Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • e-hurtowo.eu
  • https://kobietaistyl.pl/kim-jest-piotr-czaykowski-wiek-kariera-instagram/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Akceleracja rozwoju


    AkceleracjÄ… okreÅ›la siÄ™ zjawisko przyspieszonego rozwoju fizycznego mÅ‚odych pokoleÅ„. Pewne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, typowe dla okreÅ›lonej fazy rozwoju osobniczego, pojawiajÄ… siÄ™ co­raz wczeÅ›niej, a dotyczy to w szczególnoÅ›ci wzrostu i wagi ciaÅ‚a. Do przejawów akceleracji należą na przykÅ‚ad: inten­sywniejszy i szybciej koÅ„czÄ…cy siÄ™ rozrost ciaÅ‚a, wczeÅ›niejsza menstruacja u dziewczÄ…t, przyspieszone procesy 'kostnienia itp. Akceleracja obejmuje wszystkie okresy rozwojowe — od niemowlÄ™cego do wieku mÅ‚odzieÅ„czego — przede wszy­stkim odnosi siÄ™ do mÅ‚odego pokolenia mieszkajÄ…cego w regionach uprzemysÅ‚owionych, w miastach, gdzie wyraźnie zaznacza siÄ™ wyższa stopa życiowa, wyższy poziom higieny życia, a także spadek zachorowalnoÅ›ci. NieobojÄ™tny jest także sposób odżywiania siÄ™ dzieci i mÅ‚odzieży, upowszech­nienie sportu i ćwiczeÅ„ ruchowych. Badania prowadzone w naszym kraju potwierdziÅ‚y rów­nież wystÄ™powanie zjawiska akceleracji, jakkolwiek nie jest ono równoznaczne ze zwiÄ™kszeniem wszystkich biologicz­nych i psychologicznych wartoÅ›ci u mÅ‚odego pokolenia. Jest ono wprawdzie wyższe, dorodne, lecz nie zawsze sprawniejsze ruchowo czy zdrowe fizycznie. Ponadto wcho­dzÄ… w grÄ™ inne istotne czynniki. Wiemy, że każdy z nas rodzi siÄ™ z pewnymi zadatkami na takÄ… lub innÄ… budowÄ™ ciaÅ‚a, wzrost. Nie można ocze­kiwać, aby dziecko byÅ‚o bardzo wysokie, jeÅ›li rodzice sÄ… Å›rednio czy niskoroÅ›li. Można jednak tego siÄ™ spodziewać, gdy rodzice byli wysokiego wzrostu. Niezmiernie ważnym czynnikiem w realizowaniu przez potomstwo swych gene­tycznych zadatków sÄ… okreÅ›lone warunki Å›rodowiskowe. Dziecko z irodziców wysokorosÅ‚ych, ale wychowywane w zÅ‚ych warunkach, może nie osiÄ…gnąć odpowiedniego do swych możliwoÅ›ci dziedzicznych wzrostu. Z kolei rodzice majÄ…cy trudne warunki rozwoju w dzieciÅ„stwie i nisko­roÅ›li z tego powodu, mogÄ… mieć dzieci przewyższajÄ…ce wzrostem ich Å›redniÄ…, zwÅ‚aszcza wtedy, gdy zapewnili im bardzo dobre warunki bytowe: higieniczny tryb życia, przeciwdziaÅ‚ajÄ…cy schorzeniom, prawidÅ‚owe wyżywienie i dobre warunki mieszkaniowe. Do ważniejszych czynników Å›rodowiskowych należy ży­wienie. Istnieje Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek rozwoju fizycznego z iloÅ›ciÄ… i jakoÅ›ciÄ… pobieranego pokarmu. Przy niedożywianiu może wystÄ…pić zahamowanie wzrostu koÅ›ci, a niedobory wita­min mogÄ… wywoÅ‚ać poważne zmiany w rozwoju