Rozwój fizyczny
Prawidłowe odżywianie
Dla prawidłowego wzrostu i rozwoju młodego organizmu wielkie znaczenie ma właściwe odżywianie. W okresie intensywnego wzrostu wszelkie czynności życiowe mają przebieg znacznie szybszy. Tkanki i narządy szybko rosną, rośnie także zapotrzebowanie na „paliwo" i „budulec", które stanowią spożywane produkty. Aby pożywienie mogło być właściwie zużyte, musi być uprzednio poddane w przewodzie pokarmowym całkowitej przeróbce. Pokarm zastaje rozdrobniony, rozpuszczony, zmieszany z sokami trawiennymi. Pod wpływem tego pokarmy zamieniają się w związki chemiczne, które przechodzą do krwi, gdzie w tkankach i narządach poddane są dalszemu przetworzeniu. Pokarmy spożywane przez człowieka składają się z białek, tłuszczów, węglowodanów, soli mineralnych i witamin, które są niezbędne do rozwoju organizmu. Do białek zalicza się białko jajka kurzego, mięso zwierząt i ryb. Węglowodany to wszelkie cukry, kasze, mąki, a tłuszcze to smalec, masło i oleje. Sole mineralne, jak: wapń, fosfor, żelazo, znajdują się w różnych potrawach, a przeważnie w owocach i jarzynach. Witaminy zawarte są nie tylko w owocach, jarzynach, ale również w innych pokarmach. Zapotrzebowanie dzienne, wyrażone w kaloriach, zależne jest od wieku i rodzaju wykonywanej pracy *). Normalny, zdrowy apetyt młodego człowieka Teguluje zapotrzebowanie organizmu na pożywienie. Konieczne jest przede wszystkim białko, pochodzące z różnych produktów, a więc z mięsa, ryb, mleka, sera. Przeciętne zapotrzebowanie dzienne wynosi ok. 80—100 g, z czego przynajmniej 30% stanowić powinno białko pochodzenia zwierzęcego. Węglowodany stanowią najważniejsze źródło energii obok tłuszczów, których spożycie się zwiększa zimą, gdy organizm musi wytworzyć więcej ciepła. Witaminy i sole mineralne mają ogromne znaczenie dla rozrostu organizmu, bez nich organizm nie mógłby prawidłowo funkcjonować. W okresie dojrzewania często występują różne zaburzenia w spalaniu pokarmów. Czasem młodociani wykazują „wilczy apetyt" i wyglądają, jakby im ciągle jedzenie odbierano — czyli chudzi i wątli. Zdarza się z kolei odwrotnie — mało jedzą, „odchudzają się" ustawicznie i wyglądają jak .pączki w masie". Jak już wspomnieliśmy, przyrost wagi ciała i wzrostu odbywa się skokami, a najczęściej oba zjawiska nie występują jednocześnie. Są one związane z przemianą materii w dojrzewającym organizmie. Odbija się to na wyglądzie zewnętrznym i sposobie odżywiania, i tym można sobie wytłumaczyć opisane zjawisko. W organizmie młodocianych zachodzi wiele zmian, nieobojętnych dla ogólnej odporności na choroby zakaźne (angina, grypa), które pozostawiają trwałe ślady w organizmie w postaci wad serca, uszkodzenia nerek, wątroby, płuc. Racjonalne i staranne przestrzeganie zasad higieny może zapewnić prawidłowe czynności organizmu. Zdrowy, silny człowiek jest odporniejszy na wszelkie choroby i łatwiej potrafi je przezwyciężyć. Najważniejszą rolę w organizmie odgrywa układ nerwowy. Jego funkcjonowanie może ulec zaburzeniom. Manifestuje się to drażliwością, nadpobudliwością, impulsywno-ścią. Czynności układu nerwowego zależą od prawidłowego funkcjonowania narządów oddychania, krążenia i innych. Komórki nerwowe mają najdelikatniejszą budowę spośród wszystkich komórek naszego organizmu. Są szczegolnie wrażliwe ina wszelkie czynniki szkodliwe. Do wybitnie szkodliwych czynników należy nikotyna i alkohol,, zatruwające cały organizm, będący w stanie rozwoju i dojrzewania. Nikotyna (zawarta w tytoniu) uszkadza włókienka i komórki nerwowe, co powoduje zaburzenia w czynnościach wielu narządów. Przy nadużywaniu tytoniu powstają objawy, jak: przyspieszenie tętna, zaburzenia w czynnościach trawiennych, bezsenność, drżenie rąk, kurcz drobnych naczyń krwionośnych, kołatanie serca, zawroty głowy. Alkohol, wywierający szkodliwy