Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • blog przepisy kulinarne
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Sytuacje wychowawcze

    Proces rozwojowy wychowanka może być wywoÅ‚any celowo przez czynnoÅ›ci wychowawcy, może być niezamierzonym skut­kiem poÅ›redniego dziaÅ‚ania innych ludzi, bÄ…dź też może siÄ™ od­bywać pod bezwiednym wpÅ‚ywem warunków otoczenia spoÅ‚ecz­nego, przyrodniczego oraz uwarunkowaÅ„ wewnÄ™trznych zwiÄ…za­nych ze stanem rozwojowym samego wychowanka. Sytuacje wy­chowawcze sÄ… to wiÄ™c ukÅ‚ady bodźców, czynników i wpÅ‚ywów, wywoÅ‚ujÄ…cych rozwój czÅ‚owieka i dziaÅ‚ajÄ…cych w ramach insty­tucji wychowujÄ…cych. StÄ…d sytuacje wychowawcze majÄ… różne pochodzenie, a ze wzglÄ™du na swój charakter wywoÅ‚ujÄ… różne skutki i ksztaÅ‚tujÄ… odmiennie przebieg procesu wychowania w kierunku normalnej progresji, zastojowej degresji lub wyko­lejajÄ…cej regresji rozwojowej W wychowaniu wiÄ™c jego skuteczność zależna jest od a) sytu­acji zewnÄ™trznej samego życia spoÅ‚ecznego, czyli etosu dziaÅ‚ają­cego przez instytucjÄ™ wychowujÄ…cÄ… oraz b) od sytuacji wewnę­trznej jako stanu rozwojowego danego wychowanka. a) Sytuacja wewnÄ™trzna tworzy tzw. Å›rodowisko subiektywne wychowanka, na które skÅ‚adajÄ… siÄ™ osiÄ…gniÄ™te wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci oso­bowe oraz poziom rozwojowy okreÅ›lonej warstwy, formy życio­wej wÅ‚asnej aktywnoÅ›ci wychowanka i jego struktury postÄ™po­wania. Proces rozwoju nie tylko organizmu i psychiki, ale tak­że osoby spoÅ‚ecznej, istoty kulturotwórczej czy istoty duchowej wychowanka powoduje podatność na wpÅ‚ywy zewnÄ™trzne sprzę­żone z danÄ… warstwÄ… rozwojowÄ…, ale także wywoÅ‚uje odporność,tzw. immunitet na wpÅ‚ywy niepożądane przez wychowanka. Tak tedy poziom wyrobienia i uksztaÅ‚towania jego czynników osobo­woÅ›ciowych, uformowanie cech duchowoÅ›ci decyduje o reakcji i postawie wychowanka wobec sytuacji zewnÄ™trznych, w jakich siÄ™ losowo może znaleźć. b) Sytuacja zewnÄ™trzna zawsze zawiera: 1) okreÅ›lone elemen­ty Å›rodowiska spoÅ‚ecznowychowawczego danego krÄ™gu etosu, a wiÄ™c instytucji wychowujÄ…cej, np. rodziny, klasy szkolnej, or­ganizacji mÅ‚odzieżowej, bÄ…dź też przypadkowej grupy, tÅ‚umu lub zbiegowiska, 2) utrwalone skutki Å›rodowiska życiowonatu-ralnego, w którym rozwija siÄ™ bios wychowanka oraz 3) pewne czynniki Å›rodowiska pedagogicznokulturowego, które starajÄ… siÄ™ skorygować wpÅ‚ywy negatywne tak Å›rodowiska spoÅ‚ecznowycho­wawczego, jak też Å›rodowiska życiowego i naturalnego. W zwiÄ…zku z przewagÄ… jednego z tych Å›rodowisk sytuacja wychowawcza przybiera okreÅ›lony charakter i tworzy jakiÅ› wy­raźny rodzaj wychowania. Dlatego też da siÄ™ wyróżnić: 1 — sytuacjÄ™ pedagogicznÄ…, czyli programowÄ…, która