Wychowanie
Ideoligia wychowania liberalnego
IstotÄ… systemu liberalnego jest zastosowa- nie idei wolnoÅ›ci w dziedzinie nauczania i wychowania. Idea wolnoÅ›ci, przyniesiona w kulturze europejskiej przez chrzeÅ›ci- jaÅ„stwo pierwotne („I poznacie prawdÄ™, a prawda was wyzwo- li" „Ku wolnoÅ›ci wyswobodziÅ‚ nas Chrystus" — Gal zostaÅ‚a wyizolowana i oderwana od swej peÅ‚ni duchowej, a zastosowana częściowo najpierw do wolnoÅ›ci religijnej, niezaÂleżnej od wÅ‚adzy nauczajÄ…cej KoÅ›cioÅ‚a, co w XVI w. wyraziÅ‚o siÄ™ w reformacji protestanckiej, gÅ‚oszÄ…cej wolność rozumienia Pisma Å›w. jak siÄ™ komu podoba, a zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ zasadÄ… podpoÂrzÄ…dkowania religii wÅ‚adzy paÅ„stwowej wedÅ‚ug hasÅ‚a: cuius re-gio, eius religio oraz przymusem wyznaniowym poddanych. W dalszych wiekach triumfalny pochód idei wolnoÅ›ci negatywnej z programem uwalniania zawsze od czegoÅ› obejmowaÅ‚ coraz dalÂsze dziedziny życia, a wiÄ™c w XVII wieku wolność nauki (GaliÂleusz) i systemu filozoficznego (Kartezjusz) od zwiÄ…zku Å›wiatoÂpoglÄ…dowego z prawdÄ… religijnÄ…, w XVIII wolność spoÅ‚ecznopoli-tyczna obywatela od wÅ‚adzy pochodzÄ…cej od Boga (rewolucja francuska), w XIX wolność ekonomiczna od wszelkich zasad mo-ralnospoÅ‚ecznych (kapitalizm), co przyniosÅ‚o nÄ™dzÄ™ i wyzysk proÂletariatu, w XX wieku wreszcie wolność pedagogiczna oswoboÂdziÅ‚a dziecko od kontroli i autorytetu wychowawców, by po II wojnie Å›wiatowej dojść ostatecznie do caÅ‚kowitej wolnoÅ›ci moÂralnej od wszelkich zasad ogólnoludzkiej etyki w gÅ‚oszonej tzw. etyce sytuacyjnej egzystencjalizmu Sartre'a. Idea swobody rozwoju dziecka bez kierowania nim przez wÅ‚aÂdzÄ™ wychowawczÄ… byÅ‚a nawiÄ…zaniem do idei J. J. Rousseau (1712—1778), który pierwszy gÅ‚osiÅ‚ konieczność samorzutnego rozÂwijania siÄ™ dziecka, jako realizacji „powrotu do natury"; w Emilu czyli powieÅ›ci o wychowaniu z r. 1762 Rousseau wyszedÅ‚ z zaÅ‚oÂżenia, że wszystko, co wychodzi z rÄ…k Stwórcy natury jest dobre, natomiast psuje siÄ™ w rÄ™kach czÅ‚owieka. CzÅ‚owiek z natury jest dobry i szlachetny, jedynie cywilizacja wielkomiejska i kultura dworska deprawujÄ… go moralnie. Rousseau wiÄ™c przeciwstawia siÄ™ dogmatowi grzechu pierworodnego, czÅ‚owiek wedÅ‚ug niego nie rodzi siÄ™ ze skÅ‚onnoÅ›ciami do zÅ‚a i nie potrzebuje nawrócenia do Boga, gdyż wychodzi z rÄ…k Stworzyciela jako natura peÅ‚na szlaÂchetnoÅ›ci i ulega zepsuciu dopiero pod wpÅ‚ywem ludzi. Ażeby wiÄ™c rozwinąć naturalnÄ… Å›wiÄ™tość dziecka, trzeba trzymać je zdaÂÅ‚a od cywilizacji, wychowywać na Å‚onie natury nieskażonej kulÂturÄ… i w otoczeniu ludzi wiejskich, o zdrowej z natury moralÂnoÅ›ci. Przy tym Emilowi należy zostawić swobodÄ™ ruchu i rozÂwoju, a wychowawca Emila ma być tylko obserwatorem psyÂchiki dziecka, by