Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Odpowiedni dobór fototapet
  • demencjastarcza.pl
  • Dziewczyny
  • przyczepki rowerowe dla dzieci wroc³aw
  • Pokrewne

    Świat uczuć i emocji


    Uważa się powszechnie, że największą zdobyczą naszego stulecia było odkrycie przez psychologię, że dziecko nie jest miniaturą dorosłego, lecz odrębną, swoistą, podlegają­cą rozwojowi strukturą psychiczną. W tym małym dziec­ku odbywa się tak wiele różnorodnych procesów, miesza­ją się emocje i uczucia, że ich stabilizacja i osiągnięcie dojrzałości dokona się w późniejszych okresach rozwojo­wych. Współczesność jest przekonana, że świat i jego dalszy rozwój zależą w coraz większym stopniu od tego, jakie są dzieci i wyrastający z nich ludzie, bowiem w ich rę­kach będzie spoczywał ster nowoczesnej cywilizacji XXI wieku. Jak wyżej wspominam, znaczenie uczuć dla ogólnego rozwoju psychicznego jest niezmiernie ważne. Kształtują­ca się w pierwszych latach życia uczuciowość dziecka jest uzależniona od naturalnego kontaktu między nim a matką, stanowiąc podłoże wzajemnej miłości i zrozumienia w na­stępnych okresach rozwojowych włącznie z okresem do­rastania. Związek z matką ma jednocześnie charakter psy­chiczny i biologiczny, a opiera się na bezpośrednich i przy­jemnych przeżyciach. Przykładem tego są eksperymenty J) przeprowadzone na młodych małpkach. Wykazywały one większe przywiązanie do matki „futrzanej" — symbolu miękkości, przytulności, aniżeli do twardej, zimnej i ostrej matki „drucianej". Obydwa modele dostarczały w jedna­kowym stopniu pokarmu. Na tej podstawie wysnuto wnio­sek, iż jedynie matka odgrywa ogromną rolę w kształto­waniu uczuciowości dziecka poprzez czułość, macierzyńską opiekę, miękkość i oddanie od pierwszych dni życia. Innym dowodem, świadczącym, jak bardzo istotna jest opieka i miłość matki, jest pewien rodzaj występującego u dzieci schorzenia, które określa się jako chorobę sierocą. Odłączenie dziecka od matki w pierwszych miesiącach życia godzi właśnie w sferę uczuć, czyniąc spustoszenie w całej jego psychice i organizmie. Obok zahamowania w rozwoju psychicznym pojawiają się zaburzenia somatycz­ne, jak: spadek wagi, osłabienie, podatność na infekcje. W momencie urodzenia dziecko staje się członkiem ro­dziny, która poświęca mu swój czas, uwagę, opiekę, stara się je zabawić. W miarę rozwoju zdobywa ono świadomość przynależności do tej rodziny, a jego wewnętrzny świat uczuć i przeżyć uilega przeobrażeniom, pogłębia się i po­szerza. Sfera uczuciowa rozwija się zatem pod wpływem kontaktów z otoczeniem, a więc przede wszystkim z ro­dziną, a najważniejszym warunkiem prawidłowego roz­woju jest to, by dziecko mogło się czuć jak najlepiej w swojej własnej rodzinie. Obdarowane uczuciem dziecko odwzajemni się wtedy, gdy rodzice — matka i ojciec — będą potrzebowali opieki, ciepła i miłości. Uczucia dzieci mają charakter afektywny. Afektywnymi określa się uczucia silne i gwałtowne, lecz przemijające. Trudno jest nad nimi zapanować dorosłemu, a tym bar­dziej dziecku. Uzewnętrzniają one swe uczucia w ruchach, gestach, miimice i całym ekspresyjnym zachowaniu. Ule­gają łatwo nastrojom, emocje przykre szybko ustępują przyjemnym, gniew zamienia się w radość, niepokój w zachwyt. Dlatego o stanach uczuciowych okresu dzieciń­stwa mówi się, że cechuje je labilność. Oznacza to między innymi, że dziecko wykazuje brak opanowania, ulegając gwałtownym i krańcowym uczuciom, takim jak: agresja, gniew lub czułość, radość, zazdrość. Cechy uczuciowości dziecka zmieniają się w miarę jak ono rośnie, a jego sfera emocjonalno-społeczna stopniowo dojrzewa do tzw. uczuć właściwych, nazywanych również uczuciami wyższymi. Polega to na opanowywaniu niepo­hamowanych emocji, dostosowywaniu swego postępowania do obowiązujących norm społecznych, kontrolowaniu swych reakcji uczuciowych. Uczucia wyższe mają swój początek w okresie dzieciń­stwa, a skierowane są na określone osoby i zjawiska w sposób pełniejszy i trwalszy. Niektóre z nich nazywane są uczuciami poznawczymi (intelektualnymi), związanymi z zaspokajaniem ciekawości, dążeniem do rozszerzenia wie­dzy. Inny rodzaj uczuć wyższych to uczucia estetyczne, które kształtują się pod wpływem sztuk pięknych (muzy­ki, malarstwa, rzeźby). Z kolei uczucia społeczne związane są z przywiązaniem do innych; umiejętnością okazywania uczuć, takich jak: współczucie, sympatia, przyjaźń; a tak­że z występowaniem dążenia do osiągania nie tylko włas­nego dobra, ale również kolegów, przyjaciół, rówieśników. Takie cechy, jak: umiejętność samokontroli, dostosowy­wania się do wymagań grupy rówieśniczej, do obowiązu­jących norm moralnych, odgrywają ważną rolę w kształto­waniu się charakteru, woli i wrażliwości moralnej. Dziec­ko czerpie przykłady działania i zachowania przede wszy­stkim z własnej rodziny. Rodzice wprowadzają je w świat pojęć i ocen moralnych, rozbudzają zainteresowania i wra­żliwość estetyczną, a ono nie tylko jest bacznym obserwa­torem, ale naśladowcą utrwalającym wszelkie wzory ich postępowania. Dzieje się to niejako automatycznie, „na co dzień" i dotyczy dziecka na wszystkich etapach rozwoju — w wieku szkolnym, w okresie dojrzewania.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”