Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • pozycjonowanie zawiercie
  • protok zdawczo odbiorczy mieszkania wzr
  • Dziewczyny
  • poczochy przeciwzylakowe
  • Pokrewne

    Wychowanie zdrowotne


    Opisane przemiany, dokonujące się u młodzieży dorasta­jącej, wymagają określonego trybu życia, który zapew­niłby rozwijającemu się organizmowi jak najlepsze wa­runki. W organizmie młodej dziewczyny czy chłopca łatwo może dojść do rozmaitych zaburzeń i deformacja. Zapo­biegnie im umiejętne korzystanie z wiedzy z zakresu hi­gieny, profilaktyki zdrowotnej oraz wychowania zdrowot­nego, będącego jednym z elementów wychowania fizycz­nego. Wychowanie zdrowotne zapobiega różnym deformacjom fizycznym, na które tak podatny jest dojrzewający1 ko­ściec, tworzący i kształtujący się układ mięśniowy. Pod­stawowym ćwiczeniem są czynności ruchowe, ćwiczenia z zakresu wychowania fizycznego, uprawianie sportu, korzy­stanie ze świeżego powietrza, słońca i wody. Ćwiczenia fizyczne rozwijają wytrzymałość organizmu, wzmacniają układ mięśniowo-stawowy, kształtują piękną sylwetkę, dodając wdzięku, co bardzo się liczy właśnie w omawianym okresie. Mięśnie pracujące podlegają wzrosto­wi, pozbawione pracy — wiotczeją i chudną. Znana jest powszechnie opinia, że młodzież systematycznie trenują­ca, uprawiająca sport jest silniejsza, odporniejsza nie tyl­ko na zachorowanie, ale i na różnorodne stresy ). Sport wyczynowy zdaniem pedagogów pochłania wiele czasu i sił, często „odciąga" od nauki, która jest podstawową for­mą działalności młodocianych, i na ogół nie jest mile przez nauczycieli widziany. Uprawianie jakiejś dziedziny sportu „dla samego siebie", systematyczne ćwiczenia gimnastycz­ne zyskują aplauz wszystkich, którzy z młodymi mają do czynienia. Zdają oni sobie sprawę, że rozrost układu kost­nego przy jednocześnie słabszym układzie mięśniowym jest przyczyną złej postawy .nie tylko podczas stania, ale i sie­dzenia czy chodzenia. Ćwiczenia uprawiane systematycz­nie przeciwdziałają wszelkim deformacjom. Gry i zabawy na świeżym powietrzu, ćwiczenia fizyczne i różne rodzaje sportu stanowią nie tylko przyjemną rozrywkę, ale prze­de wszystkim wpływają dodatnio na czynności wszystkich narządów. Pogłębiają czynność płuc, poprawiają pracę ser­ca a naczyń krwionośnych i mają wpływ na procesy prze­miany materii. Pod wpływem ćwiczeń fizycznych wyrabia się siła, zręczność, szybkość orientacji, wytrwałość, wiara we własne siły i wewnętrzna dyscyplina. Wspólne zabawy i gry wykształcają umiejętność współ­życia, koleżeństkość, sprzyjają współzawodnictwu ) — np. lekkoatletyka, tenis stołowy, kometka, piłka ręczna itp. Godne polecenia także dla obu płci są takie dziedziny spor­tu, jak: pływanie, narciarstwo i łyżwiarstwo. Korzyści, jakie przynosi uprawianie sportu dla ogólne­go stanu zdrowia, są bezsporne. Dla dziewcząt szczególnie mają znaczenie w związku z przyszłym macierzyństwem. Prawidłowy rozwój układu kostnego i mięśniowego sprzy­ja normalnemu przebiegowi ciąży i porodu. U kobiet uprawiających sport ciąża i poród nie pozostawiają tylu przykrych zmian, jak nadmierne rozciągnięcie i utrata ela­styczności skóry brzucha, zwiotczenie mięśni brzucha i krocza, otyłość, żylaki itp. Godny polecenia dla dziewcząt jest modny ostatnio, propagowany przez znaną aktorkę amerykańską Jane Fondę — aerobic, czyli zestaw ćwiczeń uprawianych w rytm muzyki. Jak wspominamy wyżej, organizm młodocianych w okresie intensywnego rozwoju nie może być przeciążony nadmierną pracą. Wszelkie za­jęcia sportowe i ćwiczenia fizyczne należy uprawiać dla zdrowia, a nie kosztem zdrowia. Poza opisaną grupą czynników, mających wpływ na prawidłowy rozwój w okresie dorastania, ważną rolę speł­nia znajomość i ścisłe stosowanie przepisów higieny. Przy­zwyczajanie do czystości, do codziennych zabiegów higie­nicznych to pancerz ochronny przed chorobami, które przy­chodzą z zewnątrz, atakując zawzięcie nasz organizm. Hi­giena sprzyja zdrowiu, to nie jest slogan! Każdy chce być zdrów, bo zdrowie łączy się z siłą, pięk­nym wyglądem, urodą, która w pierwszym rzędzie zależy od stanu organizmu. Znakomitym sojusznikiem w utrzy­mywaniu dobrej formy i zdrowia są: świeże powietrze, wo­da, słońce, racjonalne odżywianie, dostateczna ilość ruchu i dobry sen — potrafią zdziałać cuda. Z chuderlawego mło­dzieńca i anemicznej, eterycznej dziewczyny w ciągu kilku tygodni uczynić mogą istoty tryskające zdrowiem, opalone, wesołe. Zdrowie cierpi również w warunkach zbyt wygod­nych. Ruch na świeżym powietrzu i słońcu jest dla ciała konieczny jak pożywienie. Najczęstszą przyczyną wszelkich chorób są zarazki, bak­terie, wirusy chorobotwórcze. Znajdują się one wszędzie: na skórze, ubraniu, przedmiotach i w otaczającym nas po­wietrzu. Znajdują się one w jamie ustnej, w górnych dro­gach oddechowych, w dolnych odcinkach przewodu pokar­mowego i w wydzielinach (mocz, kał, plwociny). Zdrowy, silny organizm daje sobie radę z inwazją tych zarazków, ale w okresie dorastania często zawodzą siły odpornościo­we. Sprzymierzeńcami tutaj są wspomniane wyżej czyn­niki, czyli ogólnie rzecz biorąc higieniczny tryb życia. Ważnym narządem ochronnym jest skóra. Broni ona nasz organizm nie tylko przed wtargnięciem chorobotwór­czych zarazków, lecz także przed czynnikami szkodliwy­mi, jak różne urazy, nadmierne zimno lub gorąco. Skóra musi oddychać i parować, uzupełnia bowiem pracę nerek, gdyż wraz z potem usuwane są z organizmu różne zbędne produkty przemiany materii. Na skórze wraz z brudem, kurzem, wydzieliną gruczołów łojowych i potowych gro­madzą się różne zarazki chorobotwórcze. Wszystko to za­tyka pory skórne, powoduje podrażnienie, a nawet uszko­dzenie, w wyniku czego na skórze pojawiają się wysypki, krosty, ropnie. Powodują one nie tylko cierpienia fizyczne, ale mają ujemny wpływ na wygląd zewnętrzny. Codzien­ną „kąpiel powietrzną" dla skóry (nie czekając lata) będzie gimnastyka poranna w dobrze przewietrzonym pokoju lub przy otwartym oknie przynajmniej przez 10 minut (ćwicz­my bez ubrania). Płucom należy się także przewietrzenie w postaci „głębokiego" oddychania w czasie owej codzien­nej gimnastyki. Zapoznaj si z tym serwisem kliknij tutaj po wicej informacji

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”