wpływ na wszystkie nasze narządy, najbardziej uszkadza układ nerwowy, szczególnie korę mózgową — miejsce najważniejszych funkcji psychicznych. Nadużywanie alkoholu powoduje otępienie umysłowe, uczuciowe, osłabienie pamięci i uwagi, co odbija się na postępach w nauce, wywołując do niej niechęć młodocianego. Do rejestru szkodliwych środków działających na organizm młodocianych można byłoby włączyć kofeinę, która w razie nadużywania również działa ujemnie na układ nerwowy. Pod wpływem kofeiny, zawartej w kawie, wy* stepuje pobudzenie układu nerwowego, zaostrzenie spostrzegawczości, przyspieszenie procesów myślenia, ale są to objawy chwilowe. Nadużycie prowadzi do bezsenności, drżenia mięśni, przyspieszenia tętna, wystąpienia uczucia lęku, a czasem nawet do występowania drgawek. Wyjaśnianie, uprzedzanie o szkodliwości działania wymienianych używek szczególnie w okresie dorastania należy przede wszystkim do rodziców i wychowawców. Praca umysłowa, napięta uwaga przyczyniają się do ogólnego wyczerpania, a przede wszystkim do zmęczenia układu nerwowego. Objawia się to znużeniem, ospałością lub bezsennością. Środkiem regenerującym jest przede wszystkim spokój i sen. Podczas snu odpoczywają wszystkie układy i narządy. Następuje odnowienie wszystkich komórek i tkanek. Głęboki, zdrowy sen, w związku z nasileniem się przemian w całym organizmie młodocianych, odgrywa ważniejszą rolę niż u dorosłych. Pokrzepia, odświeża, regeneruje, usuwa zmęczenie. Innym niezmiernie ważnym czynnikiem higieny układu nerwowego jest atmosfera domu rodzinnego. Spokój, eliminowanie nieporozumień rodzinnych, unikanie napięć i przeżyć psychicznych umożliwia młodocianym uzyskanie równowagi psychicznej po' różnorodnych stresach w ich życiu. Wiele dziewcząt i chłopców zamartwia się swym wyglądem figurą, urodą. Przyglądają się sobie w lustrze, wyszukują mankamenty. Zastanawiają się, jak zmienić kształt nosa, czoła czy brwi, odnoszą się do nich z niechęcią. Bar^ dzo często bywają zbyt surowymi sędziami dla siebie. Otoczenie ocenia ich inaczej — korzystniej na szczęście. Ludzie doświadczeni mówią, że każdemu człowiekowi nie na tym zależy, żeby być pięknym, lecz żeby się innym podobał. Cel może być osiągnięty przy 'bardzo skromnym wyglądzie. Zapoznawanie się z własnym organizmem, możliwościami psychofizycznymi trwa właściwie całe życie. Ważniejsze jest umiejętne pokierowanie i wykorzystanie tychże możliwości i właściwości, które związane są zarówno z naszą strukturą fizyczną, jak i psychiczną. Racjonalnego stosunku do naszego organizmu i jego funkcji możemy nauczyć się od sportowców i zawodników. Znane jest pojęcie „formy", którym posługują się oni i sprawozdawcy sportowi. W przybliżeniu można określić „formę" jako pewien stan struktury fizycznej, który zapewnia maksymalną jej wydajność. Byłoby tedy słuszną rzeczą, by każda dziewczyna czy chłopak starali się posiąść wiedzę o swej formie, o wydajności swego organizmu w pewnych określonych sytuacjach, o rozważnym wykorzystywaniu swych sił. Wyżej opisane rozważania na temat rozwoju fizycznego, motorycznego, dojrzewania i przemian, jakie dokonują się w młodzieży, nasuwają różne wnioski i refleksje. Wszystko, co w tym okresie mogłoby być przeżyte 1 spełnione, świadczyć powinno na korzyść następnego etapu życia, który będzie przebiegał już w społeczeństwie dorosłych ludzi. Młodzież rośnie, rozwija się, dojrzewa, podobnie do wzrostu roślin. Ile trudu wymaga młoda roślina, pielęgnacji, słońca, ciepłego klimatu, troskliwości! Ile starań, by wyrosła mocna i odporna, dojrzała do wydania owocu, a owoc był miękki, soczysty i piękny. Wydaje się to proste, ale ile błędów w wychowaniu młodego pokolenia niesie każda minuta, dzień, lata. I dziwimy się, że roślina słana, a owoc cierpki.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”