stać siÄ™ pomocnikiem dopiero wtedy, gdy dzieÂcko samo czymÅ› siÄ™ zainteresuje i bÄ™dzie zapytywaÅ‚o, by siÄ™ doÂwiedzieć czegoÅ› lub gdy zapragnie uczyć siÄ™, np. pisania, gdy odÂczuje potrzebÄ™ korespondowania z rodzicami. Rousseau gÅ‚osi wiÄ™c hasÅ‚a wychowania negatywnego, jak sam to okreÅ›la, piszÄ…c: taÂjemnicÄ… wychowania jest nie wychowywać, postÄ™pować inaczej niż zwykle, a przede wszystkim nie narzucać z góry okreÅ›lonego celu i programu nauczania oraz nie stosować kar. Jedynie dopuÂszczalnÄ… karÄ… u Rousseau jest kara naturalna, gdy natura sama ukarze dziecko konsekwencjÄ… dokonanego czynu. Utopijność idei Rousseau najbardziej uwidacznia siÄ™ w teorii kary naturalnej, gdyż nie można absolutnie czekać do chwili aż natura-matka surowo ukarze dziecko, np. utopieniem siÄ™ w studni, trzeba boÂwiem dziecko uchronić od wypadku, a nawet odstraszyć karÄ… od istniejÄ…cego zagrożenia. Idea Rousseau przyniosÅ‚a wiele dobrego, na przykÅ‚ad zachÄ™ÂciÅ‚a matki do karmienia niemowlÄ…t wÅ‚asnÄ… piersiÄ…, co w kulturze dworskiej OÅ›wiecenia uchodziÅ‚o za prostackie i wstydliwe — dzieci arystokracji oddawano do odchowania mamkom. Idea RousÂseau zawiera w sobie także racjonalne jÄ…dro poszanowania wolÂnoÅ›ci dziecka, którÄ… trzeba umiejÄ™tnie pokierować przez porozuÂmienie i współdziaÅ‚anie z dzieckiem a nie przez narzucanie siÅ‚Ä… czegoÅ›, co dziecka nie interesuje. Jednakże praktyczna realizacja idei Rousseau dÅ‚ugo nie dochodziÅ‚a do skutku, gdyż wymagaÅ‚a jeszcze rozwiÄ…zania wielu problemów, jak np. stosunku wolnoÅ›ci dziecka do moralnoÅ›ci, do sprawy samowoli dziecka itp., co nastÄ…ÂpiÅ‚o dopiero pod koniec XIX w., kiedy to uksztaÅ‚towaÅ‚y siÄ™ libeÂralne zasady moralizmu, personalizmu i humanizmu. a) Moralizm idealistyczny, czyli pojmowanie moralnoÅ›ci w liÂberalizmie wywodzi siÄ™ z zaÅ‚ożenia Rousseau'a, że czÅ‚owiek jest z natury dobry, a wiÄ™c postÄ™puje moralnie tylko wtedy, gdy żyje zgodnie ze swymi popÄ™dami. W koÅ„cu XIX stulecia psychoanaÂliza Z. Freuda (zm. 1939) staÅ‚a siÄ™ naukowÄ… podbudowÄ… moralÂnoÅ›ci liberalnej. Lekarz austriacki, Zygmunt Freud na podstawie obserwacji osób nerwowych doszedÅ‚ do przekonania, iż popÄ™d seksualny (libido) stanowi jedyne źródÅ‚o życia psychicznego i kieÂruje postÄ™powaniem czÅ‚owieka. PopÄ™d ten rozwija siÄ™ w dziecku od niemowlÄ™ctwa jako sfera nieÅ›wiadomego Ono (Es lub w Å‚aciÂnie Id), ale natrafia na cenzurÄ™ Å›wiadomoÅ›ci jaźni (Ich — Ego) w postaci zasad etycznych sumienia jako nadjaźni (Uber — ich — Super Ego). Wówczas to libido zostaje zepchniÄ™te do podÅ›wiaÂdomoÅ›ci, w której powstaje kompleks, jako wiÄ…zka skojarzonych wyobrażeÅ„, zabarwionych uczuciowo nienawiÅ›ciÄ… i powodujÄ…cych zaburzenia nerwicowe. Tak np. u chÅ‚opców tworzy siÄ™ kompleks Edypa jako zazdrość