Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • wino na prezent witeczny
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Zadania oświatowe


    Do zadań szkoły należy nie tylko realizacja programu naucza­nia o sprawach płci, tzw. uświadomienie, ale również wpajanie zasad postępowania oraz wychowywanie. Szkoła nie może ogra­niczyć się do spełniania roli wyłącznie oświatowej i odsuwać od siebie ciężar wychowania seksualnego, przekazując te sprawy np. rodzinie. Oddzielenie funkcji oświatowej od wychowawczej jest niebezpieczne. Uzyskana wiedza może być użytkowana przez uczniów w sposób niezgodny z intencjami nauczycieli. Zwiększa ona wprawdzie rzeczowość poglądów młodzieży na sprawy płci, ale może nie okazać się pomocna w trudnych sytuacjach życio­wych, w których właściwa decyzja zależy w tym samym stop­niu od zdrowych nawyków, od przywiązania do szlachetnych ideałów i— co i od znajomości istoty procesów biologicznych. Uświadomienie seksualne — w znaczeniu jednorazowego przekazania, czy też stopniowego przyswajania uczniowi pewnej sumy wiadomości — jest sprawą prostszą niż wychowanie seksu­alne. Ten, kto się ogranicza do udzielania tylko informacji i objaś­nień, czuje się odpowiedzialny tylko za poziom wiedzy swoich uczniów; kto wychowuje — czuje się odpowiedzialny również za ich postępowanie, za bieg ich życia, za ich los. Wychowawca nie tylko podaje wiadomości i fakty i nie tylko objaśnia ich zna­czenie moralne, ale koryguje postępowanie swoich wychowan­ków. Odwołuje się on przy tym nie tylko do intelektu, tj. inteli­gencji i wiedzy, ale i do ambicji, woli, do sfery uczuć wyższego rzędu, których rozwój w prawidłowym procesie wychowania po­stępuje harmonijnie z rozwojem intelektu i woli. W procesie wychowania trzeba się liczyć z mankamentami . osobowości wychowanka, z wadami charakteru będącymi wynikiem szkodliwego oddziaływania środowiska domowego, z do­raźnymi skutkami braku wiedzy, krytycyzmu i woli. Dlatego też w procesie wychowania dochodzą do głosu, obok nauk i pers­wazji, również środki i zarządzenia praktyczne o znaczeniu za­pobiegawczym i korekcyjnym, regulujące w sposób niekiedy ry­gorystyczny bieg codziennego życia uczniów i składające się na pojęcie tzw. reżimu wychowawczego. Można spotkać często wychowawców, którzy w żelaznych rygorach pokładają więcej nadziei niż w oddziaływaniu na świa­domość przez wzbogacenie wiedzy i wyjaśnienie moralnego zna­czenia dokonywanych czynów. Są oni zwykle zwolennikami bardzo surowego traktowania młodzieży i niepobłażania jej w ra­zie najmniejszych wykroczeń o podłożu erotycznym. Łączy się to często z przesadnym kontrolowaniem każdego kroku ucznia, wręcz z inwigilacją, z dociekliwym stosunkiem do wszystkiego, co młody człowiek pragnąłby ukryć przed otoczeniem i zachować jako sprawę intymną. Takie podejście jest na pewno błędne. Jeśli z wychowania wyłącza się czynnik świadomości, to zmie­nia się ono w tresurę. Pamiętajmy, że w wielu wypadkach samo uświadomienie może odegrać dużą rolę wychowawczą. „Już samo uświadomienie seksualne (factual sex Instruction) może się w pewnej mierze przyczynić do wytworzenia zdrowe i postawy moralnej i prawidłowego podejścia do spraw płci. Jeżeli w sposób zadowalający — krok po kroku — zaspokaja się na­turalną ciekawość dziecka, nie ma obawy, że przybierze ona niezdrowe formy. Jeżeli w porę usunie się wątpliwości i niepo­koje towarzyszące okresowi pokwitania, to można oczekiwać, że okres młodzieńczy będzie również pozbawiony lęku i niezdro­wych emocji w podchodzeniu do spraw płci... Jeśli odmawia się dziecku wyjaśnień, nie pozostaje ono bez końca w stanie igno­rancji. Będzie ono i tak stopniowo przyswajać sobie sekretną wiedzę na temat własnego ciała, zadowalając się jednak na ogół półprawdą, zaczerpniętą z innych źródeł informacji niż szkoła, i w dodatku pozbawioną kontekstu wyjaśnień o znaczeniu mo-ralno-etycznym. Obłuda, która towarzyszy takiemu procesowi przyswajania wiadomości o płci, staje się przyczyną późniejszej dwulicowości w okresie młodzieńczym, późniejszego zakłamania polegającego na zręcznym ukrywaniu potajemnych a