Wychowanie
Pojęcie nowoczesnego systemu
Poznany statut UNESCO, ustalajÄ…cy kierunki dziaÅ‚ania wyÂchowawczego dla utrzymania pokoju na przyszÅ‚ość jest wyznaÂniem wiary w skuteczność wychowania w okreÅ›lonym duchu, aby zapobiec takim przyczynom wojen, jak upadek moralnoÅ›ci, nieposzanowania praw czÅ‚owieka, brak równoÅ›ci i wolnoÅ›ci wÅ›ród ludzi. W postulatach wychowawczych wiÄ™c UNESCO zawarte sÄ… podstawowe idee, które tworzÄ… okreÅ›lony system pedagogiczny, który powinien wskazywać drogÄ™ i przyÅ›wiecać w realizacji praÂktycznej każdego systemu paÅ„stwowego w dziedzinie publiczÂnej oÅ›wiaty i wychowania. W zwiÄ…zku z tym należy odróżniać pojÄ™cie systemu oÅ›wiatowego od sj^stemu wychowawczego w daÂnym paÅ„stwie. System oÅ›wiatowy tworzy caÅ‚ość szkolnictwa od przedszkola do uniwersytetu oraz wszelkich innych instytucji oÅ›wiatowowychowawczych, sÅ‚użących do realizacji wychowania, nauczania i przekazywania kultury, czyli ksztaÅ‚cenia tak mÅ‚oÂdych, jak i dorosÅ‚ych obywateli, przy tym caÅ‚ość taka jest zorgaÂnizowana jednolicie na zasadach polityki oÅ›wiatowej okreÅ›loneÂgo paÅ„stwa. WspółczeÅ›nie systemy oÅ›wiatowe bardzo siÄ™ skomplikowaÅ‚y, stajÄ…c siÄ™ systemami szkolnooÅ›wiatowymi, które z jednej strony obejmujÄ… wychowanie instytucjonalne zawarte w caÅ‚oksztaÅ‚cie organizacji szkolnictwa ogólnoksztaÅ‚cÄ…cego (szkoÅ‚a podstawowa, Å›rednia i wyższa, studia podyplomowe), zawodowego (zasadnicza szkoÅ‚a zawodowa, technikum, szkoÅ‚a przyzakÅ‚adowa) i szkolniÂctwa specjalnego wraz z instytucjami wychowujÄ…cymi, pomocni- czymi, jak internaty, bursy, domy mÅ‚odzieżowe lub akademickie, organizacje mÅ‚odzieży, przychodnie, sanatoria, zakÅ‚ady poprawcze itp., z drugiej zaÅ› strony tzw. wychowanie równolegÅ‚e, które pÅ‚yÂnie z instytucji oÅ›wiatowych pozaszkolnych jak biblioteka, muÂzeum, klub sportowy, dom kultury itd. oraz z kultury masowej za poÅ›rednictwem Å›rodków spoÅ‚ecznego przekazywania myÅ›li jak prasa, film, radio, telewizja. Każda z tych czterech skÅ‚adowych instytucji szkolnych, wychowawczych, oÅ›wiatowych i kulturalÂnych w systemie oÅ›wiatowym ma wÅ‚asne treÅ›ci i programy odÂdziaÅ‚ywania na wychowanków mÅ‚odocianych i dorosÅ‚ych. Zeby zapewnić zgodność harmonijnego a nie konkurencyjnego dziaÅ‚aÂnia tych skÅ‚adowych systemu oÅ›wiatowego muszÄ… być one osaÂdzone jakby na tej samej osi i funkcjonować zgodnie z ideami systemu wychowawczego, który uzasadnia i ustala cele nauczania systematycznego w szkole, cele wychowania w instytucjach poÂmocniczych, cele oÅ›wiaty pozaszkolnej oraz cele ksztaÅ‚cenia przez kulturÄ™ masowÄ…. OczywiÅ›cie system wychowawczy jako zespół idei i celów wychowawczych, zasad i norm postÄ™powania wyÂchowawców regulujÄ…cych dziaÅ‚anie systemu oÅ›wiatowego nie poÂwstaje przypadkowo, lecz ksztaÅ‚towany jest pod wpÅ‚ywem poÂtrzeb, doÅ›wiadczenia, wiedzy i przekonaÅ„ spoÅ‚eczeÅ„stwa danego czasu, co razem wytwarza ideologiÄ™ pedagogicznÄ… przyjÄ™tÄ… przez przodujÄ…cÄ… grupÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa