Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • blog przepisy kulinarne
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Sytuacje wychowawcze

    Proces rozwojowy wychowanka może być wywołany celowo przez czynności wychowawcy, może być niezamierzonym skut­kiem pośredniego działania innych ludzi, bądź też może się od­bywać pod bezwiednym wpływem warunków otoczenia społecz­nego, przyrodniczego oraz uwarunkowań wewnętrznych związa­nych ze stanem rozwojowym samego wychowanka. Sytuacje wy­chowawcze są to więc układy bodźców, czynników i wpływów, wywołujących rozwój człowieka i działających w ramach insty­tucji wychowujących. Stąd sytuacje wychowawcze mają różne pochodzenie, a ze względu na swój charakter wywołują różne skutki i kształtują odmiennie przebieg procesu wychowania w kierunku normalnej progresji, zastojowej degresji lub wyko­lejającej regresji rozwojowej W wychowaniu więc jego skuteczność zależna jest od a) sytu­acji zewnętrznej samego życia społecznego, czyli etosu działają­cego przez instytucję wychowującą oraz b) od sytuacji wewnę­trznej jako stanu rozwojowego danego wychowanka. a) Sytuacja wewnętrzna tworzy tzw. środowisko subiektywne wychowanka, na które składają się osiągnięte właściwości oso­bowe oraz poziom rozwojowy określonej warstwy, formy życio­wej własnej aktywności wychowanka i jego struktury postępo­wania. Proces rozwoju nie tylko organizmu i psychiki, ale tak­że osoby społecznej, istoty kulturotwórczej czy istoty duchowej wychowanka powoduje podatność na wpływy zewnętrzne sprzę­żone z daną warstwą rozwojową, ale także wywołuje odporność,tzw. immunitet na wpływy niepożądane przez wychowanka. Tak tedy poziom wyrobienia i ukształtowania jego czynników osobo­wościowych, uformowanie cech duchowości decyduje o reakcji i postawie wychowanka wobec sytuacji zewnętrznych, w jakich się losowo może znaleźć. b) Sytuacja zewnętrzna zawsze zawiera: 1) określone elemen­ty środowiska społecznowychowawczego danego kręgu etosu, a więc instytucji wychowującej, np. rodziny, klasy szkolnej, or­ganizacji młodzieżowej, bądź też przypadkowej grupy, tłumu lub zbiegowiska, 2) utrwalone skutki środowiska życiowonatu-ralnego, w którym rozwija się bios wychowanka oraz 3) pewne czynniki środowiska pedagogicznokulturowego, które starają się skorygować wpływy negatywne tak środowiska społecznowycho­wawczego, jak też środowiska życiowego i naturalnego. W związku z przewagą jednego z tych środowisk sytuacja wychowawcza przybiera określony charakter i tworzy jakiś wy­raźny rodzaj wychowania. Dlatego też da się wyróżnić: 1 — sytuację pedagogiczną, czyli programową, która polega na two­rzeniu celu wychowawczego (tzw. działalność zideologizowana wy­chowawców), na doborze właściwych środków ) oraz na planowym zorganizowaniu dobrych wpły­wów na wychowanka Taka celowo wy­wołana sytuacja pedagogiczna stwarza wychowanie intensywne, świadome, nazywane wychowaniem przygotowującym lub także formalnym wychowanek wówczas świadomie ulega wpływom przez naśladownictwo wzorów, współpracę z wy­chowawcą i posłuszeństwo, co razem przyczynia się do ukształ­towania I nurtu życiowego u wychowanka; 2 — sytuację spo­łeczną czyli środowiskowo asymilujące przez ustalone tradycyj­nie ceremonie, zwyczaje i obyczaje, porządek, regulamin, chara-ter pracy, stosunki między ludźmi. Sytuacje społeczne powodują wpływy nieświadome, formowane przez samo uczestniczenie w ży­ciu środowiska społecznego, przez uleganie sugestii, konformi-styczne naśladownictwo, modę. Występuje tu tzw. wychowanie ekstensywne, uczestniczące, nazywane także nieformalnym chociaż często może ono modyfikować I nurt życiowy wychowanka; 3 — sytuację kulturalną, czyli inspirującą dążenia przez podsumowanie motywów, pobudzenia zaintereso­wań poprzez otaczające dobra kulturowe, szczególnie drogą wpły­wów książki, czasopisma, pieśni, muzyki, radia, kina, telewizji i innych środków przekazywania kultury masowej. Taka sytuacja kulturalna działa dorywczo i ubocznie, stwarza wychowanie nie­systematyczne