Rozwój uczuciowy
Świat uczuć i emocji

Uważa siÄ™ powszechnie, że najwiÄ™kszÄ… zdobyczÄ… naszego stulecia byÅ‚o odkrycie przez psychologiÄ™, że dziecko nie jest miniaturÄ… dorosÅ‚ego, lecz odrÄ™bnÄ…, swoistÄ…, podlegajÄ…ÂcÄ… rozwojowi strukturÄ… psychicznÄ…. W tym maÅ‚ym dziecÂku odbywa siÄ™ tak wiele różnorodnych procesów, mieszaÂjÄ… siÄ™ emocje i uczucia, że ich stabilizacja i osiÄ…gniÄ™cie dojrzaÅ‚oÅ›ci dokona siÄ™ w późniejszych okresach rozwojoÂwych. Współczesność jest przekonana, że Å›wiat i jego dalszy rozwój zależą w coraz wiÄ™kszym stopniu od tego, jakie sÄ… dzieci i wyrastajÄ…cy z nich ludzie, bowiem w ich rÄ™Âkach bÄ™dzie spoczywaÅ‚ ster nowoczesnej cywilizacji XXI wieku. Jak wyżej wspominam, znaczenie uczuć dla ogólnego rozwoju psychicznego jest niezmiernie ważne. KsztaÅ‚tujÄ…Âca siÄ™ w pierwszych latach życia uczuciowość dziecka jest uzależniona od naturalnego kontaktu miÄ™dzy nim a matkÄ…, stanowiÄ…c podÅ‚oże wzajemnej miÅ‚oÅ›ci i zrozumienia w naÂstÄ™pnych okresach rozwojowych włącznie z okresem doÂrastania. ZwiÄ…zek z matkÄ… ma jednoczeÅ›nie charakter psyÂchiczny i biologiczny, a opiera siÄ™ na bezpoÅ›rednich i przyÂjemnych przeżyciach. PrzykÅ‚adem tego sÄ… eksperymenty J) przeprowadzone na mÅ‚odych maÅ‚pkach. WykazywaÅ‚y one wiÄ™ksze przywiÄ…zanie do matki „futrzanej" — symbolu miÄ™kkoÅ›ci, przytulnoÅ›ci, aniżeli do twardej, zimnej i ostrej matki „drucianej". Obydwa modele dostarczaÅ‚y w jednaÂkowym stopniu pokarmu. Na tej podstawie wysnuto wnioÂsek, iż jedynie matka odgrywa ogromnÄ… rolÄ™ w ksztaÅ‚toÂwaniu uczuciowoÅ›ci dziecka poprzez czuÅ‚ość, macierzyÅ„skÄ… opiekÄ™, miÄ™kkość i oddanie od pierwszych dni życia. Innym dowodem, Å›wiadczÄ…cym, jak bardzo istotna jest opieka i miÅ‚ość matki, jest pewien rodzaj wystÄ™pujÄ…cego u dzieci schorzenia, które okreÅ›la siÄ™ jako chorobÄ™ sierocÄ…. Odłączenie dziecka od matki w pierwszych miesiÄ…cach życia godzi wÅ‚aÅ›nie w sferÄ™ uczuć, czyniÄ…c spustoszenie w caÅ‚ej jego psychice i organizmie. Obok zahamowania w rozwoju psychicznym pojawiajÄ… siÄ™ zaburzenia somatyczÂne, jak: spadek wagi, osÅ‚abienie, podatność na infekcje. W momencie urodzenia dziecko staje siÄ™ czÅ‚onkiem roÂdziny, która poÅ›wiÄ™ca mu swój czas, uwagÄ™, opiekÄ™, stara siÄ™ je zabawić. W miarÄ™ rozwoju zdobywa ono Å›wiadomość przynależnoÅ›ci do tej rodziny, a jego wewnÄ™trzny Å›wiat uczuć i przeżyć uilega przeobrażeniom, pogłębia siÄ™ i poÂszerza. Sfera uczuciowa rozwija siÄ™ zatem pod wpÅ‚ywem kontaktów z otoczeniem, a wiÄ™c przede wszystkim z roÂdzinÄ…, a najważniejszym warunkiem prawidÅ‚owego rozÂwoju jest to, by dziecko mogÅ‚o siÄ™ czuć jak najlepiej w swojej wÅ‚asnej