za obowiÄ…zujÄ…cÄ… normÄ™ życia. KsztaÅ‚tujÄ…ca siÄ™ wiÄ™c ideologia pedagogiczna daje napÄ™d, poruÂsza system wychowawczy idei i celów, które znów powinny dziaÂÅ‚ać i praktycznie realizować siÄ™ w treÅ›ciach i programach systeÂmu oÅ›wiatowego, a wiÄ™c szkolnictwa, wychowania organizacyjÂnego w instytucjach (np. internat, samorzÄ…d szkolny, organizacja mÅ‚odzieżowa, harcerstwo itp.), oÅ›wiaty powszechnej i kultury masowej. WspółdziaÅ‚anie ze sobÄ… tych trzech elementów współÂczesnego wychowaia: ideologii, teorii i praktyki wychowawczej dla skutecznego oddziaÅ‚ywania wszystkich instytucji szkolnowy-chowawczych i oÅ›wiatowokulturalnych nie odbywa siÄ™ wprost przez zazÄ™bianie siÄ™ i Å›cieranie jakby trzech trybów, lecz wymaÂga inspiracji Å›wiatopoglÄ…dowej i transmisji ruchu danego przez napÄ™d ideologiczny, toteż jak gdyby pasem transmisyjnym sÄ… tuÂtaj zasady polityki oÅ›wiatowej i wychowawczej, które zaÅ‚ożenia ideologii pedagogicznej przenoszÄ… dla uruchomienia systemu wyÂchowawczego celów, by te wÅ‚aÅ›ciwie funkcjonowaÅ‚y w instytuÂcjach systemu szkolnooÅ›wiatowego, za poÅ›rednictwem pedagogi-zacji tych instytucji. Jednakże zasady te w nowoczesnym paÅ„Âstwie wychowawczym nie wynikajÄ… już z aktualnie ukÅ‚adajÄ…Âcych siÄ™ konfiguracji spoÅ‚ecznych i gry siÅ‚ politycznych, lecz poÂchodzÄ… wÅ‚aÅ›nie z przyjÄ™tej ideologii pedagogicznej, to znaczy wyÂznawanego przez paÅ„stwo Å›wiatopoglÄ…du, dostosowanego do zaÂgadnieÅ„ rozwijania i wychowywania ludzi, którzy majÄ… osiÄ…gnąć wyznaczone cele, opracowane naukowo i ze znawstwem przez wÅ‚aÅ›ciwÄ… pedagogikÄ™ Å›wiatopoglÄ…dowÄ…. StÄ…d zadaniem takiej peÂdagogiki Å›wiatopoglÄ…dowej staje siÄ™ ukazanie: 1° — ideologii peÂdagogicznej danego spoÅ‚eczeÅ„stwa z powiÄ…zaniem jej z systemem wychowawczym celów za pomocÄ… zasad polityki oÅ›wiatowowy-chowawczej oraz 2° — zespoÅ‚u instytucji wychowujÄ…cych, stanoÂwiÄ…cych system oÅ›wiatowy wraz z ich pedagogizacjÄ…, która jest przekazywaniem caÅ‚ego dorobku pedagogiki Å›wiatopoglÄ…dowo zoÂrientowanej wychowawcom szkolnym, spoÅ‚ecznym i kulturalno-oÅ›wiatowym do praktycznej realizacji. Dlatego też pedagogika Å›wiatopoglÄ…dowa w caÅ‚oÅ›ci systemu współczesnego wychowania odgrywa podwójnÄ… rolÄ™: po pierwsze — badawczÄ…, stwierdzajÄ…ÂcÄ… naukowo strukturÄ™ i stan tak części skÅ‚adowych, jak i caÅ‚oÂÅ›ci systemu wychowania, a po drugie — kontrolnÄ…, oceniajÄ…cÄ… prawidÅ‚owość dziaÅ‚ania systemu i jego efektywność, a wiÄ™c wyÂdajność i jakość wyników wychowawczych, które powinny realiÂzować zaÅ‚ożenia Å›wiatopoglÄ…dowe danej ideologii pedagogicznej. Jako nauka konstatujÄ…ca i przedstawiajÄ…ca rzeczywisty stan (tzw. nie deklaratywno werbalny), system wychowawczy celów oraz istniejÄ…cy system oÅ›wiatowy instytucji pracujÄ…cych w daÂnym systemie współczesnego wychowania, pedagogika Å›wiatopoÂglÄ…dowa odbija tylko stan faktyczny, lecz oceniajÄ…c funkcjonoÂwanie systemu i jego efektywność przyczynia siÄ™ do wykrycia błędów