o matkÄ™ wobec ojca, u dziewczÄ…t zaÅ› komÂpleks Elektry jako zawiść o ojca wobec matki. Nie dochodzi do powstania kompleksu tylko wtedy, gdy energia popÄ™dowa wiąże siÄ™ z wyższymi celami kulturalnymi, a nie wyÅ‚adowuje siÄ™ wprost w celach biologicznych. Takie przekierunkowanie energii popÄ™-dowej powoduje uszlachetnienie jej, czyli wywoÅ‚uje proces su-blimacji instynktu, tworzÄ…cy zdaniem Freuda religiÄ™, moralność, sztukÄ™ i wszelkie dzieÅ‚a kultury w ogóle. UczeÅ„ Freuda, austriacki psychiatra Alfred Adler (zm. 1937), twórca psychologii indywidualnej, odrzuciÅ‚ wprawdzie pansek-sualizm libido jako jedyne źródÅ‚o psychiki, ale przyjÄ…Å‚ dziaÅ‚anie instynktu mocy lub postawienia siÄ™, który także może ulec w niekorzystnym Å›rodowisku zahamowaniu, dziÅ› powiedzielibyÅ›Âmy frustracji, tworzÄ…c kompleks niższoÅ›ci lub poczucia maÅ‚o-wartoÅ›ciowoÅ›ci, np. z powodu kalectwa lub brzydoty. Kompleks taki da siÄ™ usunąć tylko na drodze kompensacji, tzn. przez zaÂstÄ…pienie pierwotnego celu dążenia do mocy nowymi wartoÅ›cioÂwymi celami. Tak np. na drodze kompensacji Napoleon, kapral maÅ‚ego wzrostu staÅ‚ siÄ™ genialnym wodzem, krótkowidz Matejko wielkim malarzem narodowym, a każda „brzydula" może szukać kompensacji bÄ…dź to w intelektualizmie bÄ…dź w dobroci serca. Tak wiÄ™c proces sublimacji lub kompensacji staÅ‚ siÄ™ w psycholoÂgii gÅ‚Ä™bi podstawÄ… moralnoÅ›ci, która polega na tym, by nie tÅ‚uÂmić popÄ™dów, nie tworzyć kompleksów przez kolizjÄ™ dziaÅ‚ania z zasadami etyki, lecz doprowadzić instynkty do sublimacji i uszlachetniania przez wyÅ‚adowanie czynne popÄ™du, skierowane na cele kulturalne. W zwiÄ…zku z tym Piotr Bo vet, psychoanalityk szwajcarski, opracowaÅ‚ program sublimacji instynktu walki u chÅ‚opców, któÂrzy zamiast krwawych bójek pomiÄ™dzy sobÄ… znajdÄ… upust enerÂgii w alpinizmie, w walce sportowej z naturÄ… lub ze sobÄ…, a przyÂnajmniej w kibicowaniu zawodom lub też w walce szachowej, w której wystÄ™puje szczyt sublimacji w postaci platonizacji inÂstynktu. RzeczywiÅ›cie omówiony proces sublimacji dziaÅ‚a w rozwoju czÅ‚owieka i jest znany nawet już Å›w. Tomaszowi z Akwinu,54 a praktykowany przez Å›wiÄ™tych („do wyższych rzeczy jestem stworzony", jak mawiaÅ‚ Å›w. StanisÅ‚aw Kostka), ale w ujÄ™ciu chrzeÅ›cijaÅ„skim nie instynkt samorzutnie siÄ™ uzwnioÅ›la, gdyż jest moralnie obojÄ™tny, lecz szlachetnieje sam czÅ‚owiek jako osoba, która rozwijajÄ…c rozum ku prawdzie, a wolÄ™ ku dobremu, może popÄ™dy zużytkować dla dobrego lub zÅ‚ego celu, np. do małżeÅ„Âstwa lub do wolnej miÅ‚oÅ›ci, która wybitnie rozwinęła siÄ™ wÅ›ród mÅ‚odzieży współczesnej pod wpÅ‚ywem teorii psychoanalityczÂnych. Mimo to idealizm w systemie liberalnym każe widzieć moÂralność jako samorozwiniÄ™cie siÄ™ wrodzonej szlachetnoÅ›ci natury czÅ‚owieka