tkanki kostnej i mięśniowej. WpÅ‚yw omawianych czynników na harmonijny rozwój fizyczny jednostki dowodzi, że współczesna cywilizacja i postÄ™p techniczny mimo niebezpieczeÅ„stw, ijakie w sobie kryje, może sprzyjać i pomagać czÅ‚owiekowi. Akceleracja jest tego jeszcze jednym dowodem.Organizm ludzki przystosowany jest do peÅ‚nienia różnych funkcji i w zwiÄ…zku z tym wykonuje wiele czynnoÅ›ci dzię­ki zróżnicowanym narzÄ…dom poÅ‚Ä…czonym w wyspecjalizo­wane ukÅ‚ady. Wszelkie dziaÅ‚ania ruchowe, wykonywane przez czÅ‚owieka, zapewnia aparat ruchu, w którego skÅ‚ad wchodzÄ…: ukÅ‚ad kostny, stawowo-wiÄ…zadÅ‚owy, mięśniowy i nerwowy. Wszelkie czynnoÅ›ci wegetatywne, takie jak: oddychanie, krążenie krwi, trawienie, wydalanie, a także zachowanie staÅ‚oÅ›ci równowagi wewnÄ™trznej (ciepÅ‚ota cia­ła, równowaga wodno-mineralna itp.) sÄ… możliwe dziÄ™ki ukÅ‚adowi wegetatywnemu, który utrzymuje nasz organizm przy życiu. PrzedÅ‚użenie gatunku ludzkiego przez wydanie potomstwa zapewnia ukÅ‚ad rozrodczy. UkÅ‚ad nerwowy z kolei peÅ‚ni rolÄ™ koordynujÄ…cÄ… we wszelkich czynnoÅ›ciach ludzkiego organizmu. Wymienione wyżej czynnoÅ›ci wegetatywne i wyspecjali­zowane ukÅ‚ady biorÄ… udziaÅ‚ w rozwoju fizycznym czÅ‚o­wieka. Od urodzenia do zakoÅ„czenia wzrastania ciężar naszych mięśni powiÄ™ksza siÄ™ 37-krotnie, a masa kośćca 27-krot-nie W ukÅ‚adzie kostnym obok przyrostów iloÅ›ciowych zmienia siÄ™ także struktura jakoÅ›ciowa. Zmiana ta polega na tzw. procesie ossyfikacji, czyli przeksztaÅ‚cania siÄ™ chrzÄ…stki w tkankÄ™ kostnÄ… (inaczej proces kostnienia). Zmiana tkanki w miarÄ™ kostnienia przebiega równolegle ze zmianÄ… liczby koÅ›ci, ich wielkoÅ›ci, ksztaÅ‚tu, a także ich skÅ‚adu chemicznego. KonsekwencjÄ… zmian w strukturze kostnej i stawowej sÄ… coraz bardziej zÅ‚ożone czynnoÅ›ci ukÅ‚adu kostnego. Do_ nich należą: przyswajanie nowych czynnoÅ›ci ruchowych i utrzymywanie w sprawnoÅ›ci wzglÄ™dem siebie poszcze­gólnych części ciaÅ‚a. Ulega istotnym zmianom rola krwio­twórcza szpiku kostnego. W wieku dorastania struktura ukÅ‚adu kostnego wyraź­nie siÄ™ różnicuje ). W pierwszej fazie zaznacza siÄ™ przy­rost koÅ›ci udowej, wydÅ‚użajÄ… siÄ™ koÅ›ci tuÅ‚owia, dziÄ™ki cze­mu wysokość tuÅ‚owia w pozycji siedzÄ…cej jest w stosun­ku do ogólnej wysokoÅ›ci wiÄ™ksza, niż byÅ‚a dotychczas. Przyrost wysokoÅ›ci ciaÅ‚a jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zany z rozwo­jem i dojrzewaniem ukÅ‚adu kostnego. Dzieje siÄ™ to w ten sposób, że w toku normalnego wzrostu koÅ›ci chrzÄ…stka w oÅ›rodkach nasadowych przy zakoÅ„czeniach koÅ›ci dÅ‚ugich przeksztaÅ‚ca siÄ™ w kość i w ten sposób struktura koÅ›ci siÄ™ wydÅ‚uża. Pobudzenie wzrostu koÅ›ci, wywoÅ‚ane dziaÅ‚aniem hor­monu