Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • detektyw £ódŸ
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Kształtowanie charakteru


    Człowiek z charakterem to ten, który się kieruje określo­nymi zasadami postępowania, niezłomny w realizacji sta­wianych sobie celów, odpowiedzialny, można na nim pole­gać, obowiązkowy, prawdomówny, zgodny, koleżeński, opa­nowany, uprzejmy. Lista cech jest długa, a każda z nich pożądana z punktu widzenia wychowawczego. „Zaintereso­wani" są nimi zarówno rodzice, jak i wychowawcy, a także całe społeczeństwo. Istnienie wyżej wspomnianych cech charakterologicznych zapewnia sympatię środowiska, uzna­nie pracodawców, wysoką ocenę wśród przyjaciół i znajo­mych. Warunkuje współdziałanie z innymi ludźmi a także harmonijne współistnienie. Zastanawiano się od dawna, czym jest charakter czło­wieka — czy zależy on tylko od wychowania, od zadatków dziedzicznych, czy też od temperamentu. Używa się tego pojęcia potocznie, dokonując pobieżnej często oceny innych ludzi — dodatniej lub ujemnej. Człowiek dobry, to czło­wiek z charakterem, zły — bez charakteru. Nadaje się te­mu określeniu różne treści, często używając go w szerszym znaczeniu, zamiennie z pojęciem osobowość. Posługując się określeniem charakter, należałoby rozu­mieć je jako cechę osobowości. Kiedy mówimy „Ten czło­wiek ma charakter", mamy na myśli te właściwości lub dyspozycje, które regulują jego stosunek do innych ludzi. Z kolei stosunek człowieka do człowieka, jednostki do spo­łeczeństwa regulują pewne normy zawarte w charaktery­styce tych właściwości, które ułatwiają współżycie między­ludzkie. Jednostka w swym działaniu kieruje się określo­nymi zasadami, normami, regułami akceptowanymi spo­łecznie, wykonuje określone zadania, uczy się pełnienia ról społecznych. Uznawanie przez ludzi przyjętych reguł i norm po- zwala przewidywać z góry ich postępowanie. Zatem ma charakter ten człowiek, na którym można polegać, który postępuje konsekwentnie dla dobra nie tylko własnego, ale i innych. Mówi się wtedy o charakterze moralnym. Oce- niając go, bierzemy pod uwagę nie tylko, co człowiek robi, ale jakimi motywami się kieruje, postępuje tak, a nie ina- czej. Chwaląc syna czy córkę, rodzice zdają sobie sprawę, że postępowanie dzieci w tym przypadku odpowiadało ich woli, która stanowiła czynnik regulujący. Charakter łączy się na ogół z wolą, rozumianą jako pa­nowanie nad swymi możliwościami, władzami psychiczny­mi, a także z umiejętnością sprawnego ich wykorzystania. Silna wola dopomaga człowiekowi w skutecznym skupie­niu się na wykonywaniu określonych zadań i przeprowa­dzaniu ich do końca. Wola potrzebna jest także do rozum­nego kierowania swymi uczuciami, panowania nad sobą i wykorzystywania swej energii do działań na rzecz innych ludzi i społeczeństwa. I w ogóle ze wszystkimi wadami robię tak, że od razu postana­wiam tej a tej rzeczy nie robić wcale. To skutkuje. Gdy­bym silną walę swoją wyrabiała stopniowo, na pewno bym jeszcze do tej pory gadaniem swoim zamęczała innych, była niepoprawnym śpiochem itp. Teraz doszłam do tego, że z całej rodziny jestem najcierpliwsza w czasie choroby i najwcześniej bez żadnego ociągania się wstaję. Z wyrabianiem silnej woli swojej w innych wypadkach byio inaczej. Jest jedna wada, z której i dotąd wyleczyć się nie mogę — to wstręt do ludzi żebrzących. Próbowa­łam i tu siebie przezwyciężyć. Przeprowadzałam niewido­mych i kaleki przez jezdnię, dawałam im jałmużnę, stara­łam się wszystko zrobić, aby ten wstręt w sobie wyle­czyć..." Staroindiańskie przysłowie mówi, że kto chce osiodłać dzikiego mustanga, niech wpierw osiodła samego siebie. Spokój, opanowanie, samokontrola i konsekwentne dzia­łanie, wykonywanie sumienne obowiązków znamionują człowieka o silnej woli i charakterze. Patrzymy przede wszystkim na czyny ludzi przy ocenie ich siły, umiejętności panowania i wykorzystywania swych zdolności, cech temperamentu dla wyznaczania sobie ce­lów i ich konsekwentnego osiągania. Charakter, w przeciwieństwie do temperamentu, jest zbiorem dyspozycji, cech, właściwości nabytych, wtórnych, lecz uzależnionych od zadatków dziedzicznych. To co czło­wiek czyni i jak przebiegają jego działania, zależy w du­żym stopniu od stanu psychofizycznego, od zdrowia. Obok tego wyznacznikiem działania ludzkiego jest temperament, odpowiedzialny niejako za to, w jaki sposób przebiega wykonywanie wszelkich czynności. .Mówiąc o temperamencie myślimy na ogół o reakcjach uczuciowych ludzi, zdając sobie sprawę, że u różnych lu­dzi w tych samych okolicznościach, bywają one różne. U jednego uczucia szybko wybuchają i gasną — popularny „słomiany ogień". U innych odwrotnie, narastają powoli i utrzymują się bardzo długo.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”