przez swobodne dziaÅ‚anie popÄ™dów drogÄ… samorzutnej ich sublimacji, która umożliwia dobre przystosowanie siÄ™ wyÂchowanka do wzorców spoÅ‚ecznych postÄ™powania. Jednakże w masach mÅ‚odzieży samodzielna sublimacja nie daje spodziewaÂnych wyników, skoro zamiast przystosowania (adjustment) poÂjawia siÄ™ chuligaÅ„stwo i przestÄ™pczość nieletnich, obejmujÄ…ca coÂraz szersze krÄ™gi jako wynik zÅ‚ego przystosowania (maladjustÂment). Moralizm liberalny przeto i maÅ‚o skuteczna teoria subliÂmacji wymagajÄ… dalszych wyjaÅ›nieÅ„, dotyczÄ…cych warunków doÂbrego rozwoju osobowoÅ›ci, czym zajęła siÄ™ idea personalizmu. m S. Th. I—II, 28, 4; ks. K. Michalski, La sublimation thomiste, „Angelicum" 1937 fasc. 1/2. b) Personalizm w systemie liberalnym wychowania nosi nazÂwÄ™ krytycznego, nadanÄ… mu przez twórcÄ™, niemieckiego psychoÂloga i pedagoga, Williama Sterna (zm. 1938). Stern chciaÅ‚ siÄ™ odÂciąć od tradycyjnego pojmowania osoby, jakie miaÅ‚o chrzeÅ›cijaÅ„Âstwo. W tym celu przeciwstawiÅ‚ dwa pojÄ™cia: rzeczy i osoby. Rzecz każda jest sumÄ… części skÅ‚adowych (np. stół), osoba zaÅ› także skÅ‚ada siÄ™ z części (np. czÅ‚owiek), ale jest ich jednoÅ›ciÄ… i caÅ‚oÅ›ciÄ…. Osoba to unitas multiplex, czyli jedność wieloÅ›ci (wie-lojednia), która wyraża siÄ™ na zewnÄ…trz w postaci celowego dÄ…Âżenia, pochodzÄ…cego od wewnÄ…trz tej caÅ‚oÅ›ci. Przy tym wedÅ‚ug Sterna jedność w osobie nie jest substancjÄ… jednoczÄ…cÄ…, czy duÂszÄ…, lecz jest „neutralna psychofizycznie", to znaczy, nie ma chaÂrakteru ani fizycznego, ani psychicznego, a tworzy caÅ‚ość w senÂsie logicznym. Takie krytyczne pojÄ™cie osoby ulegÅ‚o znacznemu rozszerzeÂniu, ponieważ jednoÅ›ciÄ… celowo dziaÅ‚ajÄ…cÄ… jest nie tylko czÅ‚oÂwiek, ale i zwierzÄ™, roÅ›lina, bakteria, sÅ‚owem każda istota żywa, a także osoby zbiorowe, jak rodzina, naród, ludzkość, które rówÂnież tworzÄ… pewnÄ… caÅ‚ość i dążą do jakichÅ› celów. Dlatego też należaÅ‚o wprowadzić pojÄ™cie różniÄ…ce czÅ‚owieka od innych osób. PojÄ™ciem tym staÅ‚a siÄ™ osobowość (Persönlichkeit), przeniesiona z poezji niemieckiej (Goethe) i filozofii (Kant). Osoba roÅ›liny czy zwierzÄ™cia wyjaÅ›nia Stern, dąży tylko do celów minimalnych — samoutrzymania siÄ™ przy życiu oraz utrzymania gatunku. NatoÂmiast czÅ‚owiek zmierza do celów wyższych i dlatego może stać siÄ™ osobowoÅ›ciÄ…. Osobowość jest to wiÄ™c taka osoba, która dąży do maksymalnego samorozwoju. Stern wskazuje trzy drogi rozÂwoju osobowoÅ›ci: autotelia, heterotelia i ideotelia. Autotelia (gr. autos — sam, telos — cel) to realizacja celów wÅ‚asnych osoby w stosunku do osób równorzÄ™dnych (np. cele sympatii, miÅ‚oÅ›ci lub walki i nienawiÅ›ci). Heterotelia (gr. heteros — obcy) stanowi przejÄ™cie celów obcych od osób nadrzÄ™dnych za wÅ‚asne (np. roÂdziny, narodu, partii, paÅ„stwa). Ideotelia