Rozwój uczuciowy
Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
Często tłumaczymy sobie na odwrót niektóre przejawy uczuć młodocianych, jakby zapominając, że były one kiedyś i naszym udziałem. Zapominanie jest rzeczą ludzką, podobnie jak uczucie lęku, strachu, gniewu, złości, wrażenie wszechobecności w naszym życiu zmartwień mniej lub bardziej wyolbrzymionych i frustracji *). Te ostatnie, określane jako stany frustracyjne, związane są z niemożnością zaspokojenia potrzeb w wyniku napotykanych przeszkód w szkole, wśród rówieśników, w domu rodzicielskim. Frustracja — stan pewnego napięcia psychicznego, spowodowany niezaspokojeniem jakichś potrzeb, albo niemożnością osiągnięcia jakiegoś celu. Ambiwalencja — dwojakość, dwuwartościowość uczuć. Doznawanie jednocześnie dwóch sprzecznych uczuć 1 chęci w stosunku do tych samych osób, przedmiotów albo sytuacji. Wymienione uczucia stały sią przedmiotem badań w odniesieniu do okresu dorastania. Wyróżniono trzy kategorie strachu ): Strach przed przedmiotem materialnym, bodźcami, którymi są: zwierzęta, ogień, burza, hałasy, lot samolotem. Strach przed sytuacjami społecznymi — przykładem tego jest lęk przed osobami reprezentującymi określone autorytety, przed nawiązywaniem kontaktów z (ludźmi, przebywaniem w licznym towarzystwie i mało znanym, przed wystąpieniami publicznymi, nawet w klasie, przed tablicą. Pewna szesnastoletnia dziewczyna przeżywała tak silne lęki przed odpowiadaniem przy tablicy, że dochodzie ło w czasie odpytywania w jej organizmie do wielu kłopotliwych objawów. Szczególnie były one widoczne na twarzy i szyi w postaci czerwonych plam, „burczenie w żołądku" (tak głośne, że wywoływało złośliwe komentarze), pocenie się rąk, a także parcie na mocz. Objawy to nie występowały, gdy nie odpowiadała przy tablicy, lecz przy ławce. Na szczęście znalazła zrozumienie u swej wychowawczyni, która musiała wytłumaczyć owe „niedyspozycje" dziewczynki i przekonać innych nauczycieli o jej kłopotach. Dziewczyna cieszyła się opinią pilnej, pracowitej uczennicy. Strach związany z własną osobą, a dotyczący zjawisk natury ogólnej. Do tej grupy będą należały bodźce, takie jak: własne choroby i najbliższych, przewidywanie śmierci, utrata rodziców, problemy związane z sensem życia, niepokojami światopoglądowymi, z zagadnieniami społecznej sprawiedliwości, równości itp. Oprócz wymienionych kategorii lęk wywołują różne sytuacje konfliktowe w domu rodzinnym. Groźby wypowiadane w obecności dzieci pod adresem jednego z rodziców, rękoczyny, atmosfera w okresach poprzedzających rozwód wywołują, obok lęku, uczucia ambiwalentne2), rozterkę po czyjej stanąć stronie: matki czy ojca, których darzy się jednakowym uczuciem. Silne napięcia i ogarniające uczucie strachu w takich sytuacjach doprowadzają do ucieczek z domu, zachowań demonstracyjnych — celem zwrócenia uwagi (obydwojga lub jednego z rodziców) na siebie przez jakiś szczególnie drastyczny, niedozwolony czyn. Przykładem takim jest przypadek pewnego piętnastolatka, który w czasie nieobecności swych skłóconych rodziców przyprowadził kolegów do domu, urządził pijatykę, a w przypływie agresji dokonał zniszczenia wysoko cenionego przez ojca przedmiotu — instrumentu muzycznego. Ojciec był muzykiem i ów instrument potrzebny był mu do wykonywania zawodu. Kary fizyczne, oczekiwane