Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • https://magazyndom.pl/kuchnia-biala-z-drewnem-w-roznych-elementach-wykonczenia/
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Zasady rozwoju psychicznego


    Obserwując zachowanie i reakcje człowieka, łatwo zauwa­żyć można określone formy jego aktywności, które w toku osobniczego życia zmieniają się i różnicują. Od pierwszych chwil życia widzimy, jak z każdym dniem zmienia się on nie tylko pod względem ciężaru i wzrostu ciała. W miarę zdobywanych doświadczeń zmienia się nie tylko wygląd zewnętrzny, ale i psychika człowieka. Zrazu nieporadne niemowlę, w miarę ćwiczeń rucho­wych dziecko zaczyna wpływać na przedmioty, manipulu­je nimi, sprawdza, bada je wszystkimi zmysłami, nawią­zuje poprzez nie kontakt z otoczeniem. Dzięki temu na­stępuje wzrost różnego typu umiejętności ruchowych, wzbogacanie zasobu wiedzy o otaczającym świecie, reago­wanie na otoczenie; zachodzą widoczne zmiany w~ uczu­ciach i umyśle. Te wszystkie zmiany stanowią o rozwoju psychicznym człowieka. Takie właściwości d procesy, jak: świadomość, mowa, myślenie, swoiste formy zachowania społecznego charak­teryzują w świecie przyrody jedynie człowieka. W toku jego rozwoju realizują się one w postaci egzoterycznej czyli zewnętrznej. (Należałoby to rozumieć następująco. Istota ludzka w toku swego rozwoju od wczesnego dzie­ciństwa, poprzez wiek szkolny, aż do osiągnięcia dojrzało­ści fizycznej, psychicznej i społecznej, opanowuje i przy­swaja w sposób czynny (to znaczy przez działania rucho­we na przedmiotach, a potem poprzez czynności umysło­we), doświadczenia poprzednich pokoleń. Do tych doświad­czeń będą należały wytwory społeczno-kulturowe, a więc osiągnięcia w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej, kultury materialnej i duchowej, dzieła sztuki — malar­stwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, poezja, teatr i film. Obcując z bogactwem kulturowym, człowiek nie tylko rozwija i doskonali swe możliwości i uzdolnienia, ale także stara się wpływać na ich formę i treść, tworząc nierzadko nowe wartości kulturowe. Wszelkie czynności umysłowe, zdolności ludzkie i ich rozwój są uzależnione od mózgu, a ściślej mówiąc od jego części — kory mózgowej. W miarę jej rozwoju nasze czyn­ności umysłowe stają się coraz bardziej złożone, zmienia się i przekształca psychika. Przykładem wielu zmian w toku rozwoju psychicznego człowieka jest kształtowanie się takich procesów poznawczych, jak: mowa, myślenie, spostrzegawczość, pamięć, uwaga i na tym tle wzrost sprawności ruchowej. Sprawność ruchowa oznacza wyko­nywanie określonych ruchów za pomocą tułowia, kończyn górnych i dolnych, ich szybkość i precyzja. Przemiany zachodzące w człowieku, jakie obserwujemy w toku rozwoju osobniczego, związane są z określonym po­rządkiem .determinującym postępowanie w strukturze za­równo psychicznej, jak d fizycznej. Zmiany te stały się podstawą podziału procesu rozwojowego na okresy, czyli odcinki czasowe, nazywane w psychologii rozwojowej*) etapami lufo stadiami rozwojowymi. Podziały te w miarę rozwoju badań psychologicznych były przedmiotem opo­rów. Problem polegał na przyjęciu jednoznacznie okre­ślonych kryteriów, które usprawiedliwiałyby taki, a nie inny podział. Na przykład podstawą wyróżniania okresów rozwojowych we wczesnym dzieciństwie były wybrane zmiany tylko biologiczne (np. proces siadania, wyrastanie mlecznych zębów itp.) czy zmiany psychiczne, uzależnio­ne od wieku kalendarzowego. Zbyt silne akcentowanie przemian biologicznych organizmu spowodowało na przy­kład przyjęcie terminu dojrzewanie, dziś raczej zastępowa­nego terminem — dorastanie, rozumiejąc przez to cało­kształt zmian, charakteryzujących pewien etap ludzkiego rozwoju. W tym okresie niewątpliwie niezmiernie ważne jest dojrzewanie biologiczne organizmu, w tym płciowe, ale jest to tylko jeden ze składowych elementów ogólnego, •bardziej złożonego procesu. Człowiek jest istotą biologiczną, wyposażoną po rodzi­cach w zadatki dziedziczne. Od urodzenia zaś przebywa w środowisku społecznym i podlega jego oddziaływaniom. Działanie jednostki ludzkiej kształtuje psychikę i świado­mość, które rozwijają się pod wpływem różnorodnych czynników. Do tych czynników, oprócz zadatków dziedzicz­nych i środowiska, będą należały: własna aktywność jed­nostki i wychowanie. Współczesna nauka przywiązuje wielką wagę do wycho­wania i nauczania, które pod wpływem świadomego od­działywania dorosłych mogą doprowadzić do wszechstron­nego rozwoju osobowości. Dialektyczna teoria rozwoju psychicznego podkreśla ten dynamiczny charakter właściwości jednostki w odniesieniu do jej działania i różnorodnych czynności, wskazując na wymienione wyżej czynniki rozwojowe. Pierwsze dwa: za­datki dziedziczne i aktywność określa się jako czyamiki biologiczne, pozostałe: środowisko i wychowanie — jako społeczne.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”