Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • jak poprawnie przykleiæ fototapetê
  • http://aktiv.pl/produkcja-placow-zabaw/place-zabaw/specyfikacja-techniczna
  • Dziewczyny
  • https://www.dzidziusiowakraina.pl/pl/producer/BEXA/120
  • Pokrewne

    Nauki emipiryczne w pedagogice

    Wychowawczy rozwój czÅ‚owieka wiąże siÄ™ z życiem jego organizmu, z życiem wewnÄ™trznym psychiki oraz życiem spo­łecznym w Å›rodowisku ludzkim. Wymienione zjawiska życiowe uwikÅ‚ane w wychowaniu sÄ… opisywane i badane głównie w spo­sób empiryczny: obserwacyjnie lub eksperymentalnie przez trzy nauki pedagogiczne: biologiÄ™ wychowania, psychologiÄ™ wycho­wania i socjologiÄ™ wychowania. a) Pierwsza z nich — biologia wychowania — mówi o biolo­gicznych podstawach życia organizmu, przekazywania życia i rozrodu oraz zaznajamia z organicznymi procesami wzrostu ciaÅ‚a i rozwoju mięśni.66 W tym celu przedstawia strukturÄ™ i funkcjonowanie organizmu jako zespoÅ‚u komórek, tkanek i narzÄ…dów, dziaÅ‚ajÄ…cych w skoordynowanych systemach tra­wiennym, oddechowym, krwionoÅ›nym, wydalniczym i mięśnio­wym. PodstawÄ™ koordynacji fizjologicznej organizmu tworzy system hormonalny gruczołów dokrewnych, które pobudzajÄ… lub hamujÄ… dziaÅ‚alność organizmu. Reakcje nadnerczy, grasicy i wÄ™złów chÅ‚onnych na czynniki drażniÄ…ce (stresory) stanowiÄ… podstawÄ™ tzw. stresu życia jako odpornoÅ›ci organizmu przeciw wyczerpaniu,67 czemu zapobiega życzliwość, radość, relaks. Dru­gi system — nerwowy, reagujÄ…cy na bodźce zmysÅ‚owe odru­chami rdzenia pacierzowego, popÄ™dami centrów podkorowych oraz Å›wiadomymi i dobrowolnymi ruchami (praksjami) kory mózgowej, wywoÅ‚uje procesy i przeżycia psychiczne, koordynuje dziaÅ‚alność caÅ‚ego organizmu, wprowadzajÄ…c łączność ze Å›rodo­wiskiem. Cechy fizyczne organizmu (wzrost, waga, wyglÄ…d) i ce­chy psychiczne łącznie ze sposobami reakcji wyjaÅ›nia biologia tak zależnoÅ›ciÄ… od warunków Å›rodowiskowych (ilość i jakość pokarmu, wody, powietrza, Å›wiatÅ‚a, ruchu i snu), jak też od staÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wewnÄ™trznych organizmu w postaci kon­stytucji budowy ciaÅ‚a, konstytucji nerwowej i konstytucji hor­monalnej. Te ostatnie warunki prowadzÄ… do zagadnienia dzie­dzicznoÅ›ci fizycznej i psychicznej, zwiÄ…zanej z ukÅ‚adami genów w chromosomach komórek rozrodczych i prawami genetyki kla­sycznej Mendla. U podstaw zaÅ› genicznego przekazywania cech leży dziaÅ‚alność kwasów nukleinowych DNA (kwas dezoksyry­bonukleinowy) zawartych w 23 parach chromosomów i przeka­zujÄ…cych informacje geniczne do cytoplazmy przez RNA (kwas rybonukleinowy), który powoduje stałą syntezÄ™ biaÅ‚ek w ko­mórce. Sprawa zaÅ› dziedzicznoÅ›ci wyjaÅ›nia uzdolnienia lub trud­noÅ›ci rozwojowe w postaci niedorozwoju umysÅ‚owego czy ogra­niczenia. Dorobek biologii wychowawczej stanowi dalej podsta­wÄ™ dla teorii wychowania fizycznego, dietetyki oraz higieny rozwojowej, szkolnej i spoÅ‚ecznej. b) DrugÄ… ważnÄ… naukÄ… w dziale opisujÄ…cym zjawiska w wy­chowaniu jest psychologia wychowania. Obejmuje ona szereg dyscyplin pokrewnych i graniczÄ…cych ze sobÄ…, jak psychologia rozwojowa o rozwoju psychicznym u dzieci (pedologia) i mÅ‚o­dzieży (hebologia) oraz dorosÅ‚ych (andrologia), jak psychologia wychowawcza o uwarunkowaniach psychiki dziecka w rodzinie, jako ucznia w