Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • przedszkole prywatne w ursusie
  • http://www.bestchem.com.pl/produkty/odwadnianie-osadu/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Fantazje u chłopców


    Dużą rolę w wychowaniu i przygotowaniu do miłoś­ci odgrywają nie tylko powyżej opisane formy kontak­tów, ale wpływy i bodźce zewnętrzne, jakich dostarcza­ją: literatura, filmy, życie codzienne. Filmy o tematy­ce erotycznej, podobnie jak literatura zawierająca opi­sy miłości, zbliżeń fizycznych, książki o treści seksual­nej stanowią źródło informacji o życiu seksualnym. Pod ich wpływem występują u dorastających tzw. fan­tazje erotyczne2), których przejawem są wyobrażenia o miłości, marzenia we śnie i na jawie. Nie opuszczają one i ludzi dorosłych, wzbogacając ich wyobraźnię, są na ogół elementem życia erotycznego. U chłopców fantazje erotyczne towarzyszą doznaniom seksualnym. Wyobrażają oni sobie nagie kobiety, aktor­ki filmowe, starsze koleżanki, które ich pieszczą, cału­ją. Pewien szesnastoletni chłopiec, któremu nie pozwa­lano chodzić na filmy „od lat 18", powiedział rodzicom: — „Nie pozwalacie mi chodzić na filmy, a ja mam sny od lat 18". Sny o tematyce erotycznej są swoistym ele­mentem i przejawem popędu seksualnego. Występują tu pewne różnice w zależności od płci. Chłopcy nastawie­ni są na sprawdzanie siebie, swej aktywności seksual­nej, a dziewczęta śnią o swych ukochanych, chciałyby na zawsze zatrzymać tego „jedynego". Pragną przeży­wać prawdziwą miłość, chodzić z chłopcem, planować wspólną przyszłość, wyjść za mąż, mieć dom. dzieci. Opisane formy kontaktów spełniają różne funkcje wy­chowawcze — zarówno negatywne, jak i pozytywne. Do negatywnych zalicza się je wtedy, gdy staną się cen­tralnym problemem w życiu młodocianych, wpływają nie­korzystnie na wypełnianie obowiązków, jakie nakłada szkoła, rodzice lub organizacja młodzieżowa. Młodzież musi być poinformowana w sposób szczery i wprost, jak ma postępować, jak się zachować. Jak widać, odpowiedź jest jasna i prosta, ale życie przynosi wicie innych znaków zapytania. Młodzież nie­doinformowana i zdezorientowana chce wiedzieć jak naj­więcej, uczestniczyć w spotkaniach i dyskutować na te­maty seksualne. Młodzież ujawnia słuszny i zdrowy pro­test w imię autentycznej prawdy przeciwko zakłama­niu, pozorom. Młodzież jednak nieraz wypowiada walkę powierzchownym wrażeniom, a nie istocie zła, wykazu­jąc niezdolność do wysiłku, powściągliwości, do wyrze­czeń. Sądzi, że obalenie pozorów w związku ze sprawa­mi płci zwalnia ją od powściągliwości, wyrzeczeń. W imię autentyzmu zwraca się przeciw wstydliwemu ukry­waniu popędu seksualnego, a aprobuje to, co nie jest akceptowane przez dorosłe społeczeństwo. Ujawnianie pry­mitywnych popędów jest protestem przeciwko zakłama­niu. I tu następuje nieporozumienie. Młodzież, uprasz­czając, aprobuje formy „zwierzęce", wulgarne seksu, któ­re są groźne dla pełnego rozwoju osobowości człowieka, dążenia do samorealizacji. Na szczęście silny jest pęd do walki z własną niedoskonałością, do rozwoju własnych potencjalnych możliwości, radość z przezwyciężania sie­bie. To jest optymistyczne, pozytywne i ciekawe zara­zem. Trzeba jednak w tym młodzieży dopomóc, wyjaś­nić, że w okresie dorastania następuje nie tylko dojrze­wanie płciowe, ale i rozwój uczuć, osobowości. Problem ten wiąże się z przystosowaniem w kontak­tach obydwojga płci, w zapewnieniu ich na właściwym poziomie umysłowym, kulturalnym. Wspólne spędzanie czasu na obozach, wycieczkach, w kołach zainteresowań pomaga odpowiednio rozwijać te kontakty, zachęta i ży­czliwa pomoc ze strony rodziców wydają się także nie­zbędne. Nie zawsze to jest prawidłowo rozumiane przez doro­słych. Wstydliwość, onieśmielenie, zakłopotanie — tak częste w tym okresie przykre uczucia — stają się przed­miotem kpin, drwin i niedelikatności, które je wzmac­niają, a nie usuwają. Przyczyniają się do niepomyślnego przystosowywania się młodzieży w kontaktach z płcią przeciwną. Nieprzystosowanie rodzi wiele problemów. Rozbudzo­ny popęd seksualny, a nie zaspokojony prowadzi np. do masturbacji (onanizm, samogwałt), czyli osiągania zado­wolenia erotycznego drogą dotykania, pieszczenia, bawie­nia się organami płciowymi. Wbrew tradycyjnym poglą­dom o szkodliwości masturbacji ma ona większy ujem­ny wpływ na psychikę (groźby, zakazy) aniżeli na stan zdrowia. W wielu przypadkach łagodzi napięcia seksual­ne i). Ogromną troskę i sprzeciw ze strony lekarzy, wycho­wawców i rodziców budzi wczesne rozpoczynanie współ­życia seksualnego dorastających. Przytaczamy tu pogląd na ten temat znanej autorki książki pod tytułem Sztuka kochania — Michaliny Wisłockiej, wyrażony