Kształcenie mowy
Kultura żywego słowa

Kultura żywego sÅ‚owa, technika wymowy jest osiÄ…galna nie tylko przez wyspecjalizowane grupy zawodowe (aktoÂrzy, spikerzy itp.). Artystyczny sposób wypowiadania siÄ™ w życiu codziennym oznacza mówienie *): staranne z wyÂraźnÄ… artykulacjÄ… (wypowiadanie każdej gÅ‚oski), z odpoÂwiednimi akcentami wyrazowymi i zdaniowymi, z odpoÂwiedniÄ… intonacjÄ…, poprawnie, sugestywnie i bez mÄ™czenia siÄ™. Poza technikÄ… wymowy kultura żywego sÅ‚owa (jako nauÂka o wygÅ‚aszaniu utworów literackich)*) wskazuje na opeÂrowanie Å›rodkami ekspresji, jak: frazowanie (zdanie, zwrot zawierajÄ…ce myÅ›l, akcent logiczny — patrz s. 126), siÅ‚a wyÂsokość gÅ‚osu. Szersze omawianie zagadnienia tego typu przekracza ramy tej pracy. Niemniej podajemy kilka prakÂtycznych wskazówek, które stosowane na co dzieÅ„ przyÂczyniÄ… siÄ™ do poprawienia i udoskonalenia mowy. Oto one: PrawidÅ‚owe oddychanie (ćwiczenia oddechowe zostaÅ‚y omówione w drugim rozdziale) jest podstawÄ… dobrej wyÂmowy, silnego, dobrze postawionego gÅ‚osu. Ćwiczenia zwiÄ™kÂszajÄ… pojemność pÅ‚uc, uczÄ… ekonomicznego zużywania poÂwietrza w czasie mówienia, wzmacniajÄ… mięśnie biorÄ…ce udziaÅ‚ w oddychaniu, utrzymujÄ… pÅ‚uca w dobrej formie. PÅ‚ytki, niepeÅ‚ny oddech, zakłócenia rytmu oddychania (dÅ‚ugi wdech, krótki wydech i odwrotnie) majÄ… znaczÄ…cy wpÅ‚yw na wymowÄ™. Na przykÅ‚ad krótki wydech uniemożÂliwia wypowiedzenie nawet kilku wyrazów. Dobrze postawiony gÅ‚os, czyli ustawienie wysokoÅ›ci gÅ‚osu, nastawienie, z jakÄ… dana osoba mówi najÅ‚atwiej, najswobodniej i z najmniejszym wysiÅ‚kiem; ponadto odÂpowiednie modulowanie siÅ‚y gÅ‚osu i jego wysokoÅ›ci. WyÂrazy, które chcemy wyróżnić, wypowiadamy w zależnoÅ›ci od treÅ›ci tekstu z wiÄ™kszÄ… lub mniejszÄ… siłą. Na przykÅ‚ad zdanie — „ZagrzmiaÅ‚y pioruny" i zdanie „Cisza panowaÂÅ‚a dookoÅ‚a". Użycie różnej siÅ‚y gÅ‚osu jest dyktowane w tej sytuacji tekstem oraz wystÄ™pujÄ…cymi wyrazami majÄ…Âcymi jednoznaczny wydźwiÄ™k. Dobrze jest wybrać kilka .podobnych tekstów i na nich poćwiczyć. Dykcja, czyli wyrazista wymowa samogÅ‚osek i spółÂgÅ‚osek, a także odpowiednie tempo mówienia. Irytuje nas czÄ™sto tekst wygÅ‚aszany przez mówców bÄ…dź wykÅ‚adowÂców, którzy nie przywiÄ…zujÄ… znaczenia do wypowiadanych zdaÅ„. wyrazów. NieporzÄ…dna wymowa, zamazywanie spół- gÅ‚osek powoduje, że poÅ‚owa wygÅ‚aszanego tekstu jest nieÂzrozumiaÅ‚a lub wrÄ™cz mÄ™czÄ…ca. NiewÄ…tpliwie wyrazistość i dokÅ‚adność artykulacji sÄ… uzależnione od sprawnoÅ›ci mięśÂni narzÄ…dów mownych (jama ustna, nosowa itp.) d od okreÂÅ›lonego tempa mowy. Wyraźne wymawianie gÅ‚osek, łączeÂnie ich w wyrazy powinno dać w efekcie czysto brzmiÄ…ce sÅ‚owo. Ćwiczenia wyrazistej artykulacji spółgÅ‚osek można stosować, mówiÄ…c szeptem. SpółgÅ‚oski w szepcie „wychoÂdzÄ…" i sÄ… dobrze sÅ‚yszane. Szept powinien być sÅ‚yszalny z dużej odlegÅ‚oÅ›ci (przy czytaniu fragmentu tekstu). 4. Tempo mowy ma wpÅ‚yw na wyrazistość artykulacji. DokÅ‚adna artykulacja powoduje jego zwolnienie. Przy zbyt szybkim tempie ruchy artykulacyjne wykonywane sÄ… z mniejszÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ…. Niewyraźne wypowiedzenie jednej sylaby w wyrazie, który ma zasadnicze znaczenie w zdaÂniu, może tak „zamazać" treść zdania, że zupeÅ‚nie jest nieÂzrozumiaÅ‚a. KoÅ„cowe elementy wyrazu, wymawiane nieÂwyraźnie, utrudniajÄ… także odbiór caÅ‚ego wyrazu. Tempo jest indywidualnÄ… cechÄ…. Czasem ludzie mówiÄ…cy szybko mówiÄ… wyraźnie, a ludzie mówiÄ…cy wolno mogÄ… „zamazyÂwać" sylaby w wyrazach. StÄ…d wyróżnia siÄ™ tempo mówieÂnia szybkie, Å›rednie lub powolne. Ze