zaÅ› (gr. eidos — idea, ksztaÅ‚t) to droga rozwoju osobowoÅ›ci przez realizacjÄ™ najwyższych idei ludzkoÅ›ci, jak idea Prawdy, Dobra, PiÄ™kna i ÅšwiÄ™toÅ›ci. ProÂces przejÄ™cia celów obcych za wÅ‚asne nazywa Stern introcepcjÄ… celów i uważa go za podstawÄ™ wszelkiego wychowania. TeoriÄ™ osobowoÅ›ci pogÅ‚Ä™biÅ‚ nastÄ™pnie twórca pedagogiki kulÂtury, Eduard Spranger (ur. 1882) na podstawie filozofii wartoÂÅ›ci, czyli aksjologii (patrz rozdz. III pkt. 1). RozwinÄ…Å‚ on typoloÂgiÄ™ osobowoÅ›ci, wyróżniajÄ…c 6 czystych typów: 1. osobowość teoÂretycznÄ…, np. naukowca dążącego do wartoÅ›ci prawdy, 2. ekonoÂmicznÄ…, np. przemysÅ‚owca kierujÄ…cego siÄ™ zyskiem, 3. estetycznÄ…, np. muzyka, poety realizujÄ…cych piÄ™kno, 4. spoÅ‚ecznÄ…, np. lekarza spoÅ‚ecznika kierujÄ…cego siÄ™ ku dobru spoÅ‚ecznemu zdrowia ludzi, 5. politycznÄ…, czyli wÅ‚adczÄ…, np. generaÅ‚a sprawujÄ…cego wÅ‚adzÄ™ w paÅ„stwie oraz 6. osobowość religijnÄ…, np. kapÅ‚ana rozpatruÂjÄ…cego życie w zwiÄ…zku z Bogiem. Oprócz typów czystych Spran-ger wymieniÅ‚ trzy typy mieszane osobowoÅ›ci: osobowość techÂnicznÄ…, Å‚Ä…czÄ…cÄ… w sobie orientacjÄ™ teoretycznÄ… i ekonomicznÄ… rówÂnoczeÅ›nie; osobowość prawniczÄ…, która pochodzi z poÅ‚Ä…czenia teoÂretycznej i spoÅ‚ecznej oraz osobowość pedagogicznÄ…, która wiąże postawÄ™ spoÅ‚ecznÄ… z innymi typami zależnie od specjalnoÅ›ci nauÂczania, np. u matematyka z teoretycznÄ…, a u polonisty z estetyczÂnÄ…. Typ osobowoÅ›ci powstaje wiÄ™c w kontakcie z okreÅ›lonÄ… sferÄ… wartoÅ›ci nauki, ekonomiki, estetyki, socjonomiki, polityki czy religii, które razem tworzÄ… hierarchiczne ukÅ‚ady w kulturze. W zwiÄ…zku z tym G. Kerschensteiner, gdy w drugiej fazie swej twórczoÅ›ci wÅ‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ do pedagogiki kultury, bliżej okreÅ›ÂliÅ‚ samo pojÄ™cie wychowania nastÄ™pujÄ…co: „Świadome urzeczyÂwistnianie wartoÅ›ci w kimÅ› jest wychowywaniem innych" 55 oraz przedstawiÅ‚ drogÄ™ tworzenia siÄ™ typu osobowoÅ›ci jako proces ksztaÅ‚cenia, w którym dokonuje siÄ™ skrzyżowanie nauczania z wychowaniem. Pod ksztaÅ‚ceniem rozumie on samodzielne doÂrabianie siÄ™ przez wychowanka wÅ‚asnej struktury duchowej osoÂbowoÅ›ci drogÄ… przeżywania wartoÅ›ci, zawartych jako energie rozÂwojowe w dzieÅ‚ach kulturowych.58 To wÅ‚aÅ›nie zrozumienie sensu obrazu, poematu, rozprawy, koncertu muzycznego czy pomnika architektury jest przyswajaniem ich wartoÅ›ci, które rozwijajÄ… umysÅ‚, uczucia i postawy dążeniowe czÅ‚owieka. Przy tym ksztaÅ‚Âcenie odbywa siÄ™ wedÅ‚ug podstawowego aksjomatu Kerschenstei-nera tylko wtedy, gdy miÄ™dzy duchowÄ… strukturÄ… dobra kultuÂralnego a wewnÄ™trznÄ… strukturÄ… jednostki zachodzi caÅ‚kowita lub częściowa zgodność. W takim ujÄ™ciu zaÅ‚ożona z góry struktura duchowa jednost- ki byÅ‚aby