w jednym z wywiadów dla prasy2): „Jeśli współżycie rozpoczyna się w okresie dojrzewa­nia, to stosunki fizyczne wyprzedzają okres rozwoju psy­chicznego, w którym kształtuje się uczuciowość. Podob­nie jak niemowlę czy małe dziecko, pozbawione w dzie­ciństwie miłości matki, cierpi na chorobę sierocą, która polega na niedorozwinięciu pragnień i dążeń uczucio­wych, a obciążenie takie ma ogromny wpływ na dal­szy bieg życia dziecka — tak rozwinięcie kontaktów fizycznych (seksualnych) w niedługim czasie po okresie pokwitania powoduje deformację psychiczno-uczuciową. Można byłoby ją nazwać chorobą „bezmiłości". W siedemnastym roku życia dobiega końca okres doj­rzewania i kształtowania potrzeby więzi uczuciowej w stosunkach z rodziną i przyjaciółmi. Rozpoczyna się okres dobierania się w pary heterofilne (związki osób płci od­miennej — przyp. aut.). Przez dwa, trzy lata dojrze­wają uczucia do zaczęcia współżycia, w którym chło­piec jest subtelnym kochankiem i przyjacielem, a dzie­wczyna równym partnerem fizycznym i uczuciowym". Wiele badań z tej dziedziny, przeprowadzonych wśród polskiej młodzieży, potwierdza te poglądy. Przywiązuje ona do miłości ogromną wagę i uznaje ją jako jedną z najważniejszych wartości w życiu. Wbrew temu, co się mówi o młodzieży — że ma postawę konsumpcyjną, ego­istyczną, szuka „łatwizny", unika wysiłku — przyznaje ona wysoką rangę rodzinie, docenia obowiązki, jakie łą­czą się z jej posiadaniem. Pozostaje to w niezgodzie z panującymi współcześnie formami współżycia dwojga ludzi. Swoboda seksualna żyjących w tzw. związkach koleżeńskich, partnerskich, o-znacza ubytek dla jakości życia ludzkiego. Przeciwsta­wiają się jej obyczaje, tradycje, religia panująca w na­szym kraju, a także poglądy, że człowiek w dziedzinie seksualnej dąży do trwałych związków erotycznych na podłożu głębokiej miłości. Jeden z najwybitniejszych psychologów — Wiliam Stern*) mówi, że nie ma takiej miłości i podłości, któ­rej nie dałoby się usprawiedliwić upiększającymi moty­wami. Człowiek wytworzył w sobie wiele takich me­chanizmów, by nie musiał rezygnować ze swoich pry­mitywnych popędów (które dzieli ze światem zwierzę­cym). Pragnie jednocześnie uspokoić swe sumienie wo­bec nadrzędnego nakazu rozwoju — samorealizacji. Za maską mechanizmów obronnych (sposoby zachowania się wytworzone drogą doświadczeń) kryje swą nieudolność, niechęć do wysiłku, do dokonywania wyborów zgodnych z jego człowieczeństwem. Człowiek współczesny nie chce się wyrzec wygody i komfortu, który dała mu cywilizacja, ale nie zawsze chętnie podejmuje walką z własną niższą naturą, z dyna-mizmami animalnymi. Trwałe związki uczuciowe, podobnie jak przyjęte for­my współżycia społecznego, bogactwo w sztuce, korzysta­nie z komfortu technicznego należą do dorobku wyższej kultury — tak różnej od prymitywnych form życia, bru­talności, przemocy i gwałtu. Panujące w świecie tendencje w wychowaniu młode­go pokolenia „do miłości" zgodne są z powyższymi stwier­dzeniami. Proces wychowania rozpoczyna się w domu rodzinnym od momentu urodzenia. W rodzinie wszyst­kie formy zachowania rodziców wychowują — ich czu­łość i troskliwość,, gesty przyjazne, dające poczucie bez­pieczeństwa, a także że jest się kochanym. Miłość jest reakcją wyuczoną, a wpływają na nią wczesne doświad­czenia, nabyte w środowisku rodzinnym, gdzie — będąc kochanym — dziecko uczy się kochać innych. Istotą przecież miłości jest wyjście poza siebie, wnik­nięcie w świat drugiego człowieka, odpowiedzialność za niego, współdziałanie z nim razem na dobre i złe. Opisane najrozmaitsze uczucia, afekty, nastroje mło­dzieży dorastającej nie są wyizolowane z całokształtu jej życia psychicznego. Stanowią czynnik nadający zabarwie­nie i urok rzeczywistości i światu. Są integralną częścią włączoną w długotrwały proces rozwoju osobowości w ró­żnorakiej działalności w otaczającym środowisku — w rodzinie, szkole, w gronie rówieśników. Wiek dorastania bywa nazywany z tego względu „nowymi narodzinami". Doświadczenia uczuciowe mają odmienny charakter, a-niżeli w poprzedzających okresach rozwojowych. Stany napięć, niepokoju, niepewności, którym ulegają dorasta­jący, znikają lub łagodnieją, kiedy ich się nie wyolbrzy­mia i nad nimi zbyt wiele nie dyskutuje w domu czy w szkole. Ponieważ okres dorastania jest okresem domi­nacji uczuć, przeto kto chce mieć wpływ na młodzież, musi przede wszystkim apelować do jej uczuć . Potrak­tować je należy szczególnie, jako niezwykle istotne dla tego okresu, gdyż ich bogactwo i niepowtarzalność znaj­dą swe odzwierciedlenie w dynamicznym rozwoju uczuć wyższych — moralnych, estetycznych, umysłowych.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”