i usterek, stawia wnioski i postulaty, modeluje futuroloÂgicznie konstrukcje, tym samym włącza siÄ™ jako ważne ogniwo poÅ›rednie w caÅ‚ość systemu wychowania, stajÄ…c siÄ™ czynnikiem usprawniajÄ…cym i doskonalÄ…cym. Ta tworzÄ…ca, przeksztaÅ‚cajÄ…ca funkcja nauki pedagogicznej wystÄ™puje szczególnie wyraźnie, gdy jest ona powoÅ‚ana do opracowania raportu o stanie oÅ›wiaty dla wÅ‚adz paÅ„stwowych, jak to siÄ™ staÅ‚o u nas w Polsce w laÂtach 1971—1972. W caÅ‚oÅ›ci biorÄ…c pojÄ™cie współczesnego systemu wychowania w okreÅ›lonym Å›wiatopoglÄ…dzie jest zÅ‚ożone. W jego budowie należy wyróżnić trzy ukÅ‚ady elementów: ideowych, teoretyczÂnych i praktycznych. UkÅ‚ad ideowy tworzy pierwszy system wychowawczy idei i celów wychowania wraz z zasadami poliÂtyki oÅ›wiatowo wychowawczej, który to system uruchamia jak gdyby drugi system oÅ›wiatowy wszelkich instytucji wychowuÂjÄ…cych dzieci, mÅ‚odzież i dorosÅ‚ych danego spoÅ‚eczeÅ„stwa, a wiÄ™c zespół caÅ‚ego szkolnictwa, instytucji spoÅ‚ecznowychowawczych, oÅ›wiatowych i kulturalnych oÅ›rodków masowego przekazu. Trzeci ukÅ‚ad teoretyczny tworzy pedagogika Å›wiatopoglÄ…dowa caÅ‚ego systemu wychowania, która naukowo bada i opisuje caÂÅ‚ość systemu, ale także ocenia, kontroluje i udoskonala tak strukturÄ™, jak i funkcjonowanie caÅ‚oÅ›ci. Przy tym miernikiem oceny sÄ… zaÅ‚ożenia ideologii pedagogicznej danego systemu wyÂchowawczego, których pedagogika Å›wiatopoglÄ…dowa zmieniać nie może. Z tego ostatniego stwierdzenia wynika, że gÅ‚owicÄ… wyróżniajÄ…cÄ… dla okreÅ›lonego systemu współczesnego wychowaÂnia jest jego system wychowawczy idei i celów, który jako zaÂsadniczy plan dziaÅ‚ania wychowawców ma być realizowany przez system oÅ›wiatowy i jako kryterium oceny użyty przez pedagogikÄ™ Å›wiatopoglÄ…dowÄ… dla okreÅ›lenia efektywnoÅ›ci i wyÂników wychowania. Taka decydujÄ…ca funkcja systemu wychoÂwawczego idei i celów powoduje to, że celem charakterystyki porównawczej współczesnych systemów wychowania można siÄ™ ograniczyć do analizy głównie zespoÅ‚u idei wychowawczych nie wchodzÄ…c głębiej w system oÅ›wiatowy czy tezy pedagogiki Å›wiatopoglÄ…dowej. System wychowawczy bowiem jako ukÅ‚ad ideowy ukierunkowuje i ksztaÅ‚tuje pozostaÅ‚e ukÅ‚ady (teoretyczÂny i praktyczny) danego sposobu wychowania w spoÅ‚eczeÅ„stwie i paÅ„stwie. DziÄ™ki temu każdy współczesny system wychowania jest idealnym modelem i prototypowym wzorem do urzeczyÂwistnienia w życiu spoÅ‚ecznym, poczÄ…wszy od skali narodowej a koÅ„czÄ…c na lokalnych systemach wychowania pojedynczych placówek szkolnych lub oÅ›wiatowowychowawczych.14 Współczesna nauka o modelach (modelistyka) rozróżnia kilka ich typów: a) modele —■wzory wychowawcze dane do naÅ›ladoÂwania (np. model mÄ™drca lub Å›wiÄ™tego) oraz b) modele — odÂwzorowania, sÅ‚użące dydaktycznie do uzmysÅ‚owienia czegoÅ› lub jako pomoc przy poznawaniu zjawisk (np. miniatura wieży Eiffla lub model maszyny parowej). Ale poza tym sÄ… c) modele jako idealne konstrukcje, wynikajÄ…ce z ukÅ‚adu