Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Urodziny dla dzieci Gliwice
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Zapobieganie ciąży


    Zdolność do zachodzenia w ciążę i rodzenia dzieci utrzymujc-się u kobiety przeciętnie przez okres 30 lat. Teoretycznie biorąc, kobieta przez ten okres mogłaby wydać na świat ponad 20 dzie­ci. Rodzin takich dziś się prawie nie spotyka. W Polsce, gdzie przyrost naturalny jest bardzo duży w porównaniu z innymi krajami europejskimi, rodziny liczą zwykle po troje, czworo dzie­ci — na wsi, i po dwoje, troje — w mieście. Jest to najlepszym dowodem, że i u nas prawie w każdej rodzinie stosowane są środ­ki ograniczające liczbę potomstwa. Jest to również wynikiem złych warunków mieszkaniowych, trudności materialnych, chorób, jak również coraz powszechniej­sza w dzisiejszym świecie tendencja do tworzenia rodziny małej, mającej jedno lub dwoje dzieci. Cel takiego ograniczenia liczby potomstwa jest oczywisty: zapewnienie dzieciom korzystniejszych warunków rozwoju fizycznego oraz kształcenia ogólnego i zawo­dowego. Nie trzeba też dowodzić, że kobieta decydująca się na urodze­nie dziecka upragnionego przez oboje małżonków przeżywa zu­pełnie inne wzruszenie niż kobieta, której ciąża jest wyda­rzeniem niepożądanym, będącym często wyrazem pogwałcenia jej woli. Wiele kobiet zdaje sobie również sprawę, że zbyt częste ciąże i następujące po nich karmienie piersią, niedosypianie itp. wy­czerpują organizm, przeszkadzają w pracy i w rozwijaniu inte­lektu. Nieustanne ciąże odbijają się również na zdrowiu, przede wszystkim na stanie uzębienia, ponieważ w okresie ciąży nastę­puje odwapnienie ustroju, a to z kolei sprzyja psuciu się zębów. U wielu kobiet wyczerpanie ciążą prowadzi do uczynnienia się starych, zapomnianych i zdawałoby się dawno zagojonych zmian gruźliczych w płucach. Zbyt częste ciąże mają również nieko­rzystny wpływ na dziecko. Dziecko urodzone w zbyt krótkim czasie po poprzednim porodzie może wykazywać pewne objawy upośledzenia fizycznego i umysłowego. Nie można dziś absolutnie zgodzić się z poglądem, że życie płciowe człowieka ma na celu wyłącznie rozród, reprodukcję. Przeczy temu podejście człowieka do spraw życia płciowego, podejście nacechowane wyraźnym dążeniem do rozdzielenia roz­rodczej strony aktywności płciowej od strony emocjonalnej. Szereg względów związanych ze szczególną sytuacją człowie­ka w przyrodzie wpływa na jego dążenie do uniezależnienia aktu miłości od aktu płodzenia dzieci. Człowiek pragnął od za­mierzchłych czasów rozdzielić te dwie formalnie zespolone czyn­ności i rozdzielone podporządkować swojej woli. U podstaw świadomego dążenia człowieka do ograniczenia urodzeń leżą nie tylko względy natury ekonomicznej, ale i moralnej. Niezaprzeczalny jest wpływ życia płciowego na kształtowanie się osobowości. Miłość dojrzałych ludzi wiąże się nierozerwalnie z pragnieniem posiadania wybranego ideału, ale jakże często w wyniku tych pragnień popęd płciowy przeistacza się w nakaz tworzenia; powstają wielkie dzieła sztuki i literatury. Niejedna biografia dostarcza tego dowodów. Ludzie mają wiele ważnych powodów, aby ograniczać liczeb­ność potomstwa. Nie oznacza to jednak, że czynią oni to w sposób najwłaściwszy. Przeciwnie, większość ludzi ucieka się do metod prymitywnych i szkodliwych. W jednym tylko roku 1957 w szpi­talach naszych wykonano około 300 000 zabiegów przerwania ciąży, zaś liczbę wszystkich poronień, jakie miały miejsce w tym czasie, ocenia się szacunkowo na około 700 000. Częściowo były to zabiegi legalnego przerwania ciąży, ale w znacznej liczbie przypadków chodziło o zabiegi, które trzeba było wykonać u ko­biet z tzw. poronieniem w toku, spowodowanym nielegalnie przez osoby niefachowe. Na koszty szpitalnego przerwania ciąży pań­stwo wydało w jednym tylko 1957 roku zawrotną sumę — 40 mi­lionów złotych. Przerywanie ciąży nie jest racjonalnym sposobem ograniczenia potomstwa. Współczesna technika regulowania urodzeń pozwala na skuteczne zapobieganie ciąży i każde małżeństwo może sobie dowolnie wybrać czas, w którym dziecko powinno przyjść na świat. Kobieta może określić dowolnie odstępy między jedną ciążą a drugą bądź też zrezygnować z dalszego rodzenia dzieci, jeżeli z jakichś względów dalsze zwiększenie liczby potomstwa jest niepożądane. W