Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • www.sky4fly.net
  • komornik s¹dowy poznañ
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Rozwój procesów poznawczych


    Rozwój układu nerwowego posuwa się bardzo intensy­wnie naprzód, doskonalą się zmysły, wzrasta receptor-ośrodkowy do analizy bodźców ze świata zewnętrzne­go za pomocą tzw. analizatorów , dzięki czemu wzrasta czułość i wrażliwość zmysłów. Zmianom tym odpowiadają nowe formy umysłowe, któ­re przejawiają się w procesach poznawczych — spostrze­żeniach, myśleniu, mowie, pamięci, wyobraźni, uwadze. Szybki rozwój umysłowy przyczynia się do coraz lepszej orientacji w świecie, którą umożliwiają proste czynnoś­ci poznawcze — wrażenia i spostrzeżenia. Poznawanie ma charakter czynny. Świadczy o tym aktywność człowieka, który wykorzystuje wszelkie informacje dostarczane przez bodźce świata zewnętrznego w celu lepszego dostosowa­nia swego działania do określonych warunków. Poznajemy otoczenie poprzez zmysły, w sposób bez­pośredni. Takie poznanie inaczej nazywane jest zmysło­wym (sensorycznym), w odróżnieniu do poznania pośre­dniego poprzez złożony proces na wyższym poziomie — nazywany myśleniem. Czynność myślenia, proces typowy jedynie dla człowieka, nie tylko polega na odbiorze in­formacji, ale stanowi podstawę do wytwarzania nowych, dzięki którym doskonalsza jest orientacja w otoczeniu. Niezależnie od tego, czy będzie ona polegała na zmysło­wym lub uogólnionym (myślowym) poznaniu rzeczywis­tości, niezbędną czynnością jest możliwość zapamiętywa­nia, czyli zdolność przechowywania uprzednich doświad­czeń, która nosi nazwę pamięci. Swoistym dla człowieka procesem — obok myślenia, zapamiętywania — jest zdolność do rozumienia mowy i posługiwanie się językiem dźwiękowym. Analizator — system dróg i ośrodków nerwowych, w obrę­bie którego odbywa się analiza bodźców zmysłowych. Składa się z receptora (narząd odbiorczy określonego zmysłu) ner­wów przewodzących impulsy nerwowe, ośrodków korowych przetwarzających bodźce. Wszelkie czynności poznawcze podlegają rozwojowi w toku życia jednostki ludzkiej. W okresie dorastania osią­gają one najwyższy poziom, Wspomagane takimi proce­sami, jak: uczenie się, zdobywanie wiedzy, a także kon­takty społeczne, które ułatwia między innymi mowa. Największej ilości informacji o świecie dostarczają nam dwa zmysły — wzrok i słuch. Bodźce, działające bezpo­średnio na owe narządy zmysłowe, wywołują w nich określone zmiany. W ich wyniku powstają najprostsze procesy poznawcze — wrażenia, które składają się na czynność spostrzegania. O wrażeniu wzrokowym mówi­my, gdy patrzymy na kolorowy przedmiot, o wrażeniu słuchowym — gdy dochodzi do nas dźwięk instrumen­tu, głosu ludzkiego itp. W okresie dorastania doskonali się umiejętność różnico­wania wzrokowego i słuchowego. Umiejętność rozróżnia­nia barw i ich odcieni jest wyższa w porównaniu z młod­szymi dziećmi, np. sześcioletnimi. Wzrasta także ostrość słuchu werbalnego (rozróżnianie słów) i muzycznego (roz­różnianie dźwięków muzycznych). Wychowanie muzyczne jest okazją do rozwijania słuchu muzycznego, wrażliwo­ści estetycznej, poznawania i odtwarzania utworów mu­zycznych. Zmniejszona wrażliwość w zakresie wymienionych zmy­słów może być powodem utrudnionej orientacji w otocze­niu i przyswajaniu wiedzy szkolnej. Wady