wrodzonym warunkiem, predystynujÄ…cym do rozwoju okreÅ›lonego typu osobowoÅ›ci. W rzeczywistoÅ›ci natomiast osoba ludzka, pomijajÄ…c możliwe nienormalnoÅ›ci, zwykle jest bogato wyposażona w zadatki odczuwania wszystkich zasadniczych warÂtoÅ›ci, potrzebnych naturze czÅ‚owieka. StÄ…d konkretna osobowość zawsze pod wpÅ‚ywem warunków zewnÄ™trznych Å›rodowiska spoÂÅ‚ecznego tworzy siÄ™, staje siÄ™ przez przewagÄ™ — drogÄ… wyboru — jakiegoÅ› systemu wartoÅ›ci nad innymi systemami, które mogÄ… mniejszÄ… odgrywać rolÄ™, ale sÄ… konieczne do wszechstronnego rozwoju jako zasadniczej potrzeby i i dobra czÅ‚owieka. PersonaÂlizm wiÄ™c wymaga swego uzupeÅ‚nienia w idei humanizmu, wskaÂzujÄ…cej na to, jakie dobra ma system wychowania liberalnego zrealizować. c) Humanizm w systemie liberalnym także nosi na sobie piÄ™Âtno idealizmu i wystÄ™puje jako humanizm naukowy i technokraÂtyczny. PoczÄ…tki tego humanizmu siÄ™gajÄ… okresu miÄ™dzywojenÂnego, kiedy to znana nam MiÄ™dzynarodowa Liga Nowego WyÂchowania wystÄ…piÅ‚a z ideÄ… powrotu do humanizmu europejskieÂgo jako idei pacyfistycznej i broniÄ…cej wartoÅ›ci nauki, sztuki i kultury przed narastajÄ…cym faszyzmem i jego barbarzyÅ„stwem. Po drugiej wojnie Å›wiatowej pierwszy dyrektor generalny UNESCO, biolog angielski Julian Huxley wystÄ…piÅ‚ w r. 1946 z proÂgramem humanizmu ewolucyjnego, czyli naukowego.58 Zawiera on w sobie wizjÄ™ wszechÅ›wiatowego rzÄ…du dla uzyskania pokoju miÄ™dzy narodami w oparciu o spotÄ™gowanÄ… na drodze ewolucji biologicznej twórczość naukowÄ… i technicznÄ…, nastawionÄ… na walÂkÄ™ z gÅ‚odem, chorobami, nÄ™dzÄ…, analfabetyzmem i... nadmiernÄ… pÅ‚odnoÅ›ciÄ… ras kolorowych, w stosunku do których, jak np. w JaÂponii zastosowano biologicznÄ… kontrolÄ™ urodzeÅ„. Humanizm rzÄ…Âdów nauki i techniki nad ludzkoÅ›ciÄ…, szczególnie zaÅ› kierowników wielkiego przemysÅ‚u zautomatyzowanego, wojennego i atomoÂwego (technokracja) byÅ‚ dÅ‚ugi czas oficjalnym programem UNESCO, dopóki nie zaktywizowaÅ‚y siÄ™ w nim inne humanizmy, głównie socjalistyczny i chrzeÅ›cijaÅ„ski, przeciwstawiajÄ…ce siÄ™ dyskryminacji rasowej. Mimo to idealizm w systemie liberalÂnym wychowania szuka wciąż radykalnych rozwiÄ…zaÅ„ kwestii przeludnienia Å›wiata, stÄ…d też nie rezygnuje Å‚atwo z przywileÂjów historycznych biaÅ‚ego czÅ‚owieka (np. walka rasistów w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej przeciw równoÂuprawnieniu Murzynów w latach 1963—64), ale wyzwolenie siÄ™ polityczne spod panowania kolonializmu ludów kolorowych Afryki i Azji wymusza na UNESCO, by rozszerzyÅ‚o program swego humanizmu stworzenia dobrobytu na podstawach nowoÂczesnej nauki i techniki na wszystkie narody Å›wiata i oczyÅ›ciÅ‚o siÄ™ z resztek rasowego antyhumanizmu.“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”