rodzinie. Obdarowane uczuciem dziecko odwzajemni siÄ™ wtedy, gdy rodzice — matka i ojciec — bÄ™dÄ… potrzebowali opieki, ciepÅ‚a i miÅ‚oÅ›ci. Uczucia dzieci majÄ… charakter afektywny. Afektywnymi okreÅ›la siÄ™ uczucia silne i gwaÅ‚towne, lecz przemijajÄ…ce. Trudno jest nad nimi zapanować dorosÅ‚emu, a tym barÂdziej dziecku. UzewnÄ™trzniajÄ… one swe uczucia w ruchach, gestach, miimice i caÅ‚ym ekspresyjnym zachowaniu. UleÂgajÄ… Å‚atwo nastrojom, emocje przykre szybko ustÄ™pujÄ… przyjemnym, gniew zamienia siÄ™ w radość, niepokój w zachwyt. Dlatego o stanach uczuciowych okresu dzieciÅ„Âstwa mówi siÄ™, że cechuje je labilność. Oznacza to miÄ™dzy innymi, że dziecko wykazuje brak opanowania, ulegajÄ…c gwaÅ‚townym i kraÅ„cowym uczuciom, takim jak: agresja, gniew lub czuÅ‚ość, radość, zazdrość. Cechy uczuciowoÅ›ci dziecka zmieniajÄ… siÄ™ w miarÄ™ jak ono roÅ›nie, a jego sfera emocjonalno-spoÅ‚eczna stopniowo dojrzewa do tzw. uczuć wÅ‚aÅ›ciwych, nazywanych również uczuciami wyższymi. Polega to na opanowywaniu niepoÂhamowanych emocji, dostosowywaniu swego postÄ™powania do obowiÄ…zujÄ…cych norm spoÅ‚ecznych, kontrolowaniu swych reakcji uczuciowych. Uczucia wyższe majÄ… swój poczÄ…tek w okresie dzieciÅ„Âstwa, a skierowane sÄ… na okreÅ›lone osoby i zjawiska w sposób peÅ‚niejszy i trwalszy. Niektóre z nich nazywane sÄ… uczuciami poznawczymi (intelektualnymi), zwiÄ…zanymi z zaspokajaniem ciekawoÅ›ci, dążeniem do rozszerzenia wieÂdzy. Inny rodzaj uczuć wyższych to uczucia estetyczne, które ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ pod wpÅ‚ywem sztuk piÄ™knych (muzyÂki, malarstwa, rzeźby). Z kolei uczucia spoÅ‚eczne zwiÄ…zane sÄ… z przywiÄ…zaniem do innych; umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… okazywania uczuć, takich jak: współczucie, sympatia, przyjaźń; a takÂże z wystÄ™powaniem dążenia do osiÄ…gania nie tylko wÅ‚asÂnego dobra, ale również kolegów, przyjaciół, rówieÅ›ników. Takie cechy, jak: umiejÄ™tność samokontroli, dostosowyÂwania siÄ™ do wymagaÅ„ grupy rówieÅ›niczej, do obowiÄ…zuÂjÄ…cych norm moralnych, odgrywajÄ… ważnÄ… rolÄ™ w ksztaÅ‚toÂwaniu siÄ™ charakteru, woli i wrażliwoÅ›ci moralnej. DziecÂko czerpie przykÅ‚ady dziaÅ‚ania i zachowania przede wszyÂstkim z wÅ‚asnej rodziny. Rodzice wprowadzajÄ… je w Å›wiat pojęć i ocen moralnych, rozbudzajÄ… zainteresowania i wraÂżliwość estetycznÄ…, a ono nie tylko jest bacznym obserwaÂtorem, ale naÅ›ladowcÄ… utrwalajÄ…cym wszelkie wzory ich postÄ™powania. Dzieje siÄ™ to niejako automatycznie, „na co dzieÅ„" i dotyczy dziecka na wszystkich etapach rozwoju — w wieku szkolnym, w okresie dojrzewania.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”