Wychowanie
Istota wychowania
SzukajÄ…c istoty wychowania, pojÄ™tego jako koÅ„cowy wytwór i dzieÅ‚o rozwojowego procesu wychowawczego, musimy na wstÄ™Âpie zająć siÄ™ wyjaÅ›nieniem pojÄ™cia rozwoju czÅ‚owieka i jego moÂżliwoÅ›ci co do kierunku, w jakim proces pójdzie oraz co do czynÂników, z których caÅ‚y rozwój czÅ‚owieka wypÅ‚ywa. Z tego, co dotychczas wiemy o wychowaniu, to przedstawiasiÄ™ ono współczeÅ›nie jako dÅ‚ugotrwaÅ‚y, ciÄ…gnÄ…cy siÄ™ przez caÅ‚e życie (ang. lifelong education) proces zachodzÄ…cych i komutujÄ…Âcych siÄ™ zmian w wychowanku. Proces wychowawczy (Å‚ac. pro-cessio — posuwanie siÄ™ naprzód) tworzy wiÄ™c Å‚aÅ„cuch kolejnych zmian, Å›ciÅ›le ze sobÄ… zwiÄ…zanych stadiów, które skÅ‚adajÄ… siÄ™ na ciÄ…gÅ‚y, jednokierunkowy ruch. Zmiany kumulujÄ… siÄ™ w jednym kierunku czÄ™sto w sposób nieodwracalny lub z trudem dajÄ…cy siÄ™ zawrócić i przestawić na inny tor. Co do kierunku rozwoju wyÂchowawczego u czÅ‚owieka mamy trzy zasadnicze możliwoÅ›ci: a) rozwój wzwyż do ideaÅ‚u nowego czÅ‚owieka, co Å›w. Tomasz z Akwinu nazywa „ekstazÄ… w górÄ™", posuwajÄ…cÄ… siÄ™ po stopniach cnoty aż do heroizmu, b) rozwój utrzymujÄ…cy siÄ™ na pewnym osiÄ…gniÄ™tym poziomie swych zadatków oraz c) rozwój w dół, czyÂli proces wykolejenia, prowadzÄ…cy do alienacji rozwojowej, a wiÄ™c do wynaturzenia czÅ‚owieka i do jego bestialstwa. Normalnym zjawiskiem w wychowaniu jest rozwój ewoÂlucyjny powolnego rozwijania siÄ™ czÅ‚owieka w ten sposób, że każdy nastÄ™pny stan staje siÄ™ coraz bardziej doskonaÅ‚y i lepszy od poprzedniego. Jest to wiÄ™c proces doskonalenia siÄ™ czÅ‚owieka aż do osiÄ…gniÄ™cia peÅ‚ni czÅ‚owieczeÅ„stwa, które Åšw. Tomasz schaÂrakteryzowaÅ‚ jako stan naturalny cnót, usprawniajÄ…cy wÅ‚adzÄ™ czÅ‚owieka pod kierunkiem rozumu do postÄ™powania moralnego na poziomie godnym istoty ludzkiej. Ten kierunek rozwoju naÂzywany progresjÄ… (Å‚ac. progresio — postÄ™p, rozwój). Progresja wychowawcza jest normalnym rozwojem czÅ‚owieka i stanowi przedmiot ogólnej pedagogiki praktycznej jako nauki stosowaÂnej. Czasem może siÄ™ zdarzyć, że rozwój poczÄ…tkowy dziecka wyglÄ…da prawie jak normalny, chociaż opóźnia siÄ™ i wreszcie zaÂtrzymuje siÄ™ na pewnym poziomie, który staje siÄ™ granicÄ… nieprzeÂkraczalnÄ…. W tym wypadku wystÄ™puje rozwój zahamowany, na skutek czego w procesie wychowania wystÄ™puje zastój, nazywaÂny z francuska plateau (równy obszar wyżynny lub okres utrzyÂmywania siÄ™ na jednym poziomie, np. przy nabywaniu wprawy w pisaniu na maszynie). W zastoju ujawnia siÄ™ niemożność poÂstÄ™powania naprzód i doskonalenia siÄ™ w peÅ‚ni. Jednakże zastój w procesie rozwojowym to coÅ› innego od degradacji psychicznej, która jest obniżeniem siÄ™ poziomu rozwoju z powodu defektu umysÅ‚owego, Å›lepoty lub gÅ‚uchoty, bÄ…dź też przeżytych chorób nerwowych. Degradacja