Wychowanie
Pedagogia jako wychowanie
Pedagogia jako wychowanie, jak mówiliÅ›my, może być trudÂnÄ… i delikatnÄ… „sztukÄ… sztuk", majÄ…cÄ… do czynienia z czÅ‚owieÂkiem, lub też może poprzestać na zwykÅ‚ej technice wychowawÂczej, ale pedagogika, jak wiemy, jest naukÄ… o zÅ‚ożonej budowie. Każda z nauk posiada okreÅ›lony materialny przedmiot badania, jak też swój aspekt, pod kÄ…tem którego rozpatruje rzeczy badaÂne, co nazywa siÄ™ przedmiotem formalnym danej nauki. PedaÂgogika, speÅ‚niajÄ…c te warunki metodologiczne, okreÅ›la swój maÂterialny i formalny przedmiot badania. Materialnie tym przedÂmiotem pedagogiki jest wszechstronny rozwój czÅ‚owieka w ciÄ…gu caÅ‚ego jego życia, inaczej mówiÄ…c czÅ‚owiek w trakcie rozwoju. Ale czÅ‚owiekiem żywym i rozwijajÄ…cym siÄ™ zajmuje siÄ™ wiele nauk, jak embriologia, fizjologia, medycyna, psychologia, socjoÂlogia itp., stÄ…d odróżniajÄ… siÄ™ one swym formalnym punktem widzenia, tym aspektem, pod kÄ…tem którego badajÄ… czÅ‚owieka. Pedagogika, zajmujÄ…ca siÄ™ wszechstronnym rozwojem ludzi, staÂra siÄ™ proces rozwojowy doprowadzić do jego kresu, jakim jest doskonaÅ‚y stan czÅ‚owieczeÅ„stwa. Ta peÅ‚nia czÅ‚owieczeÅ„stwa staje siÄ™ wiÄ™c praktycznym celem do osiÄ…gniÄ™cia przez wychowanie, a równoczeÅ›nie normÄ… oceniajÄ…cÄ…, czy proces rozwoju przebiega wÅ‚aÅ›ciwie, czy też odbiega od celu. Dlatego też przedmiotem forÂmalnym w pedagogice musi być dobro rozwojowe czÅ‚owieka nie aktualnie pojÄ™te, lecz realizujÄ…ce siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci, nastawione ku przyszÅ‚oÅ›ci, dziÄ™ki czemu czÅ‚owiek może siÄ™ w peÅ‚ni doskonaÂlić i osiÄ…gnąć kres procesu rozwoju. Ponieważ dobro rozwoju czÅ‚owieka ma charakter spoÅ‚eczny, dlatego pedagogika współczesÂna wiąże rozwój jednostek z rozwojem spoÅ‚eczeÅ„stwa jako caÅ‚oÂÅ›ci i w zwiÄ…zku z tym wychowanie ksztaÅ‚tuje futurologicznie dla przyszÅ‚oÅ›ci.45 Futurologia jako naukowe przewidywanie przyÂszÅ‚oÅ›ci (Å‚ac. futurus = przyszÅ‚y) co do kierunków zmian, czyli trendów w dziedzinie przyszÅ‚ej konsumpcji, kultury masowej, produkcji, planowania przestrzennego, demograficznego itd.46 odÂgrywa obecnie w pedagogice coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™. Pedagogika boÂwiem jest nie tylko naukÄ… stwierdzajÄ…cÄ…, konstatujÄ…cÄ… stan rzeÂczywisty, istniejÄ…cy w wychowaniu, lecz także przeksztaÅ‚cajÄ…cÄ… rzeczywistość, a nawet konstruujÄ…cÄ… nowy Å›wiat ludzi zgodnie z wizjÄ…, modelem i koncepcjÄ… „nowego czÅ‚owieka".47 W ten spoÂsób postÄ™p pedagogiczny48 przyczynia siÄ™ do budowania rzeczyÂwistoÅ›ci lepiej odpowiadajÄ…cej czÅ‚owiekowi. Wobec takich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci