Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Przeœcierad³a bez gumki 160x200 : https://4sleepy.pl/kategoria/przescieradla-i-nakladki/przescieradla-bez-gumki/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia


    Często tłumaczymy sobie na odwrót niektóre przejawy uczuć młodocianych, jakby zapominając, że były one kie­dyś i naszym udziałem. Zapominanie jest rzeczą ludz­ką, podobnie jak uczucie lęku, strachu, gniewu, złości, wrażenie wszechobecności w naszym życiu zmartwień mniej lub bardziej wyolbrzymionych i frustracji *). Te ostatnie, określane jako stany frustracyjne, związane są z niemożnością zaspokojenia potrzeb w wyniku napotyka­nych przeszkód w szkole, wśród rówieśników, w domu rodzicielskim. Frustracja — stan pewnego napięcia psychicznego, spowo­dowany niezaspokojeniem jakichś potrzeb, albo niemożnością osiągnięcia jakiegoś celu. Ambiwalencja — dwojakość, dwuwartościowość uczuć. Do­znawanie jednocześnie dwóch sprzecznych uczuć 1 chęci w stosunku do tych samych osób, przedmiotów albo sytuacji. Wymienione uczucia stały sią przedmiotem badań w odniesieniu do okresu dorastania. Wyróżniono trzy ka­tegorie strachu ): Strach przed przedmiotem materialnym, bodźcami, którymi są: zwierzęta, ogień, burza, hałasy, lot samolo­tem. Strach przed sytuacjami społecznymi — przykładem tego jest lęk przed osobami reprezentującymi określone autorytety, przed nawiązywaniem kontaktów z (ludźmi, przebywaniem w licznym towarzystwie i mało znanym, przed wystąpieniami publicznymi, nawet w klasie, przed tablicą. Pewna szesnastoletnia dziewczyna przeżywała tak silne lęki przed odpowiadaniem przy tablicy, że dochodzie ło w czasie odpytywania w jej organizmie do wielu kło­potliwych objawów. Szczególnie były one widoczne na twarzy i szyi w postaci czerwonych plam, „burczenie w żołądku" (tak głośne, że wywoływało złośliwe komentarze), pocenie się rąk, a także parcie na mocz. Objawy to nie występowały, gdy nie odpowiadała przy tablicy, lecz przy ławce. Na szczęście znalazła zrozumienie u swej wycho­wawczyni, która musiała wytłumaczyć owe „niedyspozy­cje" dziewczynki i przekonać innych nauczycieli o jej kło­potach. Dziewczyna cieszyła się opinią pilnej, pracowitej uczennicy. Strach związany z własną osobą, a dotyczący zja­wisk natury ogólnej. Do tej grupy będą należały bodźce, takie jak: własne choroby i najbliższych, przewidywanie śmierci, utrata rodziców, problemy związane z sensem ży­cia, niepokojami światopoglądowymi, z zagadnieniami spo­łecznej sprawiedliwości, równości itp. Oprócz wymienionych kategorii lęk wywołują różne sy­tuacje konfliktowe w domu rodzinnym. Groźby wypo­wiadane w obecności dzieci pod adresem jednego z ro­dziców, rękoczyny, atmosfera w okresach poprzedzających rozwód wywołują, obok lęku, uczucia ambiwalentne2), rozterkę po czyjej stanąć stronie: matki czy ojca, których darzy się jednakowym uczuciem. Silne napięcia i ogarnia­jące uczucie strachu w takich sytuacjach doprowadzają do ucieczek z domu, zachowań demonstracyjnych — celem zwrócenia uwagi (obydwojga lub jednego z rodziców) na siebie przez jakiś szczególnie drastyczny, niedozwolony czyn. Przykładem takim jest przypadek pewnego piętna­stolatka, który w czasie nieobecności swych skłóconych rodziców przyprowadził kolegów do domu, urządził pija­tykę, a w przypływie agresji dokonał zniszczenia wysoko cenionego przez ojca przedmiotu — instrumentu muzycz­nego. Ojciec był muzykiem i ów