‚ psychologów od dawna. W XVII wieku jeden z najwybitniejszych filozofów — Kartezjusz *) usiÅ‚owaÅ‚ odÂpowiedzieć na 'powyższe pytania, formuÅ‚ujÄ…c swe poglÄ…dy na istotÄ™ myÅ›lenia w okreÅ›leniu bardzo prostym: „Cogito, ergo sum" — „MyÅ›lÄ™, wiÄ™c jestem". Można to wyjaÅ›nić w ten sposób, że jesteÅ›my pewni istnienia jedynie wÅ‚asnej myÅ›li. To, co jest poza nami, ogarniamy wprawdzie zmyÂsÅ‚ami, ale nie jesteÅ›my tego tak bardzo pewni. Kartezjusz w swych wywodach wskazaÅ‚, że fundamentu wiedzy nie należy szukać w Å›wiecie, lecz w czÅ‚owieku. Åšwiat myÅ›li jest nam bliższy, lepiej znany i pewniejszy. PojÄ™cie myÅ›lenia obejmowaÅ‚o wszelkie czynnoÅ›ci psychiczÂne wÅ‚Ä…cznie z wolÄ… i uczuciami. Czasy, w których Karte-zjusz żyÅ‚ i pracowaÅ‚, oddaliÅ‚y siÄ™ znacznie od koÅ„ca XX wieku, w którym żyjemy. DziÅ› posÅ‚ugujemy siÄ™ wprawdzie maksymÄ… Kartezjusza, ale ujmujemy problem myÅ›lenia nieco inaczej. Zdajemy sobie sprawÄ™ z tego, że wtedy zaczynamy myÂÅ›leć, gdy zjawia siÄ™ potrzeba zrozumienia czegoÅ›, rozwiÄ…Âzania problemu, szukania odpowiedzi na stawiane nam pyÂtania. W każdym z tych procesów biorÄ… udziaÅ‚: Å›wiadoÂmość, stan czuwania, mobilizacja naszego umysÅ‚u — jego dziaÅ‚ania, a także nasze uczucia. Uczucia nadajÄ… procesowi myÅ›lenia zabarwienie przykre lub przyjemne. Przeżywamy napiÄ™cie w chwili, gdy stajemy „oko w oko" z jakimÅ› problemem. Faza napiÄ™cia znika, gdy problem okazuje siÄ™ rozwiÄ…zywalny, a gdy go rzeczywiÅ›cie rozwiążemy, ogarnia nas ulga i zadowolenie. Może być i odwrotnie, zamiast saÂtysfakcji — rozczarowanie, a nawet zniechÄ™cenie, gdy próÂby rozwiÄ…zania problemu zawiodÅ‚y. Uczucia zatem sÄ… skÅ‚adnikiem procesu umysÅ‚owego i naÂdajÄ… mu specyficzny kierunek. Proces myÅ›lenia wiąże siÄ™ nie tylko z uczuciem, ale także z okreÅ›lonÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…, zwÅ‚aszcza z uczeniem siÄ™. W okresie dorastania dokonujÄ… siÄ™ ważne zmiany jakoÂÅ›ciowe w procesach umysÅ‚owych. Pod wpÅ‚ywem uczenia siÄ™, przyswajania nowych wiadomoÅ›ci, zdobywania doÅ›wiadÂczeÅ„ ksztaÅ‚tuje siÄ™ najwyższa postać myÅ›lenia — abstrakÂcyjne i logiczne, zwane także myÅ›leniem hipotetyczno-de-dukcyjnym. Ta najwyższa forma myÅ›lenia nie pojawia siÄ™ w gotowej postaci. Podobnie jak czynnoÅ›ci ruchowe, uczuciowe, proÂces myÅ›lenia także podlega rozwojowi. Nie jest odizolowaÂny i wiąże siÄ™ z rozwojem takich czynnoÅ›ci, jak: spostrzeÂżenia wzrokowe, sÅ‚uchowe, pamięć, wyobrażenia *), mowa. Opanowanie jÄ™zyka jako systemu znaków, które symboliÂzujÄ… okreÅ›lone treÅ›ci, zjawiska z najbliższego otoczenia, wiąże siÄ™ także z procesem myÅ›lenia. Nasze potrzeby, moÂtywy majÄ… wpÅ‚yw na rozwój procesów umysÅ‚owych, skÅ‚aÂniajÄ… nas