Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • https://magazyndom.pl/styl-skandynawski-w-aranzacji-wnetrz-co-go-wyroznia/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Układ hormonalny


    Koordynacją procesów organicznych zajmuje się, obok układu nerwowego, układ wydzielania wewnętrznego, zwa­ny hormonalnym1). Wpływają one nie tylko na procesy przemiany materii, ale bezpośrednio i pośrednio na wiele czynności psychicznych. W każdym etapie rozwoju osob­niczego człowieka, rola i funkcje poszczególnych hormo­nów ulegają zmianie. Złożoność zarówno ich funkcji, jak i skutków działania doprowadzała do powstania odrębnej nauki, zwanej endokrynologią. Rozważania na temat pro­blematyki związanej z tą wiedzą przekraczają ramy niniej­szej publikacji. Pragniemy jedynie zasygnalizować, iż w procesach rozwoju zarówno fizycznego, jak i psychicznego gruczoły wydzielania wewnętrznego odgrywają znaczną ro­lę. Warto więc pokrótce wymienić je. Przysadka mózgowa umiejscowiona poniżej podwzgórza (część mózgu). Jej hormon bierze udział w koordynacji niemal wszystkich procesów wegetatywnych. Ma ona wpływ także na pracę wszystkich pozostałych gruczołów dokrewnych. Wydziela między innymi hormon wzrostowy (rodzaj białka), który wpływa na wszelkie procesy wzro­stowe w organizmie. Nadczynność tego hormonu powoduje wzrost całego ciała lub poszczególnych jego części, z kolei niedobór — różne odmiany karłowatości. Tarczyca ma znaczny wpływ na metabolizm, a wzmo­żone jej wydzielanie powoduje podwyższoną aktywność i nerwowość. Zaburzenia czynności wydzielniczych tego gru­czołu mogą mieć wpływ na prawidłowości przebiegu roz­woju psychicznego. Ważną rolę pełnią w rozwoju układu mięśniowego i nerwowego gruczoły przytarczycowe, regu­lujące przemianę wapnia i fosforu w organizmie. Kora nadnerczy i rdzeń nadnerczy, pozostające pod bez­pośrednią kontrolą układu nerwowego, mają znaczny wpływ na aktywność i mobilizację organizmu w stanach pobudzenia emocjonalnego. Gruczoły płciowe mają wpływ na rozwój organizmu i kształtowanie się drugorzędnych cech płciowych i zacho­wanie człowieka (rolę ich omówią w dalszych rozdziałach).Wszelkie zmiany, występujące w rozwoju fizycznym, po­zostają w związku z rozwojem ruchowym (motorycznym). Wraz ze wzrastaniem, różnicowaniem i dojrzewaniem po­szczególnych narządów i układów pojawiają się nowe ru­chy, coraz bardziej złożone czynności ruchowe. Działania ruchowe człowieka od urodzenia poprzez całe życie są nie tylko formą reakcji człowieka na bodźce śro­dowiskowe, ale również zewnętrznym wyrazem złożonych mechanizmów, powiązanych z funkcjami naszego ustroju. Ogromna liczba ruchów, jakie człowiek w swym życiu wy­konuje, związana jest z różnorodnym jego działaniem. W zależności od celu, jakiemu służy motoryczność (poziom i zasób ruchów), wyróżnia się jej rozmaite rodzaje. Wszel­kie czynności samoobsługowe — jedzenie, picie, ubiera­nie — kształtują się w dzieciństwie (tzw. ruchy narzę­dziowe lub praksje), a ich doskonalenie się, precyzja wią­żą się z ogólnym rozwojem fizycznym i rozwojem układu mięśniowego. Rozwój ruchowy, a szczególnie ruchów ręki i palców, u młodszych uczniów ma ogromne znaczenie w początkach nauki pisania. Zręczność ruchowa doskonali się w wyniku zabaw i gier ruchowych. W okresie dorastania rozwój kostny jest szybszy od roz­woju mięśni, ale obydwa są uzależnione od przemian za­chodzących w obrębie centralnego 'układu nerwowego. Po­legają one na dojrzewaniu coraz wyższych, bardziej złożo­nych ośrodków kierujących ruchami. Nowe przeżycia psy­chiczne, zmiana zainteresowań powodują w tym okresie, że młodociani z jednej strony wykazują pewną nadruchli-r wość — wyrażającą się w gestykulacji, w ruchach szyb­kich i naezbornych, z drugiej zaś pewną ociężałość rucho­wą. U dziewcząt, dające się często zauważyć, unikanie ru­chu wynika z obawy przed krytyką ze strony nauczy­cieli i rodziców z powodu niezgrabności, braku panowania nad własną motorycznością. Zmniejszenie zainteresowania wychowaniem fizycznym, ma wpływ na obniżanie się zdol­ności przyswajania nowych ruchów, dotyczy to szczególnie dziewcząt. Czasami przyczyną tego jest zmęczenie organiz­mu, opóźnienie w rozwoju układu mięśniowego lub roz­rostu układu krążenia. Młodociani, uprawiający systema­tycznie sport, na ogół nie odczuwają takich ujemnych przeżyć i objawów. Obniżenie poziomu ruchowego w okresie dorastania ma charakter przejściowy. Z czasem ruchy stają się zręcz­niejsze, 'bardziej ekonomiczne, nabierają cech indywidual­mych, jak: sposób poruszania się, chód, postawa. Dzięki te­mu już z daleka, także z tyłu możemy rozpoznać znajo­mych łub przyjaciół bez oglądania ich twarzy. Zamieszczona poniżej tabelka rozwoju motorycznego, za­wiera jednocześnie ogólne wskazania pedagogiczne, które wykorzystane przez młodocianych, mogą przyczynić się do podniesienia poziomu motorycznego i złagodzenia ewen­tualnych opóźnień czy zahamowań w tym zakresie.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”