przedmiotu badaÅ„ pedagogiki jej naukowość jest zÅ‚ożona. Z jednej strony bÄ™dzie to nauka empiÂryczna o faktach, dotyczÄ…cych rozwoju czÅ‚owieka, z drugiej zaÅ› jest to nauka normatywna, zawsze oceniajÄ…ca fakty opisane z punktu widzenia, jakie one powinny być, taka zaÅ› ocena proÂwadzi do praktycznego dziaÅ‚ania, majÄ…cego na oku pokierowanie rozwojem do wÅ‚aÅ›ciwego celu. Dlatego też pedagogika jest rówÂnoczeÅ›nie naukÄ… teoretycznÄ…, jak również naukÄ… praktycznÄ…. DziaÅ‚ bowiem teoretyczny w niej nie tworzy oderwanej od rzeczywiÂstoÅ›ci teorii rozwoju czÅ‚owieka dla samej spekulacji i wiedzy akademickiej, lecz ma pomóc w skonstruowaniu takich modeli wychowania, które by udoskonalaÅ‚y praktykÄ™ pedagogicznÄ…. Tak wiÄ™c dziaÅ‚y poznane w pedagogice powodujÄ… to, że naukowy jej charakter mieszany łączy w sobie naukÄ™ empirycznonormatywnÄ… z naukÄ… teoretycznopraktycznÄ…. Ażeby jednakże dokÅ‚adniej okreÅ›lić miejsce pedagogiki w syÂstemie wszystkich nauk, trzeba jeszcze zwrócić uwagÄ™ na poÂdziaÅ‚ nauk pod wzglÄ™dem przedmiotów badaÅ„ w ogóle. PomijaÂjÄ…c historyczne klasyfikacje nauki od Platona i Arystotelesa aż do Comte'a i Wundta,49 poprzestaniemy na rozróżnieniu dwu zaÂsadniczych przedmiotów badania w naukach szczegółowych: Å›wiaÂta natury, niezależnej od czÅ‚owieka oraz Å›wiata kultury jako wyÂtworu ludzkiego. NaturÄ™ badajÄ… nauki przyrodnicze, starajÄ…ce siÄ™ wykryć konieczne, przyczynowe prawa rzÄ…dzÄ…ce przyrodÄ… i stÄ…d nazywane nomotetycznymi (gr. nomos — prawo, tithemi — staÂwiam, ustanawiam). Natomiast Å›wiat kultury z jego sztukÄ…, moÂralnoÅ›ciÄ…, organizacjÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwa, prawodawstwem itd. poznaÂjÄ… nauki humanistyczne, dążące do opisu przyeżytych, niepowtaÂrzalnych wartoÅ›ci jednostkowych, które starajÄ… siÄ™ zrozumieć w ich strukturze i ocenić aksjologicznie, dlatego też nazywane naukami idiograficznymi (gr. idios — swoisty, jedyny, grafo — piszÄ™).50 Do jakiej z tych dwu grup nauk wypadnie zaliczyć peÂdagogikÄ™? Miejsce pedagogiki wÅ›ród nauk przyrodniczych i humaniÂstycznych wypada na centrum pomiÄ™dzy nimi. Pedagogika czÄ™ÂÅ›ciowo należy do jednych i drugich, jest bowiem co do swego charakteru naukÄ… humanistycznÄ… z podbudowÄ… przyrodniczÄ…. Jest ona naukÄ… humanistycznÄ… przede wszystkim dlatego, że wychowaÂnie nie jest dzieÅ‚em samej natury, lecz kultury spoÅ‚eczeÅ„stwa, po drugie ponieważ zagadnienie celu i wartoÅ›ci jest decydujÄ…ce w wychowaniu, a nie jego strona przyrodnicza. Stanowi ona siłę napÄ™dowÄ… rozwoju czÅ‚owieka, która ulega jednak uspoÅ‚ecznieniu i ukulturalnieniu jako podstawie czÅ‚owieczeÅ„stwa. Dlatego