bowiem do podejmowania nowych zadaÅ„, probleÂmów, wymagajÄ…cych rozwiÄ…zania i wykonania. WspomaÂgajÄ…cymi procesami sÄ…: umiejÄ™tność obserwowania, uwaga, pamięć logiczna. W rozważaniach nad rozwojem umysÅ‚owym w okresie dorastania jednym z ważnych problemów jest zagadnienie Wyobrażeniami nazywamy proces poznawczy, który poleÂga na odzwierciedleniu przedmiotów lub zjawisk w danej chwili nie dziaÅ‚ajÄ…cych na nasze zmysÅ‚y, ale które stanowiÄ… przedmiot naszego poznania zmysÅ‚owego. przyrostu ogólnej zdolnoÅ›ci umysÅ‚owej i jego wpÅ‚ywu na stopieÅ„ sprawnoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„, uczenia siÄ™, myÅ›lenia. TÄ™ zdolÂność umysÅ‚u nazwano inteligencjÄ…. Z obserwacji wiadomo nam, że wraz z wiekiem dziecko coraz lepiej daje sobie radÄ™ z wykonywaniem zadaÅ„ i czynnoÅ›ci wymagajÄ…cych inÂteligentnego zachowania siÄ™. Nasuwa siÄ™ pytanie, w czym to zachowanie siÄ™ przejawia.W pierwszym okresie rozwoju umysÅ‚owego inteligencja ma charakter sensoryczno-motoryczny (zmysÅ‚owo-ruchowy). Okres ten trwa do drugiego roku życia. RozwiÄ…zywanie problemów przez dziecko odbywa siÄ™ na pÅ‚aszczyźnie bezÂpoÅ›redniego spostrzeżenia poÅ‚Ä…czonego z dziaÅ‚aniem. DziecÂko dotyka przedmiotów, bierze je w rÄ™ce, manipuluje niÂmi, porusza, zbliża, oddala, ustawia, burzy. Wykrywa różÂnorodne stosunki zachodzÄ…ce miÄ™dzy przedmiotami, wzboÂgaca swojÄ… wiedzÄ™ o otoczeniu. ÅšcisÅ‚y zwiÄ…zek myÅ›lenia dziecka z dziaÅ‚aniem nadaje mu charakter praktyczny. Taka jest jego inteligencja — praktyczna i poglÄ…dowa (zmysÅ‚y). Podobny charakter ma myÅ›lenie w nastÄ™pnym okresie. ZwiÄ…zane jest ono z ksztaÅ‚towaniem i organizoÂwaniem operacji konkretnych. Konkretne spostrzeżenia i towarzyszÄ…ce im czynnoÅ›ci ruÂchowe pozostawiajÄ… w umyÅ›le dziecka wyobrażenia przedÂmiotów, ich cech, zwiÄ…zków i zależnoÅ›ci miÄ™dzy nimi. ZaÂpamiÄ™tywanie spostrzeżeÅ„ umożliwia dziecku .przywoÅ‚ywaÂnie" ich w postaci wyobrażeÅ„ w momentach podejmowania czynnoÅ›ci zwiÄ…zanych z przeżytymi doÅ›wiadczeniami. PodÂstawÄ… myÅ›lenia sÄ… zatem konkretne wyobrażenia, które umożliwiajÄ… takie operacje, jak: porównywanie, klasyfikoÂwanie, tworzenie pojęć. Ten rodzaj myÅ›lenia nazywa siÄ™ konkret no-wyobrażeniowym. czynność umysÅ‚owÄ…, czyli dziaÅ‚anie uwewnÄ™trzniane (zinterioryzowane), uniezależnioÂne od zewnÄ™trznych cech przedmiotów, dziaÅ‚anie, które ce-chuje odwracalność. Odwracalność z kolei jest to możliwość ujmowania rzeczywistoÅ›ci z różnych punktów widzenia, doÂchodzenie do tych samych rezultatów za pomocÄ… różnych sposobów. SprawdŸ nasze pobyty wielkanocne 2023 Tylko aktualne i sprawdzone propozycje
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”