Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • poœciel z kory 140x200
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Miłość


    Najbardziej „obciążone" obawami rodziców uczucie — to miłość. Wielka, romantyczna, niepowtarzalna pierwsza miłość, która niesie radość i cierpienie, do której się zawsze powraca we wspomnieniach, jak twierdzą Fran­cuzi. Nie wypowiedziana wprost, lecz poprzez wiersze poe­tów, przez własną skrzętnie ukrywaną przed okiem cie­kawskich twórczość poetycką, powierzana pamiętnikom, troszkę dziecinna i niedojrzała — pierwsza miłość — przy­wilej wieku dorastania. Z nią wiążą się marzenia "i pla­ny na przyszłość — ulotne i kruche jak ona sama. Jest jednak istotna dla przyszłych uczuć — pełniejszych, doj­rzalszych,, będących fundamentem późniejszego szczęścia. W poszukiwaniu „bratniej duszy i serca" dziewczyna i chłopiec w okresie dorastania wiążą z miłością wiele nadziei, oczekują radosnych przeżyć. Własne pragnienia, potrzeby i oczekiwania chciałoby się przeżywać wspólnie. Realizm życia pozbawia jednak uroków pierwszą mi­łość, sprzeciwia się jej porywom. W marzeniach wszy­stko wygląda inaczej. Gorzkim odkryciem jest, że wy­marzony ideał nie pasuje do rzeczywistości, nie spraw­dza się w życiu codziennym. Trudno zakochanym wy­tłumaczyć, że idealizuje się przedmiot swych uczuć, że w marzeniach zawsze jest inaczej. Towarzyszą one do momentu, gdy młodzi dłużej przebywają razem w róż­nych nieoczekiwanych sytuacjach, które rodzą nieraz przykre rozczarowania. Wobec realizmu życia znikają upiększenia, jakimi marzenia przystroiły osobę ukocha­ną. Miłość miewa w tym okresie różne odcienie: może sta­nowić środek osiągania swoich marzeń i tęsknot, ale może stać się źródłem klęski lub tragedii. Uczuciowość jest skomplikowaną dziedziną i trudno przykładać jed­ną miarę do wszystkich. Przedmiot miłości może być otoczony czcią i szacunkiem, wzbudzać najszlachetniej­sze porywy. Myśl, że jest się przedmiotem miłości kogoś lubianego, może pochlebiać, podnosić własną wartość, nie­koniecznie wzbudzając uczucia wzajemne. Bywa i tak, że miłość, najbardziej oddana i głębo­ka, może wzbudzać zamiast wzajemności pogardę czy wręcz nienawiść. Poczucie, że jest się przedmiotem czy­jegoś uwielbienia, szczególnie w tym przypadku, gdy osoba kochająca jest obojętna lub niesympatyczna, mo­że ciążyć, wzbudzać niechęć, a nawet być przyczyną od­razy. Innym problemem, powodującym poczucie krzywdy i bólu, jest miłość nieodwzajemniona. Na ogół zaufani przyjaciele czy przyjaciółki zalecają „odkochanie" się. Tu jednak ujawniają swój brak wyobraźni. Nie znaleziono dotąd odpowiedzi na pytanie, dlaczego ten, a nie inny człowiek jest obiektem miłości. Dlaczego wśród tylu spo­tykanych ludzi w życiu właśnie ta dziewczyna czy ten chłopiec wywołują wzruszenia i najtkliwsze uczucia? Mo­że lepiej, że ta tajemnica nie została odkryta. Docieka­nie jej pozostawiono każdemu z nas. Miłość nieodwza­jemniona jest z jednej strony wielkim problemem ży­ciowym jako powód zamachów samobójczych, lecz z in­nej jest inspiracją i motywem niezwykłych dzieł, które przeszły do historii literatury, malarstwa czy muzyki. Najczęściej miłość nieodwzajemniona łączy się z założe­niem sobie pewnego ideału drugiej osoby. Im bardziej ten ideał jest wymarzony, wyśniony, tym trudniej go znaleźć. Szuka się go „na siłę" w osobach, które los postawił na naszej drodze, wierząc, że to ten — ta, którego pragnęliśmy pokochać i wzbudzamy niejako w sobie to uczucie. Pielęgnuje się na ogół „swoje uczucia" do osoby wybranej, której się nawet nie poznało, nie wie, jaka ona jest naprawdę. Na ogół kocha się ją „z daleka" i jest to istnienie „miłości dla miłości", po­dobnie jak „sztuka dla sztuki", która nie służy nikomu. Istotą miłości tej prawdziwej jest odkrywanie warto­ści drugiego człowieka, wzajemne obdarowywanie siebie uczuciem, poczucie przynależności do siebie. Akceptacja partnera takim, jakim on naprawdę jest, z jego błędami w codziennym szarym życiu, wadami, które trzeba przyj­mować z humorem, zaletami wzbudzającymi zachwyt. Ale do tego trzeba dojrzeć, dorosnąć, nauczyć się cierpliwo­ści w stopniowej rezygnacji z własnej egoistycznej mi­łości „dla siebie" na rzecz uczuć altruistycznych zwią­zanych z ukochaną osobą. To jest piękne, ale jedno­cześnie bardzo trudne. Miłość bez wzajemności jest zjawiskiem interesują­cym dla psychologa, seksuologa, a niezwykle bolesnym i dramatycznym dla osoby, która ją przeżywa. Siła jej jest tak ogromna, że im bardziej jest tłumiona, perswa­dowana przez osoby postronne, tym wzrasta bardziej i mocniej odzywa się we snach, a na jawie ujawnia się w postaci reakcji nerwicowych. Miłość, podobnie jak młodzi ludzie, wymaga procesu dojrzewania, doskonalenia i tworzenia. Miłość chce być twórcza, a to, co tworzy, stanowi o szczęściu ludzkim. Wyrazem twórczej miłości jest rodzina, miejsce najlep­sze, najmilsze każdej istocie ludzkiej. Istnieje pewna forma kontaktów między przedstawicie­lami obydwojga płci, która z punktu widzenia wycho­wawczego stwarza największe niebezpieczeństwo. Jest ona okazją do manifestowania budzącego się popędu seksu­alnego i nie zawsze występuje w formie, która jest akceptowana przez otoczenie. Tą formą jest flirt. Zdaniem psychologów!) jest ona wyrazem dążeń do kontaktu fi­zycznego między partnerami odmiennych płci, stanowiąc przygotowanie do właściwego zbliżenia fizycznego. W spotkaniach towarzyskich, na prywatkach młodzież prowadzi swobodne rozmowy, uczy się zwracania na sie­bie uwagi, wzajemnego poznawania się. Taniec, dotk­nięcia, drobne czułości, jak muśnięcie wargami włosów dziewczyny, pocałunki są dowodem miłości wyrażanej w sposób bardziej „dorosły" aniżeli dziecięcy.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”