Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Dolce & Gabbana
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Nowa orientacja wychowania

    Tragedia II wojny powszechnej zakończona atomową zagładą Hiroszimy i Nagasaki7 podyktowała konieczność zapobieżenia przeszłej katastrofie całej ludzkości. Dała temu wyraz deklara­cja UNESCO, która głosi „Celem organizacji jest przyczynić się do utrzymania pokoju i bezpieczeństwa przez pogłębienie — za pomocą wychowania, nauki i kultury — współpracy narodów dla zapewnienia ogólnego poszanowania sprawiedliwości, praworząd­ności oraz praw człowieka i podstawowych swobód, które Karta Narodów Zjednoczonych przyznaje wszystkim narodom świata bez różnicy rasy, mowy lub religii". Wychowanie narodów w po­wiązaniu z rozwojem wiedzy naukowej i kultury stało się więc tu środkiem naprawy, zabezpieczenia pokoju i realizacji celów ONZ, do których należą: 1) ochrona przed wojną, 2) wiara w pra­wa zasadnicze człowieka, w godność i wartość jednostki, w rów­ne prawa płci i wielkich czy też małych narodów, 3) ustalenie warunków sprawiedliwości i poszanowania umów międzynaro­dowych, 4) popieranie postępu i lepszego poziomu życiowego z uwzględnieniem większej wolności. W związku z tymi celami Statut UNESCO ustawia jakby pięć drogowskazów dla wychowania współczesnych ludzi. Pierwszy z nich brzmi: „Ponieważ wojny biorą początek w umysłach lu­dzi, więc i ochrona pokoju w umysłach ludzi musi być zbudowa­na", stąd też naczelny kierunek nowej orientacji w wychowaniu wskazuje idea pokoju międzynarodowego jako konieczność wy­chowania w ideologii pacyfizmu lub irenizmu, która w zagadnie­niach religijnych staje się ideologią ekumenizmu, pojednania religijnego, głoszonego przez II Sobór Watykański. Drugi kierunek dotyczy wzajemnej znajomości dążeń i życia narodów celem usunięcia różnic między nimi jako źródła podej­rzliwości i nieufności. Jest to kierunek wychowania moralnego ludzkości w „duchu sprawiedliwości, wolności i pokoju". Trzeci kierunek wskazań to obalenie doktryny rasizmu, gło­szącej nierówność ludzi i ras, a przywrócenie „zasad godności, równości i wzajemnego szacunku ludzi". Tworzy to postulat wy­chowania w poczuciu poszanowania praw należnych człowiekowi jako osobie, co współcześnie nazywa się personalizmem (łac. per­sona — osoba). Czwarty kierunek nakazuje „szerokie rozpowszechnianie kul­tury i wychowania ludzkości" jako „święty obowiązek, który wszystkie narody muszą wypełnić w duchu wzajemnej pomocy i troski". Tak tedy wychowanie poczucia ludzkości (humanitas) wobec innych ludzi w celu społecznego niesienia im pomocy wszelkiego rodzaju także pomocy przez rozpowszechnianie oświa­ty i kultury wraz z troską o zaspokojenie ludzkich potrzeb fizy­cznych i duchowych (np. walka z nędzą, głodem, chorobami, anal­fabetyzmem) stanowi podstawową ideę współczesnego humaniz­mu. Wreszcie piąty kierunek wychowania UNESCO zaleca, by po­kój nie opierał się wyłącznie na politycznych i ekonomicznych układach rządów, lecz „musi opierać się o intelektualną i moral­ną solidarność ludzkości".10 Szukając przyczyn takiej właśnie nowej orientacji wychowa­nia w świecie powojennym, trzeba zwrócić uwagę na to, że pier­wsza i druga wojna światowa były nie tylko spowodowane przy­czynami społecznopolitycznymi, ale także postawami moralno-światopoglądowymi ludzi. Przede wszystkim rozwój kapitalizmu z jego niesprawiedliwością społeczną przyczynił się do demora­lizacji społeczeństw. Zdechrystianizowana moralność mieszczań­ska,11 oparta na sile pieniądza i na przewadze prawnej mężczyz­ny nad kobietą doprowadziła do tzw. podwójnej