też od starożytnoÅ›ci sÅ‚usznie widzi siÄ™ w wychowaniu edukacjÄ™ (Å‚ac. ex duco — wyprowadzam) czyli wyprowadzenie dziecka ze staÂnu natury i barbarzyÅ„stwa do stanu kultury. Podbudowa przyÂrodnicza życia organizmu badana jest przez nauki nomotetycz-ne, dążące do zmatematyzowania swoich wyników, ulega jednakÂże w procesie wychowawczym humanistycznemu przeobrażeniu, które w swoich wytworach podlega ocenie aksjologicznej i warÂtoÅ›ciowaniu z punktu widzenia celów spoÅ‚ecznych i wychowawÂczych. Ma to swoje konsekwencje w metodach badaÅ„ pedagogiÂcznych.Gdy metody statystyczne badajÄ… stronÄ™ iloÅ›ciowÄ…, to metody zaczerpniÄ™te z nauk humanistycznych, oceniajÄ…cych wartość zjaÂwisk indywidualnych i niepowtarzalnych, zwracajÄ… siÄ™ do strony treÅ›ciowej i jakoÅ›ciowej zjawisk. Z tego zakresu w pedagogice spotyka siÄ™ metody wyjaÅ›niajÄ…ce (tzw. eksploracyjne), porówÂnawcze i analityczne. Metody eksplikacyjne ogólnie polegajÄ… na krytyce mateÂriałów, pochodzÄ…cych nie z praktyki pedagogicznej ani z empirii zjawisk psychopedagogicznych czy socjowychowawczych, lecz ze źródeÅ‚ humanistycznych, jako wytworów, wyrażajÄ…cych przeÂżycia i zawarte w nich wartoÅ›ci ideowe (np. sztuka dzieciÄ™ca,53 twórczość mÅ‚odzieÅ„cza) lub ze źródeÅ‚ teoretycznych, dotyczÄ…cych pojmowania natury i istoty czÅ‚owieka. Tak tedy przedmiotem metody wyjaÅ›niajÄ…cej sÄ… różnego rodzaju wytwory wyrażajÄ…ce rÄ™cznie lub na piÅ›mie przeżycia, bÄ…dź też rejestrujÄ…ce fakty, poza tym także wypowiedzi badanych. Badanie wiÄ™c wytworów przez wyjaÅ›nianie ich treÅ›ci i wartoÅ›ci obejmuje: 1) spontaniczÂne rysunki dzieci, prace rÄ™czne, pismo itp., 2) dokumenty tzw. osobiste, jak dzienniczki mÅ‚odzieży, pamiÄ™tniki i listy, 3) doÂkumenty oficjalne, szkolne, lekarskie itd. Wypowiedzi zaÅ› mogÄ… być spontaniczne lub kierowane. Spontaniczne obejmujÄ… marzeÂnia i projekty, wyrażane przez dzieci lub mÅ‚odzież, wolne wyÂpracowania, utwory literackie, pytania wrzucane do skrzynki zapytaÅ„ itp. Kierowane zaÅ› wypowiedzi badanych otrzymuje siÄ™ podczas rozmowy psychologicznej (indagacji), wywiadów Å›rodoÂwiskowych, zbierania opinii kolegów, rodziców czy nauczycieli o badanych. Metody porównawcze zaÅ› w pedagogice wytworzyÅ‚y odÂrÄ™bny dziaÅ‚ nazywany wÅ‚aÅ›nie pedagogikÄ… porównawczÄ…, która w skali miÄ™dzynarodowej bada podobieÅ„stwa i różnice w orgaÂnizacji szkolnictwa, programach nauczania, metodach itp., w teoriach pedagogicznych, istniejÄ…ce w różnych paÅ„stwach.54 Jednakże poza tym dziaÅ‚em metoda porównawcza ma swoje zaÂstosowanie w odmiennych formach jako metoda historycznopo-równawcza, zestawiajÄ…ca rozwój zjawisk pedagogicznych w