Pamięć
Czynność spostrzegania
Czynność spostrzegania, spostrzegawczość nie stanowi procesu odizolowanego i jednolitego. Pozostaje w zależności od nastawień, posiadanej wiedzy, zainteresowań, stanu emocjonalnego, aktywności umysłowej. Udział doświadczeń, a także czynności umysłowych przyczynia się do tego, że spostrzegawczość w tym okresie jest ukierunkowana, wzmacniana uwagą, lepszym zapamiętywaniem. Pamięć, która jest swoistym procesem, właściwością psychiczną, polega na gromadzeniu wiadomości, przechowywaniu ich, a potem na odtwarzaniu lub przypominaniu. Tak określają pamięć podręczniki psychologii. Trudno sobie wytłumaczyć działanie człowieka pozbawionego pamięci. Ktoś powiedział, że z pamięcią w uczeniu się jest tak, jak z fundamentem. Na solidnym fundamencie dom się nie zawali. Pamięć w okresie dorastania wykazuje wysoki stopień sprawności. Rozróżnia się pamięć bezpośrednią i trwałą, mechaniczną i logiczną, mimowolną i dowolną. Pamięcią bezpośrednią określa się zapamiętywanie materiału, który utrzymuje się w świadomości od razu po zapoznaniu się z nim. Dzięki pamięci bezpośredniej powtarzamy usłyszany adres przyjaciół, ich telefon, jakąkolwiek wiadomość ważną lub mniej ważną. Z wiekiem zakres pamięci bezpośredniej wzrasta. A więc w porównaniu z dzieckiem 6-letnim zapamiętywanie bezpośrednie w okresie dorastania jest wielokrotnie większe. Ta pamięć ma duże znaczenie dla nauki szkolnej, ponieważ warunkuje ona zachowanie kolejność usłyszanych słów, zdań, wiadomości, obrazów. Pamięć trwała umożliwia odtwarzanie materiału po pewnym czasie, a więc związana jest z określonym czasem jego przechowywania. Pamięć m e-chaniczna wiąże się z uczeniem za pomocą kilkakrotnych powtórzeń, często zupełnie bezmyślnych. Uczeń nie rozumie materiału objętego zapamiętywaniem. Potrafi go powtórzyć, ale nie umie wyjaśnić ani zastosować go praktycznie. Najcenniejsza z punktu widzenia uczenia się i operowania wiedzą jest pamięć logiczna. Uczeń nie powtarza materiału objętego zapamiętywaniem w sposób bezmyślny, mechaniczny, ale przede wszystkim stara się go zrozumieć, wyjaśnić terminy, zależności, związki logiczne i wtedy dopiero „włącza pamięć". Spotykamy również pamięć mimowolną, kiedy zapamiętujemy bez nastawienia się na zapamiętywanie, bez stawiania sobie specjalnych zadań, tak jakby przy okazji. Przeciwieństwem jest pamięć dowolna związana z określonym nastawieniem na zapamiętywanie, na przykład w klasie, na lekcji, na wykładzie. Charakteryzuje się tym, że określony jest cel. O ile pamięcią mimowolną operują małe dzieci (wiek przedszkolny), o tyle uczeń w wieku szkolym, dorastania posługuje się w nauce szkolnej pamięcią dowolną. Różnice między procesami pamięci przebiegającymi u ludzi i zwierząt są przypisywane zdolności człowieka do posługiwania się językiem i rozumieniem mowy. Ujmowanie słowami spostrzeganych przedmiotów, zjawisk, sytuacji, nazywanie ich, czyli werbalizacja jest dana człowiekowi. Słowo ułatwia zarazem wyodrębnianie cech spostrzeganych przedmiotów, ich zróżnicowanie, jak i wyróżnianie związków między nimi zachodzących, dzięki czemu wzrasta ilość zapamiętywanych elementów. Jeśli uczeń będzie nastawiony na opowiadanie filmu, obrazu, fotografii, to odtwarzanie ich treści będzie dużo łatwiejsze, lepiej uporządkowane i zorganizowane. Z wiekiem werbalizacja w procesie zapamiętywania osiąga wyższy poziom i odgrywa większą rolę w odtwarzaniu materiału objętego zapamiętywaniem. Rozwój słowno-pojęciowy zarówno w mowie biernej, jak i czynnej, ułatwia zapamiętywanie oznaczonych słowami przedmiotów i zjawisk. Dzięki nazwie, treści wyodrębniane w spostrzeżeniach zostają zapamiętane szybciej i trwalej. Innym czynnikiem, obok mowy, ułatwiającym zapamiętywanie jest czynnik emocjonalny i motywacyjny. Młodzież odczuwa zadowolenie z osiągania coraz to większego zasobu wiedzy, wkraczania w nowe jej obszary, które budzą i poszerzają zainteresowania. Bezkonkurencyjny Mikrocement bez LZO.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”