Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • fotograf komunia d
  • http://planeta-a.pl/blog/30-zaburzenia-ze-spektrum-autyzmu-jak-je-rozpoznac-u-dziecka
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Wśród ludzi i w szkole


    Każde życie ludzkie zaczyna się w rodzinie. Między dziec­kiem a jego rodzicami — szczególnie matką — w pierw­szych miesiącach życia zawiązują się początkowe kontakty społeczne. Przejawiają się one w mimice, za pośredni­ctwem której dziecko kieruje swoje znaki i sygnały, gdy nie potrafi jeszcze wypowiedzieć słów. Obok płaczu, cho­dzenia na czworakach w ślad za matką ważne znaczenie dla tych kontaktów mają takie zachowania, jak: połącze­nie spojrzenia i uśmiechu, marszczenie czoła, reakcja na matki głos i jego intonację. To wszystko świadczy o wię­zi, jaka łączy jednego małego człowieka z drugim doro­słym w konkretnym miejscu — w rodzinie. W miarę rozwoju dziecka jego kontakty społeczne się rozszerzają. Przebywa ono cały czas jednak w rodzinie, nie jest z jej kręgu wyłączone. To daje poczucie bez­pieczeństwa, odwagę do badania, sprawdzania, poszukiwa­nia w najbliższym otoczeniu, przyrodzie, we własnym mie­ście, świecie, wszechświecie. Nie tylko odwaga decyduje o tym, ale poczucie przy­należności i pewność, że zawsze jest możliwość powrotu. Ten dom, który tak wiele „nerwów kosztował", wzbudzał żal, gniew w pierwszych latach dorastania (14—16 lat), od którego uciekało się do kolegów, do świata nieznanego, powoli znów staje się przytulnym miejscem. Przejściowe niepokoje, konflikty rozpływają się w miarę dojrzewania uczuciowego pod wpływem innych ludzi, rówieśników, szkoły. Rozwijają się nowe postawy wobec rodziców, idące w kierunku poprawy wzajemnych stosunków. Trzeba prze­czekać, dopomóc, cierpliwie wysłuchać, by w okolicy 16—18 lat nowy, wyszlifowany, gładszy i bogatszy w do­świadczenia „nastolatek" przeszedł na swoje miejsce w ro­dzinie. Młodociani zdają sobie sprawę, że dom rodzinny zaspokaja wiele ich potrzeb nie tylko materialnych, ale i psychicznych, staje się on niejednokrotnie wzorcem własnej rodziny, którą po latach będą budowali. Człowiek poszukuje dróg, środków, które by te potrze­by zaspokoiły. Zadanie to nie jest łatwe i proste. Młodo­ciani nie zawsze zdają sobie sprawę, że uzyskanie pew­nych wartości, przyswojenie cech, które wzbudzają uzna­nie wśród ludzi, chęć przyjęcia do swego grona, wymaga wiele pracy nad sobą. Z wolna jednak dążą do tego, by być lubianymi, uznawanymi, pożądanymi w towarzystwie rówieśników. I oto takie „zwyczajne" ludzkie cechy, jak: uprzejmość, szczerość, umiejętność współżycia z ludźmi, są swoistym pomostem, który ich łączy. Z kolei ludzie ob­darzeni cechami przeciwstawnymi do wymienianych — nieszczerzy, dokuczliwi, drażliwi, wybuchowi — „palą mo­sty". Zostają sami, nikt z nimi nie wytrzymuje, a wszel­kie kontakty społeczne urywają się, nie przysparzając ani radości, ani zadowolenia. Psychologowie współcześni przywiązują wagę do róż­nych form międzyludzkich kontaktów, które stały się przedmiotem licznych badań. W wyniku rozległych badań nad zachowaniem ludzi — niezależnie od różnic kulturo­wych — żyjących w Afryce, Ameryce Płd., Nowej Gwinei czy w Europie — stwierdzono!) istnienie pewnych bar­dzo podobnych form zachowania społecznego. Dotyczą one zwyczaju pozdrawiania się czy świętowania, form zbliżania się do siebie — uśmiech, pocałunek, wspóLne posiłki... Obdarowywanie się upominkami jest równie popularną formą współżycia społecznego, jak okazywanie sobie czu­łości przez używanie zdrobnień, zwracając się po imieniu. Otaczanie opieką osób miłych, kochanych bądź potrzebu­jących jej, prowadzenie rozmów w przyjemnej atmosfe­rze z kimś miłym, a z niesympatycznym w sposób gniew­ny — także są wszędzie podobne. Przykładem różnych form kontaktu społecznego, a jed­nocześnie znanych i rozpowszechnionych w całym świecie, jest tzw. „pozdrawianie się oczyma". Szybkie uniesienie brwi, które dostrzega się z daleka; przy nawiązywaniu rozmowy z dziećmi, przy okazji flirtu, kokietowania itp. Ludzie różnią się biologicznie i kulturowo, ale charak­teryzują ich te same podstawowe formy zachowania, two­rzące jakby uniwersalną wspólnotę. Człowiek zatem jest członkiem wielkiej rodziny ludzkiej i zaspokaja w niej swój głód bycia z innymi poprzez takie formy zachowa­nia społecznego, w których osobowość jego najlepiej rea­lizuje się. Nie w odosobnieniu, lecz wśród takich samych jak on. Właśnie takim najważniejszym miejscem dla nastolatka jest obok rodziny szkoła, która jako swoisty organizm społeczny, niezmiernie zróżnicowany, oddziaływa na jego wszechstronny rozwój. W okresie dorastania wraz z rozwojem umysłowym, emocjonalnym tworzą się nowe motywy współdziałania w grupie rówieśniczej, nowe nastawienia, postawy, nowe po­trzeby społeczne. Dorastający przebywają w „swojej kla­sie", wśród swoich kolegów, tworząc zespół rówieśników, z których każdy reprezentuje własną osobowość, postawy społeczne, wytworzone w toku wzajemnego oddziaływania. Zapoznaj si z tym serwisem kliknij tutaj po wicej informacji

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”