psychiczna nastÄ™puje także w przewlekÂÅ‚ym, naÅ‚ogowym alkoholizmie. Zastój natomiast powoduje jakiÅ› rodzaj niedorozwoju i upoÅ›ledzenia, np. umysÅ‚owego, wynikajÄ…cy z obarczenia dziedzicznego. Takie zahamowanie rozwoju i obniżeÂnie siÄ™ jego poziomu nazywamy degresjÄ… (Å‚ac. degressio — zstÄ™Âpowanie) wychowawczÄ…, która stanowi przedmiot badania pedaÂgogiki specjalnej, leczniczej i klinicznej, traktujÄ…cej o zaburzeÂniach i nienormalnoÅ›ciach w rozwoju prawidÅ‚owym. c) Wreszcie u współczesnej mÅ‚odzieży na caÅ‚ym Å›wiecie potÄ™Âguje siÄ™ zjawisko, polegajÄ…ce na tym, że mÅ‚odzież zdrowa i norÂmalna pod wzglÄ™dem fizycznym i psychicznym nie tylko zatrzyÂmuje siÄ™ w swym rozwoju, ale zaczyna siÄ™ cofać intelektualnie, moralnie i spoÅ‚ecznie, ulega uwstecznieniu. Jest to trzeci kieruÂnek rozwoju inwolucyjnego lub inaczej entropicznego (gr. entro-po — odwracam), wstecznego, przy czym ta inwolucja nie jest spowodowana ani hospitalizacjÄ… dÅ‚ugotrwaÅ‚ej choroby, ani starÂczym niedoÅ‚Ä™stwem, lecz polega na rozkÅ‚adzie tego poziomu rozÂwojowego, który do pewnego czasu zostaÅ‚ normalnie osiÄ…gniÄ™ty. RozkÅ‚ad wiÄ™c rozwojowy staje siÄ™ treÅ›ciÄ… procesu wykolejenia wychowawczego, którego kresem ostatecznym okazuje siÄ™ aliena-cyjne wynaturzenie czÅ‚owieka, dojÅ›cie do stanu zezwierzÄ™cenia i bestialstwa. Trzecia możliwość w wychowawczym rozwoju to regresja wychowawcza, którÄ… bada patopedagogika (pedagogikapatologiczna; gr. pathos — cierpienie, choroba), zajmujÄ…ca siÄ™ zjawiskami pedagopatologii, czyli trudnoÅ›ciami wychowawczymi zachowania siÄ™ i wykolejeniem lub — w wypadku przestÄ™pczoÂÅ›ci nieletnich i mÅ‚odocianych — pedagogika kryminalna. Wszystkie poznane kierunki rozwoju dotyczÄ… zmian, zachoÂdzÄ…cych w biosie jednostki, tak w jej stronie somatycznej, fizyczÂnej, jak i psychicznej czy duchowej. Przy tym rozwój ten może być rozwojem iloÅ›ciowym i jakoÅ›ciowym. Pierwszy rozwój iloÂÅ›ciowy nazywamy wzrostem lub rozrostem (np. rozrastanie siÄ™ psychicznych funkcji). Polega on na mnożeniu siÄ™ komórek lub funkcji, na potÄ™gowaniu siÅ‚y ich, ogólnie dotyczy iloÅ›ciowego różnicowania siÄ™ skÅ‚adników rozwijajÄ…cego siÄ™ podÅ‚oża cielesnego lub psychicznego, co w terminologii naukowej nazywamy dyfe-rencjacjÄ… Podobnie, jak kieÅ‚kujÄ…ce nasienie różnicuje siÄ™ na korzeÅ„, Å‚odyżkÄ™ i liÅ›cieÅ„, tak samo odzieÂdziczone zadatki przechodzÄ… rozwój iloÅ›ciowy swych skÅ‚adników, czyli dyferencjujÄ… siÄ™. Druga zaÅ› postać rozwoju jakoÅ›ciowego nazywa siÄ™ potocznie dojrzewaniem (np. dojrzewanie pÅ‚ciowe, dojrzaÅ‚ość szkolna, dojÂrzewanie psychiczne), a polega on na caÅ‚kowaniu, centralizowaÂniu zróżnicowanych dotychczas części skÅ‚adowych, które zaczyÂnajÄ… Å‚Ä…czyć siÄ™ w caÅ‚ość, tworzÄ…c nowy ukÅ‚ad rozwiniÄ™tych już skÅ‚adników. CaÅ‚kowanie rozwoju nazywa