nagrody, opinie o postępach w nauce, w wybranej dziedzinie — mogą stanowić także źródło lęków dorastających. Wraz z wiekiem słabną lęki przed konkretnymi przedmiotami materialnymi. Owady, pająki, które napawały dotąd strachem, stają się dla niektórych czasami przedmiotem badań przyrodniczych. Spotyka się w opowiadaniach młodocianych silny lęk przed surowym ojcem, złośliwym i niesprawiedliwym nauczycielem, a także przed grupami przestępców, chuliganów, pijaków, przed fałszywymi koleżankami lub kolegami. Z czasem maleje strach, bodźce lękowe odsuwają się na dalszy plan i jednostka staje się na nie odporniejsza. Odmianą lęków są zmartwienia i strapienia, będące także udziałem młodocianych. Najczęstszym powodem zmartwień są niepowodzenia w nauce, konflikty z rodzicami, utrata przyjaciółki, przyjaciela. Przyczyną strapień są problemy związane z własną osobą, wyglądem zewnętrznym (mankamenty twarzy — piegi, krostki i krosty), cechami charakteru. Z tym rodzajem uczuć wiążą się stany frustracji wynikające z niezaspokojonych potrzeb, pragnień, dążeń czy marzeń dziewczyny lub chłopca. Niezaspokojone potrzeby stanowią duże utrudnienie w ukształtowaniu się postawy społecznej, uwzględniającej interesy innych, powodują brak współdziałania i współ odczuwania. Prowadzi to do egocentryzmu, złośliwości, różnych form agresji — słownej, czynnej, pośredniej, łagodnej. Uniemożliwienie zaspokojenia wywołuje wybuch agresji słownej, manifestującej się w wyzwiskach, obraźliwych określeniach osoby, która była tego wybuchu powodem. Czynnym objawem agresji mogą być rękoczyny, a pośredniej: „zawzięte" milczenie, zaciętość i chęć niszczenia przedmiotów należących do osoby, która stała sdę przyczyną kłopotów. Nie u wszystkich dorastających występują opisane formy agresywnego zachowania. Zdaniem niektórych psychologów formy agresji uwarunkowane są wzorcami kulturowymi i spotykanymi we własnych rodzinach. Większą potrzebę agresji wykazują ci dorastający, którzy w dzieciństwie doświadczali kar cielesnych, mieli brutalnego ojca, rozhisteryzowaną, nieopanowaną matkę. Reakcje złości i gniewu wywołują różne przejawy agresji (w formie ośmieszania, przezwisk i dokuczania) ze / strony rodzeństwa, kolegów i otoczenia. Zarówno dziewczęta, jak i chłopcy *) nie lubią niemądrych żartów, udawania, przechwalania się, „skarżypytstwa", obmawiania, wścibstwa. Dostrzegają zjawiska społeczne i polityczne, chcą ulepszać otoczenie, lecz razi ich marnotrawstwo, niesolidna praca, oszustwa sprzedawców. Pozytywne cechy charakterologiczne znajdują uznanie i chęć naśladownictwa. Lęki młodocianych wywołuje poczucie zagrożenia, obawa przed kompromitacją i ośmieszeniem się wobec osób, na których im szczególnie zależy. Długotrwałe poczucie zagrożenia może sprzyjać przekonaniu o własnej „niższości", nieudolności, powodować brak wiary w siebie, niepewność w działaniu. Lęki powstałe w dzieciństwie, a wynikłe z owego poczucia zagrożenia, zapadają głęboko i choć w okresie dorastania stają się irracjonalne, nie zawsze udaje się je wyperswadować. W tym okresie młodociani mogą doświadczyć wielu ciężkich i bolesnych przeżyć, które są wynikiem złej sytuacji rodzinnej, obojętności otoczenia i szkoły. Ślady tego pozostają długo w pamięci i mogą zaważyć na całym życiu.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”