polega na two­rzeniu celu wychowawczego (tzw. dziaÅ‚alność zideologizowana wy­chowawców), na doborze wÅ‚aÅ›ciwych Å›rodków ) oraz na planowym zorganizowaniu dobrych wpÅ‚y­wów na wychowanka Taka celowo wy­woÅ‚ana sytuacja pedagogiczna stwarza wychowanie intensywne, Å›wiadome, nazywane wychowaniem przygotowujÄ…cym lub także formalnym wychowanek wówczas Å›wiadomie ulega wpÅ‚ywom przez naÅ›ladownictwo wzorów, współpracÄ™ z wy­chowawcÄ… i posÅ‚uszeÅ„stwo, co razem przyczynia siÄ™ do ukształ­towania I nurtu życiowego u wychowanka; 2 — sytuacjÄ™ spo­łecznÄ… czyli Å›rodowiskowo asymilujÄ…ce przez ustalone tradycyj­nie ceremonie, zwyczaje i obyczaje, porzÄ…dek, regulamin, chara-ter pracy, stosunki miÄ™dzy ludźmi. Sytuacje spoÅ‚eczne powodujÄ… wpÅ‚ywy nieÅ›wiadome, formowane przez samo uczestniczenie w ży­ciu Å›rodowiska spoÅ‚ecznego, przez uleganie sugestii, konformi-styczne naÅ›ladownictwo, modÄ™. WystÄ™puje tu tzw. wychowanie ekstensywne, uczestniczÄ…ce, nazywane także nieformalnym chociaż czÄ™sto może ono modyfikować I nurt życiowy wychowanka; 3 — sytuacjÄ™ kulturalnÄ…, czyli inspirujÄ…cÄ… dążenia przez podsumowanie motywów, pobudzenia zaintereso­waÅ„ poprzez otaczajÄ…ce dobra kulturowe, szczególnie drogÄ… wpÅ‚y­wów książki, czasopisma, pieÅ›ni, muzyki, radia, kina, telewizji i innych Å›rodków przekazywania kultury masowej. Taka sytuacja kulturalna dziaÅ‚a dorywczo i ubocznie, stwarza wychowanie nie­systematyczne przez „ocieranie siÄ™ w Å›wiecie", nazywane wy­chowaniem okolicznoÅ›ciowym dajÄ…ce ogÅ‚adÄ™ to­warzyskÄ…, która czÄ™sto hamuje przejawy II nurtu życiowego; 4 — sytuacjÄ™ życiowÄ…, czyli warunkujÄ…cÄ… przebieg rozwoju pod wpÅ‚ywem przyrody i Å›rodowiska naturalnego, geograficznobiolo-gicznego Å›rodowiska (mieszkanie, dobrobyt, zarobki itp.). Wyni­kiem sytuacji życiowej, losowobytowej danej jednostki tworzÄ… siÄ™ doÅ›wiadczenia życiowe, wpÅ‚ywy kumulujÄ…ce siÄ™ w podÅ›wia­domoÅ›ci i okreÅ›lajÄ…ce postawy popÄ™dowe, emocjonalnodążenio-we, które stajÄ… siÄ™ treÅ›ciÄ… dolnego nurtu życia. Tego rodzaju wychowanie przez życie zakÅ‚ada fundamenty procesu rozwojowego. Powyższa analiza teoretyczna rodzajów wychowania, wywo­ływanych przez okreÅ›lone sytuacje „wychowawcze" i wpÅ‚ywa­jÄ…cych na rozwój wychowanka, przydaje siÄ™ poznawaniu oddzia­ływaÅ„ wychowawczych każdego krÄ™gu spoÅ‚ecznego w życiu eto­su. Przy takiej diagnozie rzeczywistej sytuacji wychowanka, np. w rodzinie, trzeba wiedzieć, jaka jest sytuacja życiowa danej rodziny, a wiÄ™c jakie ma ona warunki mieszkaniowe, dochody i stan majÄ…tkowy rodziców, odżywianie, higienÄ™, liczebność itp. NastÄ™pnie chodzi o rozpoznanie sytuacji spoÅ‚ecznej w tym domu, na co znów skÅ‚adajÄ… siÄ™ — zawód rodziców, ich pochodzenie spoÅ‚eczne, udziaÅ‚ dziecka w zajÄ™ciach