wzglÄ™du na możliÂwoÅ›ci przyswajania mówienia przez drugÄ… osobÄ™, niezależÂnie od tempa, konieczne jest wypracowanie wyraźnej artykulacji samogÅ‚osek i spółgÅ‚osek poprzez: czytanie tekÂstów prozy i wierszy, tekstu do nauki i odpowiednie fraÂzowanie J) (wyróżnianie zdaÅ„, zwrotów) — spowolniajÄ…ce, a jednoczeÅ›nie przyczyniajÄ…ce siÄ™ do lepszej wymowy. Czynność frazowania uÅ‚atwiajÄ… znaki interpunkcyjne, które oznaczajÄ… pauzÄ™ w mówieniu, np. kropka, wielokroÂpek, wykrzyknik oznaczajÄ… dÅ‚uższÄ… pauzÄ™; Å›rednik i dwuÂkropek — nieco krótszÄ…; myÅ›lnik — nieco dÅ‚uższÄ…; naÂwias i cudzysłów — dwie pauzy; przecinek — bardzo krótkÄ…, najkrótszÄ…. NieprawidÅ‚owe, gÅ‚oÅ›ne czytanie przez mÅ‚odzież siÄ™ga nieÂdalekiej stosunkowo przeszÅ‚oÅ›ci i niedobrych doÅ›wiadczeÅ„ wyniesionych z nauki czytania w klasach mÅ‚odszych szkoÂÅ‚y podstawowej. Dzieci w klasach trzecich, kiedy to obo- wiÄ…zuje czytanie tekstu i rozumienie go w trakcie czytania, nie majÄ… wyksztaÅ‚conych nawyków frazowania, uwzglÄ™dÂniania znaków przestankowych i w zwiÄ…zku z tym stosoÂwania pauz. Nawyki negatywne rozwijajÄ… siÄ™ w trakcie nauki szkolnej i przenoszone sÄ… do szkoÅ‚y ponadpodstawoÂwej. Wiąże siÄ™ to z czynnikami natury psychologicznej — błędy popeÅ‚nione z powodu nieuważnej percepcji czytanego tekstu sÄ… przyczynÄ… m.in. błędów ortograficznych, gramaÂtycznych i nieumiejÄ™tnoÅ›ci jego reprodukcji w opowiadaniu, opisie, przygotowanym wypracowaniu. Rozpoznanie wÅ‚asneÂgo błędu jest sprawÄ… niezmiernie trudnÄ…, szczególnie gdy mamy do czynienia z mówieniem niegramatycznym. OdgryÂwajÄ… tu znacznÄ… rolÄ™ nawyki Å›rodowiskowe, a przede wszystkim brak opanowania gramatyki jÄ™zyka ojczystego. W wyniku przeprowadzonych sprawdzianów gramatyczÂnych przez metodyków jÄ™zyka polskiego okazaÅ‚o siÄ™, że do najczÄ™stszych błędów gramatycznych należą koÅ„cówki czaÂsowników, rzeczowników i ich odmiana. Pospolitym błęÂdem gramatycznym jest używanie formy „poszÅ‚em" zaÂmiast poszedÅ‚em; „rozumie", „umiÄ™", a także „rozumisz", „umisz" zamiast: rozumiem, umiem, rozumiesz, umiesz; „lu-bieć" zamiast lubić; „Stasiu" zamiast Stasio itp. Błędy gramatyczno-stylistyczne, które powstajÄ… w wyniÂku odstÄ™pstwa od zamierzonego schematu skÅ‚adniowego — ,,Marek, gdy jechaÅ‚ z Tadeuszem, to mu ukradli pieniÄ…Âdze". Dwuznaczność wynikajÄ…ca ze zÅ‚ego usytuowania zdaÂnia — „KoÅ›ciuszko jest chlubÄ… narodu polskiego, który nie mógÅ‚ walczyć w kraju". Nie tylko uczniowie szkoÅ‚y podstawowej popeÅ‚niajÄ… poÂważne błędy jÄ™zykowe (skÅ‚adniowe, frazeologiczne, np. „poÂpeÅ‚nić kontrast"), mnóstwo ich jest w prasie, w Å›rodkach masowego przekazu, stanowiÄ…c niejako wzór, który niestety jest naÅ›ladowany i rozpowszechniany w mowie potocznej. Nadużywanie słów-„worków" typu „zrobiÅ‚ skok do komÂbinacji" (sportowcy), zrobiÅ‚ „zadanie", zrobiÅ‚ „błąd", zaÂmiast wykonaÅ‚ skok, zadanie, popeÅ‚niÅ‚ błąd. Skrzyżowanie (kontaminacja) zwiÄ…zków zbliżonych do sieÂbie formÄ… i znaczeniem, np. „wykonać pod rozkazem" — wykonać na rozkaz, wykonać pod przymusem. CzÄ™sto spo- tykane sÄ… zwroty „zdjÄ™to", „zabrano ze stanowiska" zaÂmiast zwolniono ze stanowiska. Pewien reporter radiowy, dokonujÄ…c oceny rozmów telefonicznych, skierowanych do niego w czasie trwania audycji, tak siÄ™ wyraziÅ‚: „Teraz przebiegniemy siÄ™ po telefonach". Inny informowaÅ‚ sÅ‚uchaÂczy w nie mniej „poprawnym" jÄ™zyku: „pisali o tej reforÂmie w gazecie dlatego, że sÅ‚uchacze chcieli wszystko wieÂdzieć". Powyższe błędy wychwycili uczniowie jednego z liÂceów warszawskich.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”