stosunków logicznych odwzorowanych w teoriach poszczególnych struktur rzeczywiÂstoÅ›ci. Modele takie, jak np. model atomu Bohra majÄ… w nowoÂczesnej nauce charakter odkrywczy i uzasadniajÄ…cy, stajÄ… siÄ™ bowiem punktem wyjÅ›cia do hipotezy teoretycznej a nastÄ™pnie konkretnego planu zÅ‚ożonego dziaÅ‚ania. W zwiÄ…zku z tym twórÂcze modele-konstrukcje mogÄ… kontrolować prawidÅ‚owość ich odwzorowywania jako prototypu. Otóż każdy nowoczesny system wychowania jest takim twórÂczym modelem-konstrukcjÄ…, który ma być odtworzony i powieÂlony w systemie oÅ›wiatowym paÅ„stwa. Przy tym system wyÂchowania, chociaż tworzy wzór idealny do naÅ›ladowania, to przecież sam nie naÅ›laduje i nie odtwarza istniejÄ…cej rzeczywiÂstoÅ›ci, lecz tÄ™ rzeczywistość wychowawczÄ… konstruuje. Dlatego też w istocie system wychowania jest zespoÅ‚em idei, które doÂtyczÄ…: 1° — interpretacji caÅ‚ej rzeczywistoÅ›ci, 2° — koncepcji czÅ‚owieka, 3° — koncepcji życia moralnego ludzi oraz 4° — koncepcji życia spoÅ‚ecznego. W zwiÄ…zku z tym system wychoÂwawczy konstruuje ideaÅ‚ czÅ‚owieka doskonaÅ‚ego jako cel realiÂzacyjny wychowania oraz okreÅ›la zespół warunków, sÅ‚użących do urzeczywistnienia celu, a wynikajÄ…cych z zaÅ‚ożeÅ„ Å›wiatopoÂglÄ…dowych i uzasadnieÅ„ filozoficznych, ujmujÄ…cych Å›wiat i rzeÂczywistość w jednolitÄ… caÅ‚ość oraz pochodzÄ…cy z danych wiedzy naukowej o czÅ‚owieku tzw. antropologii filozoficznej.16 W tej ostatniej zasadniczÄ… rolÄ™ odgrywa nauka o dobrym moralnie postÄ™powaniu i życiu czÅ‚owieka, nauka o istocie czÅ‚owieka jako osobie ludzkiej oraz nauka o prawdziwie ludzkich stosunkach miÄ™dzy ludźmi. W oparciu o te teorie elementów wychowawczej rzeczywistoÅ›ci w każdym współczesnym systemie wychowania tworzy siÄ™: 1° — idea nowego czÅ‚owieka, którego należy wyÂchować, 2° —- idea kierownicza moralizmu, dotyczÄ…ca pojmowaÂnia moralnoÅ›ci, dobra i zÅ‚a, 3° — idea kierownicza personaliÂzmu, ujmujÄ…ca czÅ‚owieka jako osobÄ™ wraz z należnymi jej praÂwami oraz 4° — idea kierownicza humanizmu, okreÅ›lajÄ…ca spoÅ‚ecznÄ… realizacjÄ™ zaspokojenia podstawowych potrzeb czÅ‚oÂwieka. Tak wÅ‚aÅ›nie poznany statut UNESCO zawiera w sobie ogólÂny model problemów współczesnego wychowania, skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z piÄ™ciu postulatów, ukierunkowujÄ…cych dziaÅ‚anie pedagogiczne. Jednakże realizacja problemów wychowania obecnie na Å›wiecie nie jest jednolita, lecz rozbita Å›wiatopoglÄ…dowo na 3 zasadnicze systemy wychowania: chrzeÅ›cijaÅ„ski, liberalny i socjalistyczny, pomijajÄ…c jako mniej wyksztaÅ‚cony system wychowania nacjoÂnalistycznego. Każdy z tych systemów tworzy odrÄ™bny model wychowania „nowego czÅ‚owieka". Dlatego też zanim zanalizujeÂmy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci każdego z nich, najpierw przyjrzymy siÄ™ tym źródÅ‚om, z których wypÅ‚ywajÄ… zasadnicze różnice w interpetacji tych samych problemów do rozwiÄ…zania w nowoczesnym wyÂchowaniu.“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”