pÅ‚ciowego w okresie dojrzewania, decyduje o zroś­niÄ™ciu sdÄ™ tych dwóch części kostnych. Dalszy wzrost ko­ści dÅ‚ugich w zwiÄ…zku z tym ustaje. Zatem hormony pÅ‚cio­we stajÄ… siÄ™ czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym i ograniczajÄ…cym wzrost. W wieku 14 lat koÅ›ci dziewczÄ…t sÄ… prawie dojrzaÅ‚e pod wzglÄ™dem kostnienia. OkoÅ‚o 17 roku życia koÅ›ciec dziewczÄ…t na ogół jest caÅ‚kowicie rozwiniÄ™ty zarówno pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci, jak i stopnia skostnienia. Nieco póź­niej proces ten przebiega u chÅ‚opców — ok. 19 roku życia. Opisany proces znajduje swe odzwiercicdicnie w braku proporcji w niektórych częściach ciaÅ‚a, co jest przyczynÄ… niepokoju i zmartwieÅ„ zarówno dziewczÄ…t, jak i chÅ‚op­ców. Duże stopy, za dÅ‚ugie rÄ™ce powodujÄ… niezrÄ™czność^ i poczucie, że należy je zamaskować, schować do kiesze­ni, ukryć — nie zawsze z pozytywnym skutkiem. Wiele przykroÅ›ci u dorastajÄ…cych mÅ‚odych ludzi obu pÅ‚ci sprawia szybki wzrost nosa w porównaniu z innymi częściami twa­rzy. NastÄ™puje rozwój koÅ›ci nosowej, która jest „odpowie-dzialna" za ksztaÅ‚t nosa. DotÄ…d maÅ‚y i zgrabny, teraz jest niejednokrotnie przyczynÄ… zmartwieÅ„. Gdy pozostaÅ‚e czę­ści twarzy osiÄ…gnÄ… dojrzaÅ‚ość, zmartwienia mijajÄ… i nos staje siÄ™ proporcjonalny do caÅ‚ej twarzy. UzÄ™bienie, które jest częściÄ… ukÅ‚adu kostnego, także ulega przemianom. Na poczÄ…tku okresu dorastania liczba zÄ™bów staÅ‚ych wynosi 27—28 na ogólnÄ… liczbÄ™ 32. Drugie zÄ™by trzonowe wyrzynajÄ… sdÄ™ przed 18-ym rokiem ży­cia, a trzecie (zÄ™by mÄ…droÅ›ci) po tym okresie. CzÄ™sto to­warzyszÄ… temu bóle dziÄ…seÅ‚, osÅ‚abienie, nerwowość. ukÅ‚ad mięśniowy Szybkiemu wzrostowi koÅ›ci towarzyszÄ… przemiany w obrę­bie ukÅ‚adu mięśniowego. OkoÅ‚o 16-ego roku życia ciężar miÄ™sni wynosi blisko 45% wagi caÅ‚ego ciaÅ‚a. ZaznaczajÄ… siÄ™ jednak tutaj różnice w zależnoÅ›ci od pÅ‚ci. U dziewczÄ…t najwiÄ™kszy przyrost mięśni nastÄ™puje miÄ™dzy 12 a 15 ro­kiem życia, u chÅ‚opców miÄ™dzy 15 a 16 r.ż. Wzrost mięśni i ukÅ‚adu kostnego zwiÄ…zany jest z dojrzewaniem pÅ‚ciowym. U chÅ‚opców wzrost mięśni jest uzależniony od wzrostu i dojrzewania jÄ…der. W momencie rozpoczynania siÄ™ 'wzrostu i dojrzewania jÄ…der rosnÄ… mięśnie tuÅ‚owia i koÅ„czyn. Upra­wianie w tym okresie sportu, ćwiczeÅ„ gimnastycznych, kul­turystycznych przez chÅ‚opców szczególnie przyczynia siÄ™ do wzrostu ukÅ‚adu mięśniowego w przeciwieÅ„stwie do miÄ™sni dziewczÄ…t. Nie rozwijajÄ… siÄ™ one tak intensywnie i •stÄ…d dziewczÄ™ta majÄ… mniej siÅ‚y fizycznej niż chÅ‚opcy. Jak wygl¹da majówka nad morzem - sprawdŸ nasze aktualne oferty

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”