moralności, ze­wnętrznie pozornie solidnej i wypłacalnej, odpowiedzialnej za zo­bowiązania firmy, wewnętrznie zaś i po cichu, byle bez wywo­ływania skandalu, zgniłej i niemoralnej (Por. G. Zapolskiej: Mo­ralność pani Dulskiej). W takich warunkach szczególnie młodzież deprawowała się, co wyraziło się nie tylko we wzroście w kra­jach cywilizowanych XIX wieku przestępczości nieletnich, po­chodzących z lumpenproletariatu, ale także w tzw. buncie oby­czajowym młodzieży najpierw amerykańskiej po I wojnie, która walcząc z filisterstwem dorosłych dążyła do usankcjonowania, np. małżeństw koleżeńskich, małżeństw na próbę jako należnego jej prawa moralnego. Demoralizacja młodzieży warstw wyższych społecznie przejawiła się w seksualizmie, w perwersji płciowej (np. homoseksualizm w organizacji młodzieży niemieckiej np. Wandervogel12), w narkomanii morfinizmu czy alkoholizmu, w gangach chuligańskich, w epidemii samobójstw. Z kolei falę rozkładu moralnego społeczeństw i ich młodzieży spotęgowały wojny, okupacje i nędza, spekulacje i migracje, a odejście od tradycyjnej moralności chrześcijańskiej nie było równoznaczne z wpojeniem społecznie skutecznych motywów laickiej etyki. Do zmian ocen w kategoriach norm światopoglądowomoral-nych XIX stulecia, przyczynił się również ewolucjonizm. Został on wykorzystany przez ideologię faszystowsko-nacjonalistyczną do stworzenia m. in. teorii rasizmu. Interpretowany przez nią ewolucjonizm zatarł zasadniczą różnicę między człowiekiem a zwierzęciem, skoro człowiek miał być tylko wyższym rozwojo­wo gatunkiem zoologicznym jako produkt ewolucji kierowanej prawem walki o byt. Przeniesione na człowieka prawa walki podbudowały teorię rasizmu, według której ludzie nie są sobie równi. Najwyższa rasa biała, typu nordyckiego długogłowych blondynów, miała być z natury rasą panów, którzy powinni inne „podłe" rasy wytępić (prawodawstwo antysemickie) lub uczynić niewolnikami. W okresie międzywojennym w tzw. „czasach po­gardy" hitleryzm podeptał wartość i godność osoby ludzkiej i do­prowadził w czasie wojny do zbrodni ludobójstwa w obozach zagłady (Oświęcim, Majdanek, Treblinka i wiele innych), w któ­rych piece krematoryjne kończyły naukowo opracowany proces wyniszczenia ludności okupowanej. Wreszcie poza przyczynami moralnymi i światopoglądowymi do upadku kultury europejskiej przyczynił się sam ustrój kla­sowy, który podzielił społeczeństwa na klasy oświecone i wyższe, panujące oraz klasy pariasów społecznych i nowoczesnego nie­wolnictwa pracy. Miejsce dawnej arystokracji rodowej w tym ustroju zajęła plutokracja, władza finansjery, która stała się eli­tą społeczeństwa i tworzyła grupy nacisku, kierujące polityką i życiem. Posiadanie więc bogactwa stało się miernikiem war­tości ludzi, różnicowało społeczeństwo, rozdzielało ludzi od sie­bie dystansem nie do pokonania, a masy pozostające w nędzy pozbawiało prawa do życia. Wyraziło się to dobitnie nawet w kla­so wości szkoły wyższej i średniej, przeznaczonej dla młodzieży warstw uprzywilejowanych i dobrze sytuowanych, a przymuso­wości szkoły elementarnej i prywatnej zawodowej dla ludu i dro­bnomieszczaństwa. W takich warunkach dyskryminacji i nielu­dzkiego bytu gromadziły się siły rozpaczy i nienawiści, które łat­wo było skierować do bratobójczej walki i rewolty przeciwko ustalonemu „nieporządkowi". Konieczność więc wyeliminowania rozkładu moralnego, pogardy dla człowieka i nierówności stano­wych jako winnych współczynników katastrofy wojennej zmu­siła do zmiany orientacji wychowania we współczesnych syste­mach wychowawczych.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”