szkole, widza w kinie, czytelnika książek, jako harcerza w drużynie itp. DochodzÄ… do nich jeszcze psychologia różnicowa wraz z charakterologiÄ… i typologiÄ… oraz diagnostykÄ… szkolnÄ… o poznaniu uczniów, psychopatologia dzieciÄ™ca i mÅ‚odo­cianych wraz z higienÄ… psychicznÄ…, a wreszcie psychologia szczegółowa w postaci psychodydaktyki o procesach nauczania i psychopedagogiki o procesach zachowania siÄ™. Psychologia rozwojowa ustaliÅ‚a, że dziecko nie jest miniatu­rÄ… dorosÅ‚ego, ani bezdusznÄ… rzeczÄ… czy stanem przejÅ›ciowym, który nie pozostawia Å›ladu. Rozwój psychiczny przechodzi okreś­lone fazy: niemowlÄ™ctwa (1 rok życia), okres poniemowlÄ™cy (do 4 r.), dzieciÄ™ctwo przedszkolne (do 7 r.), dzieciÄ™ctwo szkolne (do 12 r.), wiek dorastania i dojrzewania pÅ‚ciowego (dziewczÄ™ta 12—15 r., chÅ‚opcy 13—17), wiek mÅ‚odzieÅ„czy (dziewczÄ™ta 16—20, chÅ‚opcy 18—24 r.). Każdy z tych okresów ma wÅ‚aÅ›ciwe sobie cecRy umysÅ‚owoÅ›ci, wyobraźni, woli, uczuć i Å›wiatopoglÄ…dowej postawy wobec rzeczywistoÅ›ci, która w wieku przedszkolnym ma charakter magiczny, potem naiwnorealistyczny, subiektyw-nonegatywny, idealistyczny, dopóki postawa ta nie zharmonizuje siÄ™ u czÅ‚owieka dojrzaÅ‚ego.69 Psychologia zaÅ› wychowawcza studiuje procesy uczenia siÄ™ dzieci i mÅ‚odzieży oraz procesy zachowania siÄ™, w których spe­cjalne znaczenie posiadajÄ… stany frustracji70 (Å‚ac. frustratio — zawód, niepowodzenie), jako przykre przeżycia pod wpÅ‚ywem zahamowania zasadniczych dążeÅ„ jednostki, prowadzÄ…ce do re­akcji obronnych w formie agresji, cofniÄ™cia siÄ™ do pierwotnych form zachowania siÄ™ jak pÅ‚acz (regresja), podstawiania nowych celów (kompensacja) itp. WażnÄ… także dla pedagoga jest psycho­patologia, która informuje o dzieciach trudnych, nerwicowych, psychopatycznych, anormalnych umysÅ‚owo (debilizm, imbecy-lizm, idiotyzm — dziÅ› ze wzglÄ™dów wychowawczych okreÅ›lane jako lekki, umiarkowany, znaczny i głęboki niedorozwój umy­sÅ‚owy, inaczej upoÅ›ledzenie umysÅ‚owe71), i chorych psychicznie. c) TrzeciÄ… z kolei naukÄ… opisujÄ…cÄ… zjawiska spoÅ‚eczne w wy­chowaniu stanowi socjologia wychowania. Zajmuje siÄ™ ona ba­daniem zależnoÅ›ci wychowania i jego wyników od Å›rodowiska spoÅ‚ecznego, w którym rozwój czÅ‚owieka siÄ™ odbywa. Na to Å›ro­dowisko skÅ‚adajÄ… siÄ™ zwyczaje, stosunki i oddziaÅ‚ywania miÄ™dzy ludźmi, organizacje i instytucje spoÅ‚eczne. Åšrodowiska wycho­wawcze sÄ… polem Å›cierania siÄ™ różnych wpÅ‚ywów i siÅ‚ dążenio­ wych caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa,72 jako zorganizowanego kompleksu grup spoÅ‚ecznych. PodstawÄ™ każdej grupy spoÅ‚ecznej stanowiÄ… wartoÅ›ci szanowane przez czÅ‚onków i tworzÄ…ce wspólnotÄ™ spo­łecznÄ… jako dobro wspólne, na które skÅ‚adajÄ… siÄ™ interesy, jÄ™zyk, obyczaje, poglÄ…dy. PodstawowÄ…, życiodajnÄ… grupÄ… spoÅ‚ecznÄ… bezpoÅ›redniego kontaktu jest rodzina, która swym zdrowiem, trwaÅ‚oÅ›ciÄ… i miÅ‚oÅ›ciÄ… zapewnia najlepsze Å›rodowisko wychowaw­cze dzieciom.73 Ponad rodzicami powstajÄ… szersze grupy spo­łeczne poÅ›rednich kontaktów miÄ™dzy czÅ‚onkami, rozsiane po ca­łym kraju jak chÅ‚opi, inteligencja, robotnicy, duchowieÅ„stwo. PomiÄ™dzy tymi szerszymi grupami spoÅ‚eczeÅ„stwa istnieje rywa­lizacja, dochodzÄ…ca w pewnych warunkach do walki o wÅ‚adzÄ™ i znaczenie kulturotwórcze w caÅ‚ym spoÅ‚eczeÅ„stwie. Grupy