niewybred­nych praktyk seksualnych, groźnych dla ciała i duszy" ł. W dal­szej części omawianego dokumentu podkreśla się jednak wyraź­nie: „Jakkolwiek to, co wyżej powiedziano, zdaje się oświadczyć najlepiej o moralnej wartości uświadomienia seksualnego, nie powinniśmy uważać, że na uświadomieniu samym kończy się rola wychowawcy. Nawet najlepiej i najmądrzej przeprowadzone uświadomienie seksualne jest w stanie przyczynić się tylko do wytworzenia właściwego moralnego podłoża, natomiast samo przez się nie stanowi ono jeszcze gwarancji moralności" . Wśród pedagogów można się spotkać nierzadko z poglądem, że wychowanie seksualne w szerokim tego słowa znaczeniu można stosować z powodzeniem tylko do dzieci młodszych i średniej grupy wieku. Dzieci te przeważnie nie mają jeszcze wyrobionego własnego stosunku do zagadnień płci, łatwiej poddają się kon­troli i wszelkim zaleceniom i pouczeniom wychowawców. Mło­dzież starsza natomiast jest mniej podatna na działanie czyn­ników wychowawczych, ma prawie z reguły własne zdanie w sprawach płci i życia płciowego, a ponadto jest już w jakiś sposób czynnie zaangażowana w życiu erotycznym, choćby po­przez istniejącą więź sympatii i wzajemną skłonność do płci odmiennej, pogłębiającą się z każdym dniem aż do momentu opuszczenia szkoły, kiedy nauczyciel nie ma już nawet formalne­go wpływu na dalszy bieg wypadków. Z tego rozumowania można wyciągnąć jeden pożyteczny wniosek: że wychowanie seksualne należy rozpoczynać możliwie najwcześniej. Natomiast nie przekonuje nas argumentacja o nie­celowiości podejmowania pracy wychowawczej nad młodzieżą starszą. Proces wychowania seksualnego powinien obejmować zarów­no starszą młodzież, jak i dzieci młodsze. Inne powinno być podejście wychowawcy do starszej młodzieży, a inne do dzieci, bowiem nieco inne cele przyświecają wychowaniu w okresie bliskim dojrzałości, a inne w okresie dzieciństwa. Młodzież starsza potrzebuje przede wszystkim oddziaływania korekcyjnego, które umiejętnie skieruje rozbudzoną już erotykę na właściwe tory. U młodzieży tej staramy się zmobilizować przede wszystkim władze krytyczne psychiki, intelekt i wolę. Dążymy do uregulowania i oparcia na zdrowych zasadach współpracy chłopców i dziewcząt, istniejącej już na gruncie szkoły i poza nią. Dzieci przed okresem dojrzewania wymagają przede wszyst­kim oddziaływania wychowawczego ochronnego, opóźniającego rozbudzenie erotyczne i zapobiegającego powstawaniu niezdro­wych emocji. Wiedza, jakiej udzielamy dzieciom młodszym, do­starczyć musi odpowiedzi na rodzące się pytania, nie powinna ona jednak ekscytować młodych umysłów, pobudzać zbytnio cie­kawości, powodować narastania nowych pytań. W żadnym razie wiedza ta nie może być zachętą do rozpoczęcia własnych do­świadczeń erotycznych. Wychowawca powinien mieć na uwadze istnienie niebezpie­czeństwa, iż niektóre dzieci zaczną przejawiać tendencję do od­noszenia całego zakresu otrzymanej wiedzy na temat płci do swoich rodziców, do ich aktualnie toczącego się życia seksualne­go. Dzieci te mogą śledzić i analizować każdy najdrobniejszy przejaw życia intymnego swoich rodziców. Wynikiem takiego „uświadomienia" jest narastanie kompleksów oraz głębokie na­ruszenie ukształtowanych od wieków przez cywilizację stosun­ków emocjonalnych pomiędzy dziećmi i rodzicami. W naszych czasach szkoła jest nie tylko wychowawcą mło­dzieży w sensie teoretycznym, ale i organizatorem jej życia, roz­rywek i wypoczynku. Przeludnienie mieszkań, a często i inne niepomyślne okolicz­ności bytu rodziny, skłaniają młodych ludzi do szukania wytch­nienia i radości poza domem. Szkoła nie powinna więc zapominać o tej młodzieży i o grożących jej niebezpieczeństwach. Ogrom wysiłku wychowawczego, jaki przypada w udziale szkole, nieustannie się zwiększa i ani protesty pedagogów, ani starania państwa nie są w stanie zmienić takiego biegu sprawy. Nowoczesna szkoła przejęła od rodziny znaczną część obowiąz­ków, które mają wpływ na kształtowanie się charakteru czło­wieka i na drodze tej na pewno oczekują ją w przyszłości dalsze zadania.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”