instrument potrzebny był mu do wykonywania zawodu. Kary fizyczne, oczekiwane nagrody, opinie o postępach w nauce, w wybranej dziedzinie — mogą stanowić także źródło lęków dorastających. Wraz z wiekiem słabną lęki przed konkretnymi przed­miotami materialnymi. Owady, pająki, które napawały dotąd strachem, stają się dla niektórych czasami przed­miotem badań przyrodniczych. Spotyka się w opowiada­niach młodocianych silny lęk przed surowym ojcem, zło­śliwym i niesprawiedliwym nauczycielem, a także przed grupami przestępców, chuliganów, pijaków, przed fałszy­wymi koleżankami lub kolegami. Z czasem maleje strach, bodźce lękowe odsuwają się na dalszy plan i jednostka staje się na nie odporniejsza. Odmianą lęków są zmartwienia i strapienia, będące także udziałem młodocianych. Najczęstszym powodem zmartwień są niepowodzenia w nauce, konflikty z rodzi­cami, utrata przyjaciółki, przyjaciela. Przyczyną strapień są problemy związane z własną osobą, wyglądem zewnę­trznym (mankamenty twarzy — piegi, krostki i krosty), cechami charakteru. Z tym rodzajem uczuć wiążą się sta­ny frustracji wynikające z niezaspokojonych potrzeb, prag­nień, dążeń czy marzeń dziewczyny lub chłopca. Nieza­spokojone potrzeby stanowią duże utrudnienie w ukształ­towaniu się postawy społecznej, uwzględniającej interesy innych, powodują brak współdziałania i współ odczuwania. Prowadzi to do egocentryzmu, złośliwości, różnych form agresji — słownej, czynnej, pośredniej, łagodnej. Uniemożliwienie zaspokojenia wywołuje wybuch agre­sji słownej, manifestującej się w wyzwiskach, obraźliwych określeniach osoby, która była tego wybuchu powodem. Czynnym objawem agresji mogą być rękoczyny, a pośredniej: „zawzięte" milczenie, zaciętość i chęć niszczenia przed­miotów należących do osoby, która stała sdę przyczyną kłopotów. Nie u wszystkich dorastających występują opi­sane formy agresywnego zachowania. Zdaniem niektórych psychologów formy agresji uwarunkowane są wzorcami kulturowymi i spotykanymi we własnych rodzinach. Większą potrzebę agresji wykazują ci dorastający, któ­rzy w dzieciństwie doświadczali kar cielesnych, mieli bru­talnego ojca, rozhisteryzowaną, nieopanowaną matkę. Reakcje złości i gniewu wywołują różne przejawy agre­sji (w formie ośmieszania, przezwisk i dokuczania) ze / strony rodzeństwa, kolegów i otoczenia. Zarówno dziew­częta, jak i chłopcy *) nie lubią niemądrych żartów, uda­wania, przechwalania się, „skarżypytstwa", obmawiania, wścibstwa. Dostrzegają zjawiska społeczne i polityczne, chcą ulepszać otoczenie, lecz razi ich marnotrawstwo, nie­solidna praca, oszustwa sprzedawców. Pozytywne cechy charakterologiczne znajdują uznanie i chęć naśladowni­ctwa. Lęki młodocianych wywołuje poczucie zagrożenia, oba­wa przed kompromitacją i ośmieszeniem się wobec osób, na których im szczególnie zależy. Długotrwałe poczucie zagrożenia może sprzyjać przekonaniu o własnej „niższo­ści", nieudolności, powodować brak wiary w siebie, nie­pewność w działaniu. Lęki powstałe w dzieciństwie, a wy­nikłe z owego poczucia zagrożenia, zapadają głęboko i choć w okresie dorastania stają się irracjonalne, nie zaw­sze udaje się je wyperswadować. W tym okresie młodociani mogą doświadczyć wielu ciężkich i bolesnych przeżyć, które są wynikiem złej sy­tuacji rodzinnej, obojętności otoczenia i szkoły. Ślady te­go pozostają długo w pamięci i mogą zaważyć na całym życiu.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”