przez „ocieranie się w świecie", nazywane wy­chowaniem okolicznościowym dające ogładę to­warzyską, która często hamuje przejawy II nurtu życiowego; 4 — sytuację życiową, czyli warunkującą przebieg rozwoju pod wpływem przyrody i środowiska naturalnego, geograficznobiolo-gicznego środowiska (mieszkanie, dobrobyt, zarobki itp.). Wyni­kiem sytuacji życiowej, losowobytowej danej jednostki tworzą się doświadczenia życiowe, wpływy kumulujące się w podświa­domości i określające postawy popędowe, emocjonalnodążenio-we, które stają się treścią dolnego nurtu życia. Tego rodzaju wychowanie przez życie zakłada fundamenty procesu rozwojowego. Powyższa analiza teoretyczna rodzajów wychowania, wywo­ływanych przez określone sytuacje „wychowawcze" i wpływa­jących na rozwój wychowanka, przydaje się poznawaniu oddzia­ływań wychowawczych każdego kręgu społecznego w życiu eto­su. Przy takiej diagnozie rzeczywistej sytuacji wychowanka, np. w rodzinie, trzeba wiedzieć, jaka jest sytuacja życiowa danej rodziny, a więc jakie ma ona warunki mieszkaniowe, dochody i stan majątkowy rodziców, odżywianie, higienę, liczebność itp. Następnie chodzi o rozpoznanie sytuacji społecznej w tym domu, na co znów składają się — zawód rodziców, ich pochodzenie społeczne, udział dziecka w zajęciach domowych, pożycie domo­we rodziców, życie towarzyskie i jego charakter itd. Dalej po­trzebne staje się zapoznanie się z sytuacją kulturalną domu na podstawie danych o sposobie spędzania czasu wolnego, potrzeb estetycznych, tradycji i majątku kulturowego, wykształcenia rodziców, ich życia umysłowego, kultury językowej, autorytetu, potrzeb światopoglądowych i wierzeniowych. Wreszcie należy uwzględnić sytuację pedagogiczną w rodzinie, dowiadując się, czy dziecko ma właściwą opiekę materialną, kontrolę dostępu do używek (alkohol, tytoń), opiekę nad zabawami i rozrywkami, opiekę intelektualną nad czytelnictwem, opiekę moralną, uświa­domienie erotyczne i światopoglądowe, opiekę estetyczną, do­stęp do rozrywek oświatowokulturalnych.97 Inaczej nieco przedstawia się wpływ wychowanka ze strony środowiska szkolnego, w którym także działa określona sytuacja życiowa (organizacja szkoły, budynek, jego higiena, wyposaże­nie, liczebność uczniów, obwód szkolny), sytuacja społeczna (autorytet szkoły w środowisku, pochodzenie społeczne uczniów, współpraca rodziców ze szkołą, komitet opiekuńczy itp.), sytua­cja kulturalna (stan świetlicy szkolnej, radio, kino, telewizja, teatr szkolny, biblioteka, muzeum i zbiory pomocy naukowych) oraz sytuacja pedagogiczna (grono nauczycielskie, wykształcenie nauczycieli, ich praktyka, talent dydaktyczny, aktywność wy­chowawcza, autorytet, kultura językowa i moralna, postawy wychowawcze). W związku ze złożonością sytuacji wychowawczych kształtu­je się sprawa skuteczności wpływu wychowawczego danego śro­dowiska na wychowanka. O skuteczności tej decyduje stosunek między stopniem wychowania intensywnego a ekstensywnego oraz pomiędzy wychowaniem okolicznościowym a wychowaniem przez życie. Wobec tego skuteczność wpływu można by mierzyć siłą pierwszego nurtu życia, związanego z ukształtowaną pod wpływem środowiska pedagogicznego sferą publiczną osobowo­ści wychowanka, w zestawieniu z siłą przejawów nurtu dolnego, drugiego nurtu życiowego z jego podkulturą, powstającego w sferze prywatnej osobowości wychowanka pod wpływem śro­dowiska życiowego biosu oraz hamującego działania środowiska społecznego i kulturowego. Rozwijająca się więc walka międzynurtami życiowymi o górowanie i tworzenie się planu życiowego w sferze symbolicznej osobowości. osta­tecznie zależy od siły moralnej środowisk biorących udział w kształtowaniu wychowanków, szczególnie środowiska pedago­gicznego agosu oraz środowiska społecznego i kulturowego, wła­ściwych dla kręgów etosu i jego instytucji wychowującej. zwrot podatku z zagranicy https://www.mag-tax.pl/work-and-travel
    Jak wygl¹da majówka nad morzem - sprawdŸ nasze aktualne oferty

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”