wzroku — krótkowzroczność, nadwzroczność mogą stać się przyczy­ną znacznego obniżenia postępów w nauce. W przypad­ku zauważenia wadliwego spostrzegania wzrokowego, ko­nieczne jest zwrócenie się do lekarza w celu przepro­wadzenia badań i skorygowania wady wzroku poprzez dobranie odpowiednich okularów. Wydaje się, że dora­stający rozumieją konieczność noszenia okularów, ale nie zawsze stosują to w praktyce. Ciągle jeszcze panuje nie­uzasadnione mniemanie, że okulary szpecą zarówno dzie­wczynę, jak i chłopca. A przecież każdą twarz oszpecą raczej przymrużone oczy lub zaczerwienione spojówki. Krótkowzroczne oczy nie staną się piękniejsze, gdy będziemy je zmuszać do mrużenia lub przy nadwzrocz­ności do wychwytywania z trudem litery z tekstu. Okulary nie szpecą, ale dodają uroku, podkreślają in­dywidualność, charakterystyczne rysy, zmieniają nieraz korzystnie owal twarzy. Przemysł optyczny dysponuje oprawami w dużym wyborze i trudno uskarżać się na niemożność dobrania kształtu, koloru, dostosowania ich do typu urody. Dla osób, które wykazują zdecydowaną niechęć do no­szenia okularów, wynaleziono płytki z masy plastycznej, tzw. szkła kontaktowe lub soczewki, które nakłada się na gałkę oczną. Nie wszyscy w jednakowym stopniu przy­zwyczajają się do takiego „obcego ciała" w oku. W przy­padku podjęcia decyzji o noszeniu szkieł kontaktowych konieczna jest wizyta u okulisty, który dobierze, sprawdzi i będzie systematycznie kontrolował przystosowywanie się oczu do tego typu „okularów", korygujących wadę wzro­ku. Oczy są nie tylko zwierciadłem duszy, ale bogactwem, którego nie da się na nic wymienić. W zakresie widzenia barw występują zaburzenia, z któ­rych najczęściej spotykany jest daltonizm, czyli ślepota na barwy czerwoną i zieloną. Obydwie te barwy daltoni­ści widzą jako szare, a więc nie są w stanie odróżnić czer­wieni od zieleni. Wada taka eliminuje kandydata do za­wodu kierowcy. Występuje u ok. 7% mężczyzn i u ok. 1% kobiet. Znacznie rzadziej występuje całkowita ślepota na bar­wy — achromatopsja, która polega na tym, że człowiek widzi świat w szarych barwach, mniej więcej tak, jak wi­dzimy „bezbarwny" film czy telewizję. Rozróżnia przed­mioty, kierując się ich jasnością. Wada słuchu jest nie mniejszą przeszkodą w przyswa­janiu wiedzy, a całkowita głuchota wymaga skierowania ucznia do szkoły specjalnej. Istnieje pewna liczba uczniów niedosłyszących, którzy uczą się w szkołach normalnych. Uczniowie ci powinni pozostawać pod opieką lekar.ska (pogorszenie słuchiu), korzystać z pewnych przywilejów, takich jak: siedzenie w pierwszych ławkach, opieka nau­czycieli, psychologa lub pedagoga szkolnego. Umożliwi to zapobieganie niepowodzeniom w nauce, a także rozwija­niu się tendencji do izolacji od grupy rówieśniczej, nie­śmiałości, lęku, poczucia mniejszej wartości. Spostrzeżenia dorastających stają się dokładniejsze, bo­gatsze w szczegóły, świadomie ukierunkowane. Rozwija się także spostrzegawczość, ta cenna umiejętność zauważa­nia i wyodrębniania momentów i szczegółów, faktów i związków między nimi. Jej rozwój i doskonaleni o są uwarunkowane rozwijaniem się i kształtowaniem proce­sów myślowych. Spostrzegawczość, umiejętność obserwo­wania przedmiotów i zjawisk jest niezbędna w nauce szkolnej.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”