Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • zabawki edukacyjne dla dzieci
  • kurs języka angielskiego Bielsko Biała
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Kształcenie mowy i kultura języka


    Mowa — niezwykły dar natury — ofiarowana człowieko­wi, który, wyłoniony ze świata zwierzęcego przed wielo-ma milionami lat, przechodził nieustanny rozwój, wspinanie się w górę. Pozostawił wśród mroku czasów przedhi­storycznych niezaradnego, pierwotnego człowieka. Dzięki mowie stał się naprawdę człowiekiem, a jego człowie­czeństwo zostało jakby nią uświetnione. Mówi i chce być wysłuchany, słucha, bo chce zrozumieć innych. Człowiek jest nieszczęśliwy, gdy jest sam i nie ma z kim rozma­wiać, a niemądry, gdy nie ma o czym rozmawiać. To obiegowe powiedzenie ma swoje znaczenie i rację. Mowa speima tak wiele zasadniczych funkcji, wśród których najważniejsza jest ta, że będąc narzędziem myślenia, sta­nowi podstawę kształtowania pojęć, sądów, rozumowania. Dzięki niej człowiek sprawniej porusza się w świecie, le­piej poznaje, rozumie życie własne i środowiska, z któ­rego się wywodzi. Określenie „mowa" używane jest w dwojakim znacze­niu ): Odnosi się do tego, co określa się inaczej jako język, czyli społecznie wypracowany system znaków i reguł operowania nimi, który jest środkiem porozumiewania się między ludźmi. Dotyczy zachowania się poszczególnych ludzi, którzy dokonują czynności związanej z nadawaniem i odbiera­niem przekazów językowych. W rozmowie dwojga ludzi, którzy mówią tym samym językiem, może dojść do porozumienia, jeśli dokona się ten wyżej wspomniany proces nadawania i odbierania przekazów językowych, czyli słów, zdań, pytań i odpowie­dzi. I odwrotnie — rozmowa może się nie odbyć, jeśli bę­dzie prowadzona w języku dla jednej z tych osób zupeł­nie nie znanym. Ten drugi człon — odbiór — nie będzie" zatem prawidłowo funkcjonował. Można to wytłumaczyć następująco: Nadawanie mowy jest pewnym zespołem czynno­ści, polegającym na przekształcaniu naszych procesów my­ślowych w odpowiednie symbole dźwiękowe. Łączenie głosek w wyrazy, wyrazów w zdania, zgodnie z przyjęty­mi regułami gramatycznymi w danym języku, składa się na ten pierwszy człon. Odbiór z kolei mowy polega na zidentyfikowaniu za­słyszanych dźwięków i powiązaniu z określoną treścią.Sens każdego wyrazu w zdaniu uzależniony jest od pozo­stałych wyrazów zdania, czyli od całego kontekstu. Od­biór pytania, wypowiedzi ustnej dokonuje się za pomocą niezmiernie złożonego układu funkcjonalnego. Należą do niego: słyszalność dźwięków, różnicowanie głosek, wyra­zów danego języka, znajomość jego struktur gramatycz­nych, pamięć słów, umiejętność pojmowania znaczenia wyrazów i treści zdań. Tak złożony jest sposób kontakto­wania się słownego między ludźmi za pomocą mowy ustnej. Struktura mowy ustnej, jej funkcje ulegają przemia­nom w miarę rozwoju psychofizycznego jednostki ludz­kiej. Opanowanie mowy dokonuje się w wieku przed­szkolnym, już wtedy bowiem spełnia istotne funkcje ko­munikacyjne, służy porozumiewaniu się z otoczeniem. Komunikowanie się z innymi to wyrażanie swych myśli w rozmowach, wypowiadanie, co kto zobaczył, usłyszał, przypomniał sobie, wymyślił. Narząd, który nam to ułat­wia i którym posługujemy się — wytwarzając dźwięki mowy — składa się z trzech części: a) z aparatu oddecho­wego, który wytwarza prąd powietrza niezbędny do po­wstawania dźwięków mowy; b) aparatu fonacyjnego. czyli krtani, w której powstaje dźwięk i c) aparatu artykula-cyjnego, składającego się z jamy ustnej, gardłowej i no­sowej, któremu zawdzięczamy prawidłową wymowę gło­sek (samogłosek, spółgłosek), sylab, wyrazów, zdań. Czynność mówienia jest związana z tak skomplikowaną aparaturą, iż najmniejsze jej uszkodzenie — choćby w po­staci przeziębienia — powoduje trudności w mówieniu. Chrypki, katary, stany zapalne gardła, krtani wpływają tak znacznie na emisję głosu, że trudno jest rozpoznać „po głosie" nawet najbliższych przyjaciół, którym przy­trafiło się przeziębienie. Tak złożona aparatura, powiązana z centralnym ukła­dem nerwowym, wytwarza to, co jest materiałem mowy, a więc samogłoski, które w zasobach fonetycznych języka polskiego są następujące: ustne — a, o, u, e, i, y oraz nosowe ę, ą, oraz pozostałe dźwięki — spółgłoski Samogołoski i spółgłoski tworzą sylaby które stanowią elementy budo­wy wyrazu.W języku polskim ośrodkiem wyrazu jest samogłoska, 124 która łączy się ze spółgłoską. O strukturze jego decydują takie składniki, jak: liczba sylab, ich kolejność, typy, czyli kombinacje głosek. W wyrazach każdego języka występu­je ograniczona liczba typów sylab, utworzona przez stałe połączenie ich elementów składowych. Na przykład w ję­zyku czeskim „ćtrvtek", w polskim „czwartek". Dzięki występowaniu podobnej struktury akustycznej ten wyraz czeski jest dla Polaka zrozumiały.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”