Rozwój psychologiczny
Zasady rozwoju psychicznego
Obserwując zachowanie i reakcje człowieka, łatwo zauważyć można określone formy jego aktywności, które w toku osobniczego życia zmieniają się i różnicują. Od pierwszych chwil życia widzimy, jak z każdym dniem zmienia się on nie tylko pod względem ciężaru i wzrostu ciała. W miarę zdobywanych doświadczeń zmienia się nie tylko wygląd zewnętrzny, ale i psychika człowieka. Zrazu nieporadne niemowlę, w miarę ćwiczeń ruchowych dziecko zaczyna wpływać na przedmioty, manipuluje nimi, sprawdza, bada je wszystkimi zmysłami, nawiązuje poprzez nie kontakt z otoczeniem. Dzięki temu następuje wzrost różnego typu umiejętności ruchowych, wzbogacanie zasobu wiedzy o otaczającym świecie, reagowanie na otoczenie; zachodzą widoczne zmiany w~ uczuciach i umyśle. Te wszystkie zmiany stanowią o rozwoju psychicznym człowieka. Takie właściwości d procesy, jak: świadomość, mowa, myślenie, swoiste formy zachowania społecznego charakteryzują w świecie przyrody jedynie człowieka. W toku jego rozwoju realizują się one w postaci egzoterycznej czyli zewnętrznej. (Należałoby to rozumieć następująco. Istota ludzka w toku swego rozwoju od wczesnego dzieciństwa, poprzez wiek szkolny, aż do osiągnięcia dojrzałości fizycznej, psychicznej i społecznej, opanowuje i przyswaja w sposób czynny (to znaczy przez działania ruchowe na przedmiotach, a potem poprzez czynności umysłowe), doświadczenia poprzednich pokoleń. Do tych doświadczeń będą należały wytwory społeczno-kulturowe, a więc osiągnięcia w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej, kultury materialnej i duchowej, dzieła sztuki — malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, poezja, teatr i film. Obcując z bogactwem kulturowym, człowiek nie tylko rozwija i doskonali swe możliwości i uzdolnienia, ale także stara się wpływać na ich formę i treść, tworząc nierzadko nowe wartości kulturowe. Wszelkie czynności umysłowe, zdolności ludzkie i ich rozwój są uzależnione od mózgu, a ściślej mówiąc od jego części — kory mózgowej. W miarę jej rozwoju nasze czynności umysłowe stają się coraz bardziej złożone, zmienia się i przekształca psychika. Przykładem wielu zmian w toku rozwoju psychicznego człowieka jest kształtowanie się takich procesów poznawczych, jak: mowa, myślenie, spostrzegawczość, pamięć, uwaga i na tym tle wzrost sprawności ruchowej. Sprawność ruchowa oznacza wykonywanie określonych ruchów za pomocą tułowia, kończyn górnych i dolnych, ich szybkość i precyzja. Przemiany zachodzące w człowieku, jakie obserwujemy w toku rozwoju osobniczego, związane są z określonym porządkiem .determinującym postępowanie w strukturze zarówno psychicznej, jak d fizycznej. Zmiany te stały się podstawą podziału procesu rozwojowego na okresy, czyli odcinki czasowe, nazywane w psychologii rozwojowej*) etapami lufo stadiami rozwojowymi. Podziały te w miarę rozwoju badań psychologicznych były przedmiotem oporów. Problem polegał na przyjęciu jednoznacznie określonych kryteriów, które usprawiedliwiałyby taki, a nie inny podział. Na przykład podstawą wyróżniania okresów rozwojowych we wczesnym dzieciństwie były wybrane zmiany tylko biologiczne (np. proces siadania, wyrastanie mlecznych zębów itp.) czy zmiany psychiczne, uzależnione od wieku kalendarzowego. Zbyt silne akcentowanie przemian biologicznych organizmu spowodowało na przykład przyjęcie terminu dojrzewanie, dziś raczej zastępowanego terminem — dorastanie, rozumiejąc przez to całokształt zmian, charakteryzujących pewien etap ludzkiego rozwoju. W tym okresie niewątpliwie niezmiernie ważne jest dojrzewanie biologiczne organizmu, w tym płciowe, ale jest to tylko jeden ze składowych elementów ogólnego, •bardziej złożonego procesu. Człowiek jest istotą biologiczną, wyposażoną po rodzicach w zadatki dziedziczne. Od urodzenia zaś przebywa w środowisku społecznym i podlega jego oddziaływaniom. Działanie jednostki ludzkiej kształtuje psychikę i świadomość, które rozwijają się pod wpływem różnorodnych czynników. Do tych czynników, oprócz zadatków dziedzicznych i środowiska, będą należały: własna aktywność jednostki i wychowanie. Współczesna nauka przywiązuje wielką wagę do wychowania i nauczania, które pod wpływem świadomego oddziaływania dorosłych mogą doprowadzić do wszechstronnego rozwoju osobowości. Dialektyczna teoria rozwoju psychicznego podkreśla ten dynamiczny charakter właściwości jednostki w odniesieniu do jej działania i różnorodnych czynności, wskazując na wymienione wyżej czynniki rozwojowe. Pierwsze dwa: zadatki dziedziczne i aktywność określa się jako czyamiki biologiczne, pozostałe: środowisko i wychowanie — jako społeczne.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”