Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Kształcenie barwy wymowy


    Podobnie jest z mowÄ…. Barwa każdego gÅ‚osu ludzkiego odznacza siÄ™ swoistymi cechami. Po niej poznajemy gÅ‚osy czÅ‚onków rodziny, znajomych, kolegów, przyjaciół. Akcent z kolei jest czymÅ›, co wyróżnia w wyrazie pew­nÄ… sylabÄ™ (akcent wyrazowy) lub pewien wyraz w zdaniu (akcent zdaniowy, inaczej logiczny). Od akcentu wyrazo­wego nie zależy znaczenie wyrazu, natomiast od tego, który wyraz w zdaniu zaakcentujemy, czyli wymówimy z przyciskiem, zależy sens caÅ‚ej wypowiedzi. PrawidÅ‚o­wość tÄ™ można przeÅ›ledzić na przykÅ‚adzie jakiegokolwiek zdania. Poza wymienionymi typami akcentu mamy w jÄ™zyku polskim także akcent emocjonalny, który wyraża uczucia mówiÄ…cego i najczęściej polega na przedÅ‚użeniu jakiejÅ› gÅ‚oski, np. „ZÅ‚owiÅ‚em taaakÄ… rybÄ™!". Ten rodzaj akcentu spotykany jest w mowie potocznej w czasie opowiadania, gÅ‚oÅ›nego czytania utworów itp. Akcent wyrazowy, polegajÄ…cy — jak już powiedzieliÅ›my — na wyróżnianiu pewnej sylaby w wyrazie, jest u nas, podobnie jak w jÄ™zyku czeskim czy francuskim, staÅ‚y i spoczywa na przedostatniej sylabie (w czeskim na pierw­szej, we francuskim na ostatniej). IstniejÄ… jednak pewne odstÄ™pstwa od tej zasady i stÄ…d biorÄ… siÄ™ spory w rodzi­nach, w grupach rówieÅ›niczych, a nawet w szkole. NajczÄ™stsze sÄ… nieporozumienia w odniesieniu do wyra­zów obcego pochodzenia, które tradycyjnie zachowujÄ… ak­cent taki, jaki miaÅ‚y w jÄ™zyku, z którego zostaÅ‚y zapoży­czone (np. uniwersytet). Wyraźna dziÅ› tendencja do akcentowania — wbrew zwy­czajowi — zawsze sylaby przedostatniej, cechuje głównie mÅ‚odzież, mimo, że nauczyciele w szkoÅ‚ach dość szczegóło­wo omawiajÄ… obowiÄ…zujÄ…ce w jÄ™zyku polskim zasady. War- to wiÄ™c, by osoby imajÄ…ce codzienny kontakt z mÅ‚odzieżą (rodzice, wychowawcy) same byÅ‚y w peÅ‚ni Å›wiadome, co jest w jÄ™zyku dobre, a co zÅ‚e, co należy utrwalać i kulty­wować, a co tÄ™pić. Trzeba siÄ™gnąć do zapomnianych już czÄ™.sto prawideÅ‚ wyuczonych w szkole, zwÅ‚aszcza tych pod­stawowych. W odniesieniu do akcentu warto wiedzieć, że: w formach czasu przeszÅ‚ego czasowników zakoÅ„czo­nych ruchomÄ… koÅ„cówkÄ… ,,-Å›my", ,,-Å›cie" akcent pada na trzeciÄ… sylabÄ™ od koÅ„ca (tak jakby tej koÅ„cówki nie byÅ‚o), a wiÄ™c mówimy chodziliÅ›my, byliÅ›my, wybieraliÅ›my; w formach trybu przypuszczajÄ…cego czasowników z koÅ„cówkami „-byÅ›my", „--byÅ›cie" akcent pada również tak, jakby tych koÅ„cówek nie byÅ‚o, a wiÄ™c na sylabÄ™ czwartÄ… od koÅ„ca, np. przygotowalibyÅ›my, zrobilibyÅ›cie, kÅ‚amali­byÅ›my; w wyrazach pochodzenia obcego zakoÅ„czonych na ,,-yka", ,,-ika" oraz w formach przypadków zależnych wy­razów obcego pochodzenia, zakoÅ„czonych na ,,-yk", ,,-ik", akcent pada na trzeciÄ… sylabÄ™ od koÅ„ca. Mówimy zatem: gramatyka, logika, polityka, matematycy, plastycy, che­micy.' Tu wÅ‚aÅ›nie jest przedmiot sporu. MÅ‚odzi ludzie, powo­łujÄ…c siÄ™ na różne przypadkowe autorytety, akcentujÄ… we wszystkich wymienionych przypadkach sylabÄ™ przedostat­niÄ…, co daje efekt żaÅ‚osny. Starsze pokolenie usiÅ‚uje kory­gować to, czÄ™sto jednak z niewielkim skutkiem, zwÅ‚aszcza gdy Å›rodki masowego przekazu nagminnie popeÅ‚niajÄ… błę­dy, nie tylko zresztÄ… w akcentowaniu. Wyrazy i zdania wypowiada siÄ™ również z okreÅ›lonÄ… intonacjÄ…, która jest wyrazem stosunku osoby mówiÄ…cej do treÅ›ci wypowiedzi. Treść wypowiedzi zdaniowej może wy­rażać twierdzenie, pytanie, przeczenie, gniew, satysfakcjÄ™, proÅ›bÄ™. Niektóre znaki przestankowe informujÄ… nas ogólnie o przebiegu intonacji, na przykÅ‚ad: znak zapytania — into­nacja wznoszÄ…ca siÄ™; kropka — koniec myÅ›li, a wiÄ™c obni­żenie gÅ‚osu; przecinek — intonacja rosnÄ…ca lub zawieszenie gÅ‚osu; Å›rednik — zniżenie gÅ‚osu itp. W instrumentach muzycznych wyróżnia siÄ™ ich barwÄ™r która miÄ™dzy innymi uzależniona jest od rezonatorów. Intonacja wykorzystywana jest jako Å›rodek wyrażania myÅ›li i uczuć wzniosÅ‚ych, radosnych, smutnych. MyÅ›li po­ważne wypowiada siÄ™ na ogół gÅ‚osem .niskim, wesoÅ‚e — podwyższonym. Intonacja w wypowiedziach zdaniowych ma wpÅ‚yw na wymowÄ™, a im wiÄ™ksze jej zróżnicowanie, tym jest Å‚atwiejsza do zrozumienia, lepsza i ciekawsza pod wzglÄ™dem technicznym. Te podstawowe wiadomoÅ›ci o sÅ‚owie mówionym i sposo­bach jego przekazywania potrzebne sÄ… każdemu czÅ‚owie­kowi, a tym bardziej mÅ‚odzieży, zwÅ‚aszcza że nie napotyka ona zbyt wielu pozytywnych wzorów mówienia w swym otoczeniu. W innych kategoriach ujmowane jest sÅ‚owo pisane. Uwa­ża siÄ™, że sÅ‚owo mówione jest ulotne, ma krótkie trwanie, a pisane jest zachowane w poezji, literaturze piÄ™knej, nau­kowej. PodkreÅ›la to maksyma starożytnych: „ Verba volant, scripta manent" (dosÅ‚ownie: sÅ‚owa ulatujÄ…, pismo pozosta­je). W myÅ›l owej maksymy sÅ‚owo mówione przekazuje sztuka aktorska. Towarzyszy temu ogromny wysiÅ‚ek — gdy zaÅ› kurtyna spadnie, koÅ„czy siÄ™ praca aktorska. SÅ‚owa pisanego mamy w obfitoÅ›ci, a książka staÅ‚a siÄ™ to­warzyszem ludzkoÅ›ci od