czaÂsie i przestrzeni, jako metoda genetycznoporównawcza, zestaÂwiajÄ…ca różnice zjawisk rozwojowych w zależnoÅ›ci od wieku i pÅ‚ci (psychologia rozwojowa), Å›rodowiska itp. (psychologia wychowawcza), wreszcie jako metoda grup równolegÅ‚ych (konÂtrolnych), która weryfikuje wyniki badaÅ„, otrzymywane innymi metodami, np. testowymi lub eksperymentu naturalnego przez zestawienie grup równoważnych, ale różniÄ…cych siÄ™ pod jakimÅ› wzglÄ™dem, np. mÅ‚odzieży przestÄ™pczej i mÅ‚odzieży normalnej, uczniów szkoÅ‚y ogólnoksztaÅ‚cÄ…cej a szkoÅ‚y zawodowej itp. c) Do metod humanistycznych, badajÄ…cych materiaÅ‚y wyÂtworzone przez kulturÄ™ ludzkÄ… jako dokumenty, wymagajÄ…ce zrozumienia treÅ›ci, należą jeszcze metody analityczne. UÅ‚atwiaÂjÄ… one głębsze ujÄ™cie treÅ›ci dokumentów i źródeÅ‚ historycznych czy literackich i filozoficznych, np. przez analizÄ™ filologicznÄ… wszelkiego rodzaju tekstów, w której etymologia, zmiany znaÂczeniowe wyrazów, leksykografia pomagajÄ… w krytyce i ustaÂleniu autentycznych brzmieÅ„. PodobnÄ… rolÄ™ odgrywa analiza logicznosemantyczna w zakresie wnioskowania przy interpretaÂcji tekstu, znaczeÅ„ i wyrażenia, definiowania pojęć i ich klasyÂfikacji. DziÄ™ki temu badanie źródeÅ‚ ideologicznych i filozoficzÂnych, teoretycznych ma naukowÄ… podstawÄ™. KoÅ„czÄ…c schematyczny przeglÄ…d metod badania używanych w pedagogice współczesnej należy dodać, że przez metodÄ™ nauÂkowÄ… rozumie siÄ™ ustalony sposób dochodzenia do celu poznania. Sposób ten zależy od rodzaju myÅ›lenia, wyprowadzajÄ…cego inÂdukcyjnie z doÅ›wiadczenia przez obserwacjÄ™ lub eksperyment nowe treÅ›ci albo udowadniajÄ…cego dedukcyjnie ich prawdziÂwość. Poza tymi rodzajami myÅ›lenia wystÄ™pujÄ… także inne jego typy. Dlatego ta metoda naukowa „nie jest ani jedna, ani proÂsta". Przeciwnie tworzy różne kombinacje podstawowych opeÂracji naukowych, które dostosowujÄ… siÄ™ do przedmiotu i celu badania.55 StÄ…d mogÄ… być stosowane metody przyrodnicze w huÂmanistyce jak obserwacja typowego zachowania siÄ™ ludzi, opraÂcowanie wskaźników spoÅ‚ecznych lub statystyka rozsiewu cech w populacji i odwrotnie metody humanistyczne mogÄ… wystÄ…pić w badaniach zjawisk przyrodniczych, jak grupowanie typoloÂgiczne podobnych zjawisk, porównywanie ich różnic jednostkoÂwych lub analiza czynnikowa elementów zjawiska. Na skutek takiego przenikania siÄ™ metod nastÄ™puje zbliżenie miÄ™dzy naukaÂmi różnych typów, czasami z pozytywistycznÄ… tendencjÄ… do zaÂcierania siÄ™ granic i ujednolicenia modelu naukowoÅ›ci, jak też realizuje siÄ™ współpraca miÄ™dzy nimi i korzystanie z osiÄ…gniÄ™tego dorobku.“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”