siÄ™ technicznie integraÂcjÄ… W normalnym rozwoju czÅ‚owieka najpierw nastÄ™puje wzrost iloÅ›ciowy w ciÄ…gu dÅ‚ugiego okresu, który jest warunkiem dojrzeÂwania jakoÅ›ciowego, zaczynajÄ…cego siÄ™ nagle i krótkotrwaÅ‚ego. PrawidÅ‚owość taka powoduje to, że rozwój normalny w progresji wychowawczej polega na przeplataniu siÄ™ okresów dyferencjacji okresami integracji na coraz wyższym poziomie. Natomiast w wyÂpadku zastojowej degresji pojawia siÄ™ zatrzymanie rozwoju na poziomie osiÄ…gniÄ™tej integracji, np. 7-letniego dziecka u debila (debilizm — ograniczenie umysÅ‚owe, lekki niedorozwój umysÅ‚oÂwy), a 3-letniego u imbecyla (imbecylizm — gÅ‚uptactwo, umiarÂkowany lub znaczny stopieÅ„ niedorozwoju umysÅ‚owego), nie naÂstÄ™puje tu dalsza deferencjacja i nie ma możnoÅ›ci wyższej inteÂgracji. Przeciwnie zaÅ› w rozkÅ‚adowej regresji wychowawczej zaÂchodzi wciąż rozwijajÄ…ca siÄ™ dyferencjacja bez integracji. WÅ‚aÂÅ›ciwie biorÄ…c, rozkÅ‚ad w procesie wykolejenia jest rozkÅ‚adem osiÄ…gniÄ™tej poprzednio caÅ‚oÅ›ci i integracji, czyli polega na dezyn-tegracji, na negatywnym rozprzÄ™ganiu siÄ™ caÅ‚oÅ›ci na jej części skÅ‚adowe. Jednakże w rozwoju normalnym istnieje tzw. dezynte-gracja pozytywna, która wyraża siÄ™ w przejÅ›ciowym zachwianiu równowagi psychicznej i jej zadaniem jest jakby rozluźnić niższÄ… caÅ‚ość, aby umożliwić dyferencjacjÄ™ na wyższym poziomie. PoÂdobnie i integracja jest tylko wtedy dodatnia i wartoÅ›ciowa dla rozwoju, gdy nie zamyka siÄ™, a zdolna jest do częściowego rozpaÂdu i przejÅ›cia do wyższej dyferencjacji, natomiast caÅ‚kowite zaÂmkniÄ™cie siÄ™ integracji w sobie stanowi integracjÄ™ ujemnÄ… i poÂwoduje zanik rozwoju wyższego. Omówione trzy możliwoÅ›ci w rozwoju wychowawczym czÅ‚oÂwieka mogÄ… wystÄ…pić w zdecydowanie jednym kierunku, ale najÂczęściej nawet normalny rozwój podlega wahaniom, odbywa siÄ™ zygzakiem, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ tak okresy możliwego zastoju (plateau), okresy zrywu w górÄ™ ku doskonaÅ‚oÅ›ci, jak też przejÂÅ›ciowe etapy upadku i cofania siÄ™. W ten sposób dyferencjacja przeplata siÄ™ z integracjÄ…, integracja z dezyntegracjÄ… pozytywnÄ… lub chwilowo negatywnÄ…. Nawet w wypadku najgÅ‚Ä™bszego wykoÂlejenia czÅ‚owiek niespodzianie może siÄ™ odrodzić, zawrócić, naÂgle siÄ™ zmienić i otrzÄ…snąć ze zÅ‚a. Na tych możliwoÅ›ciach odmiany wewnÄ™trznej postawy bazuje optymizm pedagogiczny, który nie ustaje w próbach oddziaÅ‚ywania na wychowanka w jego zastoju lub regresji i nie traci nadziei mimo malejÄ…cych szans postÄ™pu wychowawczego wedÅ‚ug zasady contra spem spero. To, co spraÂwia, że możliwe sÄ… nagÅ‚e i radykalne zwroty w kierunkach wyÂchowania z doskonalenia na wykolejenie i odwrotnie, wyjaÅ›nia nauka o czynnikach rozwojowych czÅ‚owieka.“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”