Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • restauracje indyjska warszawa
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Dom rodzinny


    Nic i nikt nie może zastąpić rodziny we współczesnym świecie, choć przechodziła ona tak wiele przeobrażeń. Wskutek przemian społecznych uległy zmianie w znacz­nym stopniu stosunki panujące wewnątrz rodziny i dlate­go różni się ona od dawnej rodziny tradycyjnej. Dominującym czynnikiem w dawnej rodzinie była więź ekonomiczna, przyjmująca często formę całkowitej zależ­ności żony od męża lub odwrotnie. Małżeństwo było czę­sto rodzajem transakcji majątkowej. Wspólny dom był najczęściej zamieszkały przez rodzinę wielopokoleniową — dziadków, rodziców, dzieci, wnuków. Oddziaływanie na dzieci było rozszerzone, bardziej wielostronne, a wypra­cowane modele wychowania były oparte na ustalonych przez tradycję schematach. Współczesna rodzina polska oparta jest na związku uczu­ciowym dwojga ludzi. Małżeństwo pozostaje w mocy nie tylko prawnej, ale przede wszystkim uczuciowej, gdyż jest dobrowolnym związkiem opartym na wzajemnej miłości, przywiązaniu, współdziałaniu. Stanowi to nie tylko ogrom­ną wartość społeczną, ale najważniejszy fundament, istot­ny czynnik życia narodu, państwa, społeczeństwa. Dom rodzinny, w którym stawia swe pierwsze kroki dziecko, musi być pełen takich cennych wartości, jak: głęboka i rozumna miłość rodzicielska, przyjaźń, zaufanie, poczucie spokoju i bezpieczeństwa, tolerancja. Taki dom się liczy w wychowaniu młodego pokolenia (potem pozo­staje w jego wzruszających wspomnieniach), gdyż zawie­ra w sobie to, co jest nieodzowne dla istnienia ludzkie­go — wszelkie formy zgodnego i dobrego współżycia spo­łecznego. W domu dokonuje się nie tylko wychowanie do życia społecznego, ale kształtowanie postaw, sposobów by­cia, zachowania, pielęgnowanie tradycji i ideałów. We własnej rodzinie dziecko przeżywa największą przy­godę swego życia — tworzenie siebie z całym bogactwem uczuć, wrażliwości na piękno i krzywdę, umiejętności współżycia i współpracy z innymi. Systemy etyczne wyróżniają najważniejsze wartości w życiu człowieka, do których należą: dobro, piękno i praw­da. Właśnie w domu rodzinnym w sposób naturalny, auto­matycznie niejako dokonuje się przekazywanie tych war­tości potomstwu, które je pomnaża na miarę swych moż­liwości. To stanowi najgłębszy, najistotniejszy cel ludz­kiego życia. Nie zawsze ten cel jest wystarczająco spre­cyzowany. Przesłaniają go cele pośrednie, tzw. instrumen­talne. Pomagają one w osiąganiu konkretnych zamierzeń, ważnych, takich jak: skończenie szkoły, zdobycie umiło­wanego zawodu, objęcie korzystnego stanowiska w hierar­chii społecznej. Osiąganie celów pośrednich, instrumental­nych nie może przeważać nad zaspokajaniem sensu istnie­nia i życia, któremu nadają kierunek dążenia do dobra, piękna i prawdy. Człowiek podświadomie dąży do tych ideałów, a uzbrojony w przekonanie o ich głębokich war­tościach pozostaje człowiekiem prawym, szlachetnym, współczującym i współdziałającym z innymi ludźmi, nie­złomnym w zasadach moralnych.W okresie dorastania układ stosunków między dziećmi a rodzicami przybiera różne formy. Pisaliśmy o tym na początku. Zarówno struktura rodziny: ojciec, matka, ro­dzeństwo, jak i atmosfera wychowawcza oddziałują tym silniej na młodocianych, jeśli panuje w niej system norm moralnych akceptowanych przez społeczeństwo, dążenie do ideałów, tak bardzo cenione przez dorastających. Atmo­sfera wychowawcza w rodzinie często decyduje o dobrym lub złym przystosowaniu, akceptacji przekazywanych war­tości, nadaje kształt postawom moralnym, estetycznym, społecznym. Młodzież nie znosi fałszu w swych stosunkach z rodzi­cami. Każdy dostrzeżony przez nią brak konsekwencji w postępowaniu rodziców, zauważone sprzeczności między tym, czego się od niej wymaga, a tym, czego wymaga się od siebie, rodzi nieufność, krytycyzm, a nawet bunt. Na tym tle dochodzi do konfliktów, czasami do ukrytej walki. Inny obraz świata, jaki z racji wieku i doświadczeń wy­robili sobie dorośli, inne widzenie obowiązków i ról spo­łecznych, ostrożność i przezorność pozostaje w niezgodzie z żywiołowością, uczuciowością i niecierpliwością „nasto­latków". Nieporozumienia, nazywane czasem zbyt szumnie kon­fliktem pokoleń, miewają różnorodne tło. Najczęściej do­tyczą rozmaicie pojętej samodzielności i niezależności i tu nie uznaje się często kompromisów ani z jednej (rodzice), ani z drugiej strony (dzieci). Młodociani często mają skłon­ność do ocen jednostronnych, niechętnie słuchają argumen­tów dorosłych, nie doceniają doświadczeń rodziców. Wią­że się to z uogólnionymi opiniami zarówno o rodzicach, jak i dzieciach. Kontakty wzajemne, stosunki panujące między rodzi­cami a dziećmi mają istotny związek z typami postaw rodzicielskich. W prezentowanym modelu postawy wymienione wyżej występują jednocześnie. A więc — nadmiernie wymaga­jąca jako negatywna i pozytywna — uznawanie praw dziecka; nadmiernie chroniąca i postawa rozumnej swobo­dy; unikająca i współdziałająca; odtrącająca i akceptują­ca. Negatywne postawy rodzicielskie — charakteryzujące się unikaniem, chłodem uczuciowym w stosunku do dziec­ka, niezaspokojeniem jego potrzeby życzliwości, ciepła, mi­łości, kontaktów — powodują najczęściej zahamowania w sferze uczuciowej. Objawia się to trudnościami w nawią­zywaniu i utrwalaniu więzi uczuciowych z innymi, ne­gatywnym nastawieniem do ludzi, brakiem ufności, uciecz­ką w samotność. Z kolei postawa odtrącająca, zaniedbywanie dziecka, sto­sowanie surowych i nieprzemyślanych kar, podobnie jak unikająca, powodują zahamowanie rozwoju uczuć, agre­sywność, a w drastycznych przypadkach prowadzą do wy­kolejenia i przestępczości.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”