domowych, pożycie domo­we rodziców, życie towarzyskie i jego charakter itd. Dalej po­trzebne staje siÄ™ zapoznanie siÄ™ z sytuacjÄ… kulturalnÄ… domu na podstawie danych o sposobie spÄ™dzania czasu wolnego, potrzeb estetycznych, tradycji i majÄ…tku kulturowego, wyksztaÅ‚cenia rodziców, ich życia umysÅ‚owego, kultury jÄ™zykowej, autorytetu, potrzeb Å›wiatopoglÄ…dowych i wierzeniowych. Wreszcie należy uwzglÄ™dnić sytuacjÄ™ pedagogicznÄ… w rodzinie, dowiadujÄ…c siÄ™, czy dziecko ma wÅ‚aÅ›ciwÄ… opiekÄ™ materialnÄ…, kontrolÄ™ dostÄ™pu do używek (alkohol, tytoÅ„), opiekÄ™ nad zabawami i rozrywkami, opiekÄ™ intelektualnÄ… nad czytelnictwem, opiekÄ™ moralnÄ…, uÅ›wia­domienie erotyczne i Å›wiatopoglÄ…dowe, opiekÄ™ estetycznÄ…, do­stÄ™p do rozrywek oÅ›wiatowokulturalnych.97 Inaczej nieco przedstawia siÄ™ wpÅ‚yw wychowanka ze strony Å›rodowiska szkolnego, w którym także dziaÅ‚a okreÅ›lona sytuacja życiowa (organizacja szkoÅ‚y, budynek, jego higiena, wyposaże­nie, liczebność uczniów, obwód szkolny), sytuacja spoÅ‚eczna (autorytet szkoÅ‚y w Å›rodowisku, pochodzenie spoÅ‚eczne uczniów, współpraca rodziców ze szkołą, komitet opiekuÅ„czy itp.), sytua­cja kulturalna (stan Å›wietlicy szkolnej, radio, kino, telewizja, teatr szkolny, biblioteka, muzeum i zbiory pomocy naukowych) oraz sytuacja pedagogiczna (grono nauczycielskie, wyksztaÅ‚cenie nauczycieli, ich praktyka, talent dydaktyczny, aktywność wy­chowawcza, autorytet, kultura jÄ™zykowa i moralna, postawy wychowawcze). W zwiÄ…zku ze zÅ‚ożonoÅ›ciÄ… sytuacji wychowawczych ksztaÅ‚tu­je siÄ™ sprawa skutecznoÅ›ci wpÅ‚ywu wychowawczego danego Å›ro­dowiska na wychowanka. O skutecznoÅ›ci tej decyduje stosunek miÄ™dzy stopniem wychowania intensywnego a ekstensywnego oraz pomiÄ™dzy wychowaniem okolicznoÅ›ciowym a wychowaniem przez życie. Wobec tego skuteczność wpÅ‚ywu można by mierzyć siłą pierwszego nurtu życia, zwiÄ…zanego z uksztaÅ‚towanÄ… pod wpÅ‚ywem Å›rodowiska pedagogicznego sferÄ… publicznÄ… osobowo­ści wychowanka, w zestawieniu z siłą przejawów nurtu dolnego, drugiego nurtu życiowego z jego podkulturÄ…, powstajÄ…cego w sferze prywatnej osobowoÅ›ci wychowanka pod wpÅ‚ywem Å›ro­dowiska życiowego biosu oraz hamujÄ…cego dziaÅ‚ania Å›rodowiska spoÅ‚ecznego i kulturowego. RozwijajÄ…ca siÄ™ wiÄ™c walka miÄ™dzynurtami życiowymi o górowanie i tworzenie siÄ™ planu życiowego w sferze symbolicznej osobowoÅ›ci. osta­tecznie zależy od siÅ‚y moralnej Å›rodowisk biorÄ…cych udziaÅ‚ w ksztaÅ‚towaniu wychowanków, szczególnie Å›rodowiska pedago­gicznego agosu oraz Å›rodowiska spoÅ‚ecznego i kulturowego, wÅ‚a­ściwych dla krÄ™gów etosu i jego instytucji wychowujÄ…cej. Jak wygl¹da majówka nad morzem - sprawdŸ nasze aktualne oferty

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”