spo­łeczne rywalizujÄ… ze sobÄ… o hegemoniÄ™ politycznÄ… i kulturalnÄ… w obrÄ™bie narodu jako historycznej organizacji pewnego typu kultury narodowej74 (jÄ™zyk, dzieje, zabytki, literatura, sztuka, charakter, poglÄ…d na Å›wiat) oraz w ramach organizacji pań­stwa 75 jako suwerennej wÅ‚adzy nad okreÅ›lonym terytorium z je­go skarbami naturalnymi, wÅ‚adzy regulujÄ…cej przy pomocy pra­wa i siÅ‚y stosunki pomiÄ™dzy Å›cierajÄ…cymi siÄ™ grupami spoÅ‚ecz­nymi. Poza tym spoÅ‚eczeÅ„stwo jest zawsze rozwarstwione eko­nomicznie na klasy,76 czerpiÄ…ce Å›rodki utrzymania bÄ…dź z pracy wÅ‚asnej, bÄ…dź z posiadania lub panowania, oraz na różne war- stwy i stany zróżnicowane zawodowo. W zwiÄ…zku z tymi zja­wiskami w każdym spoÅ‚eczeÅ„stwie rozwijajÄ… siÄ™ stale dwie tendencje, pierwszÄ… tworzy proces jednoczÄ…cy wszystkie grupy spoÅ‚eczne w jeden kulturalnie naród (w Å›redniowieczu naród chrzeÅ›cijaÅ„ski, od XVI wieku szlachecki, w XIX wieku miesz­czaÅ„ski, obecnie demokratyczny), druga tendencja życia spo­łecznego polega na procesach różnicujÄ…cych klasowo lub stanowo spoÅ‚eczeÅ„stwo, co doprowadza do okresowego zaostrzania siÄ™ walki klas o panowanie. Tak organizujÄ…ce siÄ™ i żyjÄ…ce spoÅ‚eczeÅ„stwo jest nosicielem i współtwórcÄ… kultury danego typu, ono też wytwarza wycho­wanie i szkołę. StÄ…d wychowanie i szkolnictwo sÄ… zakorzenione w ustroju spoÅ‚ecznym,77 a czÄ™sto sÅ‚użą za narzÄ™dzie polityczne do urabiania stosunków spoÅ‚ecznych w interesie klas panują­cych. Tak wÅ‚aÅ›nie w czasie zaborów w Polsce szkoÅ‚a paÅ„stwo­wa byÅ‚a narzÄ™dziem germanizacji lub rusyfikacji, zwalczają­cych polskie wychowanie rodzinne. Dlatego to socjologia wy­chowawcza okreÅ›la wychowanie jako „przysposobienie wycho­wanka na peÅ‚noprawnego czÅ‚onka grupy" (Durkheim). W ten sposób istotÄ… wychowania jest przystosowanie siÄ™ wychowanka do żądaÅ„ grup spoÅ‚ecznych przez włączenie siÄ™ do wspólnoty jÄ™zyka, obyczaju, poglÄ…dów, zajęć itp. CaÅ‚ość zaÅ› procesu roz­wojowego polega w tym ujÄ™ciu na socjalizacji,78 czyli uspoÅ‚ecz­nieniu siÄ™ wychowanka. Socjalizacja wychowawcza zaÅ› ma dwa główne zadania: Io — wprowadzenie wychowanków do Å›wiata kultury narodowej i ogólnoludzkiej poprzez ksztaÅ‚cenie ogólne, wynikiem czego nastÄ™puje asymilacja kulturalna wychowanka do wspólnoty spoÅ‚ecznej i upodobnienie siÄ™ psychiczne; 2° — wprowadzenie do aktualnego życia spoÅ‚eczeÅ„stwa przez kształ­cenie grupowe wedÅ‚ug pÅ‚ci lub ksztaÅ‚cenie zawodowe, rezulta­tem czego jest przygotowanie do życia praktycznego i produk­cyjnego oraz zróżnicowanie siÄ™ spoÅ‚eczne zależnie od wybranego zawodu. W zwiÄ…zku z tym szkoÅ‚a speÅ‚nia dwie funkcje: asymila-cyjnÄ… P°d wzglÄ™dem typu kulturalnego i selekcyjnÄ… pod wzglę­dem uzdolnieÅ„ pracowniczych.79 Poza socjologiÄ… wychowawczÄ… szkoÅ‚y i klasy szkolnej, w któ­rej bada siÄ™ socjometrycznie 80 stosunki miÄ™dzy jednostkÄ… a gru­pÄ… koleżeÅ„skÄ…, ważna jest socjologia wychowawcza Å›rodowisk rodzinnych.81 Bada ona typ rodziny (peÅ‚nej, rozbitej, zreorgani­zowanej, zdemoralizowanej) oraz wpÅ‚ywy Å›rodowiska lokalnego na rodzinÄ™ i wychowanie w niej dzieci, jak rodzina wiejska, in­teligencka, proletariacka, miejska, ponieważ od tych czynników zależy rozwój wychowawczy dzieci i mÅ‚odzieży. Tanie kursy jêzykowe warszawa

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”