Człowiek
Kształtowanie charakteru

CzÅ‚owiek z charakterem to ten, który siÄ™ kieruje okreÅ›loÂnymi zasadami postÄ™powania, niezÅ‚omny w realizacji staÂwianych sobie celów, odpowiedzialny, można na nim poleÂgać, obowiÄ…zkowy, prawdomówny, zgodny, koleżeÅ„ski, opaÂnowany, uprzejmy. Lista cech jest dÅ‚uga, a każda z nich pożądana z punktu widzenia wychowawczego. „ZainteresoÂwani" sÄ… nimi zarówno rodzice, jak i wychowawcy, a także caÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwo. Istnienie wyżej wspomnianych cech charakterologicznych zapewnia sympatiÄ™ Å›rodowiska, uznaÂnie pracodawców, wysokÄ… ocenÄ™ wÅ›ród przyjaciół i znajoÂmych. Warunkuje współdziaÅ‚anie z innymi ludźmi a także harmonijne współistnienie. Zastanawiano siÄ™ od dawna, czym jest charakter czÅ‚oÂwieka — czy zależy on tylko od wychowania, od zadatków dziedzicznych, czy też od temperamentu. Używa siÄ™ tego pojÄ™cia potocznie, dokonujÄ…c pobieżnej czÄ™sto oceny innych ludzi — dodatniej lub ujemnej. CzÅ‚owiek dobry, to czÅ‚oÂwiek z charakterem, zÅ‚y — bez charakteru. Nadaje siÄ™ teÂmu okreÅ›leniu różne treÅ›ci, czÄ™sto używajÄ…c go w szerszym znaczeniu, zamiennie z pojÄ™ciem osobowość. PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ okreÅ›leniem charakter, należaÅ‚oby rozuÂmieć je jako cechÄ™ osobowoÅ›ci. Kiedy mówimy „Ten czÅ‚oÂwiek ma charakter", mamy na myÅ›li te wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci lub dyspozycje, które regulujÄ… jego stosunek do innych ludzi. Z kolei stosunek czÅ‚owieka do czÅ‚owieka, jednostki do spoÂÅ‚eczeÅ„stwa regulujÄ… pewne normy zawarte w charakteryÂstyce tych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, które uÅ‚atwiajÄ… współżycie miÄ™dzyÂludzkie. Jednostka w swym dziaÅ‚aniu kieruje siÄ™ okreÅ›loÂnymi zasadami, normami, reguÅ‚ami akceptowanymi spoÂÅ‚ecznie, wykonuje okreÅ›lone zadania, uczy siÄ™ peÅ‚nienia ról spoÅ‚ecznych. Uznawanie przez ludzi przyjÄ™tych reguÅ‚ i norm po- zwala przewidywać z góry ich postÄ™powanie. Zatem ma charakter ten czÅ‚owiek, na którym można polegać, który postÄ™puje konsekwentnie dla dobra nie tylko wÅ‚asnego, ale i innych. Mówi siÄ™ wtedy o charakterze moralnym. Oce- niajÄ…c go, bierzemy pod uwagÄ™ nie tylko, co czÅ‚owiek robi, ale jakimi motywami siÄ™ kieruje, postÄ™puje tak, a nie ina- czej. ChwalÄ…c syna czy córkÄ™, rodzice zdajÄ… sobie sprawÄ™, że postÄ™powanie dzieci w tym przypadku odpowiadaÅ‚o ich woli, która stanowiÅ‚a czynnik regulujÄ…cy. Charakter łączy siÄ™ na ogół z wolÄ…, rozumianÄ… jako paÂnowanie nad swymi możliwoÅ›ciami, wÅ‚adzami psychicznyÂmi, a także z umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… sprawnego ich wykorzystania. Silna wola dopomaga czÅ‚owiekowi w skutecznym skupieÂniu siÄ™ na wykonywaniu okreÅ›lonych zadaÅ„ i przeprowaÂdzaniu ich do koÅ„ca. Wola potrzebna jest także do rozumÂnego kierowania swymi uczuciami, panowania nad sobÄ… i wykorzystywania swej energii do dziaÅ‚aÅ„ na rzecz innych ludzi i spoÅ‚eczeÅ„stwa. I w ogóle ze wszystkimi wadami robiÄ™ tak, że od razu postanaÂwiam tej a tej rzeczy nie robić wcale. To skutkuje. GdyÂbym silnÄ… walÄ™ swojÄ… wyrabiaÅ‚a stopniowo, na pewno bym jeszcze do tej pory gadaniem swoim zamÄ™czaÅ‚a innych, byÅ‚a niepoprawnym Å›piochem itp. Teraz doszÅ‚am do tego, że z caÅ‚ej rodziny jestem najcierpliwsza w czasie choroby i najwczeÅ›niej bez żadnego ociÄ…gania siÄ™ wstajÄ™. Z wyrabianiem silnej woli swojej w innych wypadkach byio inaczej. Jest jedna wada, z której i dotÄ…d wyleczyć siÄ™ nie mogÄ™ — to wstrÄ™t do ludzi żebrzÄ…cych. PróbowaÂÅ‚am i tu siebie przezwyciężyć. PrzeprowadzaÅ‚am niewidoÂmych i kaleki przez jezdniÄ™, dawaÅ‚am im jaÅ‚mużnÄ™, staraÂÅ‚am siÄ™ wszystko zrobić, aby ten wstrÄ™t w sobie wyleÂczyć..." StaroindiaÅ„skie przysÅ‚owie mówi, że kto chce osiodÅ‚ać dzikiego mustanga, niech wpierw osiodÅ‚a samego siebie. Spokój, opanowanie, samokontrola i konsekwentne dziaÂÅ‚anie, wykonywanie sumienne obowiÄ…zków znamionujÄ… czÅ‚owieka o silnej woli i charakterze. Patrzymy przede wszystkim na czyny ludzi przy ocenie ich siÅ‚y, umiejÄ™tnoÅ›ci panowania i wykorzystywania swych zdolnoÅ›ci, cech temperamentu dla wyznaczania sobie ceÂlów i ich konsekwentnego osiÄ…gania. Charakter, w przeciwieÅ„stwie do temperamentu, jest zbiorem dyspozycji, cech, wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci nabytych, wtórnych, lecz uzależnionych od zadatków dziedzicznych. To co czÅ‚oÂwiek czyni i jak przebiegajÄ… jego dziaÅ‚ania, zależy w duÂżym stopniu od stanu psychofizycznego, od zdrowia. Obok tego wyznacznikiem dziaÅ‚ania ludzkiego jest temperament, odpowiedzialny niejako za to, w jaki sposób przebiega wykonywanie wszelkich czynnoÅ›ci. .MówiÄ…c o temperamencie myÅ›limy na ogół o reakcjach uczuciowych ludzi, zdajÄ…c sobie sprawÄ™, że u różnych luÂdzi w tych samych okolicznoÅ›ciach, bywajÄ… one różne. U jednego uczucia szybko wybuchajÄ… i gasnÄ… — popularny „sÅ‚omiany ogieÅ„". U innych odwrotnie, narastajÄ… powoli i utrzymujÄ… siÄ™ bardzo dÅ‚ugo.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”