wieków. ArgentyÅ„ski poeta i pisarz współczesny Jorge Louis Borghes*) tak napisaÅ‚ o książce, w której zawarte sÄ… utrwalone w ten sposób sÅ‚owa: „...SpoÅ›ród różnych instrumentów czÅ‚owieka najbardziej zdumiewajÄ…cym jest książka. PozostaÅ‚e sÄ… przedÅ‚użeniem ciaÅ‚a. Mikroskop, teleskop sÄ… przedÅ‚użeniem jego wzroku; telefon — gÅ‚osu, nastÄ™pnie mamy pÅ‚ug i szpadÄ™ — prze­dÅ‚użenie ramienia. Ale książka jest czymÅ› innym. Książka stanowi przedÅ‚użenie pamiÄ™ci i wyobraźni czÅ‚owieka. (...) Książka jest formÄ… szczęścia. Mówi siÄ™ o malejÄ…cym zna­czeniu książki; sÄ…dzÄ™, że to niemożliwe. KtoÅ› zapyta, jaka może być różnica miÄ™dzy książkÄ… a czasopismem lub pÅ‚ytÄ…. Różnica polega na tym, że czasopismo siÄ™ czyta, by za­pomnieć; jest to coÅ› mechanicznego i przez to powierzchow­nego. KsiążkÄ™ czyta siÄ™ dla pamiÄ™ci". To fragment wypowiedzi wybitnego pisarza na temat sÅ‚owa pisanego — książki, zawierajÄ…cej tyle piÄ™kna, które wzbogacić może każdego, jeÅ›li jÄ… otworzy i przeczyta. Po swojemu jÄ… zinterpretuje i przyswoi jej treść, poszerzy za­sób swego sÅ‚ownictwa. Troskliwi rodzice czytajÄ… maÅ‚ym dzieciom książki ..na dobranec" z literatury dzieciÄ™cej, odpowiedniej do ich po­ziomu, możliwoÅ›ci percepcyjnych i zainteresowaÅ„ maluchów. Czynili to dawniej ich rodzice, dziadkowie. Nie tylko dzieci pamiÄ™tajÄ… treść bajek lub opowiadaÅ„, ale sÅ‚uchajÄ… i zapa­miÄ™tujÄ… brzmienie słów, prawidÅ‚owÄ… wymowÄ™ każdego wy­razu. To jest niezmiernie cenne i ważne dla rozwoju mowy. Nie tylko czytanie utworów literackich ma wpÅ‚yw na umiejÄ™tność porozumiewania siÄ™ sÅ‚ownego, wymowÄ™, sÅ‚ow­nictwo dzieci. Rozmowy prowadzone w rodzinie, nie tylko w obecnoÅ›ci mÅ‚odszych, ale i starszych dzieci, stwarzajÄ… pÅ‚aszczyznÄ™ porozumiewania siÄ™. WyjaÅ›nianie kwestii spor­nych w domach, wzajemne dzielenie siÄ™ przeżyciami i opo­wiadanie o wydarzeniach dnia sÄ… doskonaÅ‚Ä… okazjÄ… do pro­wadzenia rozmów, w czasie których zwraca siÄ™ uwagÄ™ na poprawne sÅ‚ownictwo, prawidÅ‚owe formuÅ‚owania zdaÅ„, wy­mowÄ™ każdego wyrazu. JednoczeÅ›nie dzieci uczÄ… siÄ™ prowa­dzenia rozmów, dziÄ™ki którym dom tÄ™tni życiem, radoÅ›ciÄ…, stwarza poczucie bezpieczeÅ„stwa w spokojnej, peÅ‚nej wza­jemnego zrozumienia i życzliwoÅ›ci atmosferze. JeÅ›li brak takiego nawyku, to trzeba go jak najszybciej wyksztaÅ‚cić i wprowadzić do każdego domu. W sklepie internetowym kurtyny bezpieczeñstwa https://gigaom.pl/kurtyny-bezpieczenstwa du¿y wybór

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”