Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Kursy angielskiego Wodzis³aw Œl¹ski
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Swoboda seksualna

    Młodzi ludzie są chętni do dyskusji. Nie będą oni na pewno wahać się ze stwierdzeniem faktu, że ich własne obserwacje w dziedzinie seksualnej poczynione w świecie, w którym się obra­cają, nie zawsze dostarczają dowodów na rzecz tak gorąco za­lecanych zasad. Dobrze będzie, jeżeli nauczyciel sam skieruje rozmowę na te tory, nawet jeżeli nikt nie zrobi tego rodzaju uwagi, aby znaleźć sposobność do przemyślenia wszystkich pro i contra dotyczących seksualnej swobody młodzieży. Analiza taka przyczyni się na pewno do wyrobienia u młodzieży zdrowych po­glądów na te sprawy. W rozmowach z uczniami zachodzi nieraz konieczność oceny postępowania konkretnych osób lub środowisk. Jest to zwykle dość niebezpieczne. W treści wykładów nie powinno być nic, co by usprawiedliwiało takie postępowanie, zdradzające niską war­tość moralną jednostki. Jest ono niepożądane z punktu widzenia interesów zarówno jednostki, jak i społeczeństwa. Z drugiej jed­nak strony jest równie niepożądane, nawet niedopuszczalne, aby szkoła ukazywała jako jedyny moralny i społecznie słuszny taki sposób życia, który różni się krańcowo od rzeczywistości znanej uczniom z codziennych doświadczeń. Sprzeczność taka naraziłaby na szwank wszelkie osiągnięcia wychowawcze, będące wynikiem nauczania przedmiotu. Wydaje się, że w takich przypadkach lepiej wstrzymać się z kategorycznym osądem osoby lub sprawy. Bardziej pożądane jest wykazanie uczniom, że owe moralnie niepożądane zjawisk nie mogą być przyjęte) za normę postępo­wania dla wszystkich ludzi. W takim ujęciu wyrażona zostaje raczej ocena moralna sprawy, a nie konkretnego człowieka, co zawsze jest formą bardziej odpowiednią, pozwalającą nauczycie­lowi wyjść obronną ręką z niemiłych, a czasem nawet bardzo kło­potliwych sytuacji. Gdy szkoła zmuszona jest poddać pod ocenę prowadzenie się poszczególnych uczniów, nie powinno to wywołać wrażenia, iż nie wzięto pod uwagę i nie rozpatrzono w sposób życzliwy i ze zrozumieniem ich indywidualności, ich ludzkich trudności. Trzeba też jak najbardziej unikać wszelkiego ferowania wyroków na tych, którzy nie potrafili utrzymać się w ramach zasad na­leżytego postępowania ze względu na swoją naturę, charakter, czy też wpływ środowiska. Szkoła zajmuje najsłuszniejszą postawę, jeżeli ogranicza się do podawania norm postępowania i ich najsumienniejszego uza­sadnienia, wstrzymując się jednak od wszelkich sądów i działań, które mogłyby wpłynąć na wyrobienie się u młodzieży postawy zakłamania i faryzeizmu. Trudna sytuacja, w jakiej znajduje się duża część dzisiejszej młodzieży, przyczynia się w znacznym stopniu do wypaczenia JeJ poglądów na to, co jest w młodym wieku „normalnym" po­stępowaniem, a co nim nie jest. Powinni o tym pamiętać wszyscy, którzy bardziej chcą wychowywać młodzież, niż ją sądzić. Przeciwko tym uwagom może ktoś wysunąć zarzut, że nie dotyczą one bezpośrednio młodzieży szkolnej — z wyjątkiem uczniów klas najwyższych — i wobec tego jest zbyteczne i nie­właściwe omawiać te problemy z młodymi chłopcami i dziewczę­tami. Argumentacja taka nie jest pozbawiona podstaw, szczegól­nie jeżeli chodzi o chłopców, którzy dojrzewają do problematyki seksualnej później niż dziewczęta. Nie należy jednak zapomirłać, że dla wielu uczniów, którzy w młodym wieku opuszczają szkołę na zawsze, lekcje poświęcone wychowaniu seksualnemu stanowią ostatnią w ich życiu sposobność otrzymania wskazówek w tej dziedzinie. Jest to więc kwestia porad profilaktycznych i nada­nia właściwego kierunku na całe życie.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”