wielu małżeństwach praktykuje się jako metodę zapobie­gania ciąży stosunek przerywany (coitus interruptus), czyli tzw. wycofywanie się. Wytrysk nasienia występuje wtedy na zewnątrz pochwy. Sposób ten jest przede wszystkim nie bar­dzo pewny, a ponadto jest szkodliwy dla zdrowia, dlatego powi­nien być całkowicie zarzucony. Pewna ilość nasienia może dostać się do pochwy jeszcze przed wytryskiem, a znów w razie spó­źnionego wycofania się, część spermy może zostać w pochwie i spowodować zapłodnienie. Stosunki przerywane, jeśli są stosowane przez czas dłuższy, stają się przyczyną zaburzeń nerwowych, zwłaszcza u kobiety, która przy tego rodzaju stosunku rzadko osiąga orgazm. Kobieta pełna obawy, czy mąż wycofa się w porę, myśli tylko o tym, aby się uchronić przed ciążą — i wskutek tego jej oddanie się nigdy nie jest pełne. Jest to przyczyną narastającej oziębłości uczucio­wej między małżonkami i związanych z tym życiowych kompli­kacji. U mężczyzny w następstwie stosunków przerywanych mogą również wywiązać się zaburzenia nerwowe prowadzące w krań­cowych przypadkach nawet do impotencji. Niektóre małżeństwa zbyt dużo zaufania pokładają w tym, że kobieta karmiąca zwykle nie zachodzi w ciążę. Nie jest to jednak regułą. Często mimo karmienia piersią pierwsza owulacja wy­stępuje już w szóstym tygodniu po porodzie. Kobieta pewna swe­go bezpieczeństwa nie stosuje żadnych środków zapobiegawczych i najniespodziewaniej znów zachodzi w ciążę. Metodą przedstawiającą praktycznie pewną wartość w zapo­bieganiu ciąży jest stosowanie tzw. kalendarza małżeń­skiego (metoda Ogino-Knausa). Opiera się ona na stwierdze­niu, że w cyklu miesiączkowym kobiety jest zaledwie kilka dni, w których może dojść do zapłodnienia; reszta są to tzw. dni nie­płodne. Dni płodne przypadają na środkowy okres cyklu mie­siączkowego. Jest to okres jajeczkowania (owulacji), czyli przesu­wania się dojrzałego jaja przez jajowód w kierunku macicy. Okres ten uważa się za optymalny z punktu widzenia możliwości zapłodnienia. Gdyby można było w każdym przypadku dokładnie znać termin owulacji, uniknięcie ciąży byłoby sprawą stosunkowo prostą. U każdej jednak kobiety odległość między wystąpieniem miesiączki a owulacja wygląda nieco inaczej — i nawet u tej sa­mej kobiety zaznaczają się pod tym względem wahania. Dlatego dni płodne określa się tylko w przybliżeniu, zakładając pewną „strefę bezpieczeństwa". Jest to 9 dni środkowych cyklu mie­siączkowego. Tak np. przy cyklu dwudziestoośmiodniowym płod­ne dni rozpoczynają się 10 dnia (licząc od pierwszego dnia po­przedniej miesiączki), a kończą 18 dnia (3 dni przed jajeczko-waniem, 3 dni na jajeczkowanie i 3 dni po jajeczkowaniu). W sprzedaży znajdują się kalendarze pozwalające na bardziej precyzyjne oznaczenie dni płodnych i niepłodnych, co ma zna­czenie zwłaszcza wtedy, gdy cykl miesiączkowy kobiety odbiega od najczęściej spotykanego cyklu dwudziestoośmiodniowego. Metoda Ogino-Knausa ma może uzasadnienie fizjologiczne i statystyczne; niemniej nie może być uważana za stuprocentowo pewną. Nadaje się ona przede wszystkim w odniesieniu do kobiet bardzo regularnie miesiączkujących. W okresie po porodzie, po poronieniu, przy zmianie klimatu (np. w warunkach dalekiej podróży), po wstrząsach psychicznych — metoda ta nie znajduje w ogóle zastosowania. Istnieją jeszcze inne metody określania dni płodnych i nie­płodnych w cyklu miesięcznym kobiety, opierające się na róż­nych sposobach ustalania dnia, w którym zaczęła się owulacja. Należy do nich metoda Holta, opierająca się głównie na tym, że kobieta w dniu wystąpienia owulacji wyczuwa bolesne napięcie w dolnej części brzucha po stronie jajnika, z którego jest w danym miesiącu wydalane jajeczko. Napięcie to ustępuje nagle w momencie jajeczkowania. Inna metoda — zwana metodą termiczną Palme­ra — polega na określaniu dnia owulacji za pomocą pomiarów temperatury ciała. Metody te niestety mają jednak dla większo­ści kobiet tylko znaczenie teoretyczne. Praktycznie największe znaczenie w zapobieganiu ciąży ma umiejętne stosowanie środków antykoncepcyjnych. Środki takie opracowano zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Są one obecnie powszechnie dostępne w sprzedaży. Zapoznaj si z tym serwisem kliknij tutaj po wicej informacji

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”