Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • czajniki ceramiczne
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała


    Podczas codziennej toalety twarzy i ciała nie wolno za­pomnieć o uszach. Trzeba skrupulatnie je myć z kurzu i brudu letnią wodą i mydłem. Pielęgnacja włosów stanowi osobny problem, który trapi młodocianych. Przetłuszczające się włosy nie wyglądają ani estetycznie, ani nie stanowią ozdoby. Kurz zlepiony z wy­dzieliną gruczołów łojowych tworzą hełm na głowie, któ­ry tylko dokładnym myciem może być z niej usunięty. O włosy trzeba także się troszczyć, a piękne, zdrowe błysz­czące włosy są marzeniem każdego — dziewczyny i chłop­ca. Skóra głowy, tak jak skóra twarzy musi oddychać, a zatkane pory nie mogą prawidłowo funkcjonować. Włosy' jak rośliny muszą być pielęgnowane, w przeciwnym razie stają się słabe, łamliwe, tracą połysk. Należy za pośred­nictwem krwi dostarczać im niezbędnych składników od­żywszy ch, a więc jadać jarzyny: szpinak, marchewkę, rzod­kiewkę, cebulę, czosnek; pożywienie bogate w wapń, jak: mleko, twarogi i w białko — ryby, mięso. Mocne, zdrowe włosy lubią być szczotkowane. Szczotka nie tylko usuwa kurz i brud, także ożywia krążenie krwi, nadaje włosom piękny, jedwabisty połysk. Włosy deli­katne, słabe wymagają miękkiej szczotki albo grzebienia. Wyczesywanie powinno odbywać się „pod włos", od kar­ku do czoła bez względu na fryzurę. Myć włosy często, czyli dwa razy w tygodniu, czy raz na 7—10 dni? Najroz­maitsze poradniki w tej dziedzinie zalecają to drugie. Ale jak można i ile dni chodzić ze zlepionymi od łoju i brudu włosami? Z reguły zaleca się tzw. przetłuszczanie, ale nie w okre­sie dorastania i nie wtedy, gdy się chodzi do szkoły, gdziex trzeba wyglądać schludnie i estetycznie. Włosy muszą być czyste i w związku z tym należy je myć nawet dwa—trzy razy w tygodniu i nie suszyć suszarką. Gorący strumień powietrza zbytnio wysusza skórę głowy, która reaguje zwiększoną pracą gruczołów łojowych. Zdarza się, że pro­dukują one wydzielinę w nadmiarze, wówczas po umyciu włosy stają się szybko tłuste i wiszą w strączkach. W na­stępstwie łojotoku może tworzyć się łupież, tak samo jak w przypadku skóry suchej. Płatki łupieżu pokrywają ca­łą skórę, z której wyrastają włosy. Skóra choruje i ekspe­rymentowanie w postaci wcierania różnych płynów w skó­rę głowy nie na wiele się na ogół zdaje. Dokładne bada­nie lekarskie może wyjaśnić przyczyny choroby i zapobiec takiej przykrości, jak uporczywe wypadanie włosów, a z czasem nawet ich utrata, co częściej przydarza się chłop­com, gdy stają się mężczyznami. Zapobieganie temu trze­ba zacząć właśnie w okresie dorastania. Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała jeszcze bardzo często nie znajdują zrozumienia wśród dorosłych d nie zawsze dlatego są przestrzegane przez dzieci. Istnieje bardzo prosta i łatwa metoda wpojenia dzieciom wszelkich zasad higieny. Wystarczy po prostu, aby rodzice stosowali w życiu te wszystkie przepisy higieniczne i przyzwyczajali swe dzieci do nich, jako do rzeczy zwykłych, prostych, codziennych, koniecznych dla zdrowia i dobrego samopo­czucia. Szczególnie ważne są owe przepisy i zasady higieniczne dla dziewcząt w okresie miesiączki. Jeśli dziewczyna ich nie przestrzega, rozsiewa wokół siebie niemiłą woń. Po­chodzi to z rozkładającej się krwi miesiączkowej i potu, który wydziela się obficiej. Krew miesiączkowa jest dosko­nałą pożywką dla zarazków, a zasychając na bieliźrue i skórze w okolicy zewnętrznej narządów rodnych, powoduje otarcia i odparzenia. Te przykre dolegliwości nie tylko źle odbijają się na samopoczuciu, ale tworzą podłoże zakażeń w obrębie narządów rodnych. W związku z miesiączką istnieje jeszcze dotąd bardzo wiele szkodliwych przesądów, które pozostają w rażącej sprzeczności z zasadami higieny. Krążą poglądy, że w okresie miesiączki nie wolno myć nóg, nie wolno się ką­pać czy zmieniać bielizny i podmywać się. Właśnie w tym okresie należy jak najstaranniej przestrzegać czystości ca­łego ciała, myć się dokładnie, a szczególnie okolice zewnę­trznych narządów rodnych, częściej zmieniać bieliznę, w którą wsiąka pot i zapach krwi miesiączkowej. Częste podmywanie się, lepiej w pozycji stojącej (pod prysznicem, jeśli znajduje się w mieszkaniu), jest obowiąz­kiem higienicznym. Podczas miesiączki należy unikać ką­pieli gorących i pływania w krytych basenach. Prawidło­we miesiączkowanie nie wymaga zmian w ustalonym try­bie życia. Ostatnia uwaga jest bardzo ważna — zapisy­wanie daty miesiączki. Pozwala to na ocenę czynności na­rządu rodnego i ułatwia wczesne wykrywanie wszelkich zaburzeń. angielski dla dzieci http://www.piaskownica.eu/jezyk-angielski-dla-dzieci

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”