Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • tablice ogoszeniowe
  • www.embassyschool.pl
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Ciąża


    Gdy szkoła dowiaduje się, że któraś z uczennic zaszła w ciążę, powstaje niezmiernie skomplikowana sytuacja dla dyrekcji. Na­leży jednak mieć na uwadze, że nie jest ona dla nikogo tak trudna jak dla samej uczennicy. Młoda i nie przygotowana jeszcze do życia dziewczyna ma zostać matką, najniespodziewaniej dla sa­mej siebie i dla swego otoczenia. Nie wdając się więc w żadne drobiazgowe dociekania i analizę tła sprawy, dla każdego jest jasne, że pierwszym nakazem postępowania jest okazanie pomocy i oparcia. Byłoby niewybaczalnym błędem roz­począć w takim wypadku od zastanawiania się nad krokami dy­scyplinarnymi. Nakazem stają się życzliwość, dyskrecja i roz­waga. Inny rodzaj podejścia będzie przyczyną dodatkowego zła, gdyż sytuację, którą można by nazwać delikatną, łatwo prze­kształcić w publiczny skandal. Szkoła dowiaduje się o sprawie różnymi drogami. Zdarza się, że rodzice zawiadamiają nauczyciela lub wychowawcę, iż dziew­czyna nie będzie przychodzić do szkoły z powodu choroby. Tak czy inaczej po pewnym czasie prawdziwy powód absencji docho­dzi do wiadomości dyrekcji. Czasem także dziewczyna może zwierzyć się nauczycielowi, do którego ma specjalne zaufanie. Bez względu na to, jakimi drogami wiadomość ta dotarła do szkoły, należy przede wszystkim — przed rozpoczęciem jakich­kolwiek dochodzeń — zawiadomić lekarza szkolnego. Do niego należy zbadanie całej sprawy, wtajemniczając w nią jednak jak najmniej osób. W każdym wypadku nieuniknione jest porozu­mienie się z rodzicami dziewczyny i z wychowawcą. Opierając się na obowiązującej obecnie ustawie o przerywa­niu ciąży, lekarz może — na życzenie dziewczyny czy jej rodzi­ców (regulują to odpowiednie przepisy) — doprowadzić do ra­cjonalnego przerwania ciąży. Ułatwiając wykonanie tego zabiegu w warunkach szpitalnych lekarz bardzo często uprzedzi wyko­nanie go w warunkach znacznie gorszych, co mogłoby mieć groźne następstwa dla zdrowia, a nawet życia dziewczyny. W 99% na­leży się liczyć z tym, że zarówno rodzina, jak i chłopiec, który jest sprawcą ciąży, wywierają na dziewczynę nacisk, aby pozby­ła się płodu. Jeżeli szkoła nie ma swojego lekarza, wszystkie obowiązki wynikające z powstałej sytuacji spadają na wychowawcę lub na innego nauczyciela wyznaczonego przez dyrektora. Uczennica, która zaszła w ciążę musi opu­ścić szkołę. Niezależnie od tego, że jest to obiektywny wy­raz postępowania dyscyplinarnego, chodzi tu przede wszystkim o jej własny interes. Jest to zrozumiałe zarówno z punktu widze­nia lekarskiego, jak i psychologicznego. Nieruchome siedzenie przy pracy szkolnej nie jest właściwą pozycją dla ciężarnej, a fizyczne objawy ciąży nie sprzyjają nauce. Dobro reszty ucz­niów i uczennic wymaga również, ażeby uczennica, która jest w ciąży, opuściła szkołę możliwie najwcześniej, zanim stan jej będzie widoczny dla otoczenia. Jeżeli po urodzeniu dziecka dziewczyna zechce kontynuować naukę, nie należy jej w tym przeszkadzać. Jednak trzeba się upewnić, jak dalece jest to możliwe, czy jej zachowanie, spra­wowanie się i sposób bycia nie stoją temu zdecydowanie na prze­szkodzie. Jeśli dziewczyna nie ocenia w sposób należyty zaszłych wydarzeń, a zachowanie jej pozostawia dużo do życzenia, musi przeważyć interes ogółu. Jako zasadę przyjmuje się, że dziew­czyna nie wraca do tej samej szkoły. Należy jednak podkreślić, że w pewnych środowiskach istnie­je tendencja do nadmiernie surowego sądzenia dziewcząt w po­dobnym położeniu, a ludzie na pozór postępowo myślący i obda­rzeni dużym doświadczeniem życiowym bywają w takich wypad­kach dalecy od nacechowanego życzliwością optymizmu i obiek­tywizmu. W przypadkach, gdy nie udało się uniknąć sensacji, gdy po­ruszone są zarówno cała szkoła, jak i opinia publiczna, dziew­czyna nie tylko nie może wracać do tej samej szkoły, ale nie po­winna chodzić do żadnej szkoły w tej samej miejscowości. Trzeba oczywiście okazać jej pomoc w znalezieniu odpowiedniego za­kładu nauczania i załatwić niezbędne formalności; mogą się bo­wiem znaleźć osoby, które odznaczają się w prześladowaniu podobnych dziewcząt szczególną zaciekłością i okrucieństwem — i które zechcą utrudnić jej życie. Osoby te szermują niewyszu­kaną frazeologią moralną i społeczną i niestety często znajdują posłuch. Z drugiej strony w postępowaniu szkoły nie powinno być żadnych akcentów, które by mogły wzbudzić wątpliwości, czy szkoła rzeczywiście dezaprobuje i uważa za niedopuszczalne wchodzenie uczniów w stosunki płciowe. Nieumiejętny sposób postępowania może przyczynić się do zrobienia z dziewczyny „bohaterki smutnego romansu", co jest wysoce niepożądane. Konsekwencje dyscyplinarne są wyrazem stanowiska szkoły nie­zależnie od gotowości okazania na każdym kroku młodemu czło­wiekowi pomocy w trudnej sytuacji. Problem jest trudny i nie można zaproponować żadnych go­towych schematów; można tylko zalecić pewien ogólny kierunek: pomagać tym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, mając jednak nieustannie na uwadze dobro ogółu uczniów i zadania pedago­giczne w stosunku do młodzieży. Jeżeli chodzi o chłopca, który spowodował ciążę, podejście szkoły powinno być w zasadzie takie samo jak do dziewczyny. Wszystkie decyzje trzeba podejmować w oparciu o dokładną znajomość okoliczności poprzedzających zaistniałą sytuację. Nie­rzadko konieczne są nawet ostre sankcje dyscyplinarne. W zasa­dzie jednak jest to sprawa wtórna i przede wszystkim trzeba mieć na uwadze pomoc.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”